Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2549 Vastauksia
  • 677651 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Mielestäni yleistät liikaa.
1. Venttiilikoneiston "ennenaikaista" kulumista on esiintynyt, mutta se on käsittääkseni liittynyt pääosin taksikäyttöön ja johtuu järjettömistä tyhjäkäyntiajoista. Samaa on myös monissa muissa merkeissä.
2. Se ei siis johdu liian pitkästä öljynvaihtovälistä, koska takseissa se on ollut 20 tkm ja niissäkin jotka minulla on muistissa niin niitä alkoi esiintymään vasta reilusti yli 200tkm jälkeen.
3. Jos tarkoitat tuolla 2006-2009 d5 sukupolven ylimääräisellä äänellä sitä "papatusta", niin se on esiintynyt niissä käytännössä melkein uudesta ja on egr:stä tuleva ääni, joka häviää, kun egr ei ole käytössä. (esim kuuluu tyhjäkäynnillä, mutta loppuu samalla, kun ECM sulkee egr:n tietyn ajan jälkeen.) Toki onhan tuon ikäisissä ja paljon ajetuissa jo väkisin vaikka millä tavalla äänteleviä, joissa voi olla venttiilikoneistovikaisiakin.

Ilmeisesti et ole lukenut tuota linkittämääni ketjua.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Mielestäni yleistät liikaa.
1. Venttiilikoneiston "ennenaikaista" kulumista on esiintynyt, mutta se on käsittääkseni liittynyt pääosin taksikäyttöön ja johtuu järjettömistä tyhjäkäyntiajoista. Samaa on myös monissa muissa merkeissä.
2. Se ei siis johdu liian pitkästä öljynvaihtovälistä, koska takseissa se on ollut 20 tkm ja niissäkin jotka minulla on muistissa niin niitä alkoi esiintymään vasta reilusti yli 200tkm jälkeen.
3. Jos tarkoitat tuolla 2006-2009 d5 sukupolven ylimääräisellä äänellä sitä "papatusta", niin se on esiintynyt niissä käytännössä melkein uudesta ja on egr:stä tuleva ääni, joka häviää, kun egr ei ole käytössä. (esim kuuluu tyhjäkäynnillä, mutta loppuu samalla, kun ECM sulkee egr:n tietyn ajan jälkeen.) Toki onhan tuon ikäisissä ja paljon ajetuissa jo väkisin vaikka millä tavalla äänteleviä, joissa voi olla venttiilikoneistovikaisiakin.
Aika pitkälle noin kuin tuossa kirjoitit :)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
2. Se ei siis johdu liian pitkästä öljynvaihtovälistä, koska takseissa se on ollut 20 tkm ja niissäkin jotka minulla on muistissa niin niitä alkoi esiintymään vasta reilusti yli 200tkm jälkeen.
Kaupunkitakseissa tulee usein tuntimäärään 650h perustuva huoltomuistutus täyteen ennen tuota 20 tkm ajomäärää. 650 tuntia on järjettömän pitkä öljynvaihtoväli.

300 tuntia olisi kohtuullinen määrä. Tarkoittaa kaupunkitakseilla n. 8-10 tkm ja normaalimmassa ajossa n. 15-18 tkm. Pitkän matkan "maakuntatakseissa" 30 tkm olisi jotenkin vielä hyväksyttävissä, kun kilometrit tulevat nopeasti ja pienellä määrällä tyhjäkäyntiä ja kylmäkäynnistyksiä. Siviilikäytössä ei kannattaisi missään nimessä paukutella menemään 30 tkm, ja onneksi huoltoväli on myös kalenteriin sidottu ja useimmille ei tulekaan 30 tkm vuodessa.

Valmistajan intresseissä on myydä uusia autoja, joten moottorien ei haluta olevan ikuisia ja osaltaan siksi pitkät huoltovälit.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
V70 kuume on kova. En vaan tiedä edes millä koneella sen haluaisin.
D5, D3, 2.5FT :idiot2:.

~10000€ hintaluokka, xenonit, 2009->

https://www.nettiauto.com/volvo/v70/10200341
Olisikohan tuollainen minkälainen riskiostos? Tiedän että automaattilaatikoiden öljynvaihtoja laiminlyödään paljon mutta mutta...
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019, 21:22:17 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Siviilikäytössä ei kannattaisi missään nimessä paukutella menemään 30 tkm

Hyvä että tämä tuli toisestakin suusta
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Hyvä että tämä tuli toisestakin suusta
Olen tuo saman useasti täälläkin todennut :)
Keskiviikkona käytin vaimon Fiestan väli öljynvaihdossa, kun uusiin Fiestoihinkin on tullut huoltoväliksi 2v/30tkm. Nyt tuli 10kk/15200km ja öljyt uusiksi 8)
Edellinen Fiesta oli samalla 1.0 litraisella Ecobuusterilla, niin siinä oli 1V/20tkm. Tämä on sitä kilpailua että voi mainostaa pitkillä huoltoväleillä. Joskus taisi Skoda mainostaa peräti 2v/50tkm, mutta ei taida enää olla ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Olen tuo saman useasti täälläkin todennut :)
Keskiviikkona käytin vaimon Fiestan väli öljynvaihdossa, kun uusiin Fiestoihinkin on tullut huoltoväliksi 2v/30tkm. Nyt tuli 10kk/15200km ja öljyt uusiksi 8)
Edellinen Fiesta oli samalla 1.0 litraisella Ecobuusterilla, niin siinä oli 1V/20tkm. Tämä on sitä kilpailua että voi mainostaa pitkillä huoltoväleillä. Joskus taisi Skoda mainostaa peräti 2v/50tkm, mutta ei taida enää olla ::)

Uudessa työ transitissa on eka huolto 25tkm ja sen jälkeen 50tkm välein. Saattaa olla aika tervaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
V70 kuume on kova. En vaan tiedä edes millä koneella sen haluaisin.
D5, D3, 2.5FT :idiot2:.

~10000€ hintaluokka, xenonit, 2009->

https://www.nettiauto.com/volvo/v70/10200341
Olisikohan tuollainen minkälainen riskiostos? Tiedän että automaattilaatikoiden öljynvaihtoja laiminlyödään paljon mutta mutta...
Automaatti se kallein mitä tuosta noilla kilsoilla voi mennä. Muuten ihan perus kuluvaa osaa. Tietty nelivedossakin omat kalliit osansa. Automaatin öljynvaihdostakin tehdään iso numero. Kunhan ei ole ajettu koko 300tkm samoilla litkuilla. Samoin haldexin öljyjen kanssa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Uudessa työ transitissa on eka huolto 25tkm ja sen jälkeen 50tkm välein. Saattaa olla aika tervaa.
En tiedä paljonko transitissa on öljytilavuus, mutta toivottavasti ainakin 8 litraa.

Yhdeltä huoltotyönjohtajalta kuulin tarinan sitikasta, joka oli tuotu ensimmäiseen määräaikaishuoltoon kilometrilukemalla 100 tkm. Asiakasta oli neuvottu tuomaan seuraavaan huoltoon vähän aikaisemmin. Auto tuli toiseen huoltoon hinurilla 180 tkm ajettuna. Siinä kohtaa laitettiin sitten uusi moottori...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 2012

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Mitenkähän lienee noiden viimeisten d5 moottoreiden kestävyys? Samat venttiilinostajathan niissäkin on kuin noissa vanhemmissa ja öljynvaihto välikin 30tkm?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Mitenkähän lienee noiden viimeisten d5 moottoreiden kestävyys? Samat venttiilinostajathan niissäkin on kuin noissa vanhemmissa ja öljynvaihto välikin 30tkm?

Ei taida montaa yhteistä osaa olla alkupään ja loppupään D5 moottoreilla. Mutta ei niilläkään kannata 30tkm päästellä samoilla öljyillä.

Oma valintahan se loppuviimeksi on. Jos tykkää että auto pysyy mainiossa kunnossa kauan niin vaihtaa öljyt tiuhemmin.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa massinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Kyllä D5 on kova sana.

Mainitsevat tuossa olevan Blis-systeemin.
Ei ainakaan peilien alla ole kameroita, eikä kojelaudassa Blis-kytkintä ...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Automaatti se kallein mitä tuosta noilla kilsoilla voi mennä. Muuten ihan perus kuluvaa osaa. Tietty nelivedossakin omat kalliit osansa. Automaatin öljynvaihdostakin tehdään iso numero. Kunhan ei ole ajettu koko 300tkm samoilla litkuilla. Samoin haldexin öljyjen kanssa.

Taidan minä jättää nelivedon väliin ja lähden tavoittelemaan 2.5FT V70:iä. Etanolilla olen kuitenkin ajanut jo useamman vuoden. :)
Lootan kanssa en ala miettimään enempää. Se on niin arpapeliä että jos hajoaa niin hajoaa.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2019, 21:47:21 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Kyllä D5 on kova sana.

Mainitsevat tuossa olevan Blis-systeemin.
Ei ainakaan peilien alla ole kameroita, eikä kojelaudassa Blis-kytkintä ...

Se blis toimii vissiin peruutustutkan avulla. Ainaki 14vm autossa. Eikä siinä ole mitään kytkintä erikseen.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
En tiedä paljonko transitissa on öljytilavuus, mutta toivottavasti ainakin 8 litraa.
Näytti olevan transitin öljytilavuus 11,5 litraa. Se selittää tuota 50 tkm huoltoväliä.
Tilanne on siis suhteessa parempi kuin Volvossa 30 tkm huoltovälillä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autoracing  KL-varaosat