Eli tehtiin kaverin kiesiin koneremppa, oli ajanut 45tkm huolloitta ja nostamatta öljytikkua, öljyt muistuttivat lähinnä grafittirasvaa ja 3L oli kadonnut ilmeisesti vuotavan öljyfiltterin tiivisteen kautta. Tuloksena 2.pytyn kiertokanki poikki, alempi laakeripuoli sulanut muoviseen öljyn imuputkeen kiinni ja mäntä "katennut" sylinteriin, venat hitusen mutkalla.
Moottori sama kun volvoissa 2005-> oleva 4.pyttynen 2,0L FoMoCo 147hv tekele, eli toisensanoen täyttä skeidaa jo uutena.
Uuden alakerran ostin, tai 50tkm ajetun käytetyn (vaihdettu takuuseen, oli syönyt öljyä, tyyppivika), rengastin sen, uudet venat, uus kytkin, kun vanha oli kulunut senverta kaverin luistattelun takia. Kannesta 2.pytyn venat vaihtoon, muihin en koskenut, muuta kun tarkistin tiiveyden kaatamalla tärpättiä kanaviin, oli aika hyvä 80tkm ajetuksi (vähän vuotaa, mutta ei ole uusi kone). Kansi paikalleen, venavälykset toleransseissaan kun tsekkasin (0,25 imu, 0,3 pako), kone kasaan ja käyntiin.
Pitää tyhjäkäynnillä pientä ääntä venttiilikoneistosta, kuullostaa about kylmältä vinokoneelta tai B20:sen venttiilikoneistolta.
3500rpm nurkilla alkaa pitämään rallattavaa ääntä, tulee aika selvästi pakopuolelta, 3-4 pytyn kohdalta.
Puristuspaineet tsekkasin mekkalan jälkeen, epäilyksenä että venat ottaa mäntiin kierroksilla, puristukset 14-15bar nurkilla joka pytyssä, eli hyvät, eli ei vika tuossa.
Jakoketjun kiristimen vaihdoin juuri, ei vaikutusta. Jakopäästä kuullosti ekana tulevan ääni.
Mietin voisko olla ventiilijousiet 2.pytyssä menny väärinpäin, eli imu ja pakojouset sekoittunu (onkohan eri jouset imu/pako näissä?), ihan kuullostaa ääni siltä kun olis liian löysät venajouset ja venat ottais mäntiin/pääsis kierroksilla tulemaan välystä ja "naputtaa" nostajat nokkaa kohden.
Edit: muokkasin otsikkoa Volvoisempaan suuntaan.