Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V

  • 53 Vastauksia
  • 29047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« : 26.11.2017, 10:05:19 »
Auto viestittää, että "Akun varaus matala".

Mittasin, että akulla on jännitettä 12,3-12,4V. Mitattu, kun seissyt hetken ajon jälkeen tai yön yli. Kun auton laittaa käyntiin, jännitettä akun navoilla on 15,3V. Sama 15,3V oli, kun oli ajanut 30km. Heti sammutuksen jälkeen 12,8V, josta valui alaspäin.

Autolla on tässä ajettu pidempikin matka, että latausta pitäisi olla saanut.

Akku varmaankin on vaihtokunnossa. Mutta enempi ihmetyttää tuo korkealta vaikuttava latausjännite, ja rikkooko se akun. Vai onko jännite liian korkea? Autossa on AGM akku ja muunlaista ei ohjekirjan mukaan tähän saa laittaakaan. Mittausta tehty 0C...+9C lämpötilassa.

Auto S60, 2014, 5-syl D4, 150tkm, S/S.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #1 : 26.11.2017, 11:58:26 »
Onko yleismittarin paristo finaalissa? Latausjännite pitäisi olla 14,8 V ja alhaisen varauksen viesti tulee vasta alle 12 V jännitteellä. Veikkaisin siis, että auton käynnistysakku on aivan lopussa ja yleismittari fuskaa 0,5 volttia yläkanttiin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mPetez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #2 : 29.11.2017, 13:37:05 »
Ihan kuulostaa samantapaiselta ongelmalta, kuin minun V60CC, josta aikaisemmin tuossa toisessa topic. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=89034.msg1061220811#msg1061220811

Käytin sen sitten kesällä tuon takia huollossa, mitään vikaa ei löytynyt.
Softia päivitettin ja mahdollisesti sitä jännitevahtia säädettiin, asia jäi vähän seurantaan.

Ongelma on kuitenkin edelleen sama. Ehkä vähän pahentunut...
Käyntiin se on aina lähtenyt, muutaman kerran vähän vetelän oloisesti.
Webasto käyttänyt yleensä melko vähän ja silti kieltäytyy monesti käynnistymästä kun jännite on liian alhaalla ja taukolämpönä sitä ei voi käyttää, koska se sammuu hetken päästä samoin kuin radiot, yms.
Nyt talvella autossa on kuitenkin lämppärin kanssa Defan akkulaturi joka päällä vähintään sen pari tuntia päivässä, niin ei siitä sähköstä oikeasti pitäisi puutetta tulla...

Ainoa hyvä juttu tuosta on, että start & stop ei pahemmin kiusaaa... yhdenkäden sormissa laske kerrat kesän jälkeen kun on yllättäen aktivoitunut.

Kohta menee taas huoltoon, saa nähdä löytyykö nyt mitään vikaa. 




Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #3 : 29.11.2017, 16:23:38 »
Akkuvahti tuota akun varaustilaa vahtii ja säätelee myös latausjännitettä mm. akun lämpötilan mukaan. Sehän voi olla rikki tai sitten akku on maanantaikappale.

Itse olen joskus kuunnellut radiota webasto päällä ja tutkinut vidalla valikoita yli tunnin ennen kuin jännite laskee alle 12 voltin. Silloinkaan ei ole tullut viestiä alhaisesta varaustilasta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #4 : 29.11.2017, 19:48:19 »
Yleismittarini näyttää kyllä oikein. Ennemminhän tämä vaikuttaa juuri siltä, että auto mittaa jännitteen alakanttiin ja säätää sitten lataustakin liian isolle.

Vaihdoin akun ja latausjännite putosi 14,9V paikkeille. Vanhalla akulla aina oli tuo 15,3V. Edelleenkin kaikki mittaukseni muutaman asteen lämpötilassa. Alhaisesta varauksesta ei enää ole varoitellut. Jatkan vielä tarkkailua.

Onko tämä jännitevahti joku ihan erillinen mokkula, ja missä se on? Tai mistähän tämä jännitteen mittaa?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #5 : 29.11.2017, 22:04:17 »
Akkuvahti on siinä -akunkengässä. Mittaa jäännitteen suoraan akun napojen yli ja virtaa molempiin suuntiin. Virran perusteella laskee myös akun varaustilan. Oikeaoppisesti tämä laitos pitäisi nollata testerillä, kun akku vaihdetaan, mutta oppii se ajan kanssa tavoille ilman nollaustakin...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mPetez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #6 : 09.12.2017, 19:12:51 »
Minun autoon akku vaihdettin nyt huollossa ja latausjännite on nyt välillä 13,7 -14,4V. Valitusta matalasta jännitteestä ei ole tullut ja jopa start&stop toimii. Toivottavasti ongelma ei tule takaisin...

Poissa mPetez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #7 : 02.01.2019, 12:31:29 »
Pitää vähän päivitellä tilannetta, vaikka vanha topic...

No akun vaihto auttoi alle ½ vuotta ja ongelma palasi takaisin. Latausjännitteet taas korkealla, mutta virtaa ei kuitenkaan tunnu olevan. Itkee joka välissä "Akun varaus matala", josta syystä vepastokaan ei aamulla halunnut lähteä päälle.
Start&Stop ei toimi (ei ole kyllä mikään vahinko) ja käynnistyskin on tosi "vetelän" kuuloinen, mutta onneksi kuitenkin lähtee käyntiin. Ja vikaa ei huollon mielesta tietenkään ole...  :(

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #8 : 02.01.2019, 13:25:01 »
Pitää vähän päivitellä tilannetta, vaikka vanha topic...

No akun vaihto auttoi alle ½ vuotta ja ongelma palasi takaisin. Latausjännitteet taas korkealla, mutta virtaa ei kuitenkaan tunnu olevan. Itkee joka välissä "Akun varaus matala", josta syystä vepastokaan ei aamulla halunnut lähteä päälle.
Start&Stop ei toimi (ei ole kyllä mikään vahinko) ja käynnistyskin on tosi "vetelän" kuuloinen, mutta onneksi kuitenkin lähtee käyntiin. Ja vikaa ei huollon mielesta tietenkään ole...  :(
Auto pitäisi käyttää piuhan päässä ja katsoa
- mikä on akun varaustila SoC akkuvahdin mielestä
- paljonko ampeereita laturi työntää akkuun
- paljonko on virrankulutus levossa

Joku edellä mainituista ei ole järkevissä lukemissa. Korkea latausjännite viittaisi kyllä siihen, että akku on tyhjä. Mahtaako se Defa oikeasti ladata akkua ja onhan sen miinusjohdin kytketty auton runkoon eikä suoraan akun miinusnapaan?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #9 : 02.01.2019, 13:47:42 »
Akku hajalla, jos jännite noin korkea ollu. ::)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #10 : 02.01.2019, 14:00:25 »
Akku hajalla, jos jännite noin korkea ollu. ::)
Eikä ole, latailee oikein toimiessaan 15,8 voltin jännitteellä noita AGM akkuja. Toisinaan vähän pienemmällä jännitteellä, mutta aina pitäisi olla latausta vähintään 14,8 volttia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mPetez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #11 : 02.01.2019, 14:15:40 »
Mahtaako se Defa oikeasti ladata akkua ja onhan sen miinusjohdin kytketty auton runkoon eikä suoraan akun miinusnapaan?

No kytkennästä en osaa sanoa, mutta huollossa on kuitenkin ollut puhetta, että sellainen siinä on olemassa ja kyllä se lataa...  autolla ei nyt pyhien aikaan ajettu 3 päivään ja ei ollut piuhan nokassa, niin varmaan sen vuoksi virtaa oli vielä normaaliakin vähemmän... esim. vepaston kenkuttelu siitä todennäköisesti.
Auto oli huollossa n.4 viikkoa sitten ja varmaan ollut silloin piuhan päässä, mutta kun vikaa ei ole näkynyt...  no ehkä pitää käydä kyseleen uudelleen.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #12 : 02.01.2019, 15:04:19 »
Eikä ole, latailee oikein toimiessaan 15,8 voltin jännitteellä noita AGM akkuja. Toisinaan vähän pienemmällä jännitteellä, mutta aina pitäisi olla latausta vähintään 14,8 volttia.
Empä nähny AGM:ää.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #13 : 02.01.2019, 15:31:42 »
Empä nähny AGM:ää.


 Autossa on AGM akku ja muunlaista ei ohjekirjan mukaan tähän saa laittaakaan.

Kannattaa käydä tekemässä akulle akkuliikkeessä rasitustesti
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa JukkaI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #14 : 02.01.2019, 15:35:19 »
Autona V60 D4 -15
Omamekaanikon vastaus, kun kysyin aikanaan Defan laturissa olevan '14,7 V' ominaisuuden käytöstä...
"Autosi latausjännite on 12.8v-15v riippuen vallitsevasta lämpötilasta."

Jukka

 

Futurez  Kulkukoira