Ostin tuollaisen vekottimen ja edellinen omistaja oli rakennellut turboruuveja ja pyöritellyt ilmamäärämittarin jousta johonkin suuntaan. Lisäksi hukkakellolle menevään letkuun oli tungettu kuristusholkki ja hukkaportin tangon pituutta oli jatkettu (!?) noin 3 mm. Auto toimi erittäin huonosti, ahdot karkasi mittarin mukaan hetkellisesti 0,8 jonka jälkeen putosivat heti 0,4 baariin ja jäivät siihen läpi kiihdytyksen. Lisäksi tyhjäkäynti humppasi noin 300 rpm jatkuvasti ja kaasulpän alla oleva ruuvi ei vaikuttanut mitään. Autossa oli myös vanha seosmittari joka loikki asteikon laidasta toiseen. Lähtökohta siis varsin perseestä, halusin auton jokapäiväiseksi käyttökapineeksi ja päätin yrittää palauttaa sen alkuperäiseksi.
Ensimmäisenä vaihdoin seosmittarin malliin laajakaista ja poistin turboruuviviritelmät sekä pyöritin tangon lähes vanhoihin jälkiin takaisin. Ilmamäärämittarin onnistuin saamaan aika lähelle totuutta ja auto pelaa nyt hienosti ja tyhjäkäynti ja -seokset on kunnossa.
Ainoana tuskana oli ahdot jotka jäivät noin 0,4 barin tasolle. No tarkistin vielä tuon tangon mitan ja pituutta lähti vielä muutama milli.
Nyt ahdot nousee hienosti lukemaan 0,6, mutta kaasua ei voi painaa kuin noin puoliväliin. Lämän kun länttää pohjaan nyypähtää veto välittömästi kun 0,6 on saavutettu ja seosmittarin mukaan mennään tappiin laihalle eli syöttö katkaistaan. Katkaisuun asti menee aavistuksen rikkaalla (lambda 0,79-0,8), mutta näin kait pitääkin olla kun on kiihdytysrikastus päällä. Jos kaasun pitää vaan pohjassa niin kohta mennään taas noin sekuntti ja taas katkaisee.
Eli IMM jousi on vielä pielessä? Jousta kireämmälle vai mistäs tuo sen syötön katkaisun haistelee? Tai jotainn muita hyviä neuvoja?
Niin peli on siis -88 Motronic ja ei ole vähäpäästöinen.