Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: rämä - 21.09.2011, 02:31:51

Otsikko: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: rämä - 21.09.2011, 02:31:51
Etujarrulevyt ovat menneet kieroksi jälleen. Vaihdoin satulat (uudet tiivisteet, männät, liukutapit) uudet palat ja uudet levyt. Ostin osat Motonetistä ja kestivät jälleen 5000km ja ravistaa rattia sekä autoa taas jarruttaessa. En oikein usko, että vika olis pelkästään osissa. Nyt olen vaihtanut kahdet levyt. Vaihtotyössäkään en arvele vian olevan(on puhdistettu asiallisesti ym) Perstuntuma on että tärinä jarruttaessa alkaa kuskin puolelta.. (eikä ole ajettu molemmilla kerroilla lammikkoon tai jotain muuta vastaavaa)

Kysymys kuuluukin että missä muualla vika on kun vetää levyt kieroiksi?
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Axu85 - 21.09.2011, 05:33:22
satuloissa ja niiden liukutapit/männät??
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: rämä - 21.09.2011, 06:48:12
Liukutapit ja männät on uusittu
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Hurm0s - 21.09.2011, 11:00:25
Voi se vika olla osissa, ne motonetin myymät halpis jarruosat kun vaan on ihan skeidaa...
Vai minkä merkkiset levyt ne on?

Kai sait takuuna uudet tilalle?

Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: järviin - 21.09.2011, 11:13:09
Todella monet motonetin jarrulevyt saattavat kestää jopa 10000km.
Aika outoa että meni jo 5tonnissa.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Justus - 21.09.2011, 11:23:38
Menny kans 70:n moponetin takalevyt kieroks aika nopeeta vaika oli uudet satulatkin.
Samoin aikoinaan 240:ssä meni pari kierrosta biltemoja.
Laatulevyt sitten alkoi vasta kestään.

Tosin nyt on 960:ssä ollut n. 15tkm motonetin levyt takana, eikä ne ole vielä kierossa. kop kop...
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Justus - 21.09.2011, 11:25:24
Eräs pitkänlinjan metallimies kerran totes, että ne bilteman levyt pitäis ajaa sorvissa jo uutena, jotta jännitykset poistuisivat.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: miksu01 - 21.09.2011, 11:28:01
Auto ylös ja joku sisälle painamaan kaasua, ni näkee ravistaako ajaessa. Voi olla niin pientä ravistusta että ei tunnu ajossa. ja jos siellä joku ravistaa ajaessa niin se sattaa vääntää jarrulevyt kieroon.. Itellä on kokemusta samanlaisesta ongelmasta, mulla vaihdettiin vetari mikä oli ottanut jostain osumaa ja mennyt hiukan kieroks ni väänteli koko ajan uusia levyjä.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: V70XC99 - 21.09.2011, 23:59:16
Mä oon taannoin saanut puolessa vuodessa uudet orkkis etulevut kieroks.

Tuli vähän motarilla annettua kenkää pirssille, mistä johtuen joutui myös välillä melko paljon jarruttelemaan
sit rampista ulos motarilta ja pienen kaarroksen takana kunnon vesilammikko jemmassa.
Ajoin pahaa aavistamattomana suoraan lammikkoon niin että roiskahti oikein kunnolla.

Jonkin ajan päästä rupes jarrut ravistamaan.
Reissun jälkeen kotona pirssi pajalle, tuomiona kierot etulevyt.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: 850V70 - 22.09.2011, 15:26:36
Auto ylös ja joku sisälle painamaan kaasua, ni näkee ravistaako ajaessa.

Ei onnistu tää k.o testausmenetelmä näillä autoilla. Mummon aikaisella 200-sella kylläkin.

Liekö motohelvetin levyissä sitten laatuheittoja. Muijan V70 vollessa on varmaan jo 100tuhatta sahatut Motonetin levyt joka nurkassa, eikä ole mitään probleemaa.

Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Phav - 22.09.2011, 18:20:22
Motonetistä saa milloin minkäkin valmistajan osia, välillä tulee alkuperäistä osaa, välillä kiinan metalliromua.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: järviin - 22.09.2011, 18:58:56
Ei onnistu tää k.o testausmenetelmä näillä autoilla. Mummon aikaisella 200-sella kylläkin.

Liekö motohelvetin levyissä sitten laatuheittoja. Muijan V70 vollessa on varmaan jo 100tuhatta sahatut Motonetin levyt joka nurkassa, eikä ole mitään probleemaa.
Liekö laatuheittoja?
Jos tältäkin foorumilta poistettaisiin kaikki motonetin kuraa ostaneitten valitukset ja hämmästelyt, niin oikeatkin viat erottuisivat paremmin massasta.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: rämä - 22.09.2011, 19:57:17
Eli oon hankkinut motonetistä ne molemmat levyt..halvemmat ja kalliimmat. Jotenkin vaan tuntuu että eivät voi myydä sellasta paskaa että kestää vaan 5000km kappale. Vahvasti oon sitä mieltä että siellä on joku vika minkä takia painaa levyn/levyt kieroon. Ei vaan oo keksiny vielä mikä..eikä oo kehannut näillä tuloilla viedä vielä "valo"hoitoon merkkiliikkeelle. Ja orkkislevyjen kokeilu tulee kanssa aika kalliiksi jos 5000km kestää :)
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: järviin - 22.09.2011, 20:01:41
Eli oon hankkinut motonetistä ne molemmat levyt..halvemmat ja kalliimmat. Jotenkin vaan tuntuu että eivät voi myydä sellasta paskaa että kestää vaan 5000km kappale. Vahvasti oon sitä mieltä että siellä on joku vika minkä takia painaa levyn/levyt kieroon. Ei vaan oo keksiny vielä mikä..eikä oo kehannut näillä tuloilla viedä vielä "valo"hoitoon merkkiliikkeelle. Ja orkkislevyjen kokeilu tulee kanssa aika kalliiksi jos 5000km kestää :)
Mutta kun jopa minun tuttavapiirissäni on useita kieroja mätänetin levyja.
Merkkilevyjä ei yhtään.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Jonas_ - 22.09.2011, 20:04:51
Kuinkas monta mäntää näitten satulassa on ? Syynä voi erittäin hyvin olla toisen männän jumitus jolloin se jarruttaa vain toisella ja kieroonhan ne menee. Yksimäntäisissä satuloissahan se mäntä painaa levyn keskelle, mutta jos on kaksi vierekkäin niin sehän painaa vain toista reunaa.

Eli jarrut auki ja mäntää/mäntiä tutkimaan.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Justus - 22.09.2011, 21:13:24
Kuinkas monta mäntää näitten satulassa on ? Syynä voi erittäin hyvin olla toisen männän jumitus jolloin se jarruttaa vain toisella ja kieroonhan ne menee. Yksimäntäisissä satuloissahan se mäntä painaa levyn keskelle, mutta jos on kaksi vierekkäin niin sehän painaa vain toista reunaa.

Eli jarrut auki ja mäntää/mäntiä tutkimaan.

Edessä yks iso, takana 2 pientä = perseestä. Vanhoissa 200:ssakin oli jo 4-mäntäiset jarrut edessä...
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: azzyyr - 23.09.2011, 06:57:20
Eihän sinne tarvii siniseltä käydä riistohintaisia levyjä hakemassa. Tarvikeliikkeet myy Bremboa ja Zimmermania, eikä maksa alkuperäisten hintaa, vaikka ovat varmasti laatu kamaa. Mikä lie pulju noi motonetin/bilteman hinnat alkaen mallit on valmistanu...
Tai no, en mä tiedä mitä alkuperäiset maksaa kun en ole kysyny. Brembot vaihdoin kesällä taakse ja oli minusta hyvinkin kohtuullisen hintaiset. Kaikki jarruhilut taka-akselille 170 egee AD:ltä...
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: sheiggi - 24.09.2011, 00:51:17
Itse tilasin 3 kuukautta sitten uudet levyt ja palat, en jaksanu asiaa keskittyä asiaa ja ainoa paikka mistä sai Lahdessa osat pelkillä auto tiedoilla oli salpa. Vasta tossa pari viikkoa sitten sain kaikki osat alle ja paljon kovaa ajoa saaneet sen jälkee. Kolme kertaa mutkateillä saannu etuset punahehkuu ja takaset aika lailla hohkas etten viittiny koskea, ja viilennys ajoa olen aina tehny. Ei merkkiäkää että olis kieroks menossa. On muuten tuossa mun autossa vakiolevyt edessä aika isot kun vertaa samanvuotiseen disukka V70:seen.  ???
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Hurm0s - 24.09.2011, 14:22:24
Levyjen kieroutumiseen on aika simppeli selitys noiden halpislevyjen kohdalla...

Halpoja jarrulevyjä kun tehdään, ne valetaan, sorvataan muotoonsa ja pannaan pakettiin.
Parempia levyjä kun tehdään, ne valetaan, päästetään eli poistetaan jännitykset jonka jälkeen ne vasta sorvataan.

Eli halvoissa levyissä saattaa olla materiaalissa jännityksiä jotka vetävät levyn kieroksi kun se ekan kerran lämpeää kunnolla...
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: rämä - 24.09.2011, 15:11:35
Eli oletteko sitä mieltä että hurautan uudet orkkislevyt(tai vastaavat laadukkaat) ja palat keulille, niin ongelman pitäis poistua.

Muuten jarruissa ei ole vikaa, koska satuloihin on vaihdettu uudet tiivisteet, männät ja liukutapit. Voiko olla vielä muita syitä, joita kannattaisi selvittää ennen kuin kokeilee orkkislevyjä. Raidetangon päitä, niveliä tai joku oli miettinyt että vetari ois kiero. "Faktoja"tiskiin :) Kiitos :D
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Hurm0s - 24.09.2011, 15:18:34
Jos jarru ei laahaa, niin vika ei silloin siinä ainakaan ole. Eli laahaako yhtään?

Täristääkö ajossa? Eli kun olet vaihtanut uudet ja suorat levyt, niin tärrääkö yhtään?

Mutta jos haluat olla 100% varma ettei mikään napa tai vetari ole vähän kiero, niin hae uudet levyt ja laita paikalleen, jonka jälkeen heittokellolla katsot ettei vipata yhtään...
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: rämä - 24.09.2011, 16:15:30
Jos jarru ei laahaa, niin vika ei silloin siinä ainakaan ole. Eli laahaako yhtään?

Täristääkö ajossa? Eli kun olet vaihtanut uudet ja suorat levyt, niin tärrääkö yhtään?

Mutta jos haluat olla 100% varma ettei mikään napa tai vetari ole vähän kiero, niin hae uudet levyt ja laita paikalleen, jonka jälkeen heittokellolla katsot ettei vipata yhtään...

En ole huomannut liiemmin tärinöitä normaaleilla nopeusrajoituksilla ajettaessa. Laahannut jarrut eivät ole missään vaiheessa.

Voisikohan navan tai vetarin tai jonkin muun "tärinän" aiheuttajan katsoa heittokellolla navan päästä, ennen kuin hankkii uudet levyt. Eikös se ois periaatteessa ihan sama?
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Hurm0s - 24.09.2011, 16:52:33
En ole huomannut liiemmin tärinöitä normaaleilla nopeusrajoituksilla ajettaessa. Laahannut jarrut eivät ole missään vaiheessa.

Voisikohan navan tai vetarin tai jonkin muun "tärinän" aiheuttajan katsoa heittokellolla navan päästä, ennen kuin hankkii uudet levyt. Eikös se ois periaatteessa ihan sama?
Kai sen voisi, mutta levyn suurempi halkaisija saattaisi "suurentaa" mahdollista heittoa ja näin paljastaa sen paremmin...


Mulla meni 10tkm ajetut Zimmermanin reikälevyt kieroiksi yhden kovan motarinramppi jarrutuksen jälkeen.
En löytänyt mistään mitään vikaa joka tuon olisi aiheuttanut, eli vika oli varmaankin levyissä.

Nyt on EBC:n levyt ja palat paikallaan, joiden pitäisi olla laatukamaa, eikä ainakaan vielä ole kieroksi saanut vaikka ovat olleen kyllä lämpimänä...
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Jorma - 27.09.2011, 12:50:41
Ostin Scandix'lta Volvon alkuperäiset etulevyt puolitoista vuotta sitten. Hinta oli 58e/kpl kun Bilia pyysi vastaavasta 115e. (auto on S60 - ei varsinaisesti tähän ketjuun, mutta asia sopii).
Tilasin samalla alkuperäiset jarrupalat. Paketin toimitus maksaa n. 30e max 30kg asti joten ihan pieniä määriä ei kannata tilata. 
Ei ole rei'itetyt tms. muuta hienoa, mutta toimii. Katsastuksessa auto pysähtyi niin suuren vastamomentin jälkeen, että auto meinasi hypätä rullilta pois. Toinen juttu on ihan käytännön hidastuvuus - akuankka-taskukirja lentää takaikkunalta kojelaudalle paniikkijarrutuksessa - mitä muuta voi vaatia. Ratajarrut on sitten ihan juttu.
Ratakäyttöä kestävissä erikoisjarruissa on helposti "käy kylmänä" ongelmia. Ei pidä jos ei ole lämpimät tai mikä pahinta - vinkuvat.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: Nercs - 28.09.2011, 10:07:04
Kun uudet levyt tulee autoon harrastaako porukkaa levyjen sisäänajoa että ne jarrupalat ja muut osat  sopeutuu sinnee systeemiin?.Vältetään kovia jarrutuksia ja muutenkin ajellaan rauhassa ja katsotaan että lämpeneekö ne levyt ilman jarrutuksia kovasti.Alustan nivelet kanssa on kunnossa että siellä ei ole sanomista.Monesti se vika ei ole siinä levyssä vaan jossain muussa asiassa joka aiheutti sen kieroon menemisen.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!
Kirjoitti: hevonen - 28.09.2011, 12:28:17
Monesti se vika ei ole siinä levyssä vaan jossain muussa asiassa joka aiheutti sen kieroon menemisen.
Yleensä vedetään menemään apinan raivolla ja hirvee jarrutus jonka jälkeen ajetaan isoon vesilätäkköön. Kiitos ja nam, levyt entiset. :D
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: rämä - 05.10.2011, 11:49:14
Nyt kerkes vähän perehtymään. Mittasin heittokellolla navan päästä(halkaisia noin 10cm), niin heittoa tuli repsikan puolelta 0,03 mm ja kuskin puolelta 0,25 mm. Suoralla levyllä repsikan puolella heitto edelleen 0,03 ja kuskin puolelta 0,5mm. Eli vaikuttas että napa on"kiero"(jotain vikaa siinä) tai sitten vetari on kiero(jonka kieroutumista suuresti ihmettelisin).
Levykin oli repsikan puolella ehjä ja kuskin puolella kiero. Napa tuntuu levyä pyörittäessä hieman jäykältä. Laakeri ei pidä ajossa ääntä ja ajoltaan auto normaali(paitsi jarruttaessa).

Meinasin, että vaihdan tällä "diagnoosilla" uuden navan ja uudet levyt/palat. Mitäs mieltä olette navan vaihdosta? Eikös tuommoinen 0,25 mm heitto ala jo vaikuttamaan?
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: hevonen - 05.10.2011, 12:58:24
No eiköhän se vaikuta. Heittohan on vielä suurempi levyn reunoilla. Suurin sallittu heitto etulevyissä on muistaakseni 0.040 mm.
Takalevyissä sallitaan tuplasti tuo.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: 850V70 - 08.10.2011, 13:27:06
Kyllä parin kympin heitto pitäisi tuntua jo ratissa selkeästi tärinänä.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: mese is best - 10.10.2011, 20:42:34
Itsellä samantapaista ongelmaa ja vaihtanut levyjä.....mutta eipä auttanut.
Putsailin napoja melko reilulla otteella (rälläkässä jonkinmoinen hiomalaippa) ja tärinä väheni, joskaan ei kokonaan poistunut. Täytynee putsata vielä hieman lisää.... Heittokellolla navassa heitto on 0 ja levyn kanssa 0.03 (ennen putsausta), en putsauksen jälkeen mitannut. Lisäksi kannattaa varmistaa että pyörää paikoilleeen laittaessa kiristää pultit tasaisesti, ts ei kerralla yhtä kiinni.
 :P
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki? Korjattu
Kirjoitti: rämä - 19.10.2011, 13:19:53
Vika korjaantui navan vaihdon jälkeen. Samalla vaihdettiin koiranluut, murroksen suojakumit ja vasemmalle alatukivarsi, kun kiero napa oli ehtinyt rikkomaan alapallon.. tästä kaikesta viisaantuneena.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: modsman - 17.04.2019, 12:47:33
Mulla on kertaalleen vuoden aikana vaihdettu uudet kierot levyt ja taas alkaa pikkuhiljaa täristäminen kasvamaan jarruttaessa.

Tyttären kanssa ajettiin syksyllä pimeässä kapeaa vanhaa asfalttitietä. Hirvi käveli suoraan kohti edestäpäin oikealta. Lukkojarrutus 80km/h -> 0km/h. Ei onneksi tullut kolaria, hirvi käänsi päänsä auton konepellin päältä ja vaihtoi suuntaa. Oli tuossa vaiheessa täpöhuuto sisällä. Helvetin iso hirvi.

Tutkin eilen levyjä renkaanvaihdoin yhteydessä niin näyttävät jotenkin tummilta ja jopa hieman palaneilta. Voisko tuosta päätellä että ovat entiset?
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: Nick - 17.04.2019, 13:30:50
Mulla on kertaalleen vuoden aikana vaihdettu uudet kierot levyt

Voisko tuosta päätellä että ovat entiset?

Olivatko uudet vaihdetut alkuperäislaatua?
Jos meni tarviketta alle voi melkein olettaa näkemättä, että saattavat ollakin kierot jo.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: modsman - 17.04.2019, 13:41:04
Olivatko uudet vaihdetut alkuperäislaatua?
Jos meni tarviketta alle voi melkein olettaa näkemättä, että saattavat ollakin kierot jo.

En tiedä merkkiä mut ovat tarvike..  Jossain rengasliikkeessä vaihdatin. Noi ekat levyt eivät menneet takuuseen.. Toista kierrosta en edes yritä kun samassa lafkassa laittoivat samanlaiset joiden piti ekaksi mennä takuuseen. Mut pitikin maksaa..
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: Xanthe_ - 18.04.2019, 17:50:30
Edessä bilteman sportit 2017 tammikuusta alkaen. Ei tärisytä mutta taakse hankitut normi levyt motonetistä jo hiushalkeamilla.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: Sakki - 28.04.2019, 14:09:11
Terve,

meikäläisen autoissa on jarrujen täristyksen perimmäisenä syynä aina ollut viallinen laakeri tai napa. Ensin on vaihdettu levyt, kun niiden on todettu olevan kierot, ajettu puoli vuotta, ja tärinän alettua uudelleen on napa ja/tai laakeri todettu vialliseksi. Ne sitten on vaihdettu ja levyt tietty uudelleen.... Napa- ja laakeriviat, jotka voivat aiheuttaa levyn kieroutumisen, voivat vissiin alkuvaiheessaan olla niin pieniä, ettei katsastuksessa tai huollossa huomata mitään vikaa.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: laatikkovika - 28.04.2019, 20:44:49
Yleisin syy on kyllä vanhat levyt, ihan kulumalla johtuu tuo kierous tai sitten liukutapit jumissa tai sylinteri kankea. No siellä jarrusatulassa tietenkin... *tumppuun->

Nuo pilipaliteeman sportit murtui omassa alle vuoden..

Jos takana levyt murtuilee niin veikkaan kyllä että jarrusatulan männät ei liiku herkästi, eli kaipaavat ainakin herkistelyä.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kieroksi taas!!!Napa rikki?
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.04.2019, 21:02:54
Itsellä veti brembon levyt kieroksi vajaassa puolessa vuodessa, oli uudet jarrusatulat  -00 V70 mk 1