Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Peltivanteiden kääntö.

  • 119 Vastauksia
  • 78499 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Peltivanteiden kääntö.
« : 19.12.2010, 18:32:28 »
Suuntaa antava ohje vanteen kääntöön.

Otetaan vaikka tavallinen pyöreä reikänen takavedon vanne, etuvetosen vannekkin käy. kannattaa käyttää vannetta jossa ei pistehitsejä.

Rälläköidään hitsisaumat pois keskiön ja kehän saumasta. Jos omistat prässin paina sillä, muuten joudut lekalla puun kanssa lyömään keskiön pois..  :tickedoff:

Hiotaan pikkasen keskiöstä ja kehästä hits saumoja, ettei ahista takasin laittaessa.

Tasaisella pöydällä tai lattialla asettellaan keskiö toisinpäin kehään, alle kannattaa laittaa akselin pätkä tai vastaava millä määrität haluamasi etäisyyden eli ET lukeman.. tosiasentaja tekee pyörän navasta jigin jolla tekee tuhat samanlaista käännettyä vannetta.

Heftataan kehä keskiöön muutamasta kohtaa. jos teit sen pyörän napa jigin, laita sen alle vaikka 20mm levy ja kokeile vanteen kehältä toisella 20mm levynpalalla heittoja. Kuparivasaralla tai kumi nuijalla kopautellaan heitot pois.

Tasapainotuskoneessa käsin pyörittämällä ja käyttämällä jalallista tikkua näkee myös erittäin hyvin heitot. Älä lyö vannetta painotuskoneessa, ellei se ole oma  S*

Hitsaa harkiten kappaleet toisiinsa, ja vasta sen jälkeen kun ne ovat varmasti suorat ja heitottomat.

yhteen vanteeseen ja kaikkiin työkaluihin yms jigeihin menee tekijästä riippuen oma aikansa, mutta kuka tunteja laskee kunhan itse tykkää siitä mitä tekee.  :)

tarkkuudella ja huolellisuudella voit saada suoremmat ja heitottomammat vanteet mitä alkuperäset.



Näissä vielä lisäksi 2" soiro toisesta vanteesta

T: ELK



Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #1 : 29.12.2010, 17:15:49 »
Kannattaa muuten mitata ennen purkua tehtaan jäljiltä olevasta vanteesta heitto, voitte yllättyä kuinka vippaa.
Saumalla hitsatut purkaantuu nätisti sorvissa, tosin sellaista ei tietenkään kaikilla ole käytettävissä.

Pistehitsaamalla kasatut vanteet on pirullisempia purkaa kun ei saa rälläkällä hiottua/ sorvilla lastuttua saumoja pois.
Itse olen purkanut noita pistehitsattuja jyrsimällä otsaleikkaavalla jyrsintapilla isossa pylväskoneessa.
Kasaus on helppoa kun voi "tulppahitsata" vanteen sisältä, ei jää todistusaineistoa katsurille  :2funny:



Siinä valmiit käännetyt mondeon 16":set.


« Viimeksi muokattu: 29.12.2010, 17:19:49 kirjoittanut janne81 »

Poissa niksude`

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #2 : 07.01.2011, 01:20:10 »
Tervehdys tännekin !  :)

Pakko kysyä täällä nyt asiasta tietäviltä, kun tuohon omaan 240 Volvoon kovasti tahtoisin leveitä peltejä kesäksi laittaa alle.

Omistan siis 240 vakiopeltivanteet jotka ovat muistaakseni kokoa 5½x14" ja et 20 ellen aivan väärin muista.

Tallista löytyy myös Mazdan? samankokoiset pellit 5½x14". Onnistuuko levitys niin että molemmat vanteet halkaistaan esim. sorvissa niinikään että Volvon omat ovat keskiön osalta aivan ennallaan, ainoastaan kun Volvonkin vanne on halkaistu, liitetään Mazdan vanteesta toinen leveä puoli Volvon orkkisvanteeseen?

Kai selitin mahdollisimman epäselvästi? Tällöin siis ei tehdä keskiön kääntöä, vaan tehdään "halpa melkein kotikonstein" tapahtuva ulospäin levitys... ???

Mittailin tuossa vanteita, kun ne ilman kumeja lojuivat, että kun ottaa asialliset siivut molemmista ja yhdistää niin mahdollisuus ois 8,6" vanteeseen yhdistämällä...

Kellään kokemuksia, kertoa tietämättömälle???
Volvo 240 GL b200k "talvi-projekti"
Bmw E39 M5 "käyttöauto"

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #3 : 08.01.2011, 23:55:53 »
Tervehdys tännekin !  :)

Pakko kysyä täällä nyt asiasta tietäviltä, kun tuohon omaan 240 Volvoon kovasti tahtoisin leveitä peltejä kesäksi laittaa alle.

Omistan siis 240 vakiopeltivanteet jotka ovat muistaakseni kokoa 5½x14" ja et 20 ellen aivan väärin muista.

Tallista löytyy myös Mazdan? samankokoiset pellit 5½x14". Onnistuuko levitys niin että molemmat vanteet halkaistaan esim. sorvissa niinikään että Volvon omat ovat keskiön osalta aivan ennallaan, ainoastaan kun Volvonkin vanne on halkaistu, liitetään Mazdan vanteesta toinen leveä puoli Volvon orkkisvanteeseen?

Kai selitin mahdollisimman epäselvästi? Tällöin siis ei tehdä keskiön kääntöä, vaan tehdään "halpa melkein kotikonstein" tapahtuva ulospäin levitys... ???

Mittailin tuossa vanteita, kun ne ilman kumeja lojuivat, että kun ottaa asialliset siivut molemmista ja yhdistää niin mahdollisuus ois 8,6" vanteeseen yhdistämällä...

Kellään kokemuksia, kertoa tietämättömälle???

Kyllä sen levityksen voi noin tehdä. Volvon vanne katkaistaan ihan reunasta ja tilalle liitetään mahdollisimman leveä suikale toisesta vanteesta.
Pakettiautojen 6½ ja 7" leveitä vanteita kannattaa katella tällaisiin, niissä on sisäreunassa usein jopa 4" sitä matalampaa reunahuulta ja ilman pölykapseliuraa.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2011, 23:57:29 kirjoittanut j_tapio »

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #4 : 09.01.2011, 00:48:59 »
olisko kellään innostusta käännellä sarja vanteita? yv!
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #5 : 09.01.2011, 11:19:45 »
olisko kellään innostusta käännellä sarja vanteita? yv!

"vannepaja esa mäkelä"

Poissa niksude`

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #6 : 10.01.2011, 17:09:22 »
Kuinka paksusta pellistä porukka on levitelly vanteita?

Itsellä ois tarkotus noista vakio 14" pelleistä levittää eteen tyyliin 8,5" ja taakse 9,5"  :o

Mahtuukohan takana pyörimään hyvin? Keskiö pidetään vakiokohdassa eteen tulee siis 3" levitystä ulos ja taakse 4". Vakiovanne on aloittaessa tuon 5½" leveä.
Volvo 240 GL b200k "talvi-projekti"
Bmw E39 M5 "käyttöauto"

The moose

  • Vieras
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #7 : 22.02.2011, 18:54:08 »
Kannattaa muuten mitata ennen purkua tehtaan jäljiltä olevasta vanteesta heitto, voitte yllättyä kuinka vippaa.
Saumalla hitsatut purkaantuu nätisti sorvissa, tosin sellaista ei tietenkään kaikilla ole käytettävissä.

Pistehitsaamalla kasatut vanteet on pirullisempia purkaa kun ei saa rälläkällä hiottua/ sorvilla lastuttua saumoja pois.
Itse olen purkanut noita pistehitsattuja jyrsimällä otsaleikkaavalla jyrsintapilla isossa pylväskoneessa.
Kasaus on helppoa kun voi "tulppahitsata" vanteen sisältä, ei jää todistusaineistoa katsurille  :2funny:
[img width=640 height=480]http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/16pellit001.jpg[/img

[img width=640 height=480]http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/16pellit002.jpg[/img
Siinä valmiit käännetyt mondeon 16":set.



minkäverran noissa on takamitta tai et ja vanteen leveys?? (eikai vain 8 tuumaa leveet??)

itelleni tais tulla aivopieru yksien vanteiden kanssa. tuli komee huuli ja et lukema 15, silti raapii pikkasen tolppaan  :-\
siis 740 pis.

The moose

  • Vieras
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #8 : 22.02.2011, 19:05:04 »
pitänee mennä uudelleen mittaamaan vanteiden leveyttä.

edit: 9 tuumaa leveä vanne ja piti olla 7,5.. sen siittä saa kun koskee opel osiin..
« Viimeksi muokattu: 22.02.2011, 21:07:34 kirjoittanut The moose »

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2119
    • Instagram kuvat
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #9 : 22.02.2011, 19:37:23 »
olisko kellään innostusta käännellä sarja vanteita? yv!

Mulla olis tiedossa yksi jannu.. Jos kiinnostaa laita privaa.

The moose

  • Vieras
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #10 : 06.05.2011, 17:33:06 »

16 x 7 et 15
mitenköhän nuo maalais? huuli vaaleammalla ja keskiö tummalla vanne hopeella?

Poissa R-to

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #11 : 06.05.2011, 21:57:59 »
16 x 7 et 15
mitenköhän nuo maalais? huuli vaaleammalla ja keskiö tummalla vanne hopeella?
Huulen jätät ton väriseksi, ja keskiö mustaksi! :))

The moose

  • Vieras
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #12 : 06.05.2011, 22:03:16 »
Huulen jätät ton väriseksi, ja keskiö mustaksi! :))

mäkelän vannepajan kuvis oranssi musta sekotus, sopii tietty thyyning tyyliseen autoon mut pitänee vaan koittaa.

volvon tummaa aluvanne maalia ja mersun vaaleamman sekotusta

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #13 : 06.06.2011, 17:35:22 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Siinä valmiit käännetyt mondeon 16":set.

Mulle kans!  S* Leveys?
Jollain kiinnostusta tehdä mulle tuollaiset?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa niksude`

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #14 : 06.06.2011, 23:32:18 »
Mistä kohdasta keskiöt on irroitettu noissa Mondeon pelleissä? Itselläni ois samanlaiset tallissa, ja mietin pitäskö kääntää keskiö... Peltejä on tullut kyllä levitettyä, mutta koskaan en ole keskiöön koskenut...  :idiot2: ???
Volvo 240 GL b200k "talvi-projekti"
Bmw E39 M5 "käyttöauto"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo