Autoracing  KL-varaosat

Volvo 850 2.4

  • 90 Vastauksia
  • 21751 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Volvo 850 2.4
« : 18.10.2018, 09:57:17 »
Moro,

Tässä jonkun aikaa on tullut kurvailtua 850:llä ja mukava auto, vaikka vanha onkin.
Automaatti laatikolla ja ei tuo kulutus ole kuin 10 pintaan, joten 10tkm kun vuoteen tulee max, niin eipä dieseliä kannata hommata.
Amerikanvientimalli, joka uitettu Suomeen joskus 2000? ja ollut lähes samalla paikkakunnalla siitä asti.








Muutamia vaivoja kuitenkin on...

Takaa nivot antautui -> vaihdettu jäykemmät jouset ja hajottamolta ehjät nivot. on nyt ihan ok.
Puhaltimen moottori hajosi/liitin suli. Vaihdettu uusi moottori ja liitin.

Muuten on mennyt öljynvaihdolla.

Nyt kuitenkin pitäisi muutama juttu tutkia:

- Kone nakuttaa kylmänä, mutta lämmetessä katoaa. Öljynä 5w-40.
- Jakopää rempattava mittarissa 178mailia eli noin 287tkm. viime remontti tehty 2013 / 144 114miles. Eli joku 55tkm on ajettu, mutta eikös vaihtoväli ole 5 vuotta?

Mitähän tuolle nakuttamiselle osaisi? Ilmeisesti se johtuu hydraulisista nostimista, joille ei tule tarpeeksi öljynpainetta kylmänä?

Jakopään remppaus voisi onnistua itseltäkin? ei taida vaatia mitään erikoistyökaluja.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2018, 15:23:19 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #1 : 18.10.2018, 11:35:56 »
Jakopään vaihtoväli on maahantuojan määrittelemä 4v / 120tkm.
Onko kuittia aiemmasta jakopääremontista tai tietoa onko tehty alkuperäisosilla?
Tarkoitan alkuperäisosilla merkkiliikkeen laatuvaatimuksia.

Tässä hiljattain laitatin omaani jakopään vesipumpun kanssa.
Vaihdetut remmit ja osat näkivät reilu 90tkm ja vajaa 13 vuotta. Vesipumpulla oli ikää enemmän.
Vanhassa apulaitehihnassa oli nähtävissä muutamia hiusmurtumia, mutta jakohihna päällisin puolin näytti kuin uudelta.

Jos tarvikeosat kiinni niin voisi remontti olla paikallaan, mutta jos alkuperäisosat ovat autossasi en kiirehtisi....
ja tietenkin omalla vastuulla mennään.


Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #2 : 18.10.2018, 15:32:40 »
Ok, täytyy tutkia.
Saattaa olla etä kuitteja ei välttämättä ole.

Täytyy vaan tuo nakutus tutkia, ennen kuin alkaa muuta remonttia tekemään.
Olisikko mitään järkeä tehdä forte käsittely ja sitten laadukkaat öljyt sisään (mitä öljyä?)?

Yksi tyypivika taitaa olla se öljypohjan puolella olevan o-renkaan haurastuminen -> vetää ilmaa ja öljynpaine laskee.
Mutta tekisikkö se sitten lämpimänä myös?
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #3 : 18.10.2018, 16:53:35 »
Täytyy vaan tuo nakutus tutkia, ennen kuin alkaa muuta remonttia tekemään.
Olisikko mitään järkeä tehdä forte käsittely ja sitten laadukkaat öljyt sisään (mitä öljyä?)?

Yksi tyypivika taitaa olla se öljypohjan puolella olevan o-renkaan haurastuminen -> vetää ilmaa ja öljynpaine laskee.
Mutta tekisikkö se sitten lämpimänä myös?
Tuo nakutus kylmänä on ihan ominaisuus, ei vika, eikä siitä ole syytä huolestua kun sitä ei lämpimällä koneella kuulu. Sitten jos vielä 15 minuuttia käynnistyksestä kuuluu painimien naputus, on asialle syytä tehdä jotain.

Jäitä housuun!

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #4 : 18.10.2018, 20:39:20 »
Tuo nakutus kylmänä on ihan ominaisuus, ei vika, eikä siitä ole syytä huolestua kun sitä ei lämpimällä koneella kuulu. Sitten jos vielä 15 minuuttia käynnistyksestä kuuluu painimien naputus, on asialle syytä tehdä jotain.

Ok, no kyllä se 10min aikana jo hiljenee huomattavasti.
Alussa täysin kylmä kone ja loppupuolella nin 10 minuuttia käytetty.
https://www.youtube.com/watch?v=j1bPyM8a9Nw

Voisihan tuossa käyttää kuitenkin delvacit sisässä, niin peseytyisi vähän karstat pois?

Jakopäästä ei löytynyt kuittia, muuten on avainvaunulla huollettu säännöllisesti 2014 saakka.
Ehkö se pitää ottaa ja laittaa, niin ei ainakaan siihen matka lopu.
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #5 : 18.10.2018, 23:12:07 »
Minä teetin vastaavaan aikoinaan forte-huuhtelun kun öljyä kului, ei mennyt rikki eikä korjaantunutkaan. Uskaltaisin yhä kokeilla. Kylmäkilkatukset kuulostaa tutulta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #6 : 19.10.2018, 10:01:39 »
Huoltokirjassakaan ei ole mainintaa jakopäästä?
Jos haluat asiaa selvittää voisit soittaa Avainvaunuun ja kysyä onko jakopäätä tehty heillä? Kaikki työt löytyvät varmastikin rekisterinumeron perusteella.

Katsoin tuon videon ja tuli mieleen pari juttua vielä.
Voisit tarkistaa raitisilmansuodattimen kunnon, sillä videon perusteella auto on ollut pysäköitynä mäntyjen alla.
Omalla kohdalla parkkipaikan kohdalla on koivu ja sehän roskaa autoa jatkuvasti melkein. Jos unohtaa tarkistaa suodattimen ja sen ympäristön niin voit
lapioida kukkamultaa suodattimen ympäriltä vaimon kukkapenkkiin hetken päästä. Lasinpyyhkijöiden ympärillä oleva musta muovipaneeli on kiinnitetty torxeilla. Irroittamalla torxit paneeli nousee apparin puolelta juuri sen verran, että saa kätensä ujutettua suodattimeen. Kaikissa ei tosin ole suodatinta ollenkaan vain pelkkä kangas.

Toinen juttu, otit videon lopussa öljykorkin paikaltaan ja näytti puskevan höyryä.
Voisit tehdä tuollaisen testin:
https://www.youtube.com/watch?v=ZHXQpCG3T00

Jos ylipaine tulee öljykorkista pihalle niin PCV järjestelmä on tukossa ja kannattais hoitaa kuntoon pian, ennen kuin alkaa moottorista stefat putoilemaan.
Hansikkaan voi muuten korvata kaupan hedelmäpussilla, ellei hansikasta löydy tallin nurkista.

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #7 : 19.10.2018, 11:31:37 »
Ei ole huoltokirjassa mitään?
On vain paksu nippu avainvaunun kuitteja/työmääräyksiä.
Jakopäätä ei ole missään kuitissa, joten ainoastaa tuo moottoritilassa oleva tarra kertoo vaihdosta.

EDIT:
Löytyi kuitti, Avainvaunulla tehty hihnanvaihto.

Raitisilmasuodatin on uusi. Sattui olemaan tuulella lehtikuusen alla ja neulaset tippui niskaan.  ;D
Olen juuri vaihtamassa ilmansuodatinkotelon putkea, kun entinen oli teipattu.

Täytyy kokeilla tuo hanskajuttu..

Mikä tämä muuten on? en onnistunut löytämään vastaavaa osaa googlettamalla?



Ilmeisesti tuosta johtuu se että "check engine" palaa? On tuo patentti revennyt irti.
Kuulemma aikaisemmin polttanut valoa mutta tuon "mokkulan" tiivistämällä lopettanut.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2018, 12:33:27 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #8 : 19.10.2018, 14:52:00 »
Piti Vaunulle soittaa ja laittaa kuva.
Alkoihan se selvitä.

Pierburg PA66 GF25

SAS Air Injection Valve  (sulkuventtiili tms.)

Samassa paketissa tuli myös tulpat, öljysodatin pyörijä ja vetarin kumi.





Ilmanputsarin putki oli myös rikki ja teipattu kasaan.
Uusi paikallaan.

« Viimeksi muokattu: 26.11.2018, 15:31:38 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #9 : 27.10.2018, 20:45:11 »
Kyllä se PCV on tukossa. Tänään sen testasin.
Kone on vielä tällä hetkellä täysin kuiva, eikä vuoda tippaakaan mistään.

Mistä tuo PCV kitti kannattaa tilata?

« Viimeksi muokattu: 26.11.2018, 15:29:11 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #10 : 27.10.2018, 20:52:53 »
Minä otin volvolta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #12 : 28.10.2018, 07:47:29 »
Öljyloukku oli 70 euroa silloin v. 2011 ja muut osat sitten pienempiä summia. Sain epähuomiossa jopa pussillisen huohottimen ampiaissihtejä. Mulla se pienin letku oli täysin tukossa. Lisäksi ostin imusarjan tiivisteen.

Jotkut on liottaneet öljyloukkua, jos ei pelkää ottaa imusarjaa uudestaan irti ehkä sillä voi pärjätä..

Mun mielestä tuo setti on 2000-luvun malliin. Mun 94-mallissa oli enemmän letkuja. Kato mitä siihen liekki loukkuun kiinnittyy, sopiiko nuo
« Viimeksi muokattu: 28.10.2018, 07:52:01 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #13 : 29.10.2018, 13:02:15 »
Kysyin vaunulta ja öljyloukku noin 36e ja letku noin 39e
Nuo kuulemma yleensä vaihdetaan.

Täytyy tietty se imusarjan tiiviste olla myös.

Taidan ottaa ja purkaa, niin näkee mitä siellä on tukossa. Tilaan osat vasta sitten.
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #14 : 26.11.2018, 15:20:06 »
Vetarin kumin vaihto aloitettu.

Akseli lähti kuskin puolelta helposti.
Napamutteri löysälle, auto ilmaan, rengas irti ja tukivarren pultit irti.
Sitten napautus akselin päähän, niin se irtosi nätisti navasta.

Laatikon puolelle piti etsiä sopiva rauta, millä sai vähän kammettua ja napautus vasaralla rautaan.
Öljyä tuli pihalle ehkä 0,5l





Huomasinpa että Motonetistä ostettu suojakumi (löbro, 17-3624 "GKN-Vetoniv suojak 850/V70) on ihan sama kuin alkuperäinen, mutta mukana tullut napamutteri on isommalle akselille?

Kaipa tuon kärsii vanhalla kasata?

EDIT: Lisäilin kuvia ketjun alkupäähän.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2018, 15:33:26 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy