Futurez  Kulkukoira

850 vm.94 ei käynnisty

  • 33 Vastauksia
  • 3626 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nappo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
850 vm.94 ei käynnisty
« : 31.03.2019, 18:46:24 »
340 000km ajettu 10venttiilinen volvo ei vaan lähde enää käyntiin. Startti pyörii ja tukilla on painetta. Tulpille tulee kipinää, on testattu stropolla sekä ihan perinteisesti kantta vasten. Pa-pumpun rele kytkee jokakerta kun avaimen kääntää 2 asentoon. Sekin on katsottu ihan releen kuoret avattuna. Myös tukki otettu irti ja ruikittu pahvia vasten suuttimia, bensaa tulee. Tulpat on vaihdettu. Pa-suodatin on vaihdettu. Kampiakselin anturi on vaihdettu. Virranjakajan kansi käytetty auki ja putsattu, sekä puola vaihdettu. Nokka-akselin anturi on vaihdettu joitain vuosia sitten (vaikuttaako käynnistymiseen?) Laturi ja akku on vaihdettu myös. Pilotilla on koitettu kans käynnistää.

Auto sammui suoraan ajosta. Edellisenä päivänä öljynpaineen merkkivalo alkoin palamaan. On sahattu akku parikin kertaa tyhjäksi, joten liimaventtiili ilmiöstä ei ole kyse. Mitään vikakoodeja ei anna a2 pistokkeesta.

Nyt olis hyvät neuvot kalliita   ???
« Viimeksi muokattu: 31.03.2019, 19:00:45 kirjoittanut nappo_ »

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #1 : 31.03.2019, 19:24:58 »
Puristukset kunnossa?
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa nappo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #2 : 31.03.2019, 19:45:34 »
Niitäpä ei kyllä ole katsottu. Mihin ne puristukset ois hävinny yhtäkkiä? Eli voiko tuo öljynpaineen merkkivalo viitata johonkin?

Niin ja kylläkait siellä puristuksia on kun startilla "ajelin" auton valohoitoon.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2019, 19:51:18 kirjoittanut nappo_ »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #3 : 31.03.2019, 20:09:57 »
Ettei olis "liimaventtiili-syndrooma" , jos pyörittää kuin tulpatonta mopoa ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa nappo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #4 : 31.03.2019, 20:13:13 »
niinkuin alotuksessa sanoin, että liimaventtiili on pois suljettu. On sahattu nyt niin paljon + sammui suoraan ajosta.

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #5 : 31.03.2019, 20:25:53 »
Startin voima ei liiku mäntiä liikuttelemalla ylös alas vaan suoraan kampiakselia pyörittämällä, joka kytkeytyy kytkimen kautta vetoakseleilla muutaman hammaspyörän kautta. Ne männät ja puristukset tässä hybridi tilassa on vain rasite startin voiman hyödyntämiseen auton liike energialle.


Kannattaa ne puristukset mitata yhä vaikka mitä aattelis koska ilman testausta ei pystytä muuta kuin väittelyihin kuten poliitikassa ja minä en sinne koske.


Edit: Ei siis vakavana. Älä välitä :) mut tosissaan sinuna haluaisin tietää onko kone mekaanisesti kunnossa koska kuten sanoit öljyvalo syttyi tapahtuma aikana. Et mikä aiheutti A: Öljyvalon syttymään vai B: Öljypaine hävisi. C. jos B on totta hajosiko kone mekaanisesti ja kuinka pahasti.

Sit seuraavaks sinuna sanoit että siellä on bensapaine. Mutta seuraava kysymys mulla herää että toimiiko suuttimet eli katoaako bensan paine. Halvin ja nopeinta on että hankit kääntämällä virrat päälle -> bensa pumppu hörähtää. Ja sitten otat bensapumpun sulakkeen irti kun seuraat bensan painetta kun yrität startata että hävisikö paine eli suuttimet aukeaa. Ja jos halviten vielä haluat yksittäiset käydä läpi niin irroitat vain kaikki paitsi yhden suuttimen ja käyt jokaisen läpi että se aukeaa startissa.


Ja miks painotin puristusmittausta on kun sanot tuon koneen olevan vuodelta 94 ja niissä on ikävä vika vanhemmissa että sylintereistä tulee ajan mittaan soikeat eli puristukset häviää.. tai ainakin huhuttu paljon ja yhdelle työkaverille kävi niin.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2019, 20:42:14 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa nappo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #6 : 31.03.2019, 20:45:34 »
No niinhän se tosiaan tapahtuu kun tarkemmin miettii. Mittaan puristukset, mutta tarkennatko xanthe mitä vikaa ajat takaa puristusten mittaamisella.

Puristuksia on viimeksi mittailtu venttiilivarsikumien vaihdon yhteydessä n.20 000km sitten. Onhan kone toki jo hieman väljähtänyt.

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #7 : 31.03.2019, 20:48:34 »
No niinhän se tosiaan tapahtuu kun tarkemmin miettii. Mittaan puristukset, mutta tarkennatko xanthe mitä vikaa ajat takaa puristusten mittaamisella.

Puristuksia on viimeksi mittailtu venttiilivarsikumien vaihdon yhteydessä n.20 000km sitten. Onhan kone toki jo hieman väljähtänyt.
En mitään tiettyä mutta se kertoo yhden asian faktaksi koneesta sitten kun kuulostaa että olet käyny monta pikku asiaa jo läpi. Ja vaikka olen nörtti tykkään käydä mekaaniset viat läpi ensimmäisenä kun tietokone osaa niistä kertoa. Torstaina omasta hajosi murros kotimatkalla pienen kolinan säestämänä joten joitain kohtalotovereita ja siinä odottaessani hinausta googlailin "AW50-42 LSD" mut harmi ei löytynyt vastausta.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2019, 20:51:01 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa nappo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #8 : 31.03.2019, 20:55:57 »
Jos siellä jotai mekaanista vikaa olisi niin pyörisikö nokka-akselit normaalisti?

Niin ja autoa on startattu suutintukki irti ja jokaisesta suuttimesta tulee bensaa. Että kyllä kait se edes yrittäisi käyntiin kun bensaa sinne palotilaan kuitenkin menee
« Viimeksi muokattu: 31.03.2019, 20:58:52 kirjoittanut nappo_ »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #9 : 31.03.2019, 21:00:15 »
Jos siellä jotai mekaanista vikaa olisi niin pyörisikö nokka-akselit normaalisti?

Niin ja autoa on startattu suutintukki irti ja jokaisesta suuttimesta tulee bensaa. Että kyllä kait se edes yrittäisi käyntiin kun bensaa sinne palotilaan kuitenkin menee
Jos kipinäkin on paikallaan, niin puristukset taitaa puuttua
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa nappo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #10 : 01.04.2019, 17:17:40 »
Noniin, paineet mitattu pytyistä. Jokaisessa 3baaria. Tilkalla öljyä nousi neljään. Miten voi olla mahdollista että kaikki pytyt ois menny kerrasta pimiäksi

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #11 : 01.04.2019, 20:20:00 »
Noh kerta puristukset on niin limaventtiili ongelma voidaan ruksita pois samalla.

Itse vaan huolestuin kun sanoit öljyvalosta ettei ne puristukset hävinny esim. kannen välistä jne jostain tuhoutumisesta.


Tuo aikaisemmin mainittu nokka-akselin anturi vaikuttaa ikävästi käynnistykseen ja käynnissä oloon kriittisesti Volvoissa. Samaan kategoriaan menee kampi-akselin anturi ja kaasuläpän asento tunnistin. Noita ois hyvä mittailla et kunnossa. Ehkä yksi heikko heitto on ECT anturi eli moottorin jäähdytys nesteen lämpötila anturi.

Myös tarkistaa kaikki sulakkeet ja maadoituspisteet moottorista. Sanon jos tulee mieleen jotain erityistä.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2019, 21:30:06 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa nappo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #12 : 01.04.2019, 20:51:44 »
Kyllä ne puristukset on johonki hävinny kun siellähän pitäs olla se 13baaria ainakin.. voisko kuitenkin olla että venttiilit on jääny kantamaan..tosin melko epätodennäköistä että kaikista ois menny yhtäaikaa jumiin.

Tuli mieleen vielä että autohan seisoi  7vuotta ennenkuin otin sen nyt viime syksyny taas kuusen alta käyttöön. Silloin kaatelin  aika paljon tankkiin vedenpoistoaineita ja suuttimien pesuaineita. Oisko ne voinu irrottaa karstaa niin paljon, että on nyt sitten menny venttiilien väliin jumittamaan.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #13 : 01.04.2019, 21:06:11 »
Jotenkin tuntuisi aika uskomattomalta, jotta kaikkien venttiilien väliin olis joutunut sama määrä karstaa. Eikös ne puristukset ollut kaikissa pytyissä 3 pintaan ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: 850 vm.94 ei käynnisty
« Vastaus #14 : 01.04.2019, 21:29:53 »
Oho nyt sekoitin mittayksiköt. Tosissaan.  :D
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

 

Samppasport  Futurez