Elekma  Autoracing

V70 2012 lämmityslaitteen puhallin

  • 156 Vastauksia
  • 51492 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« : 02.02.2016, 09:59:18 »
Lämppärin puhallin reistaillee. Ajoon lähtiessä toimii, mutta toisinaan lakkaa puhaltamasta n. 10 min ajon jälkeen. Lähtee useimmiten minuutin tai muutaman päästä puhaltamaan uuudelleen. Yleensä toimii kuitenkin normaalisti ja automatiikka käyttää sitä kaikilla nopeuksilla. Ei kuulu ylimääräistä ääntä. Vikaa on ilmennyt jo kesällä, mutta nyt tilanne on vähän huonontunut. Onko puhaltimen moottori tulossa tiensä päähän vai voiko olla joku muu vika esim. sisätilan lämpötila-anturi? Auton sammuttaminen saattaa poistaa vian, mutta ei välttämättä sekään aina. Mittarissa 110 tkm.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #1 : 02.02.2016, 12:59:02 »
Taitaa puhaltimen moottori olla kaputt..

Täälläkin ollut useampikin topic, mikä käsittelee samaa aihetta.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #2 : 02.02.2016, 18:02:39 »
puhallin sökö. Uusi merkkiliikkeen vaihtamana noin 650€.....

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #3 : 02.02.2016, 18:54:51 »
Mulla oli kuitti autossa kun ostin. Puhallin vaihdettuna reilu 1000€ :o
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #4 : 02.02.2016, 19:37:35 »
Onkos tuo Motonetin myymä puhallin (13-1087) käypä peli? Hinta 280 egee. Näyttää ainakin täsmälleen samalta kuin purkaamojen kuvissa. Arvoisin osaavani itse vaihtaa, aiheesta on mukavasti ohjeita tälläkin sivustolla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #5 : 02.02.2016, 21:03:14 »
näyttäisi olevan oikea.
tuossa on myös myynnissä vastaavaa moottoria http://www.autoihinvaraosat.fi/volvo-osat/s80-ii-sedan/19336/10449/puhallinmoottori-osat

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #6 : 02.02.2016, 22:59:47 »
Saako kysyä että millaisilla kilometreillä nuo moottorit on teillä hajonnu?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #7 : 03.02.2016, 08:01:06 »
Tasan 200tkm mittarissa XC60:ssä (sama puhallin) ja semmosta sirinää pitää että pakko yrittää ensi kesänä vaihtaa, jos kestää edes sinne asti...

Te jotka olette/aiotte vaihtaa puhaltimen itse, minkälaista työkalua meinaatte käyttää siihen irroitukseen? Volvollahan on erikoistyökalu ko. hommaan.
Jos jollain on sopiva itsetehty työkalu olemassa, onnistuisiko työkalun lainaus-/vuokraus tuossa kesämmällä? :)
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #8 : 03.02.2016, 14:25:37 »
Mulla mittarissa on vasta 110 tkm. Puhallin ei pidä ylimääräistä ääntä, mutta puhallin pysähtelee. Eilen purin muovin ikkunan edestä ja heiluttelin puhaltimen akselin päästä. Aika tavalla heiluu, mutta ei siitä pystynyt sanomaan heiluuko laakerista vai koko moottori kiinnityksestään. Epäilisin kuitenkin laakereita. Tilasin uuden tarvikeosan Virosta, hinta n. 152,- kotiovelle toimitettuna. Toivottavasti tulee joskus ja laatu olisi edes välttävä. Ei tosin kovin hyvälaatuinen tarvi olla, että kestää toiset sata tonnia ja silloin asia onkin jonkun muun murhe.

Ajattelin tehdä itse sen asennustyökalun jahka tuo uusi osa ensin saapuu. Valokuvia löytyy työkalusta googlaamalla eikä sen tarvi kovin kummoinen olla, että sillä kerran puhaltimen vaihtaa. Eri asia tietenkin, jos vaihtaa niitä kolme päivässä työkseen.

Mietin tuota mikä nuo puhaltimet tappaa, niin tulin siihen tulokseen, että lämmityslaitteessa on selkeä suunnitteluvirhe. Puhallin vetää suoraan ulkoilmasta kaiken pölyn ja lian puhaltimeen. Sisäilmansuodatin on vasta jossakin paljon puhaltimen jälkeen. Ainakin kaikissa työkoneissa asia on järjestetty siten, että ensin ilma suodatetaan ja ilma menee sitten vasta puhaltimen läpi. Tukkeutunut suodatin toki lyhentää puhaltimen käyttöikää molemmissa tapauksissa. Esim. kaivinkoneissa puhaltimet kestävät vähintään 5000-6000 tuntia, joskus 20 000 tuntia. Nyt Volvoon ehti tulla 110000 km / 62 km/h = 1600 h + webastokäyttö 800 krt x 0,5 h = 400 h eli yhteensä huimat noin 2000 tuntia. Laatupeli siis... ;) No, toki näissäkin on maanantaikappaleita. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #9 : 03.02.2016, 16:45:04 »
Mullakin alko eräänä päivänä käynnistyksen jälkeen puhallin pitämään aivan hemmetinmoista räpätystä. Tätä kesti noin 30 sek ja käänsin puhallinnopeuden täysille. Sitten kuului sirkkelinääni ja kaikki oli ohi. Puhallin toimii edelleen ihan oikein. Meniköhän tuolta joku puunlehti tmv. läpi?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #10 : 03.02.2016, 21:22:15 »
Mietin tuota mikä nuo puhaltimet tappaa, niin tulin siihen tulokseen, että lämmityslaitteessa on selkeä suunnitteluvirhe. Puhallin vetää suoraan ulkoilmasta kaiken pölyn ja lian puhaltimeen. Sisäilmansuodatin on vasta jossakin paljon puhaltimen jälkeen.

Tuntuisi tosiaan että suodatin pitäisi olla ennen puhallinta. Toisaalta, eivät ole olleet ensimmäistä autoa tekemässä..eli ehkä tuo on tyypillinen tapa että on puhaltimen jälkeen. Siihen kaiketi joku hyvä syy. Entismuinoin ei ollut mitään sisäilmansuodattimia ja kabiiniin lenteli välillä puunlehtiä ja ties mitä. Hyvin ne puhaltimet silti kesti kyllä.

Edit: tämä jäi vaivaamaan ja muisti alkaa palailemaan pätkittäin.. Taisi olla niin että keskipakopuhaltimessa ei tulisi kuristaa imupuolta. Puhallin tarttee toimiakseen vastapaineen ja kun suodatin alkaa tukkeentumaan niin paine vain nousee mikä siinä tilanteessa on vain hyvä asia. Olisiko niin että mainituissa työkoneissa asia on järjestetty aivan erilaisilla mitoituksilla kuin hlö autoissa joissa kojelauta aika ahtas? Joka tapauksessa yleisesti sanotaan auton sisäilman suodattimista että sijaitsevat puhaltimen takana, siis painepuolella. Saa korjata/oikoa(!)
« Viimeksi muokattu: 04.02.2016, 00:24:24 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa JKR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #11 : 04.02.2016, 23:14:28 »
Minulla lämmityslaitteen puhallin viserteli ensimmäisen kerran kovemmilla pakkasilla noin 150 tkm kohdalla. Silloin en löytänyt vielä tietoa edullisista tarvikepuhaltimista, mutta AVK:lta löytyi n. puolivuotiaasta autosta purettu puhallin satasella. Vaihdon hankaluus ja viserryksen harvinaisuus siirsi urakkaa kuitenkin muutamalla vuodella. Useampana kylmänä talviaamuna viserryksen iskiessä harkitsin kyllä myös työn teettämistä. Jos ääni alkoi, niin se saattoi sitten jatkua koko matkan vaikka miten koitti säätää. Mutta otin homman haasteena ja viime syksynä puhallin viimein vaihtui noin 220 tkm kohdalla. Edelleen puhallin toimi muuten ongelmitta, mutta "liian kylmiä" aamuja saattoi olla jo toukokuussakin.

Olihan siinä vaihdossa ensikertalaiselle hommaa ja hankalia työasentoja. Löytämistäni ohjeista poiketen piti mittariston takaa purkaa myös ilmakanava, koska muuten käsi ei olisi mitenkään mahtunut puhaltimelle asti. Vaikutti myös siltä, että sisäilmankierron asennolla on väliä osien irrotuksen kannalta. En vain enää muista kummin päin.

Vanhasta puhaltimesta katkaisin lukitusvivun, jotta se ei haittaisi irrotushommaa. Ja puhallin olikin sitten tiukassa. Tarvitsin tekemääni irrotustyökaluun jatkovarren ja vääntövarren, jotta puhaltimen sai pyörähtämään ja irti. Työkalu vääntyi, mutta kesti juuri ja juuri yhden vaihdon. Liian heppoisilla välineillä ei siis kannata yrittää. On ikävä laittaa auto takaisin nippuun vanhalla puhaltimella kun on jo sinne asti purkanut.

Tekisinkö uudestaan? Ehkä, mutta paremmilla välineillä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #12 : 18.02.2016, 21:17:57 »
Nyt vihdoin realisoitui puhaltimen vaihto. Puhallin on toiminut useimmiten moitteetta, mutta silloin tällöin se on edelleen pysähdellyt. Vieläkään mitään ylimääräisiä ääniä ei ole ilmennyt. Vaihdoin tilalle Alvadista ostetun tarvikepuhaltimen. Vaihto onnistui ilman suurempia murheita, mutta 2,5 tuntia siihen vierähti. Työkalun tekeminen otti sekin toista tuntia eräänä toisena iltana aiemmin.

Itse koin hankalimmaksi kohdaksi CEMin johtojen irrottamisen ja siinä varsinkin johtonippujen kiinnitysten irroittamisen valkoisesta pellistä. Sinänsä kaikki liittimet oli helppo avata ja kiinnittää takaisin. Ilmaläppäsysteemin irrotus puhaltimen edestä oli "mielenkiintoista", mutta melko helposti se peilin kanssa sieltä lähti. En saanut puhaltimen johtoja irti mittariston puolelta vaan laitoin sinne lukituksen väliin muoviklipsun ja irrotin puhaltimen johtoineen. Johtoliittimen pystyi juuri ja juuri irrottamaan konehuoneen puolelta. Kasaus tietenkin päinvastaisessa järjestyksessä. Kasaaaminen oli sinänsä nopeampaa kuin purkaminen. Kylmä hiki pukkasi siinä kohtaa kun CEMin luokse jäi yksi liitin tyhjäksi. Ilmeisesti se on jonkun lisälaitteen liitin, kun sille ei paikkaa löytynyt. Irrottaessa en muista sellaista olleen, mutta niitä piuhoja oli niin tuhottomasti. 

Mikä oli sitten lopputulos. Tarvikepuhallin on laiskempi kuin alkuperäinen. Pienen koeajolenkin jälkeen kuitenkin toimivaksi havaittu, mutta vika ei ole ennenkään ilmennyt ensimmäisen 10 min ajon aikana. Aika näyttää onko vika sittenkin jossakin muualla. Vanha puhallin toimii hienosti irrallaan, laakerit ovat kunnossa, hiiliä vielä sentti jäljellä. Ankkuri on hieman kulunut, mutta ei sen vielä pitäisi haitata menoa. Viikon tai kahden sisään vika ilmenee varmasti taas, jos vika ei ollutkaan puhaltimen moottorissa. Voi olla, että tuo tarvikepuhallin ei kovin kauan kestä ja sitten taidan vaihtaa tuon alkuperäisen takaisin. No katsotaan mitä tuleman pitää... Pari kuvaa alla.









V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #13 : 19.02.2016, 17:49:19 »
Puhallin voi toimia irrallaan hyvin, mutta kun on autossa kiinni niin moottorin sisällä oleva pöly aiheuttaa jumittamisia.
Sen vuoksi en laittaisi takaisin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #14 : 19.02.2016, 21:21:50 »
Tänään otin vielä erän tuon vanhan puhaltimen kanssa. Pölyä (hiili, kupari, katu yms.) oli jonkin verran. Puhaltelin paineilmalla pois. Pyörittelin, heiluttelin, ravistelin ja vemputtelin joka suuntaan. Jossakin kohdassa sain pyörimisen tuntumaan hieman raskaalta, mutta jumiin en sitä moottoria saanut. Tiedä sitten mikä sitä vaivaa...

Sitä jäin pohtimaan, että miten tuo esivastus toimii? Perinteinen se ei oikein voi olla, sillä moottorin jumittaessa savun kait pitäisi nousta jostakin. Tai vaihtoehtoisesti moottorin lämpötila nousee, joka voisi tietenkin pahentaa jumia. Onko tuossa joku pulssinleveyssäätö vai miten kierrosluvun säätö toimii?

Ennen muinoin, kun puhaltimessa oli kolme nopeutta, suurin nopeus toteutettiin suoralla virralla akulta ja kaksi hitaampaa nopeutta parilla erikokoisella vastuksella, joita kytkettiin sarjaan moottorin kanssa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Proturbo  Autodiagnoosi