Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Make - 18.08.2017, 15:19:48
-
Tuli palattua jälleen kokonaan Volvo kantaan niin mahtuuko 235/40 18" kumin tilalla olemaan esimerkiksi 235/45 18 kumit kun saisi vähän olla kumia enemmän vanteen ympärillä?
-
Tuli palattua jälleen kokonaan Volvo kantaan niin mahtuuko 235/40 18" kumin tilalla olemaan esimerkiksi 235/45 18 kumit kun saisi vähän olla kumia enemmän vanteen ympärillä?
Taitaa faceliftissä ja prefaceliftin R-Designissa olla vakiona tuo koko. Renkaan halkaisija kasvaa reilun kaksi senttiä joten pitäisi sopia
-
Pitäis mahtua hyvin, muutaman millin tulee sisemmäksi. Mulla on H&R:n jousien kanssa 235/35-20 et45 eikä ota kiinni mihinkään vaikka ajaisi kulmittain kenoon.
-
Hyvä homma. Aika korkea tuo auto myös niin mikä olisi sellainen jousisarja ettei mukavauus kärsisi ja madaltuisi hiukan?
-
Itse olen tykännyt noista H&R:stä, hieman jämäkämpi kuin vakioalusta tuo mun yksilö tais tippua sen pari senttiä joka nurkasta. Vakio r-design alusta on jo muuten omasta mielestä tarpeeksi hyvä, nuo jouset oikeastaan vaan täydensi sen.
Jousien kanssa H&R tai Eibach on mun mielipide. Jättää ne halpikset suoraan hyllyyn kun tuo minunkin sarja tais olla joku 170-180eur Saksasta. Suomesta sitten n. satasen kalliimmat.
-
Itse olen tykännyt noista H&R:stä, hieman jämäkämpi kuin vakioalusta tuo mun yksilö tais tippua sen pari senttiä joka nurkasta. Vakio r-design alusta on jo muuten omasta mielestä tarpeeksi hyvä, nuo jouset oikeastaan vaan täydensi sen.
Jousien kanssa H&R tai Eibach on mun mielipide. Jättää ne halpikset suoraan hyllyyn kun tuo minunkin sarja tais olla joku 170-180eur Saksasta. Suomesta sitten n. satasen kalliimmat.
Täällä S60 Eibachin -30mm madaltavat jouset ja originaalien pintakovuus häipyi noilla. Ovat mukavammat mutta jämäkämmät kuin alkuperäiset. Noitakin saa Saksasta reilulla 150€:llä. Täälläkin tippui parisen senttiä joka nurkasta noilla. Jos jousia meinaa niin on ainoastaan kaksi merkkiä, joko Eibach tai H&R. Muut kannattaa unohtaa.
-
Hyvä kuulla. Tarvitseeko iskareita päivittää vai riittääkö pelkät jouset?
-
Hyvä kuulla. Tarvitseeko iskareita päivittää vai riittääkö pelkät jouset?
Minulla vaki-iskarit ja tuo Eibachin Pro-kit suunniteltu käytettäväksi vaki-iskareiden kanssa.
-
235/30/20 ET44 8.5" täällä ja mahtuu hyvin, mahtuis varmaan tosiaan vielä isommatkin, mutta nyt ei lähelläkään ole osumista.
Heicot oli täällä entisessä S60:ssä vakioiskareiden kaverina ja hyvin toimi.
Myös nykyisessä S60:ssä on Heicot Four-C alustan kanssa. Four-C:ssä nuo piti kalibroida Volvolla tähän. Ei taida ainakaan muut valmistajat ilmoittavan käyvän jousien tähän, ellei oo tilanteet muuttuneet?
-
Täällä S60 Eibachin -30mm madaltavat jouset ja originaalien pintakovuus häipyi noilla. Ovat mukavammat mutta jämäkämmät kuin alkuperäiset. Noitakin saa Saksasta reilulla 150€:llä. Täälläkin tippui parisen senttiä joka nurkasta noilla. Jos jousia meinaa niin on ainoastaan kaksi merkkiä, joko Eibach tai H&R. Muut kannattaa unohtaa.
Tammöinen setti "Volvo V60/S60 II E10-84-014-03-22" ?
-
235/30/20 ET44 8.5" täällä ja mahtuu hyvin, mahtuis varmaan tosiaan vielä isommatkin, mutta nyt ei lähelläkään ole osumista.
Heicot oli täällä entisessä S60:ssä vakioiskareiden kaverina ja hyvin toimi.
Myös nykyisessä S60:ssä on Heicot Four-C alustan kanssa. Four-C:ssä nuo piti kalibroida Volvolla tähän. Ei taida ainakaan muut valmistajat ilmoittavan käyvän jousien tähän, ellei oo tilanteet muuttuneet?
Tuo koko vastaa alkuperäistä 235/40 kokoa. Tarkoitin että jos haluaa kumia enemmän. esim 245/45 18"
-
Kohtuulisen kova ääniset ovat contin sport contact 3 renkaat. Onko kokemuksia mitkä oli hiljaisemmat? Auttaneeko miten profiilin kasvattaminen?
-
Näissä on kyllä älytön rengasmeteli vaikka verrattuna mk2 V70:iin. Humisee korviin vielä kauheammin kun auto on muuten aika hiljainen. Tuohon vaimennukseen aion keskittyä jossain vaiheessa.
Ainakin Nokian Z-linet tuntui poikkeuksellisen hiljaisilta ovat ja asiallisen hintaisia. Edellisessä V70:ssä oli noita 225/40-18 koossa.
-
Tammöinen setti "Volvo V60/S60 II E10-84-014-03-22" ?
Minulla on tuo E10-84-014-01-22 setti kun on pikkukoneella. Tuo 03-22 on noille isommille koneille ja nelivedoille. Minulla siis pikkukoneinen vajakki.
Näissä on kyllä älytön rengasmeteli vaikka verrattuna mk2 V70:iin. Humisee korviin vielä kauheammin kun auto on muuten aika hiljainen. Tuohon vaimennukseen aion keskittyä jossain vaiheessa.
Itsekin todennut tuon rengasmelun puskevan voimakkaana läpi ja korostuu vielä, kun tosiaan muuten on hiljainen auto. Tälle jos saat jotain tehtyä, niin olisin enemmän kuin kiinnostunut lopputuloksesta ja tehdystä työstä
-
Tuo koko vastaa alkuperäistä 235/40 kokoa. Tarkoitin että jos haluaa kumia enemmän. esim 245/45 18"
Joo kyllä näin, vaan kun oli myös tuosta madalluksesta puhetta, niin hieman vertailua, että jää kuitenki hyvin tilaa sinne tuollakin. Tuossahan tulisi vajaa 30mm halkaisijaa lisää. Omaa katsoo nii kyllä luulisi tuon mahtuvan, mutta jos ET pienenee paljon nii varmasti raapii täydellä lastilla.
Eikös myös Polestarin pajan tekemissä versioissa ole 245/35/20. Eli hieman isoimpi halkaisija kuin tuossa 245/45/18. Vai ovatko Polestarilla myös pyöränkoteloita muokanneet?
-
Ainakaan kuvissa ei näytä lokasuojat pulleammilta, toisaalta joissain s60 polestarin kuvissa näyttää leveämmältä?
Tosiaan ei mullakaan ole edes hollilla mahtumaan nuo omat joten luulis että 245/45-18 ei vielä ottais kiinni kun halkaisijaa tulee about 2,5mm lisää ja leveyttäkin noin vähän. Nopsaahan sitä kääntää renkaat tappiin ja varmistaa että tilaa jää.
Edit: Olin laittanut offsetin omista vituralleen. Vanteet on siis 8,5x20 et45..
-
Joo kyllä näin, vaan kun oli myös tuosta madalluksesta puhetta, niin hieman vertailua, että jää kuitenki hyvin tilaa sinne tuollakin. Tuossahan tulisi vajaa 30mm halkaisijaa lisää. Omaa katsoo nii kyllä luulisi tuon mahtuvan, mutta jos ET pienenee paljon nii varmasti raapii täydellä lastilla.
Eikös myös Polestarin pajan tekemissä versioissa ole 245/35/20. Eli hieman isoimpi halkaisija kuin tuossa 245/45/18. Vai ovatko Polestarilla myös pyöränkoteloita muokanneet?
Kun auton tietoja katselin tarkemmin niin antaa yhdeksi rengasvaihtoehdoksi 235/40 19" joka on saman kokoinen kuin tuo mainitsemasi 20"
-
Jenkeissä ilmeisesti 2015 lähtien r-design mallit on tulleet 235/40 18" sijaan 235/45 18" rengastuksella.
-
Rengaspaineiden lasku auttoi hiukan meluun. Nyt 2.7bar ja auton tarran mukaan eco paineet 2.6 bar. Melko pintakova tosiaan tuo vakio alusta kun karkealla tiellä ajelee taajama nopeuksissa tuntuu että onko renkaat tyhjät. 8) Miten saako kulmat kohdilleen noilla matalemmilla jousilla? Vanhemmissa oli ongelmaa camberien kanssa.
-
Mulla on takana camberit jo ulkona ohjearvoista, vähän epäilyttää että meneekö edes originaali r-design-alustalla niihin. Itse meinasin jossain vaiheessa hankkia Focuksen säädettävät varret mutta kyllähän sinne paperiin ammattitaitoinen säätäjä lukemat saa kohilleen 8) Toki sisäreunaahan se syö oli miten oli.
V70:n kanssakin leimalla inssi sanoi ettei noita camberiarvoja voi katsoa kuin raamattua kun tilanne on se ettei autosta vaan säätöjä löydy, mutta tuohon löytyy varmaan monta koulukuntaa leimaukkoja.
-
Rengaspaineiden lasku auttoi hiukan meluun. Nyt 2.7bar ja auton tarran mukaan eco paineet 2.6 bar. Melko pintakova tosiaan tuo vakio alusta kun karkealla tiellä ajelee taajama nopeuksissa tuntuu että onko renkaat tyhjät. 8) Miten saako kulmat kohdilleen noilla matalemmilla jousilla? Vanhemmissa oli ongelmaa camberien kanssa.
Itsellä helpotti tuo pintakovuus noilla uusilla jousilla. Täällä ainakin meni kulmat samoihin arvoihin kuin ennen madallusta. Inssi kysyi että onkos tämä nyt tehtaan arvoissa. Sanoin että sinunhan se pitäis tietää, sinähän sitä olet katsastamassa. Antoi kuitenkin leiman suuntauslapun kanssa.
-
Mulla on takana camberit jo ulkona ohjearvoista, vähän epäilyttää että meneekö edes originaali r-design-alustalla niihin. Itse meinasin jossain vaiheessa hankkia Focuksen säädettävät varret mutta kyllähän sinne paperiin ammattitaitoinen säätäjä lukemat saa kohilleen 8) Toki sisäreunaahan se syö oli miten oli.
V70:n kanssakin leimalla inssi sanoi ettei noita camberiarvoja voi katsoa kuin raamattua kun tilanne on se ettei autosta vaan säätöjä löydy, mutta tuohon löytyy varmaan monta koulukuntaa leimaukkoja.
Oliko sinulla 30mm madallus?
-
Oliko sinulla 30mm madallus?
Joo 30mm noista H&R:stä ilmoitetaan ja aika tarkkaan pitää paikkansa kun R-design alusta on sen -15mm. Muistaakseni kulmat säädettiin kuitenkin sport-arvoilla.
-
Eibachit tilasin ja asennus on 18.09.
Laittelin STP:N vaimennus mattoa kontin pohjaan sekä takapenkin istuin osan alle.
Myöskin käytin selkänojan sivupanelit pois joiden alta pääsi suoraan laittamaan takalokasuojaan vaimennusta. Kontin pohjassa ei käytännössä ole vaimennusta ollenkaan ja sivupanelien alla on vain paksua vaimennus "villan"palaset.
Sen verran vaikutusta oli että takaa ajomelu vaimeni selvästi josta sitä eniten tulikin. Aiemmin tasa ajossa ei erottanut moottorin ääntä ollenkaan mutta nyt se kuuluu hyvin vaimeana. Aika mukava parannus noin tunnin työllä ja alle 50e panostuksella.
-
Eibachit tilasin ja asennus on 18.09.
Laittelin STP:N vaimennus mattoa kontin pohjaan sekä takapenkin istuin osan alle.
Myöskin käytin selkänojan sivupanelit pois joiden alta pääsi suoraan laittamaan takalokasuojaan vaimennusta. Kontin pohjassa ei käytännössä ole vaimennusta ollenkaan ja sivupanelien alla on vain paksua vaimennus "villan"palaset.
Sen verran vaikutusta oli että takaa ajomelu vaimeni selvästi josta sitä eniten tulikin. Aiemmin tasa ajossa ei erottanut moottorin ääntä ollenkaan mutta nyt se kuuluu hyvin vaimeana. Aika mukava parannus noin tunnin työllä ja alle 50e panostuksella.
Et sattunut kuvia ottamaan tästä tapahtumasta? Tämä vaimennus kun kiinnostaisi itseänikin ::)
-
Et sattunut kuvia ottamaan tästä tapahtumasta? Tämä vaimennus kun kiinnostaisi itseänikin ::)
Ei tullut otettua muta homma kyllä aukeaa kun katselee paikkoja vähän. koputtelee missä kuulostaa ontolta niin niihin sekä ja tasaisille pinnoille mattoja.
-
Ei tullut otettua muta homma kyllä aukeaa kun katselee paikkoja vähän. koputtelee missä kuulostaa ontolta niin niihin sekä ja tasaisille pinnoille mattoja.
Nuo takaverhoilut helppo tosiaan ottaa pois ja on jo kertaalleen otettu etututkan tieltä pois. Paljonko meni vaimennustavaraa ja minkälaista käytit? Itsellä tuon kontin lisäksi suunnitelmissa vaimentaa etujalkatilat ja etuovet ehkä myös.
-
Nuo takaverhoilut helppo tosiaan ottaa pois ja on jo kertaalleen otettu etututkan tieltä pois. Paljonko meni vaimennustavaraa ja minkälaista käytit? Itsellä tuon kontin lisäksi suunnitelmissa vaimentaa etujalkatilat ja etuovet ehkä myös.
STP Silver shop 0,8 mm vaimennus mattoa ja kaariin päälle vielä Slepniä kun sattui hyllyssä olemaan.
Silveriä meni 1.5 pakettia ja tuosta toista suikaleet.
-
STP Silver shop 0,8 mm vaimennus mattoa ja kaariin päälle vielä Slepniä kun sattui hyllyssä olemaan.
Silveriä meni 1.5 pakettia ja tuosta toista suikaleet.
Dänks, motonettiin siis tieni viepi :sundaydriver:
-
Tulipa tuo omankin kulkineen takakontti vaimennettua ja samansuuntaisia havaintoja, että moottorin ääni tulee selkeämmin esiin ja peräpää kyllä hiljeni aika paljon.
Täytyy tässä vielä yrittää vaimentaa nuo etuovet ja jalkatilat kunhan keksisi miten nuo ovipahvit lähtee irti. Pari ruuvia ovenkahvoissa, ne otin jo irti, samoin napsuttelin oven reunasta nuo pikaklipsit irti. Miten tuo irtopahvi sitten lähtee, nostamalla en saanut sitä irti. Täytyypä perehtyä asiaan paremmalla ajalla
-
https://www.youtube.com/watch?v=fMpkGybGHiY (https://www.youtube.com/watch?v=fMpkGybGHiY) Siinä purkuvideo.
-
Tulipa tuo omankin kulkineen takakontti vaimennettua ja samansuuntaisia havaintoja, että moottorin ääni tulee selkeämmin esiin ja peräpää kyllä hiljeni aika paljon.
Täytyy tässä vielä yrittää vaimentaa nuo etuovet ja jalkatilat kunhan keksisi miten nuo ovipahvit lähtee irti. Pari ruuvia ovenkahvoissa, ne otin jo irti, samoin napsuttelin oven reunasta nuo pikaklipsit irti. Miten tuo irtopahvi sitten lähtee, nostamalla en saanut sitä irti. Täytyypä perehtyä asiaan paremmalla ajalla
Mietin tässä että kummasta lähteä liikkelle ovista vaiko etujalkatilasta. Jos vaikutus olisi samaa luokkaa etupäässä kuin takana niin alkaisi riittävän hyvä.
-
Mietin tässä että kummasta lähteä liikkelle ovista vaiko etujalkatilasta. Jos vaikutus olisi samaa luokkaa etupäässä kuin takana niin alkaisi riittävän hyvä.
Lattiamatot ovat ainakin helpot ottaa pois, tai kääntää sivuun vaimennuksen tieltä. Tulipellin kautta kuulostaisi tulevan aika paljon ääntä, ja on isot laakapinnat siinä, että se voisi olla seuraava kohde. Toisaalta kumpaankaan noihin ei neliökaupalla saa menemään mattoa.
-
Eibachit alla ja 150km ajettu. Kulmat ok mutta vasemman takapyörän camber lähellä rajaa kun arvo on -2.01 ja "vihreän alueen" raja -2.02. Muiden pyörien arvot -1.10-(-1.24). Vähän ristiriitainen kokemus nuo Eibachit. Pinta kovuus "parempi" kuin alkuperäisillä mutta taas isommat routa urat tömähtää isommin. Toisaalta pitänee ajella hetken että jouset "asettuu" tehtäväänsä.
-
Eibachit alla ja 150km ajettu. Kulmat ok mutta vasemman takapyörän camber lähellä rajaa kun arvo on -2.01 ja "vihreän alueen" raja -2.02. Muiden pyörien arvot -1.10-(-1.24). Vähän ristiriitainen kokemus nuo Eibachit. Pinta kovuus "parempi" kuin alkuperäisillä mutta taas isommat routa urat tömähtää isommin. Toisaalta pitänee ajella hetken että jouset "asettuu" tehtäväänsä.
Ja totut itse alustaan. Itsellä oli alussa sama, että isot heitot tömähtivät kovemmin mutta samalla pintakovuus häipyi. Enää en vaihtaisi takaisin orkkikseen.
-
Oikean puolen etumattoa käytin sen verran pois kun sitä kynnys ja a pilarin listan ottamisella sai. Ei ollut vaimennusmattoa raskittu laittaa kuin joku 5x5 cm palanen kardaanin tunnelin etuosan, lattian ja tulipellin saumakohtaan. Jotta lokasuojaan saisi mattoa täytyisi sähköjä purkaa jonkin verran pois. Laittelin nyt pari arkkia tasaisille kohdille.
-
Ja totut itse alustaan. Itsellä oli alussa sama, että isot heitot tömähtivät kovemmin mutta samalla pintakovuus häipyi. Enää en vaihtaisi takaisin orkkikseen.
Varmaan näin ja kun kumia saa lisää renkaan ympärille parantanee tilannetta kanssa.
-
Tämmöset kun tilaisi saisi camberit kohdilleen. http://www.meganracing.com/product.asp?prodid=2211&catid=93
-
Tämmöset kun tilaisi saisi camberit kohdilleen. http://www.meganracing.com/product.asp?prodid=2211&catid=93
Ainakin Hard Race tekee noita myös. Just laitoin Futurezille kyselyä noista kun tuntuu Ebaynkin kautta tulevan jenkeistä/menevän tehdastilaukseen jolloin aikataulu on mallia ehkä tänä vuonna ja alv:t+lähetyskustannukset alkavat olemaan hieman liikaa. Voin infota tänne kunhan saan vastauksia.
-
Nyt molemmat etujalkatilat vaimennettu joissa paljon vaimentamatonta peltiä molemmin puolin. Homma yksinkertainen kun nostaa verhoilu sorkkaraudalla ensin pätkän sitä kynnyslistaa pois ja sitten ovitiivistettä a pilarin listan päältä pois. A pilarin listassa on kaksi kiinnikettä jotka lähtee samaisella sorkkaraudalla pois. Sen jälkeen keskikonsolin sivusuoja pois vetämällä. Sitten ei kun matto rullalle ja vaimennus levyn laittoon niihin kohti mihin sitä saa. liimasaumojen päälle en mattoja laittanut. Konepellin avausvipu lähti torxin löysättyä vetämällä pois.
Kävin 5 km lenkin ajamassa ja nyt ehkäpä voi jo puhua hiljaisesta autosta. Itsellä tosin vielä ensiasennus renkaat alla jotka jyrisee vielä vähän kun nopeusluokka 270km/h + noissa.
-
Nyt molemmat etujalkatilat vaimennettu joissa paljon vaimentamatonta peltiä molemmin puolin. Homma yksinkertainen kun nostaa verhoilu sorkkaraudalla ensin pätkän sitä kynnyslistaa pois ja sitten ovitiivistettä a pilarin listan päältä pois. A pilarin listassa on kaksi kiinnikettä jotka lähtee samaisella sorkkaraudalla pois. Sen jälkeen keskikonsolin sivusuoja pois vetämällä. Sitten ei kun matto rullalle ja vaimennus levyn laittoon niihin kohti mihin sitä saa. liimasaumojen päälle en mattoja laittanut. Konepellin avausvipu lähti torxin löysättyä vetämällä pois.
Kävin 5 km lenkin ajamassa ja nyt ehkäpä voi jo puhua hiljaisesta autosta. Itsellä tosin vielä ensiasennus renkaat alla jotka jyrisee vielä vähän kun nopeusluokka 270km/h + noissa.
Sorkkarauta kuulostaa aika rujolta työkalulta sisustan osiin. Irti saa kaiken, mutta saako ehjänä :)
-
Tuli tänään itsekin laitettua tuonne jalkatiloihin tuota mattoa, ja on työnä varsin helppo. Etupäänkin äänet vaimenivat aika paljon, ja muuttuivat matalammaksi ja korvia miellyttävämmäksi. Uudella asfaltilla menee kyllä todella hiljaisesti, karkea asfaltti vielä hieman tunkee läpi. Täytyy varmaan etuovet vielä vaimentaa lisäksi kun kerran tuota mattoa on jemmassa. 8)
-
Alkaa kuulostaa siltä että täytyy itsekin ottaa vaimennus työn alle, varsinkin just rengasmeteli on jotain älytöntä nyt kun sitä on hieman yli puoli vuotta kuunnellut.
-
Tänään tuli otettua edestä ovipahvit pois tuon videon avulla ja oli enemmän kuin helppoa. Taustapeltejä en päässyt vaimentamaan, kun oli sisäpeltiin ympätty joku pahvi, mikä ei suostunut irtoamaan millään. Vaimensin tämän pahvin ja ovipahvin sisäpuolelta ja bassot kyllä syveni ja äänikuva terävöityi stereoissa. Maantiellä alkaa olla jo kohtuuhiljainen. Joku jos keksii miten tuon sisäpahvin saa irti niin sitten pääsisi pelteihin käsiksi ja vaimennus voisi olla vielä parempi
-
Kaikin paikoin ei riitä vaimennus teho vakioiskareissa noille Eibacheille. Mitkä iskarit tullenee Eibachin setissä jossa nämä jouset on?
Vielä tuosta vaimennuksesta kun nyt tullut ajettua vähä enemmän. Uudella asfaltilla ei kuulu rengasääniä ollenkaan ja moottoriäänet vaimentuivat kanssa selvästi. Nyt alkaa olemaan sellainen kuin se olisi pitänyt olla jo tehtaalta tullessa. Kannattaisi valmistajan myydä vaimennuspaketti vaikka erillisenä 100e hintaan. Muuallahan sitä ei tarvitse kuin näillä meidän tiellä.
-
Kaikin paikoin ei riitä vaimennus teho vakioiskareissa noille Eibacheille. Mitkä iskarit tullenee Eibachin setissä jossa nämä jouset on?
Vielä tuosta vaimennuksesta kun nyt tullut ajettua vähä enemmän. Uudella asfaltilla ei kuulu rengasääniä ollenkaan ja moottoriäänet vaimentuivat kanssa selvästi. Nyt alkaa olemaan sellainen kuin se olisi pitänyt olla jo tehtaalta tullessa. Kannattaisi valmistajan myydä vaimennuspaketti vaikka erillisenä 100e hintaan. Muuallahan sitä ei tarvitse kuin näillä meidän tiellä.
Itse laittaisin varmaan Bilsteiniltä B8:aa noiden Eibachien kaveriksi. Taitaa olla ns. pehmein madallusjousille suunnattu iskunvaimennin.
Täällä samoja havaintoja vaimennuksesta, menee uudella asfaltilla käytännössä äänettömästi, ja kovemmissa vauhdeissa vain tuulen suhinat lisääntyvät. Ennen niitä ei huomannut. Vanhalla ja karkealla asfaltilla rengasäänet puskevat edelleen läpi
-
Mä olen tsekannut Bilsteinin B8:ia ympäriinsä mutta tuntuvat olevan kovissa hinnoissa. Tuossa edullisimmat tähän mennessä: https://www.auto-trend.net/shop/-Bilstein/Volvo-/index.html?c=62963&pId=274223.DK.35-143611-35-143628-24-143646.C-B8-S60-II-20-T-D3-D4-D5-DRIV (https://www.auto-trend.net/shop/-Bilstein/Volvo-/index.html?c=62963&pId=274223.DK.35-143611-35-143628-24-143646.C-B8-S60-II-20-T-D3-D4-D5-DRIV)
Noihin hintoihin verrattuna BC:n tai D2:n coilisetti tuntuu jo paljon edullisemmalta. D2:sta kyselin Futurezilta samalla säädettävien tukivarsien kanssa mutta vielä ei ole vastausta kuulunut. BC:ltä saisi hyväksyntäpaperit suoraan myös awd:hen mutta ovat originaalilla etupään yläpäillä. D2:n sivuilla taas on maininta että kaikki mallit fwd jos ei muuten mainittu (kuten 60-sarja) mutta niissä pitäisi olla uniball-yläpäät.
D2:sta on ehkä jopa parempia kokemuksia aiemmasta elämästä vs. BC mutta jos muutosta varten ei papereita tule niin homma ui suohon. Täytyy vielä selvitellä vaihtoehtoja...
-
Mä olen tsekannut Bilsteinin B8:ia ympäriinsä mutta tuntuvat olevan kovissa hinnoissa. Tuossa edullisimmat tähän mennessä: https://www.auto-trend.net/shop/-Bilstein/Volvo-/index.html?c=62963&pId=274223.DK.35-143611-35-143628-24-143646.C-B8-S60-II-20-T-D3-D4-D5-DRIV (https://www.auto-trend.net/shop/-Bilstein/Volvo-/index.html?c=62963&pId=274223.DK.35-143611-35-143628-24-143646.C-B8-S60-II-20-T-D3-D4-D5-DRIV)
Noihin hintoihin verrattuna BC:n tai D2:n coilisetti tuntuu jo paljon edullisemmalta. D2:sta kyselin Futurezilta samalla säädettävien tukivarsien kanssa mutta vielä ei ole vastausta kuulunut. BC:ltä saisi hyväksyntäpaperit suoraan myös awd:hen mutta ovat originaalilla etupään yläpäillä. D2:n sivuilla taas on maininta että kaikki mallit fwd jos ei muuten mainittu (kuten 60-sarja) mutta niissä pitäisi olla uniball-yläpäät.
D2:sta on ehkä jopa parempia kokemuksia aiemmasta elämästä vs. BC mutta jos muutosta varten ei papereita tule niin homma ui suohon. Täytyy vielä selvitellä vaihtoehtoja...
Tuohon hintaan melkein ajattaa jo asentamaan säädettävää sarjaa alle kun hintaero on mitätön. Motonetistä saa sport-iskunvaimentajaa halvemmalla ja jostain lukenut/kuullut että se olisi Bilsteinin B4. Voin olla tuon suhteen väärässäkin
-
Aivan, samaa mieltä. Mun mielestä Bilsteinillä B4 on normaali tarvikevaimennin, B6 sporttiversio ja B8 sportti lyhennettynä. Kaipa tuo B6 toimis jotenkin lievästi madalletussa ja on varmaan edullisempi mutta itse haluaisin nimenomaan B8:t tai sitten menee suoraan coilisarjaksi.
-
En jaksanut odotella vastauksia, laitoin aamulla tilaukseen Hardracen palikat briteistä: http://www.ebay.co.uk/itm/Hardrace-Rear-Camber-Kit-Hardened-Rubber-Volvo-S60-V60-10-XC60-08/322499137376?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 (http://www.ebay.co.uk/itm/Hardrace-Rear-Camber-Kit-Hardened-Rubber-Volvo-S60-V60-10-XC60-08/322499137376?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649)
Toivottavasti lähetys ei kestä älyttömän kauan. Näiden lisäksi tulee etutolppiin uudet yläpäät kun apparin puolelta on antautunut. Sitten kulmat kondikseen niin luulisi menevän taas hetken aikaa.
-
En jaksanut odotella vastauksia, laitoin aamulla tilaukseen Hardracen palikat briteistä: http://www.ebay.co.uk/itm/Hardrace-Rear-Camber-Kit-Hardened-Rubber-Volvo-S60-V60-10-XC60-08/322499137376?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 (http://www.ebay.co.uk/itm/Hardrace-Rear-Camber-Kit-Hardened-Rubber-Volvo-S60-V60-10-XC60-08/322499137376?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649)
Toivottavasti lähetys ei kestä älyttömän kauan. Näiden lisäksi tulee etutolppiin uudet yläpäät kun apparin puolelta on antautunut. Sitten kulmat kondikseen niin luulisi menevän taas hetken aikaa.
Ois teinnyt ni oisit saanut laittaa 2 srj samantien. ;) Mitkä iskarit lienee alkuperäisen R-desing alustan kanssa kun ovat eri numerolla kuin tavalliset.
-
No prkl, eipä tullut mieleen. Jos olisivat Futurezilta vastanneet niin olis voinut kysyä kimppatilausta jos olis saanut jotain rapanttia. Tälläkin foorumilla on jo muutama 60-sarjalainen hieman madallettuna. Iskarit on mun arvauksen/muistin mukaan Sachsin valmisteita.
-
Talvivanteen sopivuutta kun kokeilin, niin raotettua sisälokasuojaa siinä samalla. Ei ollut sielläkään korinpuolelle mitään vaimennusta ja onttoa peltiä kun koputtelin. Yksi varma paikka siis tuolla kun vaimentaa. Ensin meinasin kun siinä oli tasaisia kohtia että josko samaa vaimennusmattoa kuin sisällekkin tuonne. Täytyy tutkailla että kävisikö tuo matto tuonne kun suojassahan se siellä on ja kun sen saa puhtaaseen pintaan ei lähde kuin sormenpään kokoisina palasina irti. Toinen vaihtoehto voisi olla sivellä noise killeri tms tuonne.
-
Aamusellaan laittelin STP mattoa lokasuojiin. Jälleen yksi askel parempaan suuntaan. Desibelimittarin mittari näyttämät 80kmh/ 100kmh 69/70. Asfaltti karkeaa.
-
Aamusellaan laittelin STP mattoa lokasuojiin. Jälleen yksi askel parempaan suuntaan. Desibelimittarin mittari näyttämät 80kmh/ 100kmh 69/70. Asfaltti karkeaa.
Tarkoitatko siis sisälokasuojaa, sitä muovista niin siihen nyt laitoit? Kun siitäkin puhuit. Miten muuten lähti nuo takapenkit irti? Nopeaa mitä tuli kokeiltua niin kahdesta kohtaa jää kiinni. Ja kuvankin löysin missä neuvotaan painamaan niitä liittimiä, mutta ei tuntunu irtoavan. Voimaa vaan enemmän? :D Tänään voisi melkein lisää tuota vaimennusta itsekkin pistää. Konttiin tuli jo tosiaan laitettua.
-
Tarkoitatko siis sisälokasuojaa, sitä muovista niin siihen nyt laitoit? Kun siitäkin puhuit. Miten muuten lähti nuo takapenkit irti? Nopeaa mitä tuli kokeiltua niin kahdesta kohtaa jää kiinni. Ja kuvankin löysin missä neuvotaan painamaan niitä liittimiä, mutta ei tuntunu irtoavan. Voimaa vaan enemmän? :D Tänään voisi melkein lisää tuota vaimennusta itsekkin pistää. Konttiin tuli jo tosiaan laitettua.
Edestä käytin sisälokasuojaa irti ja koriin liimailin mattoa. Takapenkin istuinosa irtoaa kun niitä sivussa olevia nastoja painaa ja nostaa ylös. Kun lukitus vapautuu ei voimaa kauheasti tarvi käyttää. Kokeile painaa jollain talttapäisellä työkalulla.
-
Edestä käytin sisälokasuojaa irti ja koriin liimailin mattoa. Takapenkin istuinosa irtoaa kun niitä sivussa olevia nastoja painaa ja nostaa ylös. Kun lukitus vapautuu ei voimaa kauheasti tarvi käyttää. Kokeile painaa jollain talttapäisellä työkalulla.
Joo. Pitääkö alkaa yrittämään irrottaa tuota, tiedä vaikka kerkeäisin hieman oviinkin nakata.
(https://image.ibb.co/iJSFiw/IMG_20171007_171241.jpg)
-
Joo. Pitääkö alkaa yrittämään irrottaa tuota, tiedä vaikka kerkeäisin hieman oviinkin nakata.
(https://image.ibb.co/iJSFiw/IMG_20171007_171241.jpg)
Siinä on hyvä setti levitettäväksi yhteen autoon :)
Sedanissa vois kuvitella hattuhyllyn alapinnan eristäminen vaikuttavan jonkin verran ???
-
Sedanissa vois kuvitella hattuhyllyn alapinnan eristäminen vaikuttavan jonkin verran ???
Mietiskellyt juuri hattu hyllyn eristämistä mutta kun takaa ei kuulu enempää ääntä kun edestä niin en vielä ole tehnyt. Sen olen huomannut että kun ääntä kuulu tasaisesti edestä ja takaa niin se ei häiritse niin pahasti kuin se että jostain kuuluu ääntä pistemäisesti/enemmän kuin muualta.
-
Siinä on hyvä setti levitettäväksi yhteen autoon :)
Sedanissa vois kuvitella hattuhyllyn alapinnan eristäminen vaikuttavan jonkin verran ???
Joo kivastihan tuossa on tuota STP Black Goldia 2.3mm:sta. 9m2 yhteensä nuissa paketeissa. Varuille sitten vielä tuota STP Gold biplastia ostin, saa laitella nuihin muoviosiin mitkä tuntuu jotkut pitävän ääntä. Ainakin yks varma paikka on näissä ollut tuo mittariston alaosa. Entisessä S60 oli, kaverin V60 ja tässä nykyisessä. Nitisee välillä, mutta kun liikuttaa lähtee kyllä heti pois. Sekä ovipahvit kanssa mukulakivetyksellä huomaa kans, että välillä saattaa nitistä.
Painohan nuista kyllä tulee sen verran, että pystyy tulevaisuudeksi itselle perustelemaan miksi pitää saaha lisää tehoa. ???
Keskenhän tämä vielä on reilusti, mutta muutamia välivaihe kuvia.
Takakonttihan tässä on oli melko paljas, ei tullut otettua kuvaa, mutta ei ollut ku nuo molemmin puolilla nuo yhet.
(http://i64.tinypic.com/30sj0p2.jpg)
(http://i68.tinypic.com/zy96l4.jpg)
Takapenkkien alla olikin jo sitten usemmmat.
(http://i68.tinypic.com/1z15keb.jpg)
(http://i66.tinypic.com/eqe8le.jpg)
-
Tuollakaan ei omien kokemusten perusteella ole väliä vetääkö peittoon koko alueen vai laittaako palasia vain keskelle.
-
Näitä (ja Kulmamiehen topikin) kuvia kun katselee niin ei ole ihme että meteliä riittää, eihän näissä ole äänieristystä käytännössä lainkaan! Motonetissä näytti olevan 99e 4,5m2:n paketti tuota Goldia, pitää käydä nappaamassa kyytiin kun kaveri lupasi lainata tallia joku vkl :)
-
Tuollakaan ei omien kokemusten perusteella ole väliä vetääkö peittoon koko alueen vai laittaako palasia vain keskelle.
No siis juu, tottakai ne isoimmat kohat on aina ne pahimmat. Tietysti jos ihan maksimaalisesti joka paikan vaimentaa, niin jossain vaiheessa ne pienet kohat on niitä suuria. Tällöin kyllä pitäs koko auto purkaa jos näin tahtoisi. Vaan samapa tuo on kuitenki laittaa vähä enemmän kuin pieniä palasia kun tuon on purkanut jo kuitenkin ja kun ei siitä enemmästä ole mitään haittaakaa. :)
Näitä (ja Kulmamiehen topikin) kuvia kun katselee niin ei ole ihme että meteliä riittää, eihän näissä ole äänieristystä käytännössä lainkaan! Motonetissä näytti olevan 99e 4,5m2:n paketti tuota Goldia, pitää käydä nappaamassa kyytiin kun kaveri lupasi lainata tallia joku vkl :)
Jos V60:ssä tuo takakontti on samanlainen, että tuossa keskellä "vararenkaan" paikalla ei ole mitään eritystä, niin varmasti on suuri melunlähde tuo kyllä. Tuota kun koputteli niin vartin päästäkin vielä kaikui. :D
-
Näitä (ja Kulmamiehen topikin) kuvia kun katselee niin ei ole ihme että meteliä riittää, eihän näissä ole äänieristystä käytännössä lainkaan!
Ainoastaan tuolla keulassa on tulipeltiä vasten ollut jotain vaahtomuovin tyyppistä. Muuten ollut paljaalla pellillä kaikki. >:(
Jos V60:ssä tuo takakontti on samanlainen, että tuossa keskellä "vararenkaan" paikalla ei ole mitään eritystä, niin varmasti on suuri melunlähde tuo kyllä. Tuota kun koputteli niin vartin päästäkin vielä kaikui. :D
Itsekin huomasin tuon että miten "löysä" se paikkasarjan alla oleva pelti oikein on. Ja sivuissa ei mitään fylliä, vaan noiden pierunkuorimaisten verhoilujen takana vaan paljasta peltiä :idiot2:
-
Nyt olisi myös edestä lattiat vaimenneltu ja kaikkialta mihin sai menemään, sekä ovet myös. Kaksi tai kolme mattoa vielä käyttämättä. Myös tuota pehmytmattoa laittoin joka paikkaan jonkun verran. Ajattelin vielä jos nuita muoviosia irroittelisi ja laittasi pehmyt mattoa sinne, ettei nuo muoviosat pääsisi toisiinsa nitisemään missään vaiheessa.
Kuinka suuri Make oli vaikutus nuilla kun ulkopuolelle lokareihin laittoit tuota vaimennusta?
Alkoin jo tässä miettiin, että millainenhan homma olisi käyttää tuo alusta kokonaan massauksessa, missä mahtaa hinnat olla? Hiljenisisikö tämä vielä entisestään. ::)
-
Nyt olisi myös edestä lattiat vaimenneltu ja kaikkialta mihin sai menemään, sekä ovet myös. Kaksi tai kolme mattoa vielä käyttämättä. Myös tuota pehmytmattoa laittoin joka paikkaan jonkun verran. Ajattelin vielä jos nuita muoviosia irroittelisi ja laittasi pehmyt mattoa sinne, ettei nuo muoviosat pääsisi toisiinsa nitisemään missään vaiheessa.
Kuinka suuri Make oli vaikutus nuilla kun ulkopuolelle lokareihin laittoit tuota vaimennusta?
Alkoin jo tässä miettiin, että millainenhan homma olisi käyttää tuo alusta kokonaan massauksessa, missä mahtaa hinnat olla? Hiljenisisikö tämä vielä entisestään. ::)
Lokareihin en laittanut vaan lokasuojiin. ;) Rengasäänet muuttuivat etäisimmiksi ja ensi kuuntelin ettei taakse tarvisi tehdä mitään mutta kylläpä se sieltä kuuluu voimakkaammin niin sinne sama homma kuin eteen. Kaiken kaikkiaan sellaiset taajuudet ovat kaikonneet jotka ärsyttivät eniten ennen vaimennuksen aloittamista. Ennen korvakuulolta pystyi arvioimaan nopeuden mutta enää että ajaako 80 vaiko 120.
-
Ajettavuudesta sen verran nyt kun ajellut Eibacheilla ja yleensäkin niin varmasti paras ajettava Volvo kyllä koskaan. Tuli ajeltua Hirvaskankaalta Uuraisille ja siitä Multialle pätkää niin taipuu kyllä kuin ajatus mutkiin. Auto ei vetele ja kaasun painallus parantaa vain menoa sekä ohjaus tuntuma säilyy hyvänä koko ajan.
-
Ajettavuudesta sen verran nyt kun ajellut Eibacheilla ja yleensäkin niin varmasti paras ajettava Volvo kyllä koskaan. Tuli ajeltua Hirvaskankaalta Uuraisille ja siitä Multialle pätkää niin taipuu kyllä kuin ajatus mutkiin. Auto ei vetele ja kaasun painallus parantaa vain menoa sekä ohjaus tuntuma säilyy hyvänä koko ajan.
Itsekin huomannut tuon kallistelun vähentyneen oleellisesti ja luotto autoon mutka-ajossa on hyvä. Tällä uusikorisella ja vanhakoppaisella on eroa alustalla kuin yöllä ja päivällä.
Olen jostain lukenut tai kuullut, että näissä uudemmissa S/V60:ssä olisi tuollainen aktiivinen voimanjako tuolla etuakselilla. Eli jarruttaa mutkassa sisempää pyörää ja jakaa tehoa ulommalle pyörälle helpottaakseen kääntymistä.
Offtopicina kysymys, vaikutatko muuten seutujen perusteella Keski-Suomessa? ::)
-
Itsekin huomannut tuon kallistelun vähentyneen oleellisesti ja luotto autoon mutka-ajossa on hyvä. Tällä uusikorisella ja vanhakoppaisella on eroa alustalla kuin yöllä ja päivällä.
Olen jostain lukenut tai kuullut, että näissä uudemmissa S/V60:ssä olisi tuollainen aktiivinen voimanjako tuolla etuakselilla. Eli jarruttaa mutkassa sisempää pyörää ja jakaa tehoa ulommalle pyörälle helpottaakseen kääntymistä.
Offtopicina kysymys, vaikutatko muuten seutujen perusteella Keski-Suomessa? ::)
Toisena autona 2009 S60 ja ero aika huikea näiden välillä.
Pohjois-pohjanmaalta tuli käytyä lenkki Tampereen suunnalla niin sattui matkan varrelle.
-
Vaimennustouhua tuli aloiteltua täälläkin pesun lomassa ja eihän tuolla juuri mitään eristeitä ole. Puuhailin krapulapäivän ratoksi näin alkuunsa kontin pohjaa, ensi vkl:na pääsen kaverin talliin jolloin viitsii alkaa verhoilujakin purkamaan.
Blankolta näyttää:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V60+D5+AWD+R-Design/IMG_20171015_170759.jpg/_img1280.jpg)
Pohjaa aloiteltu, huomenna voi duunimatkalla fiilistellä miten vaikuttaa. Tähän asti pääsin ennen kuin tuli pimeätä enkä löytänyt työmaavalaisinta joten en viitsinyt sokkona alkaa sihtailemaan...
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V60+D5+AWD+R-Design/IMG_20171015_184957.jpg/_img1280.jpg)
-
Täällä vaimennettu tänään apumiehen puoleinen ovi tuon kahvan toimimattomuuden tiimoilta ja täytyy lähiaikoina tehdä kuskin puolen ovelle sama. Nuo sisälokasuojat edestä täytyy myös varmaan vaimentaa ja joihinkin paikkoihin lisätä tuota pehmytmattoa. Oveen tuli kunnon kassakaappiefekti kun sai painoa lisää vaimennusmateriaalin muodossa. Tömähtää aika hyvin nyt kiinni 8). Nyt voi alkaa sanomaan että on jo hiljainen auto. S*
-
Itsekin huomannut tuon kallistelun vähentyneen oleellisesti ja luotto autoon mutka-ajossa on hyvä. Tällä uusikorisella ja vanhakoppaisella on eroa alustalla kuin yöllä ja päivällä.
Olen jostain lukenut tai kuullut, että näissä uudemmissa S/V60:ssä olisi tuollainen aktiivinen voimanjako tuolla etuakselilla. Eli jarruttaa mutkassa sisempää pyörää ja jakaa tehoa ulommalle pyörälle helpottaakseen kääntymistä.
Offtopicina kysymys, vaikutatko muuten seutujen perusteella Keski-Suomessa? ::)
siellä on ihan normi ajonvakautus joka jarruttaa jos lähtee luistoon. Ei muuta. Polestar malleissa oli sitten enemmän älyä voimansiirrossa. Ero tulee siitä että uudemmat on Fordeja jotka ollu aina hyviä ajaa. Tuo oma S80 on ihan eri auto kuin 2 vuotta vanhempi S60 oli. Omassa kun saa vielä alustan ja ohjauksen säädettyä.
-
siellä on ihan normi ajonvakautus joka jarruttaa jos lähtee luistoon. Ei muuta. Polestar malleissa oli sitten enemmän älyä voimansiirrossa. Ero tulee siitä että uudemmat on Fordeja jotka ollu aina hyviä ajaa. Tuo oma S80 on ihan eri auto kuin 2 vuotta vanhempi S60 oli. Omassa kun saa vielä alustan ja ohjauksen säädettyä.
Mitä vertaan S80 mk2 tuohon 60.een niin ohjaustuntuma parantunut selvästi, alusta ei ääntele terävissä heitoissa, eikä lyö läpi. Ohjausta ei tarvitse kääntää tien kallistuksen mukaan ja selkeästi parempi ajaa "kovaa".
-
siellä on ihan normi ajonvakautus joka jarruttaa jos lähtee luistoon. Ei muuta. Polestar malleissa oli sitten enemmän älyä voimansiirrossa. Ero tulee siitä että uudemmat on Fordeja jotka ollu aina hyviä ajaa. Tuo oma S80 on ihan eri auto kuin 2 vuotta vanhempi S60 oli. Omassa kun saa vielä alustan ja ohjauksen säädettyä.
Polestarissa se tosiaan taisi olla tuo aktiivinen voimansiirto. Muistikuvien varassa kun elää niin tulee hutilyöntejä. :facepalm:
-
Täällä nyt hommattuna iso läjä tuollaista vaahtomuovin tyyppistä lisävaimennukseksi. Täytyy sitä lykätä tuonne peräloosterin koteloihin ja ovipahvien taakse kunhan saan jonkinmoista liimaa hommattua siihen. ::)
-
En jaksanut odotella vastauksia, laitoin aamulla tilaukseen Hardracen palikat briteistä: http://www.ebay.co.uk/itm/Hardrace-Rear-Camber-Kit-Hardened-Rubber-Volvo-S60-V60-10-XC60-08/322499137376?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 (http://www.ebay.co.uk/itm/Hardrace-Rear-Camber-Kit-Hardened-Rubber-Volvo-S60-V60-10-XC60-08/322499137376?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649)
Toivottavasti lähetys ei kestä älyttömän kauan. Näiden lisäksi tulee etutolppiin uudet yläpäät kun apparin puolelta on antautunut. Sitten kulmat kondikseen niin luulisi menevän taas hetken aikaa.
Tänään ilmestyi paketti ovelle, eli ei ihan mahdoton toimitusaikataulu vaikka meni tehdastilaukseksi.
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V60+D5+AWD+R-Design/IMG_20171025_160830.jpg/_img1280.jpg)
Vaimennukseen liittyen, viime perjantaina töpöteltiin kaverin tallissa kontin pohjalle hieman tarkemmin noita pieniä paikkoja, takapenkin alusta aika hyvin umpeen ja takajalkatilaan n. 50cm leveät palat. Muutos on tosiaan huomattava kun se ärsyttävä "tyhjä kumina" on käytännössä jäänyt pois. Etuosat/ovet jää varmaan ensi keväälle tai kesälle jos silloin jaksaisi enemmän panostaa verhoilujen purkamiseen.
-
Talvirenkaat alle ja toiveissa että nyt viimeisetkin rengasäänet katoaa, niin turha luulo. Matalia ääniä ei ole mutta sellainen vaihteleva taajuinen ääni puskee voimakkaasti läpi heti 60 jälkeen ärsyttävän voimakkaasti. Renkaina GD UG 2 kitkat 225/50 17" 98T muilla kokemuksia?
-
Talvirenkaat alle ja toiveissa että nyt viimeisetkin rengasäänet katoaa, niin turha luulo. Matalia ääniä ei ole mutta sellainen vaihteleva taajuinen ääni puskee voimakkaasti läpi heti 60 jälkeen ärsyttävän voimakkaasti. Renkaina GD UG 2 kitkat 225/50 17" 98T muilla kokemuksia?
Mä laitoin ja viikolla talvipyörät (Good Year Ice Artic nastat) ja kokonaismelu hiljeni aika paljon, mutta jotenkin nyt kuuluva ääni on selkeämmin rengasääni. Kesärenkailla oli sellaista matalampaa yleismölinää.
-
Mulla taas osui samaan hetkeen kontin lattiaverhoilujen takaisin asennus talvirenkaiden laiton kanssa joten vaikea sanoa kumpi vaikutti loppujen lopuksi kuinka paljon. En kyllä ole huomannut tuollaista vaihteleva taajuista ääntä koska mun mielestä juuri se poistui äänieristyksen lisäyksen jälkeen. Talvirenkaat on Linglongin halpiskitkat koossa 225/40-18, paistettu -16 alkupuolella muistaakseni.
-
Itsekin huomannut tuon, että talvirenkaiden vaihdon jälkeen taajuus muuttui hieman korkeammaksi ja vaihtelee ajonopeuden mukaan. Renkaina Linglongin 215/50/17 nastat.
Täytyy etujalkatiloihin lisätä tuollaista pehmeää äänieristysmattoa jahka kelit sallii temuta etupihalla. Edestä kuuluu vielä rengasäänet, takaosasto todella hiljainen
-
Tuntuu että rengasääni pääse tulipellistä läpi rattiakselin vaiheilta. Eilen tuli tutkailtua välitilaa siinä tuulilasin alla. Sivuilla on sellaiset muovikaukalot molemmissa päissä josta vesi pääsee poissa. Kun kotelot irrottaa on siinä suora reikä pyöräkoteloon ja sisälokari näkyy sieltä.
Tämä pelti jossa kotelo on todella ohutta tavaraa. Laitoin pienet palat vaimennus mattoa päälle päin. Näihin pääsee altapäin käsiksi kun ottaa vain sisälokasuoja pois. Tosin oikealla puolella on edessä webasto niissä joissa sellainen on.
Samalla huomasin että molemmin puolin tuulilasin alla suipon malliset kotelorakenteet joissa on reiät suoraan matkustamoon päin.
Lampulla tiirailin niin samassa linjassa on toinen reikä suoraan matkustamaan mutta siinä oli muovi tulppa. Laittelin suikaleet molemmin puolin koteloihin että sai reiät peittoon. Myös keskellä tulipeltiin tuulilasin alle laitoin vaimennusta kun tuntui olevan kovin kopisevaa ohutta peltiä .
-
Tuntuu että rengasääni pääse tulipellistä läpi rattiakselin vaiheilta. Eilen tuli tutkailtua välitilaa siinä tuulilasin alla. Sivuilla on sellaiset muovikaukalot molemmissa päissä josta vesi pääsee poissa. Kun kotelot irrottaa on siinä suora reikä pyöräkoteloon ja sisälokari näkyy sieltä.
Tämä pelti jossa kotelo on todella ohutta tavaraa. Laitoin pienet palat vaimennus mattoa päälle päin. Näihin pääsee altapäin käsiksi kun ottaa vain sisälokasuoja pois. Tosin oikealla puolella on edessä webasto niissä joissa sellainen on.
Samalla huomasin että molemmin puolin tuulilasin alla suipon malliset kotelorakenteet joissa on reiät suoraan matkustamoon päin.
Lampulla tiirailin niin samassa linjassa on toinen reikä suoraan matkustamaan mutta siinä oli muovi tulppa. Laittelin suikaleet molemmin puolin koteloihin että sai reiät peittoon. Myös keskellä tulipeltiin tuulilasin alle laitoin vaimennusta kun tuntui olevan kovin kopisevaa ohutta peltiä .
Vaimennuksessa tosiaan se huono puoli, mikä on aiemminkin jo tullut todettua, että vaikka kuinka hyvin vaimentaisi, niin jos jossakin on reikä, mistä ilma kulkee niin ääni tulee sitä kautta joka tapauksessa läpi. Mutta jos jollain tavalla saisi nuo eturenkaiden aiheuttaman äänen kuriin, olisi auto lähes äänetön noilla vaimennuksilla
-
Uskaltaisikohan sanoa että rengasmelun osalta ongelma aikalailla ratkaistu. Tänään purin molemmat etusisälokasuojat pois ja vaimensin palasilla joustintuesta taaksepäin aina lokasuojan reunaan asti. Laitoin myös ison kaistaleenmattoa lokasuojan takaosan sisäpinnalle.
Sitten lopuksi vielä tuli kuningasidea ja suihkuttelin sisälokarin takaosat sika massalla. Kopisevasta lokarista tuli sellainen kumahtava.
Nyt ei kuulunut polanteisella tiellä enää kuin vaimeana tyypillinen korkea talvirenkaan ääni. Muutenkaan ääniä mitä kuului ei oikein saanut paikallistettua mistä suunnasta tulevat. Tyhjäkäynnillä ei moottoria ei erota dieseliksi kuin pienestä värinästä.
-
Tänään vaimennettu taas lisää. Kuskin puolen ovi oli tänään vuorossa kun pääsin viimein sisätiloihin ja sain kaikki rojut irti siitä. Samoin lisäsin etujalkatiloihin tuollaista äänieristysmattoa. Etupää vaimeni aikalailla ja taas ääni siirtyi kuuluvaksi taakse. Täytyy varmaan yrittää kaivella tuo takapenkki irti, jotta saa takajalkatiloihin vaimennusta, samoin nuo takaovet purettava ja vaimennettava. Edestä jos jaksaisi tosiaan raottaa nuo lokasuojat ja vaimentaa sisälokarit vielä, niin sitten pitäisi olla kohtuullisen hiljaista. Oven vaimennus auttoi siihen, että ohiajavien autojen rengasmelu ei enää juurikaan kuulu sisälle, samoin reteoiden stereokuva tarkentui ja basso syveni. Töyssyjen yli on mukava ajaa kun auto vaan kumahtaa. Ei ole teräviä ääniä ollenkaan poikittaissaumojen kohdalla 8) Samoin oviin tullut laatuvaikutelmaa, kun ei enää terävästi ovipelti kolahda, vaan tilalle tullut kassakaappimainen kumahdus ovea sulkiessa. S*