Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: A.Mazon - 12.09.2016, 15:33:44
-
Amaan 240:n perän vaihto meneillään. Tässä on tullut opiskeltua netistä nelilinkki perän tukivarsien asentoja. Olen käsittänyt, että katuautossa alatukivarren asento tulisi olla aikalailla vaakatasossa tai hieman yläviistoon osoittaen?
Omassa tapauksessa tukivarsi asettuu aikalailla vaaka-asentoon, mutta kiinnityspisteistä tarkasteltuna linjaus on alaviistoon (ei hyvä?). Onko nyt vaan muutettava kiinnityspisteiden korkeuksia niin, että niistä tarkasteltuna linjaus olisi vaakatasossa?
(https://s21.postimg.org/k0or4ga9v/20160910_122710.jpg) (https://postimg.org/image/k0or4ga9v/)
-
Kuvassa akseli taitaa maata rungon päällä? Tukivarsien asentoa pitäisi katsella ajoasennossa.
-
Kerro vähän että mihin takoitukseen tämä tulee.
-
Akseli ei makaa kuvassa rungon päällä. Se on säädetty niin, että renkaan yläreuna on pyöränkaaren tasossa.
Pääkäyttötarkoitus olisi ihan harrastepeli kadulle, radalla pyörähtelyä harrastepäivillä. Suunnitelmissa jäykähkö jousitus ja Gazin säädettävät iskarit.
-
Mites nyt tuo taka-akselin pinion kulma? Minun tapauksessa tuonhan saa säädettyä kohdilleen ylätukivarsien korin puoleista kiinnityspisteen paikkaa muuttelemalla...
Liitteenä piirros miten tuon olen suunnitellut toteuttaa. Sivusta päin katsottuna vaihdelaatikolta taka-akselille kaikki olisi linjassa. Ilmeisesti murrosnivel tulisi olla vähän kulmassa, jotta sen "voitelu pelaisi". Perän laippa ei ole ihan keskellä taka-akselia joten tätä kautta murrosniveliinhän tulee jonkin verran kulmaa ylhäältä päin katsottuna. Olenkohan ihan metsässä näissä?
(https://s15.postimg.org/il1eoo86f/Pinion_kulma.jpg) (https://postimg.org/image/il1eoo86f/)
-
Se pinionin asennuskulma voi olla pikkasen alaspäin jolloin kiihdytettäessä kulmat olisi "suorat".
Mutta nää on aika sellaisia toisaalta toisaalta juttuja.
-
Ei lainkaan hyvä kuvan mukaisesti. Ristikoissa tulisi olla aina vähän kulmaa, muuten ei laakereiden voitelu pelaa ja nivelet porsii. Kampiakseli ja pinioni ei myöskään saisi olla samassa linjassa. Pionioni näyttämään alaspäin muutama aste ja takapätkä pois vaakasuorasta linjasta (laskemaan peräänpäin).
Tukivarsia voisi tiputtaa akselin puolella alaspäin tekemällä akseliin uudet pidemmät korvakot (tai jatkamalla alkuperäisiä) niin saisi varret parempaan asentoon.
-
Hardy niin suoraan kuin mahdollista, ristikoiden kulma pitäisi olla yhtäsuuri kummassakin päässä kardaania, mutta tietenkin vastakkaiset. Liian suora asennus ei ole kovin vakavasti otettava skenaario jäykkäakselisessa, retkuperässä on kuitenkin huomioitava asia.
-
Ok, hyviä neuvoja kaikilta vastanneilta.
Hardy on säädetty "suoraan". Teen niin, että säädän perän pinionin alaspäin 1-1,5 astetta poikkeamaan kardaanin etupätkän linjasta.
Toivottavasti näillä kulmien kohdilleen laitoilla saisi myös voimansiirron/kardaanin jyrinät ja täristykset minimoitua...