RallyBaron  Samppasport

Volvo 850 2.4

  • 90 Vastauksia
  • 21729 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #15 : 26.11.2018, 16:56:16 »
Hmm ainakin näissä uudemmissa p2-volvoissa napapultti on venyvä eikä kestä uudelleenkiristystä vaan voi katketa. Tohon malliin en ole tuota temppua tehnyt itse mutta korjaamolla toki vaihtoivat pikkuosat periaatteen vuoksi kun tukivarret uusittiin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #16 : 26.11.2018, 17:08:41 »
Muttereita oon käyttänyt uudestaan ja ovat kyydissä pysyneet... Toki uusiminen se suositeltava tapa on... Itse laittaisin hyvällä omallatunnolla vanhan ja vaikka maalitäplän avulla seuraisin että pysyy kireällä... Eikä nuo paljoa maksa, ehdottaisin seuraavaa remonttia varten mitat ylös niin voi hommata valmiiksi oikeanlaisen.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #17 : 26.11.2018, 18:39:50 »
Vanhalla mutterilla kasaan vaan. Uudessa mutterissa lukituskynnet ovat monesti niin sisällä, että vetoakselin kierre menee pilalle. Seuraavalla irrotuskerralla pääsee rälläkkähommiin kun mutteri leikkaa kiinni.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #18 : 27.11.2018, 09:42:51 »
jep.. vanhalla mennään.
Eihän se uusi paljoa maksa, mutta kun tulee matkaa +30km lähimpään varaosaliikkeeseen ja 100km Motonettiin/Avainvaunulle, niin ei viitti asiakseen hakea  ::)

Olipahan työmaa saada vaseliini pois, mutta löpöpesu ja jarrukliineri teki tehtävänsä.


Sitten piti hetki pyöritellä, että miten sen saa kasaan. Menihän tuo lopulta :)


Siinäpä se klemmarien kiristystä vaille..


Taitaisi olla vaihteiston öljyt vaihdettavissa.. on melko tummanpunaista.
Laatikko toimii ja vaihtaa kyllä loistavasti. Oliko tuon automaatin öljytilavuudesta tietoa? Öljyt varmaan voisi ottaa vaunulta, niin sattuu kerralla oikeat.
ja tuleeko suurinosa öljypropun kautta pihalle?

« Viimeksi muokattu: 27.11.2018, 09:55:31 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #19 : 27.11.2018, 10:43:13 »
Ei tule öljyt pihalle propusta vaan huuhtelemalla tehtävä.
Osta 20l astia vaihteistoöljyä. (olisikohan ollut teboil fluid e oikeaa?)

Syyläristä öljyputki irti ja läpinäkyvä letku astiaan. Auto käyntiin, vaihteita rauhallisesti läpi käyden pari litraa astiaan, sammutus ja öljytikun reiästä pari litraa lisää. Tätä jatketaan kunnes ulos tuleva öljy on saman väristä kuin sisään menevä. 10-15l siihen menee.


Ainakin mk1 V70 öljyputkessa on kiinnitysklipsu ja o-rengas jotka pitää uusia kun putken irroittaa.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2018, 10:46:12 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #20 : 27.11.2018, 10:57:53 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130.0 tämä kai kasipätkään sopiva
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #21 : 27.11.2018, 13:38:22 »
Ok, sitten kai se on huuhdeltava.

Tuo Teboilin lui e näyttää täyttävän vaatimukset?
Dexron IIIH; Ford Mercon;

Ohjeessa puhutaan DEXRON III G/Ford Mercon

Piti ihan googletella, miksi tuota Dexron III G:tä ei löydy noita luokituksista.
DEXRON III H Introduced in 2003, replaced III G.


Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #22 : 27.11.2018, 14:11:57 »
Noihin laatikoihin riittää suurinpiirtein kunhan öljy on punaista ja Dexron III luokitus täyttyy.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #23 : 27.11.2018, 21:21:33 »
Ok, käynpä tuon pöntön sitten hakemassa.
Se jäähdyttäjän linjan klipsi oli valmiiksi rikki ja korjattu nippusiteillä  ::)

Näkyisi olevan tämä: http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/din-assembly-parts/fasteners/snap-lock-oil-pipe-automatic-transmission-oil-cooler-oil-pipe-engine-oil-cooler/1021964/

Eikä tietenkään saa mistään muualta tuota, kuin alkuperäisenä?
« Viimeksi muokattu: 27.11.2018, 21:29:39 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #24 : 11.12.2018, 21:49:55 »
Irroittelin sisälokarin ja tuo pieni ruoste olikin oletettua isommalle alalle levinnyt.


Maalia lähti isolta alalta, vaikka se ei ollut kuplinut.. ruostetta oli alla.
Hioin puhtaaksi, pohjalle tuli happomaali ja tasoittelin pahimmat "rypyt".
Värinä ihan oikea Volvo Classic Green, mutta ei tuo nyt ihan 100% kyllä samalta näytä :-[



Täyty yrittää nyt saada tuota rajaa häivytettyä vesihiomalla.. saa nyt kelvata.



Hyllyssä oli ylimääräiset valot, niin meinasin ne sovittaa keulalle  ;D
Johdot ja releet täytyy asennella. Mistä kannattaa ottaa pitkien "heräte"? Mitään rosvoliittimiä en ala käyttämään.



Pitäisi nyt PCV remonttikin aloittaa.. osat on hyllyssä.



ja sen jälkeen vaihteiston huuhtelu

« Viimeksi muokattu: 11.12.2018, 21:56:30 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Spude1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #25 : 11.12.2018, 23:01:08 »
Ainakin x70 on ratin alla olevan muovin takana pistoke, josta saisi herätteen lisävaloille. Ohjekirjasta löytyy tarkemmin siitä, mutta ainakaan omassa vm 97 ei siihen tullut missään vaiheessa lainkaan jännitettä.

Jos ei ota herätettä tuosta, niin toinen vaihtoehto on porata auton oman pitkän valon kupuun johdon mentävä reikä ja tökätä liitin polttimolle menevän plussajohdon kanssa samaan, niin ei tarvitse silputa alkuperäisiä johtoja tai tehdä muitakaan rosvoliitäntöjä.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2018, 09:57:21 kirjoittanut Spude1 »

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #26 : 12.12.2018, 01:59:56 »
Mun mielestä nakutus aika äänekäs. Muuten ketju kuvitettu todella tyylikäästi. Likimain FAQ-ainesta :) Olisipa itsellä tollaiset tilat askarrella :)

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #27 : 12.12.2018, 12:16:21 »
Täytyy tuo heräte etsiä, kunhan kerkee keskittyä asiaan.

Nakutteleehan se kylmänä, mutta öljylläkin on tekemistä asian kanssa.
Pitäisi vaihtaa nyt samalla moottoriöljytkin.

Valvolinen mukaan suositus on
Valvoline Maxlife 10W-40

Meneekö tuo Volvon suosituksiin? Ilmeisesti pitäisi olla ihan ok öljyä ja monet sanoneet että öljyn syöntikin on vähentynyt.

Toinen vaihtoehto olisi Kendall Victory 10w/40.
Kendallia löytys ihan omalta kylältä, mutta Valvoline olisi tilattava.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2018, 13:08:30 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #28 : 13.12.2018, 12:21:35 »
Taidan käydä Liqui Moly LEICHTLAUF HC7 5W-40.
30€/5L ja ei tartte tilailla kun löytyy naapurikylältä.

PCV remontti aloitettu.

Akku, ilmanputsarin kotelo, venttiilikopan päällä oleva suoja pois ekana.
Sitten tuo ilmanputsarilta menevä putki pois tieltä, niin näkee nuo kaikki letkut ja johdot mitä täytyy irroitella.


Tuolla näkyy hieman huonosti, mutta kuitenkin yksi kumikulma joka on puhki.
Näitä on ainakin 10kpl, jotka täytyy irroitella ja vaihtoon taitaa mennä kaikki..


Ruiskun kiinnitykset 2kpl ruuveja irti ja se alumiinisuoja lähtee nykäisemällä pois.
Tässä mallissa on ruuvi tuolla kiskon päässä, joka pitää linjan paikallaan.


Johdot irti


Polttoainelinja irti ja vaihtoon menee tämäkin pätkä. Kannattaa myös testata onko järjestelmässä painetta, ennen kuin irroittaa letkuja.
Kiskon toisessa päässä on neulaventtiili, josta saa paineet pihalle.


Sitten kun lähtee polttoainelinjaa seuraamaan tankillepäin siellä on 2kpl kiinnikeitä.
Molemmat irti. Muuten ei anna tarpeeksi löysiä että ruiskut saisi irti.
Koneen päällä yksi:


Koneen takaosassa toinen:


Sitten vain varovasti nykimään koko asetelmaa irti.
Oli todella tiukassa ja yksi kerrallan piti "heilutella" irti. Lähti lopulta.
Huomaa että tuolla pohjassa on paineensäädin? johon tulee yksi alipaineletku, joka on jo irti kuvassa.


Sitten tuo viimeinen linja irti, tiukassa oli tämäkin mutta ei siellä ole kuin o-rengas pitämässä.
Tässä vaiheessa tulee sitten joku desi bensaa käsille.



Tähänpä se nyt jäi kun piti töihin lähteä.. Seuraavaksi täytyy alkaa noita imusarjan pultteja kopeloimaan ja irroitella viimeiset johdot/letkut sekä kaasuvaijerin asetelma.
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo 850 2.4
« Vastaus #29 : 14.12.2018, 09:10:20 »
Kaasuvaijeri/alipaineletkuhässäkkä irtoaa suht helposti.
Välivipu kammetaan tuosta nivelen kohdasta irti, letkut pois ja 3kpl 10mm ruuveja irti.


Sitten tuo asetelma sivuun ja letkuihin vielä merkinnät, niin saa oikeisiin paikkoihin takaisin.
Muutama johtokin täytyy irroitella.


http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0246.jpg

Kaasuläppä? täytyy irroitaa, että pääsee helpommin käsiksi imusarjan reunassa olevaan ruuviin ja EGR:ään.


Lemmari ja letku irti venakopan päältä, oli muuten aika tukossa  :'(


EGR:n putki ja anturin johto täytyy irroittaa. tuo 22mm mutteri lähti nätisti auki.
Anturin johdon liitin on todella ahtaassa paikassa.




Tässä näkyy ne pulttien paikat:
https://youtu.be/eEZzqyu2a6c?t=1289

Hankalin oli tuo vasemman alareunan imusarjan pultti ja kaksi pulttia jotka on näkymättömissä imusarjan alla  :idiot2:
Käytännössä niihin pääsee käsiksi vain auton alta ja öljytikun kiinnike onkin ihan helppo, mutta siitä seuraava joka on ihan lohkon vieressä on hankala.
Sitä ei näe kunnolla mistään ja hylsy ei halua mahtua jatkojen kanssa kun johtoja on tiellä.

Tässä se öljytikkua pitävä ruuvi


Täytyi siirtää auto montun päälle, että pääsi käsiksi noihin kahteen ruuviin..
Tulipa todettua että vaikka monttu on matala, kapea ahdas ja inhottava, niin siitä on monesti myös hyötyä  ;D


Nyt se imusarja on irti ja tulossa pois, mutta tuo EGR:n putki on niin tiukassa että se ei löysää  :'(
Täytyy jatkaa viikonloppuna jos olisi aikaa joku ilta..

« Viimeksi muokattu: 14.12.2018, 09:14:18 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

 

Elekma  Autoracing