Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: jraute - 15.07.2012, 19:45:10

Otsikko: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: jraute - 15.07.2012, 19:45:10
Oireina esiintyy:
Matkamittariin ei tule kilometrejä
Trippi viivoina
Absit ei toimi
Luistonesto ei toimi
Cruise ei toimi
Neliveto ei toimi

Oisko kellään vastaavia kokemuksia?
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: Masked Jackal - 17.07.2012, 23:29:42
Vikakoodit auttaisivat ehkä hiukan hahmottamaan mutta veikkaus ois CEM häiriöstä
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: Timmeeni - 18.07.2012, 21:46:55
Villi veikkaus että siellä on kaikki mahdolliset vikakoodit. Kuullostais ohjausyksikkö vialta tai kuitu vialta
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: jraute - 18.07.2012, 23:33:17
Vikakoodeja tosiaan löytyy useampi.. En osannu kuvaa liittää, mut tos on koodit, joissa oli aktiivinen vika..

TCM-0A01
TCM-0A02
TCM-0026
ECM-6690
ECM-28D0
ECM-28E0
ECM-7700
ECM-940F
ECM-A01F
CEM-1A59
CEM-1A5F
CEM-8F12
CEM-8F18
CEM-8F1C
CCM-DD12
CCM-DD30
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: (Miksu) - 19.07.2012, 07:01:36
Mene kuljettajan jalkootilaan, pura sieltä pois se potkumuovi jalkotilan yläosasta, on kiinni kahdella 25 torx:lla   (tuon muovin työnä on myös se diagnostiikka pistoke)

Nyt löydät yläpuolelta keskusohjainlaitteen CEM
Siinä on sulakkeita, mittaa tuleeko sulakkeelle nro 15  jännite, jos sinne ei tule jännitetää, todennäköisesti vika on CEM:n sisälä
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: jraute - 19.07.2012, 11:49:22
Sulakkeella 15 ei oo jännitettä, tai on, mut se on luokkaa 14mV joka saattaa ihan vaan olla haamujännite..

Uskaltaako sinne laittaa jostain muualta virtaa?? Tuossa mittailin, niin myös noilla penkinlämmittimen sulakkeilla ei ole jännitettä ja myös ne on lakannu toimimasta samoihin aikoihin ja myös noista valojen korkeudensäätö-signaaleista valittelee..

Täytyy mennä volvolta hakee ohjeet, et miten saan CEM-modulin irti..
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: (Miksu) - 19.07.2012, 17:55:06
Sulakkeella 15 ei oo jännitettä, tai on, mut se on luokkaa 14mV joka saattaa ihan vaan olla haamujännite..

Uskaltaako sinne laittaa jostain muualta virtaa?? Tuossa mittailin, niin myös noilla penkinlämmittimen sulakkeilla ei ole jännitettä ja myös ne on lakannu toimimasta samoihin aikoihin ja myös noista valojen korkeudensäätö-signaaleista valittelee..

Täytyy mennä volvolta hakee ohjeet, et miten saan CEM-modulin irti..

Tuosta eteenpäin varmaan sitten parhaiten osaavat auttaa nämä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=99.0
CEM:ssä siis sisänen vika ja noiden sulakkeiden "15-virta" puuttuu

Niin, se sulake nro 15 on abs:n yksikön 15-syöttö, abs vika on niistä näkyvin, joita tuo CEM vika aiheuttaa
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: jraute - 19.07.2012, 19:56:13
Pitää ny kaivaa se ensin ite irti ja katella mitä o syöny, kytkikset latasin tossa jo joku aika sitten, mut ajanpuutteen vuoksi tää on vähän venyny..

Tietoa siitä, mitä vikoja on löytynyt CEMin sisältä, saa laittaa.
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: jraute - 22.07.2012, 21:10:23
Onko ollut viallisina noita CEMin sisällä olevia releitä? Näyttää hassulta noi arvot mitä mittarilla sai ulos siitä toisen releen jaloista, josta lähtee virrat sulakkeille F1-2, F15-16, F29-30 ja F33???

Näyttäis, että olis käämissä vähän liikaa vastusta ja näin ollen rele ei aukene.
Tai sitten puuttuu releen ohjausjännitte.
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: jraute - 22.07.2012, 22:07:24
Mistä mä löydän alla olevan releen, tai vastaavan??

V23134-J52-X455
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: jraute - 26.07.2012, 17:13:03
Auto kunnossa taas :D
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: (Miksu) - 26.07.2012, 17:13:41
Auto kunnossa taas :D

Rele siis löytyi, hienoa :)
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: turbo940 - 26.11.2016, 22:23:19
Moro. Mulla esiintyy samaa vikaa! Auto volvo v70 awd D5 2005. Oliko vika nyt noissa kahdessa releessä jotka juotettu piirilevyynkiinni.(rele v23134-j52-x455). Vaihdoitko nuo releet? Mistä sellaiset saa? Itsellä cem boksi kädessä ja purettu.! Jos saisin vastauksen niin olisin kiitollinen.
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: jp_olli - 11.12.2016, 21:12:36
Minulta löytyy.  :)
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: V O L V O - 02.03.2018, 20:34:33
Vaikka aika vanha aloitus niin vastaan kun on täysin samat oireet ja herjat kuin ketjun aloittajan autossa.
Minulla XC90 2006 D5.
Vika oli Haldex ohjausyksikössä joka kävi huollossa Elehuolto Oy:ssä.
Oli saanut kosteutta sisäänsä ja hapettunut.
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: Amazon-70 - 12.03.2018, 12:12:51
XC90 2004 automaatti D5 pitkään ollut nyt aivan samat oireet, eli

Matkamittariin ei tule kilometrejä
Trippi viivoina
Absit ei toimi
Luistonesto ei toimi
Cruise ei toimi
Neliveto ei toimi

Vikakoodit hiukan vaihtelevat mutta  tavallisimmin  tai aina tulevat

BCM-0010 vasen etupyörä ABS sensori (tämä aina)
BCM-0074 hydrauliventtiili(t) (tällä tuo vika alkoi, ensin tuli joskus ja sitten tihenevään tahtiin)
BCM- 0052 control module internal fault
BCM- 0094 communication controlmodules
BCM-0057 power suply voltage too low

CEM-1A5F Communication with BCM

ECM-940A Brake Pedal position sensor (vaihdettu uusi alkuperäisosa,  ei auta...)
ECM-A500 CAN fault
ECM-A02B communication with ABS / BCM

Konetilassa ABS:n sulakkeet ehjät. Kehotettiin  tässä ketjussa edellä tarkistamaan tuleeko CEM:n sulkakkeelle 15 virta, mutta koskeekohan tämä uudempaa CEM mallia, kun minusta tässä suorassa CEM:ssä ei ole sulakkeita. Kuinka sen toiminnon voisi koettaa tarkistaa??? Netissä myös puhutaan CEM:n huonosta lämmönkestosta.  Tälle jarruvika ilmoitukselle on myös tyypillistä, ettei sitä tule (ainakaan aika tai kokoajan), jos on kova pakkanen, eli  silloin tällöin pääsee ajamaan Lappiin saakka ilman vikailmoitusta, jos on kylmää. Silloin kun "jarruvika, pysähdy varoen" ei ole päällä on kuitenkin kokoajan herjat jarruassistentista ja  ABS/ luistonestosta ja keltainen ABS-valo palaa mutta Cruise ja trippi  sekä matkamittari  toimivat.

DEM /haldex ei ehkä vaikuttane???  koska, jos takatilasta on DEM:in sulake pois ja DEM:in piuhat irti, antaa samat viat

Katsastus lähestyy ja paniikki kasvaa...

Lauri


Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: pietu_xc90 - 07.04.2018, 14:44:10
Morjesta.

onko näihin Laurin ongelmiin kellään mitään apua tai onko Lauri saanut mitään lisä tietoa muualta?
Itsellä samat ilmoitukset ja auto ei liiku kuin luistonesto pois päältä, ja silloinkin tuntuu että vetää oikean puolen takarenkaasta jarrua väkisin päälle(jäätiköllä tulee suttina). kun väkisin vain jatkaa ajamista niin hetken kuluttua laukeaa rengas pyörimään ja tule ilmoitukset (jarruassistenttivaatii huollon ja abs/luistonesto vaatii huollon) abs-valo palaa kokoajan ja ajonvakautus tilapäisesti pois on myös kokoajan jos ei lustonestoa ota pois napilla
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: Amazon-70 - 09.04.2018, 13:07:03
En ole keneltäkään saanut apuja eikä oikein vois  satasilla  tunti mihinkään mittailtavaksikaan laittaa.  :-[. Vikahan voi olla missä tahansa, mutta olen nyt purkanut johtosarjoja niin ,että olen päässyt mittaamaan  tuon Hispeed can-väylän johdot vastusmittarilla, johto kerrallaan, liittimeltä liittimelle (ja liitinten yli) kaikkien purkkien välillä. Johtosarjan pitäisi siis olla ehjä eikä ottaa maihin mistään. Tuota vihreän ja valkoisen välistä  120 ohmin mittausta en oikein ymmärtänyt ja mistä mitataan ja mihin bokseihin laitetaan vastus liittimeen kun  boksi on irti.

Vikojen kuittauksen jälkeen perusvioiksi tulee heti  auton käynnistyessä ilman että mihinkään liikkuu ECM:ltä A500 ( CAN-virhe signaali virheellinen), 940A (Jarrupolkimen asentoanturi - järjetön signaali) ja A02B (Tiedonsiirtoyhteys BCM - Signaali virheellinen) sekä CEM:ltä (CEM-1A5F, yhteys BCM - signaali puuttuu)

Sitten kun on aikansa ajellut, antaa lisäksi  BCM:ltä noita aiemmin mainittuja (vasen etupyörän sensori BCM-0010,  ABS hyrrauliventtiilin virtapiiri BCM-0074 ja  prake pressure sensors 1 ja 2 BCM-136, virransyöttö BCM 0057 jne.) Tosin nämä eivät näkyneet Volvon Vidalla, kun  kävin  Volvolla. Siinä raportissa oli BCM: ei havaittuja vikoja, mutta nuo  yhteysviat ECM:n ja CEM:n välillä olivat. Yritin kysyä, että oliko BCM niin rikki, ettei siihen päässyt vidalla, mutta ei vastannut, mutisi vain että voi olla BCM rikki. Mun lukialla (Motonetista T75) antaa kuitenkin noita vikoja.

Sen myös havaitsin, että vaihteiston boksi TCM ja ECM kommunikoivat normaalisti ja TCM:hän on siinä  BCM:n ja ECM:n välissä väylässä (eli väylä/ johdotus menee TCM:n kautta).
Sitä olen nyt koettanut selvittää, voiko samalla osanumerolla samanlaisesta autosta oikeasti koettaa vaihtaa BCM boksin tuo härveliin. Muuta en oikein enää osaisi kokeilla.

Nyt kun sanoit noista luisto-ongelmista,  tuntuu siltä, että  liukkaalla aamukuuralla taitaa juu tarjota voimaa hiukan epätasaisesti. Peilijäällä on siis joka tapauksessa jollakin tavoin epänormaalin levoton.

Ikävää mutta ihanaa, ettei ole näiden kanssa kuitenkaan yksin... sorry

Lauri

Alkaa tuo serap:kin kiinnostamaan mutta kun on kovin kaukana kotoa, ja leima just ummessa... >:(
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: Masked Jackal - 08.06.2018, 11:08:11
Hei,

Ihan arvalla kun täältä pitää heittää, niin ottaisin ABS boxin käteen ja lähettäisin sen tarkastettavaksi.
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: Amazon-70 - 10.08.2018, 15:32:55
Oma XC 90 (vm. 2004) jarruvika on nyt muuten jo keskikesällä saatu korjattua. Korjaamolla vaihdettiin käytetty yksikkö vastaavilla numeroilla vastaavan ikäisestä ja vastaavin varustein. Väittivät että jokin softatilaus oli Volvolta täytynyt tehdä (kun olin  täältä aikaisemmin koettanut turhaan kysellä että voiko yrittää itse vaihtaa ilman päivitystä). Itse purkaamolta ostamani BCM yksikkö ei kuulemma ollut sopiva ja siinä oli jokin muu vika ja jouduin ostamaan korjaamolta toisen käytetyn yksikön. Ehkä tämä oli sitten näin tai vain halusivat myydä  itse toisen - en tiedä. Uskotaan että siinä oli vika.

Korjauksen valmistuttua sain kuitenkin tulosteena kolme vikalistaa, joihin oli luettu oman yksikön viat ennen vaihtoa, toiseen vaihdon jälkeen aktiiviset viat vaihdetusta boksista (oli joitakin yhteensopivuuteen viittaavia koodeja) ja kolmanteen vaihdetun yksikön softapäivityksen jälkeen luetut viat ( 0 kpl). Korjauksen jälkeen kotimatkalla  noin 20 kilometrin jälkeen syttyi vain keltainen ABS valo ja palattuani korjaamolle koodi oli etupyörän anturi BCM- 0010. Tutkittuaan autoa kertoivat että olivat  "kiristäneet  BCM boksin liittimen"  mitä sitten tarkoittaakaan ja mitä lienee tehty, mutta nyt  vika on ONNEKSI pysynyt pois jo viitisen tuhatta kilometriä.

Yksi  asia kuitenkin näistä kirjoituksista on pistänyt silmään. Itsekin saamieni ohjeiden mukaan Dremelöin boksin auki ja katsoin  juotoksia, mutta minulla  (2004) boksissa oli jo jousikuormitteiset liittimet, joten avaus oli turha. Jotkut ovat siis täällä todenneet 2006 mallisestakin autosta, että että siinä on vielä vanhanmalliset juotetut boksit. Voihan olla että omassani ei enää ole ollut alkuperäinen boksi, mutta siis  auto on 2004 ja siinä ei  boksissa ollut  juotettavia  liittimiä - vaan jousikuormitteiset.

Kiitos kaikille neuvojaan antaneille. Nyt painitaan jo muiden ongelmien kanssa...

Lauri
Otsikko: Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
Kirjoitti: Erola - 30.10.2022, 14:38:19
Auto kunnossa taas :D

Vanha ketju, mutta ei viitsisi uuttakaan aloittaa... Mikäli joku, esim aloittaja, näkee tämän ja jaksaa kaivella muistien syövereistä, mikä autossa tuolloin oli vikana, niin oishan makia homma! Ittellä täysin samat viat ja monta viikkoo jo selevitelly ja korjaamoilla pähkäilty, että mitä tolle alkaa tekemään. Saa laittaa myös yyveetä meiläläiselle aiheeseen liittyen :)