Autodiagnoosi  Carcom Oy

2L uusi D4 vs vanha D4

  • 136 Vastauksia
  • 74614 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vito

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • V70-97 vuodesta -03
2L uusi D4 vs vanha D4
« : 20.07.2017, 21:42:24 »
En löytänyt sitä juttua täältä missä puhuttiin D4:n uuden ja vanhan eroista.
Eli olen tuossa katsomassa yhtä 2013 V70 D4 volvoa ja moottori mietityttää.

Mitkä ne oleelliset erot ovat? kumpi on kestävämpi, tehokkaampi jne. onko toinen 4 mukinen ja toinen 5?
Kakkosautona: BMW 535DA F11 Individual

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #1 : 20.07.2017, 22:23:04 »
Parasta ostaa 2.4L koneella. Silloin on ainakin 5-mukinen OG ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #2 : 20.07.2017, 23:00:07 »
En löytänyt sitä juttua täältä missä puhuttiin D4:n uuden ja vanhan eroista.
Eli olen tuossa katsomassa yhtä 2013 V70 D4 volvoa ja moottori mietityttää.

Mitkä ne oleelliset erot ovat? kumpi on kestävämpi, tehokkaampi jne. onko toinen 4 mukinen ja toinen 5?

Se muuttuu ehken vm2014 siihen uudempaan. Uus on 4 cyl, 181hp ja 8 vaihteinen automaattina. Meillä on 2013 loppuvuodesta tehty auto ja vm 2014 mut sillä vanhalla 5 cyl, 163hp ja 2.0 koneella.. hyvin silläkin pärjää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #3 : 21.07.2017, 05:45:11 »
Se muuttuu ehken vm2014 siihen uudempaan. Uus on 4 cyl, 181hp ja 8 vaihteinen automaattina. Meillä on 2013 loppuvuodesta tehty auto ja vm 2014 mut sillä vanhalla 5 cyl, 163hp ja 2.0 koneella.. hyvin silläkin pärjää.
Onko teillä D3 vai D4 merkinnällä?

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #4 : 21.07.2017, 06:53:31 »
Onko teillä D3 vai D4 merkinnällä?

D4

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #5 : 21.07.2017, 12:28:29 »
Se muuttuu ehken vm2014 siihen uudempaan. Uus on 4 cyl, 181hp ja 8 vaihteinen automaattina. Meillä on 2013 loppuvuodesta tehty auto ja vm 2014 mut sillä vanhalla 5 cyl, 163hp ja 2.0 koneella.. hyvin silläkin pärjää.

Itse ajelen tuolla vanhemmalla 163 hp versiolla. Minusta tuo on hieman alitehoinen laitos V70:n kokoiseen koriin. Kaupunkiajossa tuo on oikein hyvä ja liikkuu reippaan alaväännön kanssa ongelmitta, mutta täydellä kuormalla maantieajossa ohituksiin kaipaa lisäpotkua. Esim. hieman vanhemman S80:n D5 185 hp on tässä mielessä paljon parempi.

Vaikuttaisi olevan esim. 0-100 km/h kiihtyvyydessä aika iso ero 181 hp version kanssa (9,9 s vs 8,6 s). Pieni lisäteho ja fiksumpi loota näyttää auttavan aika paljon.

Jos seuraa esim. nettiautosta enemmän ajetuista autoista (taksit) mainintoja siitä onko kone mennyt vaihtoon, niin 181 hp versioista olen nähnyt useampia. Näistä vanhemmista 163 hp D3/D4 ei niinkään.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #6 : 26.07.2017, 09:00:00 »
Ensimmäiset uudet 4-sylinteriset VEA-moottorit ovat päätyneet asiakkaille suurin piirtein heinäkuussa 2014. 8-vaihteinen automaatti on jonkin verran kivempi kuin vanhempien 6-vaihteinen, ainakin lyhyitten koeajojen perusteella.

EGR-vikoja noissa uusissa on ollut ilmeisesti aika paljon. 5-sylinteristen D3/D4-koneiden murheista ei täällä ole juteltu juuri mitään, joten ilmeisesti aika vähävikaisesta koneesta on kyse. Ainoastaan öljytikku on hankala löytää.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #7 : 03.08.2017, 22:14:16 »
Ehdottomasti uudempi. Enemmän ruutia ja vaihteita, sekä vähemmän päästöjä. Takana on aika, jolloin vielä arvosti litra- tai sylinterimäärää. Noi on yksinkertaisesti hienoja pelejä ja varmasti mainitut egr-jutut ovat järjestyksessä tai sitten järjestyvät varsin pian.

Eka Volvo oli 2,4l / 6 sylinterinen turbodiesel. 109 hp / 255 nm tai jotain sinne päin... ei ole yhtään ikävä. Nylyiset 5 syl. dieselit ovat toki hyviä, (D5:a on ollut alla vuodesta 2004 eri tehoisina, 2007 alkaen ricalla softattuna) mutta noi ja niiden jatkeena oleva tomaatti on jo aikansa eläneitä.

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #8 : 05.08.2017, 08:28:45 »
Kiteyttäisin asian näin: jos arvostaa luotettavuutta, niin vanhempi 5-sylinterinen ja jos taas suorituskyky ja kulutus menevät edelle, niin sitten uudempi 4-sylinterinen. Kuten mainittua, uudempi on taloudellisempi ja nopeampi ajossa, mutta alkupään malleissa on ollut EGR-vikoja ja öljynsyöntiä. Toivottavasti nämä rajoittuvat vain alkupään tuotantoon, sillä muuten tuo 4-sylinterinen + 8-vaihteinen automaatti toimii loistavasti yhteen.

Volvon 5-sylinterisen dieselin evoluution juuret ovat jo 90-luvulla, jolloin bensakoneen pohjalta alettiin kehittämään dieselversiota, joten siinä mielessä on ymmärrettävää että nämä viimeisimmät ovat huippuunsa kehitettyjä ja mitään vikoja ei juurikaan ole. Toivottavasti nelisylinteriset saadaan pian samalle luotettavuustasolle. Öljytikkuhan näissä löytyy kätevästi mittaristosta, niin voi tarkistaa pinnantason useammin ja käsiä likaamatta ;)
S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #9 : 05.08.2017, 10:36:09 »
Kiteyttäisin asian näin: jos arvostaa luotettavuutta, niin vanhempi 5-sylinterinen ja jos taas suorituskyky ja kulutus menevät edelle, niin sitten uudempi 4-sylinterinen. Kuten mainittua, uudempi on taloudellisempi ja nopeampi ajossa, mutta alkupään malleissa on ollut EGR-vikoja ja öljynsyöntiä. Toivottavasti nämä rajoittuvat vain alkupään tuotantoon, sillä muuten tuo 4-sylinterinen + 8-vaihteinen automaatti toimii loistavasti yhteen.

Volvon 5-sylinterisen dieselin evoluution juuret ovat jo 90-luvulla, jolloin bensakoneen pohjalta alettiin kehittämään dieselversiota, joten siinä mielessä on ymmärrettävää että nämä viimeisimmät ovat huippuunsa kehitettyjä ja mitään vikoja ei juurikaan ole. Toivottavasti nelisylinteriset saadaan pian samalle luotettavuustasolle. Öljytikkuhan näissä löytyy kätevästi mittaristosta, niin voi tarkistaa pinnantason useammin ja käsiä likaamatta ;)

Kohtahan se volvo lopettaa dieselien valmistuksen kokonaan :D
Olikos se 2020?

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #10 : 05.08.2017, 21:22:41 »
Vanhempi 5syl D3 163hv softattuna. Luotettava ja suht tehokas. Paras kompromissi?
S80 Executive D5 AWD

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #11 : 06.08.2017, 07:55:38 »
Kohtahan se volvo lopettaa dieselien valmistuksen kokonaan :D
Olikos se 2020?

Tuosta on ollut julkisuudessa hieman ristiriitaista tietoa, mutta esimerkiksi tämän artikkelin mukaan nykyisen (D4) moottorisukupolven jatkokehittäminen voisi jatkua vuoteen 2023 saakka.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/volvo-luopuu-diesel-moottoreista-valmistus-ei-kannata-tulevaisuudessa-6650410
S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #12 : 06.08.2017, 21:30:05 »
Tuosta on ollut julkisuudessa hieman ristiriitaista tietoa, mutta esimerkiksi tämän artikkelin mukaan nykyisen (D4) moottorisukupolven jatkokehittäminen voisi jatkua vuoteen 2023 saakka.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/volvo-luopuu-diesel-moottoreista-valmistus-ei-kannata-tulevaisuudessa-6650410

Tämä on nyt vähän väärin käsitetty. Volvo on uhannut, että ei enää uutta dieseliä kehitä, siis täysin uutta moottoria. Kun miettii, että edellinen 5-syl D5 tuli 2001ja sitä samaa moottoria jatkokehiteltiin vuoteen 2015-16. Nyt tuli uusi 4-sylinterinen, niin samalla logiikalla voi Volvo sitä jatkokehitellä ja tehostaa ilman uuden moottorin tekemistä samat 14 vuotta....
V90 T8 2020 Inscription

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #13 : 06.08.2017, 21:54:23 »
Vanhempi 5syl D3 163hv softattuna. Luotettava ja suht tehokas. Paras kompromissi?

Ainakin konstruktio on liki joka korjaamolle ainakin jossain määrin tuttu. Korjaaminen ja varaosat siis edullisempaa, helpompaa? Öljynsuodatin löytyy vaikka silmät sidottuna ja kenties vaihtokin..jopa minulta ;D

Dieselit varmaan katoavat pian tuotantolinjoilta mutta väittäisin että täällä Suomessa mustat pilvet ovat tuttu näky tien päällä vielä kaauaan. Siitä pitää huolen huippukova verotus, ostovoiman heikkous ja siitä seurauksena oleva ikäloppu autokanta. Lisäksi suomella voi olla strategisiakin syitä säilyttää jonkinlaista diesel kantaa siviililiikenteessä ::)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: 2L uusi D4 vs vanha D4
« Vastaus #14 : 07.08.2017, 09:57:14 »
Edellä mainittuun laatikkoa asiaan. Uusi 8-vaihteinen on asiallinen laatikko, mutta vanha 6-lovinen viimeisimmässä muodossaan on myös erittäin pätevä tänä päivänäkin. Ainoa asia missä 8-on "parempi" on liikkeellelähtö, jossa on pienempi viive...ja tietty pidemmät välitykset isoilla vaihteilla, joilla kulutusta on saatu painettua alas. Miinuksena uudessa 8-lovisessa satunnaiset todella ihmeelliset nykäykset  töksäytykset. Itse ajelin pari vuotta uudella D4:lla ja 8-vaihteisella. Nyt menty joulukuusta vanhalla 5-pyttysellä ja kuuslovisella, kun ei nelikkoa muuten saanut. Yhtään päivää ei ole ollut VEA-sarjan konetta ikävä. Sai äänetkin takas autoon. Tuo uusi nelikko kaikenlisäksi käy niin hiton rumasti verrattuna kilpailijoiden koneisiin. Nykyään tulee ajeltua lähes aina tuolla Sport-asennolla 6-lovisen kanssa, kun aikaisemmin tuo Sport-asento oli täysin hyödytön, ainakin -12-mallisessa jonka joskus omistin. Kovasti ohjelmointi on vaikuttanut vanhaankin.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron