Race.fi  Puotilan autokorjaamo

440 bensamittarin ja lämpömittarin korjaus

  • 0 Vastauksia
  • 4725 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lapanen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
440 bensamittarin ja lämpömittarin korjaus
« : 14.08.2011, 19:29:22 »
Kesäprojekti etenee...

Jos bensa ja/tai lämpömittari näyttää liian vähän ja sekoilee, niin minulla ongelma ratkesi puhdistamalla kontaktipinnat (messinkiholkki) mittarin ja piirilevyn välillä, tämä koskee ainakin VDO valmistamaa mittaristoa. Periaatteessa ongelma voi olla myös antureissa tai mittariston regulaattorissa (3-jalkainen mikropiiri mittariston takapuolella), tämä kontaktijuttu on kuitenkin helppo ja halpa ensin tarkastaa, jos jätetään huomiotta epämiellyttävä tehtävä irroittaa mittaristo autosta...

Minulla oireet oli seuraavat: bensamittari ei koskaan noussut yli puolenvälin, ja toiminta tuntui hiipuvan aina vain. Bensavalo toimii (tämä on tärkeää sen takia, että silloin anturi on luultavasti ehjä) Lämpömittari nousi hiukan, joskus lähes normaaliin, mutta saattoi hetkessä tipahtaa lähes nollaan. Yleensä nousi hädin tuskin 1/4 asteikosta.

Jos molemmat mittarit näyttää liikaa tai ei yhtään mitään, silloin syynä on todennäköisesti regulaattori (jännitteensäätäjä).

Akun miinus kannattaa ottaa irti ennen mittariston piuhojen irroitusta ja odotella n. 10 min. koska muuten SRS valo voi jäädä palamaan (minulla kävi näin, tosin valo sammui itsestään kun akku oli yön yli irti).

Mittaristo pöydälle varoen tripin nollaustappia, avataan torx-ruuvit jolloin musta ja valkoinen osa lähtevät erilleen. Piirilevypuolella on 4 mutteria jotka avataan. Tämän jälkeen bensa- ja lämpömittariyhdistelmän voi nostaa ulos kehyksestä, on aika tiukassa, mutta vähän kerrallaan se tulee. Mittareiden napoina toimii samaiset ruuvit joilla ne on kiinnitetty, ja ne yhdistyvät piirilevyllä oleviin tinarenkaisiin 4 messinkiholkin kautta. Holkit oli ihan mustiksi hapettuneet, hapettumaa oli myös ruuvien kannoissa. Piirilevy näytti olevan vastusmittarilla todeten ihan ok. Putsasin holkit ja ruuvit hapettuman poistoaineella ja lisäksi hienolla santapaperilla hioin holkit kiiltäviksi.

Sitten kasaus ja mutterien kiristys, laitoin melko tiukalle koska se puristaa kontaktipinnat yhteen. Nyt toimii molemmat mittarit normaalisti.

Kannattaa myös uusia kaikki taustavalon polttimot kun mittaristo kerran on irti. Ja toisin kun Alfamer väittää, ainakaan minun yksilössä ei rattia tarvitse irroittaa, riittää kun se on ala-asennossa. Nopeusmittarin vaijeri kanittaa, vähän löysää saa, kun sen irroittaa moottoritilassa olevasta klipsistä. Vaijerin saa irroitettua pienen luukun kautta (sulakerasian yläpuolella)

 

Futurez  Kulkukoira