Kulkukoira  Proturbo

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 385 Vastauksia
  • 66244 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8921
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #375 : 04.01.2024, 07:59:49 »
Pysyy "naulattuna" (+-2 astetta) 88 asteessa. Laitoin uuden orkkis termarin syksyllä. Ja letkutermarin.

Offtopic, itellä saksantuonti ilman webaa. Lämpöä on tullut koko ajan kabiiniin varsin hyvin eikä se ollut alkuukaan syy termarin vaihtoon. Mutta tuossa on 1,2kw sähkövastus. Onkohan autot joissa tehasweba ilman tuota sähkövastusta?

Mulla ei ainakaan ole sähkövastusta, ei puhalla lämmintä kuin vasta moottorin lämmettyä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #376 : 04.01.2024, 11:48:17 »
Mulla ei ainakaan ole sähkövastusta, ei puhalla lämmintä kuin vasta moottorin lämmettyä.

Joo, itellä puhaltaa lämminta jo parin minuutin sisään kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #377 : 15.01.2024, 14:54:10 »
Aika samoissa lämpötiloissa pyörii samanlaisella ajolla tämä oma vuoden 2011 s80:nen. Vaikka keula on ummessa, niin tuntuu vaativan 20km satasen nopeutta, että lämmöt menee yli 80c. Termarikin on juuri vaihdettu.

Tuleekohan tästä uudemmasta padasta niin vähä hukkalämpöä, ettei egr tulpattuna meinaa jaksaa nostaa lämpöjä vai meneeköhän kaikki lämpö lämmönvaihtimen kautta vaihteistolle? Edellinen vuoden 2007 s80 lämpes huomattavasti nopeammin vaikka siinäkin oli egr tulpattu.

Kyllä se näissä uudemmissa näyttääkseen vaatii tuon termostaatin asennuksen, että rupeaa hytti lämpenemään järkevällä ajosuoritteella. Roikasta noin 35-70c lämpötilan nosto vaati 10-15km ajosuoritteen 100km/h nopeudella. Paluumatkalla lämpötila nousi tuonne 80c hujakoille, jossa rupeaa asennettu  letkutermostaatti avautumaan. Ulkona oli ajosuoritteen aikana pakkasta -19c.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2024, 19:47:12 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #378 : 14.02.2024, 10:50:47 »
Vaikea asia tämä termostaattikysymys.

Mistä tietää, että vika on juuri termostaatissa, jos D3-moottorinen V70 pysyy kylmänviileänä? Siis vaikka on webastolla huolella esilämmitetty 20-40 minuuttia ulkolämpötilasta riippuen.

Auton kylmyys alkoi kyrsiä, kun ulkolämpötila laski -32-34 Celsiukseen. Auto oli dieselkäyttöinen arkkupakastin, jos termi sallitaan.

Huomaako pätevä asentaja (ei Sinisen) heti, että vika on nimenomaan termostaatissa?

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #379 : 14.02.2024, 12:06:25 »
Tuon termostaatin voi kokeilla silleen, että heti kun motti on hiukankin lämmin, niin kokeilee siitä ylävesiletkusta, että onko lämmin.
Hiukan siihen johtumalla tulee kannesta lämpöä, mutta jos siis kokonaan lämmin, niin termari valskaa.

Eipä se mullakaan noilla alle -30 lämpötiloilla lämpenisi edes Webaston avulla, ellei koko keula olisi tukossa.
Ja jossei tule motille rasitusta, ei kyllä motti lämpeäkään oli keula ummessa tai ei.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #380 : 14.02.2024, 21:13:35 »
Tuon termostaatin voi kokeilla silleen, että heti kun motti on hiukankin lämmin, niin kokeilee siitä ylävesiletkusta, että onko lämmin.
Hiukan siihen johtumalla tulee kannesta lämpöä, mutta jos siis kokonaan lämmin, niin termari valskaa.

Eipä se mullakaan noilla alle -30 lämpötiloilla lämpenisi edes Webaston avulla, ellei koko keula olisi tukossa.
Ja jossei tule motille rasitusta, ei kyllä motti lämpeäkään oli keula ummessa tai ei.

Näin se näyttää tuokin -14 xc70 olevan, uudella termarillakin lämmöt vaeltaa 80-85-90 välillä. Kaasun löysää niin heti jäähtyy. Vedättäessä lämpee ehkä termarille asti. Nämä siis 25-35 pakkasella. Alle -20 niin pysyy 90 asteessa.

Toinen auto (s60 d5 185hp) taas on niin lämmin, kuin auto vaan voi olla. Ei väliä onko -10 vai -30, saa tarvittaessa kuumaksi kabiinin.

Keulat ummessa molemmissa ja lisälämmittimet toimii.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5044
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #381 : 14.02.2024, 21:50:04 »
Sisätilojen lämpiämiseen vaikuttaa yllättävän paljon auton sisäkoko.
Esim. joku farkku vs vaikka tuo S60. On kylmää ikkunapintaakin ihan erilailla.
Jos kabiinissa joutuu palelemaan niin kuivilla keleillä kannattaa käyttää välillä semmosta nappulaa kuin recirc eli käyttää sisäkiertoa niin lämppäri saa jo valmiiksi haaleaa ilmaa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #382 : 14.02.2024, 21:56:00 »
Vaikea asia tämä termostaattikysymys.

Mistä tietää, että vika on juuri termostaatissa, jos D3-moottorinen V70 pysyy kylmänviileänä? Siis vaikka on webastolla huolella esilämmitetty 20-40 minuuttia ulkolämpötilasta riippuen.


Onko tästä autosta tarkistettu onko automaattilaatikon öljynkierrossa termostaattia. Tässäkin topicissa on ollut siitä juttua paljon, oletettavasti noin vuosimalliin 5/12 asti puuttuu laatikon termostaatti ja moottorin lämpö menee vaihdelaatikkoon hukkaan.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #383 : 15.02.2024, 14:35:56 »
Onko tästä autosta tarkistettu onko automaattilaatikon öljynkierrossa termostaattia. Tässäkin topicissa on ollut siitä juttua paljon, oletettavasti noin vuosimalliin 5/12 asti puuttuu laatikon termostaatti ja moottorin lämpö menee vaihdelaatikkoon hukkaan.

Tätä ei ole tarkistettu ja seuraavaksi sitä aion tutulta autonkorjaajalta kysyä. Pitäisikö moinen termostaatti/venttiili viedä mukanaan?

Tilasin tosin esikoisen kautta Tokmannilta toppahousut! Eiköhän pakastearkkuongelma ratkea.  ;D

Poissa vlandia

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #384 : 15.02.2024, 19:45:40 »
Minulla  v70 14 d3 koneella.letkulämmitin,sisätilan lämmitin ja webasto on , keula tukossa. Lämpöä riittää hyvin ilman webastoa ja käytänkin sitä oikeastaan vain esilämmityksiin alkaen noin 10 asteen pakkasista, jos on aikaa esilämmittää letkulämmimellä/sisätilan lämmittimellä yli 2 tuntia niin ei ole webastolle tarvetta ennen 15 asteen pakkasia. Maantie ja moottoritie nopeuksissa kylmä ei tule mutta kun  pudottaa taajama nopeuksiin niin sitten vasta alkaa olla liian viileetä yli 15 asteen pakkasissa.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #385 : 15.02.2024, 21:51:39 »
Onko tästä autosta tarkistettu onko automaattilaatikon öljynkierrossa termostaattia. Tässäkin topicissa on ollut siitä juttua paljon, oletettavasti noin vuosimalliin 5/12 asti puuttuu laatikon termostaatti ja moottorin lämpö menee vaihdelaatikkoon hukkaan.

Vakavasti sanottuna - juuri tuota termostaattia ilmeisesti vuosimallin 2011 D3-moottorinen V70 autoni kaipaa.

Saako sitä muualta kuin Siniseltä? Mistä ja mitä kustantaa? Onko vaikea letkuihin tms. asentaa ammattitaitoisen autokorjaajan? Kiitos.

 

Autoracing  KL-varaosat