Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kokemuksia lumi-/jääketjujen käytöstä

  • 5 Vastauksia
  • 3864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Kokemuksia lumi-/jääketjujen käytöstä
« : 15.03.2018, 16:20:40 »
Terve

Tuli mieleen lumi-/jääketjujen käyttö. Onko kenelläkään kokemusta?

Itse tulee ajeltua kitkarenkailla, niin välillä tulee vastaan tenkkapoo, että löytää itsensä jäisestä ja vetisestä paikasta jonne kitkoilla ei olisi mitään asiaa. Mietin, että voisiko ketjuista olla apua että pääsisi nilkutettua hissukseen paikalta pois ja paremman pidon tielle takaisin? Vaurioittaako rengasta? Onko käytännössä helppo asentaa? Kuinka kestää käyttöä? Muut rajoitteet?

Onko kenelläkään suosittaa jotain tiettyä mallia, paras pito ja helppo asennus ykkösprioriteetteina.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2018, 16:23:11 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Kokemuksia lumi-/jääketjujen käytöstä
« Vastaus #1 : 15.03.2018, 17:11:05 »
takaveto-Hiace kun jäi talliin eteen jumiin jääkelillä, ylämäki joka suuntaan, niin hiekka ei edes pysynyt vaan valui pois, mutta bilteman lumiketjuilla tuli kesäkeli. Avaruusteknologiaa ovat hätätilanteessa. Oli siis niin liukasta että auto ei pysynyt pelkällä käsijarrulla. Näiden kiinnittämiseen meni ekalla kerralla aikaa.

Lisäksi mulla on hongkongin tarrakiinnitteiset (!) pikaketjut testaamatta.

Naapuri auraa tien mönkijällä jossa ketjut. Kipinä lentää välillä ketjuista mutta voimaa on. Tuntuu kestävän.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2018, 17:13:02 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1004
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Kokemuksia lumi-/jääketjujen käytöstä
« Vastaus #2 : 15.03.2018, 17:28:19 »
Nuo mönkkäreissä yleisesti käytetyt ketjut on kyllä hiukan eri tekoa, kuin mitä nämä autoihin tarkoitetut lumiketjut. 945:ssa mulla oli tuollaiset ja taitaa olla vieläkin tuolla varastossa, koskaan niitä ei tarvinnut tosi tilanteessa paikoilleen laittaa, kerran tuli kokeiltua. Asennus aika helppoa, mutta jos on saanut ensin autonsa syvälle lumeen, voi olla hiukan haasteellisempaa. Tuollaisetkin vois toimia tiukasta paikasta pois pääsemiseen, ehken helpompi asentaa maastossa?

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia lumi-/jääketjujen käytöstä
« Vastaus #3 : 15.03.2018, 17:46:44 »
Kiitoksia herroille vastauksista.

takaveto-Hiace kun jäi talliin eteen jumiin jääkelillä, ylämäki joka suuntaan, niin hiekka ei edes pysynyt vaan valui pois, mutta bilteman lumiketjuilla tuli kesäkeli. Avaruusteknologiaa ovat hätätilanteessa. Oli siis niin liukasta että auto ei pysynyt pelkällä käsijarrulla. Näiden kiinnittämiseen meni ekalla kerralla aikaa.

Kuulostaa hyvältä! Itse ajattelen, että mikään vaiva ei lopulta ole liian suuri, jos pinteestä pääsee pois omin avuin ja jotensakin järkevässä ajassa.

945:ssa mulla oli tuollaiset ja taitaa olla vieläkin tuolla varastossa, koskaan niitä ei tarvinnut tosi tilanteessa paikoilleen laittaa, kerran tuli kokeiltua. Asennus aika helppoa, mutta jos on saanut ensin autonsa syvälle lumeen, voi olla hiukan haasteellisempaa. Tuollaisetkin vois toimia tiukasta paikasta pois pääsemiseen, ehken helpompi asentaa maastossa?

Itse en varsinaisesti lumeen aja, mutta jää on se mikä saattaa metsäautotiellä yllättää.

Taitavat toimia kun sateenvarjo. Kun nakkaa peräkonttiin niin varmistaa että tarvettakaan ei tule?  ELK
« Viimeksi muokattu: 15.03.2018, 17:51:00 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia lumi-/jääketjujen käytöstä
« Vastaus #4 : 15.03.2018, 18:22:33 »
Oli aikanaan pystylyhtyisessä mannelavetissa bilteman ketjut, meni sellaisessa kinoksessa metsäteillä että vähän väliä piti pysähtyä konepeltiä tyhjentämään kun näkyvyys loppui...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Kokemuksia lumi-/jääketjujen käytöstä
« Vastaus #5 : 16.03.2018, 07:58:27 »
Mulla on ollut "työkaluässän ketjut" kontissa varmaan 15 vuotta. Samat passasi edellisen auton jälkeen onneksi nykyiseenkin.
Ketjujen hintaluokka ostaessamuistaakseni  35eur.
 
Ketjut on hyvä hätävara, Kahdesti olen käyttänyt talvella ja useamman kerran kesällä. Talvikäytössä pelaavat hyvin lumella, mutta jos joutuu sutimaan jäällä, heikoimmat sivulenkit oikeaa ja ketjut on senjälkeen korjattava, ettei pääse putoamaan päältä ja hajoita mahdollisesti jarruhommia.
Kesällä käyttö on huoletonta, jos jää esim. märälle nurmelle sutimaan. Paras kerta oli kun pellon märkyys yllätti ja auto teki poistumisyrityksissä savililluun reilun 5cm uraa ja renkaat täynnä paskaa. Ketjujen laiton jälkeen nätisti omin voimin pois.

Kannattaa miettiä, onko tarve ostaa lumiketjut vai jääketjut ;)
« Viimeksi muokattu: 16.03.2018, 08:01:48 kirjoittanut Ossi66 »
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

 

Ateho  Elekma