Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: v6omega - 02.03.2017, 12:25:57
-
Hei!
Onkos kukaan testannut käytössä näitä LED ajovalopolttimoja?
Pärjääkö normaalille H7 polttimolle ja onko valokuvio hyväksyttävä? Entä valon väri?
Kiinnitti huomiota Motonetin H7 LED mainos
(http://static2.motonet.fi/img/4/433051/300/433051.jpg)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/433051/Autoline-H7-LED-Ajovalopolttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN
eBayssa näkyy kaupan olevan myös CANBUS yhteensopivia malleja.
-
TM joku aika sitten noita testasi. H7 polttimot oli huonompia kuin halogeenit, mutta H4 polttimot oli parempia.
-
H4 mallit on nyykkärin keulalla ja pesee 100-0 philipsin ja osramin %polttimet valoteholla ja kuvio on hyvä mitä seinää vasten vertailin
-
TM joku aika sitten noita testasi. H7 polttimot oli huonompia kuin halogeenit, mutta H4 polttimot oli parempia.
Jos polttopiste ledissä oikeen hakkaa halogeenin 100-0. Mulla on pitkissä ledit ja pelittää kyllä hyvin. Ja hetken aikaa oli s70 ajovaloissa. Merkkiä en tähän hätään muista.
-
Jos järkeviä ledejä jo saa H7-pitkien parantamiseen niin minuakin kiinnostaisi :nälkä:
-
Heitänpä ilmoille ajatuksen, mistä kaveri mutuili joku kerta kun valoja pohdittiin. Hän oli sitä mieltä, että nuo ledit ajovaloissa ovat jo "liian tehokkaita", minkä takia heijastinpinnat alkavat heikkenemään ajan myötä. Kuulemma 55w xenonit on parempi ratkaisu. :D
Todettakoon vielä, että itse en usko täysillä tähän väitteeseen. Onko kellään muuten noita led-muutossarjoja käytössä, vai pelkät polttimot?
-
Kyllähän se lämpö tappaa heijastin pinnat.
Siis muutossarja mulla on. Tuo mikä on alkupäässä postattu kuva on lähellä sitä mikä mulla on. Tuo mahtaa olla aktiivisella tuuletuksella. Passiivinen on parempi, ei ole hajoavaa rupelia.
-
Siinä Tekniikan Maailman testissä kokeiltiin ainakin kahdella erilaisella H7 -umpiolla useamman eri valmistajan polttimoa ja valokuvio oli niin päin persettä, ettei minkäänlaisia mittaustuloksia saatu aikaiseksi (vaikka polttimoita yritettiin kääntää "väärään asentoon" kuvion parantamiseksi).
H4 testiauton (Hiace) LED-muutossarjoissa taisi aika moni tehdä selvän parannuksen Halogeeneihin verrattuna. Yhteistä kaikille LEDeille oli, että valokuvio leveni, mutta samalla hiukan lyheni. Pitkät kärsivät tästä eniten, mutta itse henkilökohtaisesti ottaisin mielummin leveän valokeilan, kuin pistevalon.
Kärkipolttimoilla (Philips ja oliko autoline tjsp. motonetissä) hajavalon määrä valokuvion yläpuolelle mainittavan vähäinen, joissain tilanteissa jopa Halogen -polttimoa vähäisempää.
Ainakin yhden foorumilaisen tiedän testaavan paraikaa noita motonetin 50€/kpl polttimoita omassa autossaan (H4 umpiot) ja kuulemani mukaan:
- Ei häikäise vastaantulevaa autoilijaa (testattu ajaa vastaan henkilöautolla ja kuorma-autolla, kyseistä autoa ei ajovalojen perusteella erota jonosta)
- Valokuvio on ennallaan, hajavalon määrä kuvion yläpuolella vähäisempi, kuin halogeneilla. "Hirvipiikki" leveämpi...
- Umpiot eivät likaannut niin herkästi (lasi on kylmä kokoajan, jolloin paska ei pala lasin pintaan kiinn)
- Pitkien kantama vähentyi muistaakseni kymmeniä metrejä (5lux raja), mutta edelleen ollaan nykyautojen mittakaavassa "erinomainen" -kategoriassa. Valokuvio todella leveä pitkät päällä
Hommaisin itelle heti, mutta autossa jolla ajan pimeällä, on vääränlaiset umpiot (olikohan h1+h1).
-
Ainakin yhden foorumilaisen tiedän testaavan paraikaa noita motonetin 50€/kpl polttimoita omassa autossaan (H4 umpiot) ja kuulemani mukaan:
- Ei häikäise vastaantulevaa autoilijaa (testattu ajaa vastaan henkilöautolla ja kuorma-autolla, kyseistä autoa ei ajovalojen perusteella erota jonosta)
- Valokuvio on ennallaan, hajavalon määrä kuvion yläpuolella vähäisempi, kuin halogeneilla. "Hirvipiikki" leveämpi...
- Umpiot eivät likaannut niin herkästi (lasi on kylmä kokoajan, jolloin paska ei pala lasin pintaan kiinn)
- Pitkien kantama vähentyi muistaakseni kymmeniä metrejä (5lux raja), mutta edelleen ollaan nykyautojen mittakaavassa "erinomainen" -kategoriassa. Valokuvio todella leveä pitkät päällä
Ilmeisesti ollaan tekemisissä saman hyypiön kanssa, sillä vahvistan tämän kertomuksen live -kokemuksella. Lisäksi nuo polttimot tarjoaa aika hyvän vastuksen 55w xenoneille, mitä paikan päällä pikaisesti ihmeteltiin
-
Heitänpä ilmoille ajatuksen, mistä kaveri mutuili joku kerta kun valoja pohdittiin. Hän oli sitä mieltä, että nuo ledit ajovaloissa ovat jo "liian tehokkaita", minkä takia heijastinpinnat alkavat heikkenemään ajan myötä. Kuulemma 55w xenonit on parempi ratkaisu. :D
Jotkut tarvike-xenonit nimenomaan tuhoaa umpiot UV-säteilystään johtuen. Ledeissä tuota vaaraa ei tekniikan erilaisuudesta johtuen pitäisi periaatteessa olla, ellei ihan tarkoituksella ole suunniteltu UV-taajuutta tuottamaan. Nuo aloituksessa mainitut Autolinen ledit ovat teholtaan 20 W:n luokkaa, joten niiden umpion sisään tuottama lämpökään ei ole lähelläkään halogeenien vastaavaa (parempi hyötysuhde ja pienempi nimellisteho).
Itse olen testannut noita TM:nkin vertailussa olleita Autolinen ledejä H11 versiona jokusen kuukauden ajan. Nämähän ovat huom. passiivijäähdytteisiä, eli ei ole mitään superhyperteholedien puhallinvirityksiä. Asennus H11:llä oli lastenleikkiä isohkosta kannasta (jäähdytys) huolimatta, koska H11 umpion takana ei ole mitään kupuja, eli tilaa oli. Ilman mittauksia on mahdoton sanoa, onko valoteho parempi vai heikompi kuin aiemmissa +110% Night Breaker halogeeneissa. TM:n mittauksetkin tukee silmädynoa, että ero on joka tapauksessa melko pieni, mutta silmädyno väittäisi H11:llä tehon jossain määrin parantuneen. Likimain sama kirkkaus, mutta nyt tasaisesti koko Toyotan umpion melko laajalle alalle tuottaman valomaton alueella. Siinä suhteessa todella tyytyväinen ja parannusta on. Valon sävy on varauksella iso miinus. Noiden värilämpötila on ledeissä yllättävänkin yleinen 6000 K, mikä on mielestäni liian sininen. Märällä kelillä valo hukkuu tummalla asvalttipinnalla ihan täysin. 4300 K olisi parempi.
MUTTA! Tuo varauksella siksi, että märälläkin kelillä kaikki vaaleammat kohteet erottuvat todella hyvin ja kontrasti muutenkin on hyvä. Esim. kaikki reiät asfaltissa erottuvat kyllä hyvin ja samoin eläimet! Suorastaan säikähtää, kun "visuaalinen näkyvyys" (märkä, tumma asfaltin pinta näyttää täysin pimeältä, kaistaviivat taas näkyy erinomaisesti) on märällä kelillä heikko ja äkkiseltään kiroaa, että eihän näillä näe mitään. Kun penkalla sitten kökötti kettu märässä turkissaan, se erottui jo kaukaa niin selvästi valokeilaan osuttuaan, että säikäytti oikein kunnolla. Ehkä kuitenkin toivoisin näkeväni märällä kelillä paremmin myös oman valokeilani, vaikka se voikin kuulostaa typerältä toiveelta. Näkisi kuitenkin paremmin, että mihin asti näkee... :-\
-
Ilmeisesti ollaan tekemisissä saman hyypiön kanssa
Kutsuit! Paikalla!
sillä vahvistan tämän kertomuksen live -kokemuksella. Lisäksi nuo polttimot tarjoaa aika hyvän vastuksen 55w xenoneille, mitä paikan päällä pikaisesti ihmeteltiin
25W on noiden sähköteho.
Nuo mätänetistä ostetut autoline H4 ledi-polttimot ovat olleet positiivinen yllätys kaikkiaan, paitsi se ensimmäisenä ostamani, joka kärähti viikon sisällä ostamisesta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/433050/Autoline-H4-LED-Ajovalopolttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN
Ainoa negatiivinen seikka, jonka osaan noista sanoa on se, että ne eivät kuivata umpioita jos kosteutta sinne jostakin syystä pääsee.
Valokuvio on todellakin vakio umpiossa lyhyillä valoilla huomattavan leveä.
(https://s11.postimg.org/nxgls3kyn/DSCN6310.jpg) (https://postimg.org/image/nxgls3kyn/)
Pitkät
(https://s11.postimg.org/9sasqabxb/DSCN6311.jpg) (https://postimg.org/image/9sasqabxb/)
Lyhyet
(https://s11.postimg.org/bldpelx3z/DSCN6317.jpg) (https://postimg.org/image/bldpelx3z/)
Valokuvio/hajavalo
Näissä alla olevissa kuvissa on sama valotusaika/aukko, joten kuvien kirkkaudesta voi päätellä valojakauman. Kaikki kuvat ovat muokkaamattomia, joten niiden metatiedoista voi poimia käytetyt valotusarvot ja polttovälin.
Vakiolisäkaukovalot on poistettu käytöstä kuvien näissä valokuvio/kirkkauskuvissa alla.
(https://s11.postimg.org/hnlc53ljz/DSCN6323.jpg) (https://postimg.org/image/hnlc53ljz/)
(https://s11.postimg.org/nd1kperq7/DSCN6325.jpg) (https://postimg.org/image/nd1kperq7/)
(https://s11.postimg.org/3ju2ag3q7/DSCN6327.jpg) (https://postimg.org/image/3ju2ag3q7/)
(https://s11.postimg.org/7hhbzuqjj/DSCN6328.jpg) (https://postimg.org/image/7hhbzuqjj/)
Joten voin sanoa rehellisesti, että autoline H4 ledi polttimo toimii 940:n umpioissa oikein oivasti.
Häikäisyä on mitattu luksimittarilla ja tulos on se, että halogeeni kehittää hajavaloa enemmän.
Tosin huippukirkkaus 1 metrin etäisyydeltä on halogeenilla n. 10 000 luksia enemmän mutta ledillä se on yli 2* suuremmalla leveydellä lyhyillä ja pitkillä.
HUOM!
H1/3/7 ledit eivät toimi lähivaloissa, sillä niiden optinen suunnittelu on tehty hehkulangan muotoa silmällä pitäen. Pitkissä valoissa ne voi toimiakkin.
Lyhyillä valoilla 5 luksin kantama oli nopeasti mitattuna 95-110 metriä.
Pitkillä valoilla 5 luksin kantama oli 245 metriä, mikä on lyhyempi kuin halogeeneilla saavutettu 275m kantama.
Mutta silti ledeillä näkee oikeasti paremmin, sillä valokuvio on huomattavan leveä verrattuna halogeeneihin.
Sumareita en ole enää pöndelle mennessä käyttänyt lisälähivaloina, vaan lyhyiden/pitkien keilanleveys on riittänyt sellaisenaan.
Lisäksi lumisesta tiestä mäen alla vastapalloon tuleva valopallo ei enää häikäise huippukirkkaudellaan.
Liikennemerkit loistavat niin pirusti, varsinkin valkoiset ja siniset! Joten niistä ja kaikista muistakin uusista heijastimista tulee erittäin tietoiseksi! :o
Kehitys kehittyy...
Tai oikeammin ledit ovat saavuttaneet W/lumen tuotossa käytännön maksiminsa, nyt alkaa sitten sovellusten ja valaisimien suunnittelu.
Ps. vanhan valolainsäädännön 100 000 luksin maksimikirkkaus ylittyy minulla halogeeneilla (releistetty) ja nyt myös ledeillä... ;)
-
Eikö siellä jonkun verran lämpöä synny elektroniikan puolella? Vai miksi uusissa led-ajovalollisissa autoissa on hemmetinmoiset jäähdytysrivat konehuoneen puolella?
Aika modernin näköiset nuo mikan ledit vrt. halogeenisaunalyhtyihin :)
-
Oletko tutustunut ledin toimintaan?
Tehokas ledi tuottaa lämpöä ihan p*rkeleesti. Niin paljon, että jos lämpöä ei johdeta muualle, ledi yksinkertaisesti kuolee omaan lämpöönsä.
-
Oletko tutustunut ledin toimintaan?
Tehokas ledi tuottaa lämpöä ihan p*rkeleesti. Niin paljon, että jos lämpöä ei johdeta muualle, ledi yksinkertaisesti kuolee omaan lämpöönsä.
Nuo kuitenkin tuottaa vähän lämpöä, kun eivät kuivata umpiota, toisin kuin halogeenit?
Ja tosiaan, olen tutustunut, ja ymmärtänyt ettei se led-diodi juuri lämpöä tuota, vaan elektroniikka sen takana. Vai miksi sitä tekniikkaa nyt haluaakaan kutsua.
No nyt tutustuin lisää, ja sieltä diodin altahan se lämpö veke johdetaankin. Taas oppi lisää :)
-
Tehokas ledi tuottaa lämpöä ihan p*rkeleesti. Niin paljon, että jos lämpöä ei johdeta muualle, ledi yksinkertaisesti kuolee omaan lämpöönsä.
Tässä kaikki tuntuvat unohtavan muutaman faktan (paitsi sinä, sattuneesta syystä).
Ledin tappaa lämpö! Tj on yleensä siinä +150C kohdilla, jolloin ledi kuolee. Mitä lähempänä Tj:tä ollaan, sitä lyhyt-ikäisempi ledi on ja käyrä on eksponentaalinen.
Ledin hyötysuhde ei ole edes 50% tasolla, vaan reilusti sen alapuolella. Halogeenilla se valo/sähköteho hyötysuhde on siellä 2-4% luokissa todellisessa maailmassa.
Ja sitten se ledin pinta-ala! Jos 2*(2*6mm) ledi käyttää sähkötehoa 25W, niin lämpöä tulee sen 12,5W (50% hyötysuhteella) verran, joka pitää hävittää siitä ledistä, ilman että Tj raja-lämpötila tulee likikään lähelle (=stanan suuri jäähdytysripa).
Eikö siellä jonkun verran lämpöä synny elektroniikan puolella? Vai miksi uusissa led-ajovalollisissa autoissa on hemmetinmoiset jäähdytysrivat konehuoneen puolella?
Virtalähteen hyötysuhde on huonoimmillaan 70% (sysi-paska).
Kts. yllä muilta osin.
Aika modernin näköiset nuo mikan ledit vrt. halogeenisaunalyhtyihin :)
Moderneja nuo eivät ole, mutta sysi-paskalla värintoisto-indeksiltään kyllä (muistan kyllä vuosien takaisen ledi-vääntömme, vaikka se foorumilta onkin hävitetty).
Muuten testaamani (6kpl) ne autolinen(/lite) ledit ovat muokattuna löytäneet paikkansa pönden puuliiterin valoina, kun niiden EMC-asiat sain kuntoon.
Värilämpötila-asetus kuvissa on päivänvalo, joten halogeenit näyttävät punaisille tai jos olisi tehty päinvastoin, niin ledit näyttäisivät sinisille.
Nuo kuitenkin tuottaa vähän lämpöä, kun eivät kuivata umpiota, toisin kuin halogeenit?
:nälkä: :juhau:
Teho/pinta-ala suhde. Säteilyn spektraalinen vaste ja aineiden absorbaatiokäyrät ovat avainsana!
Tässä muutama kuva, jotka selittävät asian paremmin kuin tuhat sanaa:
(http://www.metsahovi.fi/edu/radast2004/kuvia/musta.jpg)
(https://foto.aalto.fi/opetus/350/k01/luento1/AtmosWindows.JPG)
Jos asia ei noista aukene, niin fysiikan kirjat käteen ja opiskelemaan.... :buck2:
Ikävä kyllä se 12,5W hehkulamppu kuivattaa umpiota paremmin kuin 12,5W lämpövastus.
Ja tosiaan, olen tutustunut, ja ymmärtänyt ettei se led-diodi juuri lämpöä tuota, vaan elektroniikka sen takana. Vai miksi sitä tekniikkaa nyt haluaakaan kutsua.
Olet ymmärtänyt täysin wäärin!
Ledin hyötysuhde on alle 50%, mutta sen virtalähteen vähintään 70% (sysi-paska). Hyvät virtalähteet pääsevät optimaalisimmillaan 97% hyötysuhteeseen.
Muuten tuossa autolinen polttimossa virtalähde on erillinen palikka ja lämpenee kuumassa konehuoneessa enintään käden lämpöiseksi. Ledin jäähdytysripa sen sijaan voi tulla jopa +60C lämpötilaan (mitattu IR-mittarilla).
No nyt tutustuin lisää, ja sieltä diodin altahan se lämpö veke johdetaankin. Taas oppi lisää :)
Elämä on oppimista kokoajan! ;)
-
Kutsuit! Paikalla!
25W on noiden sähköteho.
Nuo mätänetistä ostetut autoline H4 ledi-polttimot ovat olleet positiivinen yllätys kaikkiaan, paitsi se ensimmäisenä ostamani, joka kärähti viikon sisällä ostamisesta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/433050/Autoline-H4-LED-Ajovalopolttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN
Ainoa negatiivinen seikka, jonka osaan noista sanoa on se, että ne eivät kuivata umpioita jos kosteutta sinne jostakin syystä pääsee.
Valokuvio on todellakin vakio umpiossa lyhyillä valoilla huomattavan leveä.
(https://s11.postimg.org/nxgls3kyn/DSCN6310.jpg) (https://postimg.org/image/nxgls3kyn/)
Pitkät
(https://s11.postimg.org/9sasqabxb/DSCN6311.jpg) (https://postimg.org/image/9sasqabxb/)
Lyhyet
(https://s11.postimg.org/bldpelx3z/DSCN6317.jpg) (https://postimg.org/image/bldpelx3z/)
Valokuvio/hajavalo
Näissä alla olevissa kuvissa on sama valotusaika/aukko, joten kuvien kirkkaudesta voi päätellä valojakauman. Kaikki kuvat ovat muokkaamattomia, joten niiden metatiedoista voi poimia käytetyt valotusarvot ja polttovälin.
Vakiolisäkaukovalot on poistettu käytöstä kuvien näissä valokuvio/kirkkauskuvissa alla.
(https://s11.postimg.org/hnlc53ljz/DSCN6323.jpg) (https://postimg.org/image/hnlc53ljz/)
(https://s11.postimg.org/nd1kperq7/DSCN6325.jpg) (https://postimg.org/image/nd1kperq7/)
(https://s11.postimg.org/3ju2ag3q7/DSCN6327.jpg) (https://postimg.org/image/3ju2ag3q7/)
(https://s11.postimg.org/7hhbzuqjj/DSCN6328.jpg) (https://postimg.org/image/7hhbzuqjj/)
Joten voin sanoa rehellisesti, että autoline H4 ledi polttimo toimii 940:n umpioissa oikein oivasti.
Häikäisyä on mitattu luksimittarilla ja tulos on se, että halogeeni kehittää hajavaloa enemmän.
Tosin huippukirkkaus 1 metrin etäisyydeltä on halogeenilla n. 10 000 luksia enemmän mutta ledillä se on yli 2* suuremmalla leveydellä lyhyillä ja pitkillä.
HUOM!
H1/3/7 ledit eivät toimi lähivaloissa, sillä niiden optinen suunnittelu on tehty hehkulangan muotoa silmällä pitäen. Pitkissä valoissa ne voi toimiakkin.
Lyhyillä valoilla 5 luksin kantama oli nopeasti mitattuna 95-110 metriä.
Pitkillä valoilla 5 luksin kantama oli 245 metriä, mikä on lyhyempi kuin halogeeneilla saavutettu 275m kantama.
Mutta silti ledeillä näkee oikeasti paremmin, sillä valokuvio on huomattavan leveä verrattuna halogeeneihin.
Sumareita en ole enää pöndelle mennessä käyttänyt lisälähivaloina, vaan lyhyiden/pitkien keilanleveys on riittänyt sellaisenaan.
Lisäksi lumisesta tiestä mäen alla vastapalloon tuleva valopallo ei enää häikäise huippukirkkaudellaan.
Liikennemerkit loistavat niin pirusti, varsinkin valkoiset ja siniset! Joten niistä ja kaikista muistakin uusista heijastimista tulee erittäin tietoiseksi! :o
Kehitys kehittyy...
Tai oikeammin ledit ovat saavuttaneet W/lumen tuotossa käytännön maksiminsa, nyt alkaa sitten sovellusten ja valaisimien suunnittelu.
Ps. vanhan valolainsäädännön 100 000 luksin maksimikirkkaus ylittyy minulla halogeeneilla (releistetty) ja nyt myös ledeillä... ;)
Sytyttääkö Mika nuo vikavalon? Oletko testannut näitä verrattuna Osram Nightbreaker/Laser tai Philips X-tremevision yms?
-
Sytyttääkö Mika nuo vikavalon? Oletko testannut näitä verrattuna Osram Nightbreaker/Laser tai Philips X-tremevision yms?
Voivat sytyttääkkin, jos autossa on systeemi joka valojen virrankulutsta haistelee.
Omassa ysissä näin ei ole. Normaali ysin valovahti ei noihin reagoi, sillä se vertailee virrankulutuksen eroja, eikä sen absoluuttista määrää.
Ja kyllä, olen testannut kaikki mahdolliset H4 polttimot.
Ja ne kaikki häviävät noille ledeilleni, kevyesti.
-
Mulla on tuossa Mk2 V70 2000 ledit niin lyhkäsissä ja auton omissa pitkissä.
Lähivalon (h7) kuvio hyvä ja paljon paremmin valaisee kuin halogeenilla.
Polttimot on ebaystä tilattu ja hyvin toimineet, mitä nyt valovahti herjaa että lähivaloissa poltin vika mutta ei haittaa minua.
Pitkissä näissähän on Hb3 polttimot, pitkien kantama lyheni vähän mutta taasen näyttää paljon leveämmälle ja kauas lisää valoa saa noilla NBB ALPHA 225 xenon lisäpitkillä.
-
Mulla on tuossa Mk2 V70 2000 ledit niin lyhkäsissä ja auton omissa pitkissä.
Lähivalon (h7) kuvio hyvä ja paljon paremmin valaisee kuin halogeenilla.
Polttimot on ebaystä tilattu ja hyvin toimineet, mitä nyt valovahti herjaa että lähivaloissa poltin vika mutta ei haittaa minua.
Pitkissä näissähän on Hb3 polttimot, pitkien kantama lyheni vähän mutta taasen näyttää paljon leveämmälle ja kauas lisää valoa saa noilla NBB ALPHA 225 xenon lisäpitkillä.
Tuleeko lähivaloista hajavaloa paljon ja mitkä polttimot laitoit? Itselläkin on nyt pitkissä mutta kiinnostaisi laittaa myös lyhkäisiin.
-
Harkitsin tilaavani noita ledivaloja ebay sta. Pariin kertaan ottanu päästä kun ei meinaa nähä ja takana tuleva tekee ledivaloillaan tai xenoneilla viä mun oman auton varjon eteen. Häiritsee...
Tuli tuossa sitten suomeenkin talvi. Lunta satoi jne pikkupakkasta. Auto 940 jossa lampunpyyhkimet toimii paitsi että ne jäätyy ajossa kiinni umpioon. Ja ehkä sulaa irti kun käyttää sumuvaloja.
Eivätpä taida ledit lämmittää umpiota sitäkään vertaa että sulaa lumet tai jäät umpioista. En oo ruukannu ajovaloja jääskrapalla hinkata lumien pyyhkintä on tähän asti riittänyt. Ja näitä romuja on ollut 2005 joulusta lähtien.
-
Harkitsin tilaavani noita ledivaloja ebay sta. Pariin kertaan ottanu päästä kun ei meinaa nähä ja takana tuleva tekee ledivaloillaan tai xenoneilla viä mun oman auton varjon eteen. Häiritsee...
Tuli tuossa sitten suomeenkin talvi. Lunta satoi jne pikkupakkasta. Auto 940 jossa lampunpyyhkimet toimii paitsi että ne jäätyy ajossa kiinni umpioon. Ja ehkä sulaa irti kun käyttää sumuvaloja.
Eivätpä taida ledit lämmittää umpiota sitäkään vertaa että sulaa lumet tai jäät umpioista. En oo ruukannu ajovaloja jääskrapalla hinkata lumien pyyhkintä on tähän asti riittänyt. Ja näitä romuja on ollut 2005 joulusta lähtien.
LEDit eivät lämmitä, mutta toisaalta se lumi/paska ei myöskään sula/pala umpion pintaan ja jäädy alareunaan. ;)
Mutta tarkastappas umpioiden kunto. Minullakin on 940 ja ennen tätä talvea omat valot teki varjot edessä ajavan auton eteen. Nyt on H4-osio palanut niin pahoin, että lyhyet on keltaiset...
-
LEDit eivät lämmitä, mutta toisaalta se lumi/paska ei myöskään sula/pala umpion pintaan ja jäädy alareunaan. ;)
Näinkin joo, mutta kyllä tuo etenkin ledien, jossain määrin myös xenonien olematon lämmöntuotto siihen valokeilaan on paljon pahempi ongelma.
Vaikuttaa oikeassa talvikelissä niin, että käytännössä vain valoja varten pitää olla joka lähtöä varten sopivan lämpöistä vettä mukana. Muuten ei lähde sopivasti jämähtänyt lumi valoista millään, jos ei muovipintaa halua naarmuttaa. Myös alijäähtynyt vesi pilaa valokuvion valopalloksi hetkessä ja sopivan märkä lumisadekin voi yhtäkkiä olla ongelma.
Seuraavaksi varmaan ledivaloille erilliset lämmittimet, niin saadaan nykyauton lyhdyille vielä vähän lisähintaa...
-
Itselläni on ihan hyviä kokemuksia ledeistä H4:n tilalla.
Lumi/loska-paska ei tartu lasiseen umpioon, eikä pala siihen kiinni.
Minäkin pelkäsin sitä, että umpio ei sula yms. mutta hämmentävää kyllä. Jäätyneet vesinorotkin katoavat isosta umpiosta pois ajaessa. Eivän kokonaan ja yhtä tehokkaasti kuin halogeeneissa mutta häviävät silti aikanaan.
Liikkeelle lähdettäessä pitää umpion lasilta poistaa lumi yms. jotta näkee välittömästi.
Leditkin kehittävät lämpöä, vaikkeivat todellakaan samassa määrin kuin halogeenit.
-
Tuleeko lähivaloista hajavaloa paljon ja mitkä polttimot laitoit? Itselläkin on nyt pitkissä mutta kiinnostaisi laittaa myös lyhkäisiin.
Paljon vähemmän kuin xenonista tulee hajavaloa.
Ebaystä tilasin polttimot joissa kiinteä jäähdytyselementti kuten noissa motonetissä myytävissä autolinen polttimoissa.
-
Onko autoline pakkaaja? Googlettamalla ei tunnu löytyvän kyseisen merkkistä valmistajaa mistään.
Kun saisi selville noiden motonetin H4 Autoline-LED polttimoiden valmistajan, voisin arvata saman polttimon hinnan olevan ulkomailta kotiin tilattuna pienempi, kuin motonetissä. ::)
Te, keillä kyseisiä keksintöjä on nurkat täynnä, koettakaas kattella polttimon rungosta/jäähdytyselementistä tuotenumeroa/valmistajaa.
-
Kyllä xenon tuottaa lämpöä ihan kivasti...
Onko autoline pakkaaja? Googlettamalla ei tunnu löytyvän kyseisen merkkistä valmistajaa mistään.
Kun saisi selville noiden motonetin H4 Autoline-LED polttimoiden valmistajan, voisin arvata saman polttimon hinnan olevan ulkomailta kotiin tilattuna pienempi, kuin motonetissä. ::)
Te, keillä kyseisiä keksintöjä on nurkat täynnä, koettakaas kattella polttimon rungosta/jäähdytyselementistä tuotenumeroa/valmistajaa.
Ebaysta kun vertailee motonetin polttimoiden kuvaa löytää kyllä "samoja". Ei nekään mitään ilmasia ollut, jotain 20-30% halvempia.
-
Ebaysta kun vertailee motonetin polttimoiden kuvaa löytää kyllä "samoja". Ei nekään mitään ilmasia ollut, jotain 20-30% halvempia.
Nimenomaan "samoja", mutta kun sitten kaivelee lisää dataa, niin aika usein nuo "kiinanihmeet" ovat sellaista bulkkipaskaa, että kymmenestä voi se kaksi olla käyttökelpoista.
Tiiä sitten onko Autolinen tuote samanlaista paskaa. :D
-
Mikan taisi sanoa että yksi hajosi heti ja haki motonetista uuden ja sen jälkeen on molemmat etuvalot toimineet.
-
onko kellään näistä auxbeamin valoista kokemusta? Näitä ainakii ruotsissa näkkyyvät laittavan paljon volvoihin ja koko ajan on loppu tuolta verkkokaupasta, vissiin aika suosittuja? Sain eilen tilattua yhdet ja vähän ajan päästä oli taas loppu. 740 volvoon ajattelin ihan testimielessä kokeilla. ::) https://www.auxbeam.se/headlight-bulbs/H4/70024169
Tuossa on vielä yks video kyseisistä polttimoista: https://www.youtube.com/watch?v=ALL1FI1UV3s
-
Koitin katsoa noista Autolineista sarjanumeroa kun olen ne vastikään tilannut, mutta en löytänyt. Itse tilasin Luminelta 84,80€ pari (5€ ale kun rekisteröityi) ja ilmainen pikatoimitus (saapui alle 24 h tilauksesta Rovaniemi->Oulu).
Toisaalta 1v sitten TM testissä kaikki joissa oli Philipsin siru pärjäsi yhtä hyvin. http://i.imgur.com/VurJK5N.jpg
Tuon edellisen viestin Auxbeamitkin varmaan hyvät.
-
Nimenomaan "samoja", mutta kun sitten kaivelee lisää dataa, niin aika usein nuo "kiinanihmeet" ovat sellaista bulkkipaskaa, että kymmenestä voi se kaksi olla käyttökelpoista.
Tiiä sitten onko Autolinen tuote samanlaista paskaa. :D
Mikä motonetissa ei olisi sitä halvinta kiinakuraa?
-
Mikä motonetissa ei olisi sitä halvinta kiinakuraa?
Myyjät.
-
Mikan taisi sanoa että yksi hajosi heti ja haki motonetista uuden ja sen jälkeen on molemmat etuvalot toimineet.
Kyllä, ensimmäinen polttimo leipoi heti ja huomasin sen parin päivän päästä.
Sittemmin polttotunteja on tullut runsaasti kaikille neljälle polttimolle (H4/H3). Eikä ongelmia missään määrin. Polttotunteja voi laskea 30tkm matkasta, jossa jokaisessa H4 ovat palaneet ja pimeän aikaan hyvin paljon myös nuo H3:set.
-
onko kellään näistä auxbeamin valoista kokemusta? Näitä ainakii ruotsissa näkkyyvät laittavan paljon volvoihin ja koko ajan on loppu tuolta verkkokaupasta, vissiin aika suosittuja? Sain eilen tilattua yhdet ja vähän ajan päästä oli taas loppu. 740 volvoon ajattelin ihan testimielessä kokeilla. ::) https://www.auxbeam.se/headlight-bulbs/H4/70024169
Tuossa on vielä yks video kyseisistä polttimoista: https://www.youtube.com/watch?v=ALL1FI1UV3s
Jos puhallin jäähdytetyt, niin unohda!
Voi yllättyä kuinka lyhyt ikäisiä kovaa pyörivät pienet tuulettimet ovat! Yllätys ei ole positiivinen.... :-\
Passiivinen jäähdytyselementti on ainoa toimiva ratkaisu pitkän päälle, mikä ledien idea onkin.
-
Audi A6 -95 uusilla umpioilla ja led H1 polttimolla. (Lähi ja Kauko)
Lähivaloilla
(https://thumb.ibb.co/b0xJ2G/IMG_20171214_183350_1.jpg) (https://ibb.co/b0xJ2G)
(https://thumb.ibb.co/giNwpw/IMG_20171214_202434_1.jpg) (https://ibb.co/giNwpw)
Ja pitkillä
(https://thumb.ibb.co/mPoK9w/IMG_20171214_183355_1.jpg) (https://ibb.co/mPoK9w)
(https://thumb.ibb.co/kMce9w/IMG_20171214_202439_1.jpg) (https://ibb.co/kMce9w)
-
Tiilikeula 740
Lähi H4
(https://thumb.ibb.co/dznPbb/IMG_20171123_012323_1.jpg) (https://ibb.co/dznPbb)
ja kauko H4
(https://thumb.ibb.co/i8fo2G/IMG_20171123_012329_1.jpg) (https://ibb.co/i8fo2G)
Molemmissa autoissa motonetin myymät Autolite Led polttimot...
E: tässä autossa Halogeeneillä ei juur eteensä nähny... Ledit pieksee mennen tullen. Ja huom. valojen säädöissä hieman ehkä sanomista mutta ei juur hajavaloa tuota...
Kuhan tässä jaksan raapustella niin on kuvamateriaalia eri polttimotyypeistä samassa autossa uusialla umpioilla, ei ole Volvo mutta suuntaa sekin antaa :) ja se julkasu menee todennäkösesti valotopicciin :)
E2: no kirjottelin jonkun näkösen raapustuksen tässä yön pikkutunneilla :) https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49554.new#new
-
Jos puhallin jäähdytetyt, niin unohda!
Voi yllättyä kuinka lyhyt ikäisiä kovaa pyörivät pienet tuulettimet ovat! Yllätys ei ole positiivinen.... :-\
Passiivinen jäähdytyselementti on ainoa toimiva ratkaisu pitkän päälle, mikä ledien idea onkin.
Tulikin viesti tuolta auxbeamilta, että ei saakkaan enään kyseisiä ledejä joten taidan laittaa vaan paremmat normipolttimot tai sitten nuo motonetin autolinet.
E: https://www.motonet.fi/fi/tuote/433050/Autoline-H4-LED-Ajovalopolttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN nämäkö käyvät suoraan 740/940 sarjoihin.
-
Kyllä käy :)
-
Koitin katsoa noista Autolineista sarjanumeroa kun olen ne vastikään tilannut, mutta en löytänyt. Itse tilasin Luminelta 84,80€ pari (5€ ale kun rekisteröityi) ja ilmainen pikatoimitus (saapui alle 24 h tilauksesta Rovaniemi->Oulu).
...tarkoitin Lumise.
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/h4-teho-led-polttimo-25w-12v/4050210167/
-
Täällä asentui kanssa tänään motonetin H4 ledit 940. Oisko jollain kuvaa volvosta millainen on oikein säädetty valokuvio ja miten noi pitää säätää.
Edellisen omistajan jäljiltä huonosti säädetty, eikä itsellä hirveästi kokemusta säädöstä.
-
Täällä asentui kanssa tänään motonetin H4 ledit 940. Oisko jollain kuvaa volvosta millainen on oikein säädetty valokuvio ja miten noi pitää säätää.
Edellisen omistajan jäljiltä huonosti säädetty, eikä itsellä hirveästi kokemusta säädöstä.
Valokuvion täytyy olla tasaista seinää vasten, kuten halogeenivaloissa yleensä. Eli keskiosa vaakatasossa, oikealla "hirvipiikki": ___,--- <-- ikäänkuin noin.
Umpion päällä pitäisi olla tarra, jossa on merkittynä lyhyiden valojen säätö%. Jos lukema on vaikkapa 5%, niin kahden metrin päässä seinästä on valokuvio 10cm alempana, kuin valonlähde (umpio). Umpion päällä on muoviset rullat, joista korkeutta ja sivunäkymää voi säätää.
-
Halogeenit paikallaan on helpompi säätää ainakin leveyttä kun niillä näkyy terävämmin ne rajauskohdat.
5% laskeuma on kyllä ihan liikaa, valot olisi maassa jo 14 metrin päässä. Yleensä kait laitetaan 1.2% jos ei löydy merkintää.
-
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=297
-
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=297
On kyllä monimutkaista varsinkin kun kysyjällä ei ole ennestään säätökokemusta + tarvii linjalaserin ja telineen.
Itse ajoin tarpeeksi kauas seinästä niin näkee meneekö valot suoraan, ja korkeus niin että yksi näpsäytys alaspäin siitä kun vastaantulijat lakkaa vilkuttamasta valoja. :D
-
Lisävalopaketti LuminaLights X35, Premium X3 pystyykö tuon sarjan kytkemään suoraan ilman mitään muita virityksiä...volvo s 80 vm-08..
-
laitoin eilen volvoon nuo autolinen H4 ledit.pitääköhän tuonne joku vastus tai joku laittaa ku ei saa lisävaloille otettua herätevirtaa enään ku ei tule sinne virtaa mutta pitkät kyllä niissä h4 ledeissä toimii ja lyhyet,,
-
Jos led polttimet toimii niin sitten on lisävalokytkennöissä jotakin häippärää. Polttimotyypin vaihdos ei saisi vaikuttaa perus relekytkentään millään lailla.
-
kaikki oli samallalailla kytkettynä ku ennenkin. no nakkasin halokeenit takasin ja lisävalot pelaa
-
kaikki oli samallalailla kytkettynä ku ennenkin. no nakkasin halokeenit takasin ja lisävalot pelaa
Jotain siellä kytkennöissä on väärin jos led poltin aiheuttaa tuommoisen.
-
jännä että normaalisti pelannu halokeeneillä ennen oikein lisävalot ja ku laitoin ledit niin ei toimi eikä tullu virtaakaan ku mittasin pitkien johosta.pitää viikonloppua tutkia vielä asiaa
-
tänään nopiaa kokeiltiin tupakilla virtakynällä :D pistettiin ledit paikallee , toimii pitkät ja lyhyet mutta ei tuu jännitettä ollenkaan pitkille ainakaa virtakynä mukaaan eikä ollu lisävalot kytkettynä
-
Nyt taidetaan puhua inasen eri asiasta kuin nämä jäähdytetyt mallit, mutta tekeekö tällaisilla mitään vanhanmallin Hella Cometeissa:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/433023/H3-tehoLED-polttimo-kirkas-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN
Tuntus ajatustasolla fiksummalle päivitykselle kuin +XXX% tai witustiwatteja -halogeenit, mutta...? ???
-
Nyt taidetaan puhua inasen eri asiasta kuin nämä jäähdytetyt mallit, mutta tekeekö tällaisilla mitään vanhanmallin Hella Cometeissa:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/433023/H3-tehoLED-polttimo-kirkas-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN
Tuntus ajatustasolla fiksummalle päivitykselle kuin +XXX% tai witustiwatteja -halogeenit, mutta...? ???
Noissa valokuvio on perseestä ja teho on huonompi kuin halogeeneissä.
-
Nyt taidetaan puhua inasen eri asiasta kuin nämä jäähdytetyt mallit, mutta tekeekö tällaisilla mitään vanhanmallin Hella Cometeissa:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/433023/H3-tehoLED-polttimo-kirkas-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN
Tuntus ajatustasolla fiksummalle päivitykselle kuin +XXX% tai witustiwatteja -halogeenit, mutta...? ???
Unohda nuo ihan suoraan, kuten Ribbe jo sanoi.
Ainoat toimivat ovat
https://m.motonet.fi/fi/tuote/433049/Autoline-H3-LED-Ajovalopolttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN
Mutta voi olla, etteivät mahdu umpioon.
-
Noissa valokuvio on perseestä ja teho on huonompi kuin halogeeneissä.
Biltemast ostin muutama vuosi sitten tollaset ihan läpällä :2funny: ei ees meinannu päivän valossa erottaa onko päällä vai ei.
-
Tjoo, taitaa olla enemmän sarjassamme "koristeita". ::)
Ei tosiaan mahdu tuo kannallinen koppaan (jos edes maskin eteen), mutta jäähtyishän se siinä hyvästi. :D
Meneekös muuten nuo H4:t esim. 740:n lampunkoppien sisään vittuilematta, vai kannattaako takakansia pitää jäähyn vuoksi kiinni muutenkaan?
-
Te ketkö olette näihin "uudempiin" laitanut ledipolttimoita niin mihin olette kätkenyt ne johdot ja sen pikku boksin? Mahtuuko ne sinne umpon taakse luukun alle? Itellä siis xc60 kääntyvillä xenoneilla ja pitkiin haluis ledit
-
Itse ajattelin laittaa takakanteen kakspuoliteipillä kunhan saan ensin tilattua :D
-
Tjoo, taitaa olla enemmän sarjassamme "koristeita". ::)
Ei tosiaan mahdu tuo kannallinen koppaan (jos edes maskin eteen), mutta jäähtyishän se siinä hyvästi. :D
Meneekös muuten nuo H4:t esim. 740:n lampunkoppien sisään vittuilematta, vai kannattaako takakansia pitää jäähyn vuoksi kiinni muutenkaan?
Noi motonettiläiset meni mukisematta tiilikeula 740 umpion kannen alle :)
E: jos on pelkät H4:set niin 940 umpioon saa piilotettua oikein hyvin kaikki :)
-
Meneekös muuten nuo H4:t esim. 740:n lampunkoppien sisään vittuilematta, vai kannattaako takakansia pitää jäähyn vuoksi kiinni muutenkaan?
H4 polttimot menevät ysin umpioihin suoraan ja kopan saa kiinni, H3 eivät.
Itselläni on ysissä sekä H4, että H3 ledit mätänetistä (autoline).
Valokuviot kohdillaan, ollen vakiota leveämpiä (toivottavaa). Hajavaloa vähemmän kuin halogeeneissa (optinen syy) mitatusti.
Värilämpötila kylmä mutta silti niillä näkee yllättävän hyvin, vaikka lämpöisemmästä värilämpötilasta tykkäänkin.
Kunhan saan rassattua ysin kasaan tulen uusilla umpioilla, niin saas nähdä millaiset luksilukemat tulee.
Viimeksi pitkien kantama oli 245m 5lx ja lyhyet 80m 5lx. Valokuvion leveys 2* releistettyihin halogeeneihin verrattuna (mitattu).
Ehto, että ledit toimivat mitenkään halogeenien tilalla on se, että niiden pitää imitoida halogeenia ledien paikalla (asema, korkeus, leveys yms. mitat).
Eli ledi-polttimoiden täytyy ottaa huomioon umpion optinen suunnittelu tästä syystä.
Muutoin ne ledi polttimot ovat kusen polttamaa ripuli eritettä halogeenien tilalla!
-
Uskoisin että Philipsin Led muutossarjat ovat myös kohtuullisen hyviä. Toki hintakin melkein 200.
-
No nyt on polttimo
Eihän niitä lisävaloja tarvita, kunhan vain tuommoiset hommaa pitkiin :2funny:
(http://puu.sh/BIUH2/6c0410d405.jpg)
Varmaan tarvitsee hitsauskaapelista vetää johdot
-
kovat on lupaukset vs. hinta :o
jos toimii, laitan veneeseen!
-
Luulenpa että tuollaiset kävis niin kuumana että tarttis vesijäähyt.
-
Luulenpa että tuollaiset kävin niin kuumana että tarttis vesijäähyt.
Veneessä se ei ole ongelma ;D
-
Itse tilasin kokeilu mielessä wishistä nuo led polttimot h4 ja kokeilin umpioon kuvio päin sitä ihtiään ja kirkkaus no ei kovin kummonen ja toisen polttimon tuuletin rupes rohiseen ja pyörii huonosti että semmosta laatu tuotetta mutta empä ihmeitä outtanukkaan ;D ;D
-
Itse tilasin kokeilu mielessä wishistä nuo led polttimot h4 ja kokeilin umpioon kuvio päin sitä ihtiään ja kirkkaus no ei kovin kummonen ja toisen polttimon tuuletin rupes rohiseen ja pyörii huonosti että semmosta laatu tuotetta mutta empä ihmeitä outtanukkaan ;D ;D
Ei kun disputea vaan , ei mene rahat hukkaan
-
(http://puu.sh/BOMCQ/b1b7262d36.jpg) alkaa tulemaan fysiikan lait vastaan ;D
-
(http://puu.sh/BOMCQ/b1b7262d36.jpg) alkaa tulemaan fysiikan lait vastaan ;D
Sen näköinen viritys että valokuvio on varmasti päin persettä tuommoisella :D
-
Näillä ei ainakaan nähnyt mitään pitkissä valoissa ja kuvio pielessä. Toimii tosin traktorin vilkkuvalossa polttimona ihan ok.
https://www.ebay.com/itm/Nighteye-H1-160W-LED-Fog-Light-Bulbs-Car-Driving-Lamp-DRL-6500K-White-High-Power/263388853848?epid=3016705537&hash=item3d5332f658:g:yDoAAOSwZMZa6TMR:rk:1:pf:0
-
Sen näköinen viritys että valokuvio on varmasti päin persettä tuommoisella :D
(https://thumb.ibb.co/njnxLA/IMG-20181112-155544.jpg) (https://ibb.co/njnxLA)
Periaatteessahan nuo H7 ledipolttimot kävis myös ajovaloihin, sillä se kuviohan tehdään linssin rihlauksella. Ei kuten H4 polttimoissa sillä kauhalla hehkulangan alla. Pitääpä kokeilla yksiä toisia ledejä ajovaloihin . Tuossa kuvassa ne pala vain pitkissä umpioissa. Pitänee mittailla virrat ja laskeskella todelliset Watit
-
Näillä ei ainakaan nähnyt mitään pitkissä valoissa ja kuvio pielessä. Toimii tosin traktorin vilkkuvalossa polttimona ihan ok.
https://www.ebay.com/itm/Nighteye-H1-160W-LED-Fog-Light-Bulbs-Car-Driving-Lamp-DRL-6500K-White-High-Power/263388853848?epid=3016705537&hash=item3d5332f658:g:yDoAAOSwZMZa6TMR:rk:1:pf:0
Eikös otsikossa jo lue foglight.
Itsellä kokemuksia yksistä nighteye 72w ledeistä entisen Valkoisen apu pitkissä ja oli positiivinen kokemus.
-
(https://thumb.ibb.co/njnxLA/IMG-20181112-155544.jpg) (https://ibb.co/njnxLA)
Periaatteessahan nuo H7 ledipolttimot kävis myös ajovaloihin, sillä se kuviohan tehdään linssin rihlauksella. Ei kuten H4 polttimoissa sillä kauhalla hehkulangan alla. Pitääpä kokeilla yksiä toisia ledejä ajovaloihin . Tuossa kuvassa ne pala vain pitkissä umpioissa. Pitänee mittailla virrat ja laskeskella todelliset Watit
Hommasin 2018 malliseen Ford Transiittimeen Lumisesta 25w H7 ledit. Hajavaloa tulee jopa vähemmän kuin omista H7 polttimoista. Valotehoa selvästi enemmän mitä perus H7:lla. Polttimoissa valmiit CAN-palikat. Kyllä nuo ainakin perus-H7 kin verrattuna on huomattavasti paremmat. https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-muutossarja-proline-h1-h4-h7-h8-h11-hb3/11010014100/
-
Hommasin 2018 malliseen Ford Transiittimeen Lumisesta 25w H7 ledit. Hajavaloa tulee jopa vähemmän kuin omista H7 polttimoista. Valotehoa selvästi enemmän mitä perus H7:lla. Polttimoissa valmiit CAN-palikat. Kyllä nuo ainakin perus-H7 kin verrattuna on huomattavasti paremmat. https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-muutossarja-proline-h1-h4-h7-h8-h11-hb3/11010014100/
https://tekniikanmaailma.fi/lisaa-laittomia-huippukirkkaita-autovaloja-philipsin-h4-ja-h7-led-korvauspolttimot-tulivat-myyntiin-suomessa/
-
https://tekniikanmaailma.fi/lisaa-laittomia-huippukirkkaita-autovaloja-philipsin-h4-ja-h7-led-korvauspolttimot-tulivat-myyntiin-suomessa/
Samoin perustein voisi kieltää kaikki LED-lisävalotkin. Onhan nuo 80-130W LED kaukovalot paljon vaarallisemmat vastaatulijaan nähden kuin oiken säädetyt lähivalot. Itsellä on nuo 80W ja ne ovat o jo sairaan kirkkaat valot jos vastaa tulija tulee vastaa mutkasssa metsäisellä alueella. Aivan varmasti ei hetkeen näe yhtään mitään jos on hitaat refleksit vaihtaa lyhkäsille. Ja nuo itsellä olevat ovat hieman heikommat mitä Volvo Bi-xenonit.
ps. mutta valokuvioltaan laadukkaiden korvauspolttimoiden käytön sallimisesta on ECE-säädöksiä tekevissä työryhmissä käyty ja käydään edelleen keskustelua.
-
Samoin perustein voisi kieltää kaikki LED-lisävalotkin. Onhan nuo 80-130W LED kaukovalot paljon vaarallisemmat vastaatulijaan nähden kuin oiken säädetyt lähivalot. Itsellä on nuo 80W ja ne ovat o jo sairaan kirkkaat valot jos vastaa tulija tulee vastaa mutkasssa metsäisellä alueella. Aivan varmasti ei hetkeen näe yhtään mitään jos on hitaat refleksit vaihtaa lyhkäsille. Ja nuo itsellä olevat ovat hieman heikommat mitä Volvo Bi-xenonit.
ps. mutta valokuvioltaan laadukkaiden korvauspolttimoiden käytön sallimisesta on ECE-säädöksiä tekevissä työryhmissä käyty ja käydään edelleen keskustelua.
Mä nyt en ymmärrä tuota miten hyväksytyt valot ja laittomat polttomot liittyvät toisiin tai vertaat niitä keskenään? Kuten tuossa Tekniikan Maailman jutussa selvisi:
"Tekniikan Maailma kokeili polttimoa viiden eri auton umpioihin. Jokaiseen ne sopivat paikoilleen hyvin. Valokuvio ei kuitenkaan ollut kunnossa, joten luvattua valotehon nousua ei synny."
-
Mä nyt en ymmärrä tuota miten hyväksytyt valot ja laittomat polttomot liittyvät toisiin tai vertaat niitä keskenään? Kuten tuossa Tekniikan Maailman jutussa selvisi:
"Tekniikan Maailma kokeili polttimoa viiden eri auton umpioihin. Jokaiseen ne sopivat paikoilleen hyvin. Valokuvio ei kuitenkaan ollut kunnossa, joten luvattua valotehon nousua ei synny."
Mistä sinä voi tietää millaisen valokuvion nuo antaa autossani mutta minä tiedän ja tiedän senkin että yhtäkään vastaantulijaa ei ole 2000km aikana vilkutellut valojaan. Minä tiedän omin silmin minkä verran lisää valotehoa nuo antavat, ihan sama vaikka kopiosit kaikki maailman testit ja linkit tänne , se ei sitä aisaa mihinkään muuta. Ota tuosta lisää
(https://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/ac/y9/fvtj/358006/1062831203.jpg)
-
Mistä sinä voi tietää millaisen valokuvion nuo antaa autossani mutta minä tiedän ja tiedän senkin että yhtäkään vastaantulijaa ei ole 2000km aikana vilkutellut valojaan. Minä tiedän omin silmin minkä verran lisää valotehoa nuo antavat, ihan sama vaikka kopiosit kaikki maailman testit ja linkit tänne , se ei sitä aisaa mihinkään muuta. Ota tuosta lisää
Onko ketjussa kuvaa valokuviosta ja mitattu dataa polttimon valotehosta ennen ja jälkeen? Muuten pidän Tekniikan maailmaa luotettavampana lähteenä.
Ja kyllä minua kiinnostaa toiseen autoon led-polttimot jos ja kun ne tulevat lailliseksi eikä tuo vajaan 170 euron hinta ole este niiden ostolle, jos valotehoa ja valkoista valoa oikeasti tulee lisää.
Esim:
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-muutossarja-philips-h7-x-tremeultinon/1101001635/?fbclid=IwAR1-VLZRLGXEVmZNGPrXf3XRQ88WiGwwqHBo77NjaCVm47gduMxBn4nLKx8
-
Mistä sinä voi tietää millaisen valokuvion nuo antaa autossani mutta minä tiedän ja tiedän senkin että yhtäkään vastaantulijaa ei ole 2000km aikana vilkutellut valojaan. Minä tiedän omin silmin minkä verran lisää valotehoa nuo antavat, ihan sama vaikka kopiosit kaikki maailman testit ja linkit tänne , se ei sitä aisaa mihinkään muuta.
Johan tämä on tuttua tuolta rengastopikeista; sillä ei ole v*tunkaan väliä miten ne käytännössä toimii, vaan mitä niistä on lehdissä kirjoitettu... ::)
-
Onko ketjussa kuvaa valokuviosta ja mitattu dataa polttimon valotehosta ennen ja jälkeen? Muuten pidän Tekniikan maailmaa luotettavampana lähteenä.
Ja kyllä minua kiinnostaa toiseen autoon led-polttimot jos ja kun ne tulevat lailliseksi eikä tuo vajaan 170 euron hinta ole este niiden ostolle, jos valotehoa ja valkoista valoa oikeasti tulee lisää.
Esim:
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-muutossarja-philips-h7-x-tremeultinon/1101001635/?fbclid=IwAR1-VLZRLGXEVmZNGPrXf3XRQ88WiGwwqHBo77NjaCVm47gduMxBn4nLKx8
Ja vahvisti mitä epäilin ettei tuo kuvio ole sitä mitä halutaan:
https://www.youtube.com/watch?v=F5_QWl2xQyY
Johan tämä on tuttua tuolta rengastopikeista; sillä ei ole v*tunkaan väliä miten ne käytännössä toimii, vaan mitä niistä on lehdissä kirjoitettu... ::)
Kuusi sivua ja vain Mikan tehnyt mittauksia? Kyllä minusta kannattaa silloin olla skeptinen mitä valokuvio on sillä silmää on helppo huijata ja ilman mitattua dataa mielipiteet on mielipiteitä. Pelkkä värin muuttuminen keltaisesta valkoiseski ei välttämättä lisää valon määrää!
Samoin mä mittaan myös lisävaloni ja täällä löytyy myös faktat niistä...
-
Kunhan pääsen taas duuniin, niin koitan lainata kalibroidun luksimittarin, tulee myös dataa noista halpisledeistä
-
Kunhan pääsen taas duuniin, niin koitan lainata kalibroidun luksimittarin, tulee myös dataa noista halpisledeistä
Ja jos saat vielä otettua valokuviosta kuvan, niin olisi bueno!
-
Kuusi sivua ja vain Mikan tehnyt mittauksia? Kyllä minusta kannattaa silloin olla skeptinen mitä valokuvio on sillä silmää on helppo huijata ja ilman mitattua dataa mielipiteet on mielipiteitä. Pelkkä värin muuttuminen keltaisesta valkoiseski ei välttämättä lisää valon määrää!
En suinkaan vähättele mittauksia ja kaikki kunnia niille joilla on mielenkiintoa niitä suorittaa muidenkin tiedoksi.
Huvittaa vain vähän miten tässäkin asiassa omakohtainen käyttökokemus voidaan sivuuttaa tyyliin "et sä nyt vaan voi nähdä niillä mitään koska testitulos!"
-
Huvittaa vain vähän miten tässäkin asiassa omakohtainen käyttökokemus voidaan sivuuttaa tyyliin "et sä nyt vaan voi nähdä niillä mitään koska testitulos!"
Minusta on taas surullista tuoda tähän viestiketjuun rengas topic:t, joissa käyttäjän on hankalampi tehdä itse mittauksia (Renkaista). Valokuvioiden kuvaaminen ja mittaaminen ei mahdottomia vaadi. Ei myöskään se, että käyttää pari minuuttia youtubessa, joka ainakin vahvistaa minun mielikuvat mitä Tekniikan Maailmassakin todettiin ettei kuvio ole aina se alkuperäinen ja hyvä!
-
Valokuviostahan ei kyllä voi mitään sanoa
(https://thumb.ibb.co/b4W65L/IMG-20181112-155544.jpg) (https://ibb.co/b4W65L)
Tuossa on lyhyet halogenilla ja ne "300w" pitkät
-
Valokuviostahan ei kyllä voi mitään sanoa
(https://thumb.ibb.co/b4W65L/IMG-20181112-155544.jpg) (https://ibb.co/b4W65L)
Tuossa on lyhyet halogenilla ja ne "300w" pitkät
No enemmän kertoisi, jos kuvio olisi seinää vasten eikä kameraan päin.
-
No enemmän kertoisi, jos kuvio olisi seinää vasten eikä kameraan päin.
Täytynee jossain vaiheessa ajella seinään päin. sitten voisi noista 300w polttimoista mitata ne amppeerit , sekä jännitteen.
-
Useamman päivän ajellut 940:llä autoline h4 ledeillä. Aivan mahtavat!!
Näkyvyys on kuin päivällä ajaisi. Pitkät ei sen kauemmas näytä mutta sitäkin kirkkaammin. Jalankulkijat ja etenkin heidän heijastimet näkee paljon selkeämmin. Aiemmin valitsin mieluummin valaistun tien vaikka halogeeni valotkin olivat hyvät mutta nyt ajan huvikseni pimeää vaihtoehtoa.
Häikäisyä olen katsellut eikä yksikään ole vilkutellut valoja vaikka hitusen hajavaloa tulee joka näkyy liikennemerkeistä. Kaverin kanssa ajettiin vastakkain eikä häikäissyt. Poliisitkin ajoivat pimeällä vastaan ilman että kääntyivät perään. Ehkä heillä ei ole mitään hyviä valoja vastaan ::).
Vielä jännityksellä odotan lumisadetta. Viime talvena ajoin uudehkolla mersulla ledivaloilla ja tuntui ettei niillä nähnyt mitään muuta kuin satavan lumen. Halogeenit on hanskalokerossa sen tilanteen varalta.
Voin suositella kunhan vielä saavat e-hyväksynnän noille.
-
Voin suositella kunhan vielä saavat e-hyväksynnän noille.
Onneksi tarvii vielä saada umpiollekkin se hyväksyntä led-tai xenonpolttimolle.
Ei kyllä mikään oo v i t t u m a i s e m p a a ku ne silmiinkillottavat ledixenonpaskat. Se ei todista mitään, ettei ne kaveriasi häikäise. Poliiseilla (tai muillakaan) ei varmasti ole hyviä valoja vastaan mitään, mutta lailliset ne pitää olla.
-
Onneksi tarvii vielä saada umpiollekkin se hyväksyntä led-tai xenonpolttimolle.
Ei kyllä mikään oo v i t t u m a i s e m p a a ku ne silmiinkillottavat ledixenonpaskat. Se ei todista mitään, ettei ne kaveriasi häikäise. Poliiseilla (tai muillakaan) ei varmasti ole hyviä valoja vastaan mitään, mutta lailliset ne pitää olla.
Kuten hieman aikaisemmin kirjoitin, niin eräs foorumin vaikuttaja on mitannut luximittarilla kyseisen autolinen H4 ledin hajavalon vrt halogeniin.
Samaten testiajossa olin mukana minä. Umpiota pystyin tuijottamaan suoraan sekä peilin että tuulilasin kautta.
Philips puuhaa (jonka tekniikkaan tuo autolinekin pohjaa, molemmat oli ainoat hyväksyttävät TM:n testin mukaan ja nimeomaan H4 umpiossa) E-hyväksyntää noille halogeniumpioon.
H4 on ainoa missä tuo voi järkevästi toimia, koska lyhyen polttopiste tehdään pienellä peilillä. H7 tms. ei onnistu, koska halogen -umpion langan polttopiste on muistaakseni 0,2mm toleranssilla, jotta kuvio on toivotunlainen. Toistaiseksi moinen LED on mahdoton tehdä järkevästi.
Jotain Huikkosterin valoista sanoo myös se, etten nähnyt hänen kertomistaan heijastuksista mitään ajaessani hänen edellään. Eli toisinsanoen umpion geometria toimii. Jos perässäni ajaa joku valoviritetty V70mk2 (kuten perjantaina), niin sen valot sokaisee peilien kautta ja liikennemerkit heijastavat oman autoni valojen "yli".
Eikä herneitä. Tästä ollaan täällä(kin) tarkkoja.
-
Onneksi tarvii vielä saada umpiollekkin se hyväksyntä led-tai xenonpolttimolle.
Ei kyllä mikään oo v i t t u m a i s e m p a a ku ne silmiinkillottavat ledixenonpaskat. Se ei todista mitään, ettei ne kaveriasi häikäise. Poliiseilla (tai muillakaan) ei varmasti ole hyviä valoja vastaan mitään, mutta lailliset ne pitää olla.
Miksei se todista? :o
Lailliset ja oikein toimivat valot on kaks eri asiaa. Jos joskus tulevaisuudessa nuo saa asentaa esim muutoskatsastuksen kautta jossa valokuvio tarkistetaan, ne olisi silloin lailliset. Häikäisisikö ne vähemmän sen jälkeen kun on hyväksytty leima paperissa?
En tue mitään xenon tai kiinaledi polttimoiden asentamista halogenien tilalle koska niistä ei muuta tulekkaan kuin hajavaloa. Olen itsekkin kironnut kyseisiä tuotteita liikenteessä.
Nuo nyt sattuu olemaan ensimmäiset joilla valokuvio on siellä missä pitääkin.
(https://thumb.ibb.co/ktaUfL/IMG-20181112-201856.jpg) (https://ibb.co/ktaUfL)
Kerron kyllä jos joku vilkuttaa mulle pitkiä ilmoittaakseen häikäisystä. Viikon ajelut siellä täällä ja tuolla ei vielä tuottanut tulosta ::).
Lisäksi nyt kun ajaa tuolla liikenteen seassa, ledit ja xenonit alkaa olla niin yleisiä että nuo ei erotu joukosta jolloin niitä ei tuijoteta. Katse pois halogeeni valoistakin kun joku ajaa vastaan, kyllä nekin tietyissä tilanteissa häikii.
-
Onneksi tarvii vielä saada umpiollekkin se hyväksyntä led-tai xenonpolttimolle.
Ei kyllä mikään oo v i t t u m a i s e m p a a ku ne silmiinkillottavat ledixenonpaskat. Se ei todista mitään, ettei ne kaveriasi häikäise. Poliiseilla (tai muillakaan) ei varmasti ole hyviä valoja vastaan mitään, mutta lailliset ne pitää olla.
Laillisuutta on yhtä paljon käyttää ledejä kuin että ajaa jatkuvasti 5km ylinopeutta. Kummastakaa ei sakoteta ja kumpikin ärsyttää niitä ketkä tekevät molemmat asiat lain puitteissa. Ajatko sinä aina nopeusrajoitusten mukaan?
-
Laillisuutta on yhtä paljon käyttää ledejä kuin että ajaa jatkuvasti 5km ylinopeutta. Kummastakaa ei sakoteta ja kumpikin ärsyttää niitä ketkä tekevät molemmat asiat lain puitteissa. Ajatko sinä aina nopeusrajoitusten mukaan?
Miksi yrität rinnastaa näitä laittomuuksia?
-
Onneksi tarvii vielä saada umpiollekkin se hyväksyntä led-tai xenonpolttimolle.
Ei kyllä mikään oo v i t t u m a i s e m p a a ku ne silmiinkillottavat ledixenonpaskat. Se ei todista mitään, ettei ne kaveriasi häikäise. Poliiseilla (tai muillakaan) ei varmasti ole hyviä valoja vastaan mitään, mutta lailliset ne pitää olla.
Voin näin valo natsina sanoo että hyvät ja toimivat ledit 940 umpiossa, näitä tuli testailtua rekkaan vastaan, ei häikiny lyhkäset vastaan tullessa eikä peilissäkään näkyvä valo aiheuttanut mitään toimen piteitä. ;)
-
Kerron kyllä jos joku vilkuttaa mulle pitkiä ilmoittaakseen häikäisystä. Viikon ajelut siellä täällä ja tuolla ei vielä tuottanut tulosta ::).
Mulle on nyt vilkutellut pari autoa umpion lasien uusimisen jälkeen, ja kyllä... Myönnän.... Syy on mun säätöjen, korkeus säätö on 0 asennossa ja sille on säädöt haettu vähän mallia yksin tiellä moodi, leimalla oli vaan katsuri kääntänyt 0 asentoon ja empä tajunnut sitä muuttaa ::)
-
Miksei se todista? :o
Ehkä kaverisi on hieman jäävi katsomaan häikäisyvyyttä :o
Kun näitä vastaantulkuttajia löytyy, jotka sanoo, "ei se mun kaveria häikässy, sillon ne on hyvät!", ja lopputulos on silti kaikkea muuta.
Laillisuutta on yhtä paljon käyttää ledejä kuin että ajaa jatkuvasti 5km ylinopeutta. Kummastakaa ei sakoteta ja kumpikin ärsyttää niitä ketkä tekevät molemmat asiat lain puitteissa. Ajatko sinä aina nopeusrajoitusten mukaan?
Ei todellakaan ole sama asia/"yhtä paljon". Nopeusrajoitusalueesta riippuen, 5km/h ei saa edes rikesakkoa, mutta laittomista valoista saa, oli rajoitus mikä tahansa. Ei mene myöskään katsastuksesta läpi, laillinen auto menee vaikka konttorille ajaisikin 5km/h ylinopeutta. On myös perusteltua ottaa kilvet autosta tämän takia pois, 5km/h ylinopeudesta ne ei lähde, jos auto ja kuski muuten kunnossa.
En voi sanoa, että aina ajan (sä varmaan ajat), mutta en kyllä hoksannut mitä se tähän asiaan liittyy...
Miksi yrität rinnastaa näitä laittomuuksia?
Niinpä.
Voin näin valo natsina sanoo että hyvät ja toimivat ledit 940 umpiossa, näitä tuli testailtua rekkaan vastaan, ei häikiny lyhkäset vastaan tullessa eikä peilissäkään näkyvä valo aiheuttanut mitään toimen piteitä. ;)
Rekassa istutaan ehkä hieman korkeammalla, mitä normaalissa henkilöautossa, jolloin myöskään se ns. hajavalo ei ylety niin ylös saakka/valon kulma reilusti eri.
Led- tai xenontekniikkaa vastaan ei ole mitään, kunhan ne ovat lain sallimat, ja/eli silloin ne todennäköisesti eivät häikäise.
Pitkiä vilkautan, jos häikäisee, oli kyseessä sitten millä tekniikalla tahansa toteutettu valaistus. Monesti näistä tingentongeleista ei edes tiedä onko pitkät vai lyhyet päällä.
Mitenhän tuo kolaritilanteessa menisi, jos toinen osapuoli sanoo että häikäisi vastaantulijan valot niin paljon, ja vastaantulijalta löytyy nämä ns. laittomat polttimot?
-
Huikkoster, paalaa romus! Sun parkkipolttimot häikäisee! >:(
Perkeleen ledipetteri! :peetu:
Ehkä kaverisi on hieman jäävi katsomaan häikäisyvyyttä :o
Led- tai xenontekniikkaa vastaan ei ole mitään, kunhan ne ovat lain sallimat, ja/eli silloin ne todennäköisesti eivät häikäise.
Noh, edelleen vakuutan sinulle ja kaikille kanssaimmeisille, häikyä on vähemmän kuin Skoda Octavian xenoneissa, Citroen Jumper 2017 halogeenit tai ex-kakkosautoni Fiat Bravo -99 halogeenit. Olen jäävi, myönnän sen. Migreeni-ihmisenä kohtaamistilanteet pimeällä ovat minulle tuskaisia, jos vastaantulijan valot häikivät yhtään. Tuo mainitsemani Octavia on jopa joitain "xenonhalogen" -virityksiä pahempi.
-
:D Tosiaan äsken katsottiin niin ne lediparkit näkyy kirkkaampina etuviistoon kuin ajovalot vaikkei nekään mitenkään älyttömän kirkkaat ole.
-
Noh, edelleen vakuutan sinulle ja kaikille kanssaimmeisille, häikyä on vähemmän kuin Skoda Octavian xenoneissa
Nuo skeidan valot kyllä tosiaan häikii ihan saman verran kuin laittomat xenonit.
-
Ehkä kaverisi on hieman jäävi katsomaan häikäisyvyyttä :o
Kun näitä vastaantulkuttajia löytyy, jotka sanoo, "ei se mun kaveria häikässy, sillon ne on hyvät!", ja lopputulos on silti kaikkea muuta.
No, tässä tapauksessa jogiin kanssa minä olen se testin tehnyt henkilö, ajoimme aikas pitkää peräkkäin ihan tarkoituksella. Huikko on tehnyt omat testinsä samalla setillä kuin minun mitattu.
Ja jos viitsit lukea ensimmäisen sivun, huomaan minun tuottaneen ihan mitattua dataatm aiheesta.
Autoline H4 led polttimo toimii 940:n umpiossa, jopa paremmin kuin halogeeni, mitatusti!
Tosin huippukirkkaus ja hajavalo jää vähäisemmäksi kuin halogeenilla. Mutta valaistu pinta-ala on selvästi suurempi, eli umpion pinta-ala on paremmin käytetty hyödyksi.
Ja meistä kukaan (minä/jogiin tai huikkoster) emme ole mitään ES-jonneja, joka tunkee hetken mielijohteesta jotkut halvimmat ledit/ksenonit umpioon sattuman varaisesti, koska ne näyttävät "siistille".
ES-jonnet ostaa ebay:sta halpoja ksenoneita tai ledejä, jotka eivät toimi tarkoituksessaan, mutta koska ne näyttää siistille, jonne ostaa ne halvimmat "600W" ledit: :facepalm:
Rekassa istutaan ehkä hieman korkeammalla, mitä normaalissa henkilöautossa, jolloin myöskään se ns. hajavalo ei ylety niin ylös saakka/valon kulma reilusti eri.
Pätee kyllä, jos ajetaan tappi-tuntumalla.
Raskaassa taas on pirusti isommat peilit, jotka poimivat valoa enemmän kuin hlö-auton tihrustimet.
Ja pointtisi häviää, kun takanatuleva on riittävän kaukana, jolloin kulma loivenee mutta iso peili näyttää enemmän myös valoa.
Led- tai xenontekniikkaa vastaan ei ole mitään, kunhan ne ovat lain sallimat, ja/eli silloin ne todennäköisesti eivät häikäise.
Pitkiä vilkautan, jos häikäisee, oli kyseessä sitten millä tekniikalla tahansa toteutettu valaistus. Monesti näistä tingentongeleista ei edes tiedä onko pitkät vai lyhyet päällä.
Tai siis toimivat, sillä ei ole väliä onko ne ns. lailliset, sillä joidenkin autojen valot häikäisevät säälittävällä alle 2000lm valovirrallakin.
Ksenoneita ei H4 umpioon pidä survoa, sillä ne eivät toimi, olivatpa ne millaiset tahansa.
Tätä vaan ES-jonnet ei tajua.
Minulle on ledeillä vilautettu pitkiä tasan kerran, kun kolmannen vilautuksen jälkeen lätkäisin pitkät päälle ja vastaan tulija tajusi vasta sitten vaihtaa lyhyille, minä en enää, jolloin tämä vastaantulija vilautti valojaan kerran.
Ja jos joku ei pimeässä näe, kun vaihdan lyhyille (hetkellisesti välähtää 150W ledejä), niin silmälääkärille on jo pirunmoinen kiire! :buck2:
Mitenhän tuo kolaritilanteessa menisi, jos toinen osapuoli sanoo että häikäisi vastaantulijan valot niin paljon, ja vastaantulijalta löytyy nämä ns. laittomat polttimot?
Ei mitenkään. Korkeintaan häikäistyjän näkö tutkittaisiin, jos ei ole selkeää osoitusta häikäisystä.
Jos syntyy ruumiita, otke tutkii asian, eikä arvaile.
-
No, tässä tapauksessa jogiin kanssa minä olen se testin tehnyt henkilö, ajoimme aikas pitkää peräkkäin ihan tarkoituksella. Huikko on tehnyt omat testinsä samalla setillä kuin minun mitattu.
Ja jos viitsit lukea ensimmäisen sivun, huomaan minun tuottaneen ihan mitattua dataatm aiheesta.
Autoline H4 led polttimo toimii 940:n umpiossa, jopa paremmin kuin halogeeni, mitatusti!
Tosin huippukirkkaus ja hajavalo jää vähäisemmäksi kuin halogeenilla. Mutta valaistu pinta-ala on selvästi suurempi, eli umpion pinta-ala on paremmin käytetty hyödyksi.
Ja meistä kukaan (minä/jogiin tai huikkoster) emme ole mitään ES-jonneja, joka tunkee hetken mielijohteesta jotkut halvimmat ledit/ksenonit umpioon sattuman varaisesti, koska ne näyttävät "siistille".
ES-jonnet ostaa ebay:sta halpoja ksenoneita tai ledejä, jotka eivät toimi tarkoituksessaan, mutta koska ne näyttää siistille, jonne ostaa ne halvimmat "600W" ledit: :facepalm:
Ok
Pätee kyllä, jos ajetaan tappi-tuntumalla.
Raskaassa taas on pirusti isommat peilit, jotka poimivat valoa enemmän kuin hlö-auton tihrustimet.
Ja pointtisi häviää, kun takanatuleva on riittävän kaukana, jolloin kulma loivenee mutta iso peili näyttää enemmän myös valoa.
Tai siis toimivat, sillä ei ole väliä onko ne ns. lailliset, sillä joidenkin autojen valot häikäisevät säälittävällä alle 2000lm valovirrallakin.
Meinaat, että auton ei tarvi olla laillinen, jos sitä laittomuutta kukaan ei huomaa :o
Ksenoneita ei H4 umpioon pidä survoa, sillä ne eivät toimi, olivatpa ne millaiset tahansa.
Tätä vaan ES-jonnet ei tajua.
Minulle on ledeillä vilautettu pitkiä tasan kerran, kun kolmannen vilautuksen jälkeen lätkäisin pitkät päälle ja vastaan tulija tajusi vasta sitten vaihtaa lyhyille, minä en enää, jolloin tämä vastaantulija vilautti valojaan kerran.
Ja jos joku ei pimeässä näe, kun vaihdan lyhyille (hetkellisesti välähtää 150W ledejä), niin silmälääkärille on jo pirunmoinen kiire! :buck2:
Ei mitenkään. Korkeintaan häikäistyjän näkö tutkittaisiin, jos ei ole selkeää osoitusta häikäisystä.
Jos syntyy ruumiita, otke tutkii asian, eikä arvaile.
Eiköhän ne auton tarkasta läpi, polttimot/valaistuksen myös. Varsinkin jos on epäily, että tässä olisi jotain poikkeavaa.
Mutta hyvä, jos oot varma tästä. Ite en tohtis ottaa riskiä ja alkaa tappelemaan vakuutusyhtiön kanssa.
-
Olihan joskus lisäjarruvalokin kielletty liikenneturvallisuus syistä. :idiot2:
-
Olihan joskus lisäjarruvalokin kielletty liikenneturvallisuus syistä. :idiot2:
Todennäköisesti nämä toimiviksi todetut ledipolttimotkin tullaan jonain päivänä hyväksymään, jospa ne sinä päivämääränä lakkaisivat ahdistamasta lainkuuliaista kansalaista.
-
Varmasti nykyäänkin on "lisäjarruvalo" kielletty, jos se on överiksi vedetty.
Todennäköisesti mitään valaistusta ei saa hyväksyttyä, jos se häikäisee. Jos ei häikäise, varmaan jonkun prosessin kautta mahdollisuus on saada hyväksyttyä. Ja ahdistaa ne moniakin, oli lainkuuliainen kansalainen tai ei.
-
Ajattelemisen aihetta laillisuudesta ja E-hyväksynnistä:
Ajovaloumpioon et saa asentaa polttimoa, joka valaisee paremmin ja käytännöllisemmin, mutta aiheuttaa vähemmän hajavaloa = häikäisyä.
Rekisterikilven valoksi saat asentaa polttimon, joka aiheuttaa enemmän hajavaloa = häikäisyä, mutta parhaimmillaan huonontaa valon käyttötarkoitusta eli rekisterikilven luettavuutta.
Mutta homma bueno koska laillista.
-
Ajattelemisen aihetta laillisuudesta ja E-hyväksynnistä:
Ajovaloumpioon et saa asentaa polttimoa, joka valaisee paremmin ja käytännöllisemmin, mutta aiheuttaa vähemmän hajavaloa = häikäisyä.
Rekisterikilven valoksi saat asentaa polttimon, joka aiheuttaa enemmän hajavaloa = häikäisyä, mutta parhaimmillaan huonontaa valon käyttötarkoitusta eli rekisterikilven luettavuutta.
Mutta homma bueno koska laillista.
Käytä leimalla, niin ne kertoo onko ok.
Ei sinne rekkarivaloksikaan saa tunkea mitä sattuu.
Mutta, jostain ooppuksesta olen myös lukenut tällaista: Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä. Ja myös kaukovalojen käyttö kielletty mm. niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä...
-
Kaveri laittoi juurikin ne bilteman e-hyväksytyt led rekkarivalot ja ovat niin kirkkaat että toimii peruutusvaloina kun kontin avaa. Ei ne suoraan taaksepäin näy mutta auton perä on valkoinen
Ja kelpasi leimalla.
-
Odotan sitä hetkeä kun joku keksii valittaa sisätilan valaisimen liian kirkkaasta ledistä, se kun häikii ovea avattaessa viereiseen ruutuun parkkearaavaa pimiötä 8)
-
Odotan sitä hetkeä kun joku keksii valittaa sisätilan valaisimen liian kirkkaasta ledistä, se kun häikii ovea avattaessa viereiseen ruutuun parkkearaavaa pimiötä 8)
Mulla roikkuu tällä hetkellä katosta sisävalona H1-halogeeni, sillä näkee ihan kivasti ja parkissa ympäristöönkin kohtuudella. :D
Ei tule kyllä ajeltua se päällä.
-
Eipä katsastaja mullekkaan kiukutellut rekisterikilven ledeistä, aika outoa, jos ne häikäisee perässä ajajaa. Enemmän mua häiritsee ne sumuvalopellet takana. Olen tavannut laittaa takasumuvalon palamaan, jotta näkisivät vielä paremmin. Joskus se aiheuttaa tosin vielä suurempaa hämäräsokeutta takana ajavassa, kun pitää sitten pitkiä polttaa, mutta sitten varmaan ainakin näkee
-
Mulla on vain ihan yksi kysymys: Mitä hyötyä koette vaihtamalla halogeeni rekisterikilvenvalot led-polttimoiksi muuta, kuin ulkonäön?
-
Mulla on vain ihan yksi kysymys: Mitä hyötyä koette vaihtamalla halogeeni rekisterikilvenvalot led-polttimoiksi muuta, kuin ulkonäön?
Ne rekisterinvalopoltimot on ihan hehkulankapolttimoita, ilman halogeenia. Ehkä suurin fiilis tulee siitä noin 30-50 tuhannen tunin toimimtaajasta. E i tarvitse joka katsastukseen vaihdella
-
Ne rekisterinvalopoltimot on ihan hehkulankapolttimoita, ilman halogeenia. Ehkä suurin fiilis tulee siitä noin 30-50 tuhannen tunin toimimtaajasta. E i tarvitse joka katsastukseen vaihdella
Ok. Mun ei ole tarvinnut vaihtaa toiseen autoon ikinä rekisterikilvenvaloja ja ikää 13 vuotta ;D
-
Allekirjoituksesta ei voi päätellä missä on ollut 13 vuotta samat polttimot, tarkennatko ?
-
Allekirjoituksesta ei voi päätellä missä on ollut 13 vuotta samat polttimot, tarkennatko ?
Foordissa.
-
Ok. Mun ei ole tarvinnut vaihtaa toiseen autoon ikinä rekisterikilvenvaloja ja ikää 13 vuotta ;D
Minulla ei ole mittariston polttimoita lukuunottamatta käyttiksissä mikään polttomo (tavallinen) kestänyt yli 6 vuotta. Halogeenit palavat vielä nopeammin, varsinkin ajovaloissa.
Tosin kaikissa katiskoissani latausjännite on ollut 14,1 - 14,2V jännitteessä aina.
Liekö sitten syynä ajotuntien määrä vai auton sähköjärjestelmä?
Tavis hehkulankapolttimon käyttötuntimäärä pitenee alijännitteellä (-10% jännitettä -> 40% pidempi paloaika).
Varsinaisia harrasteajoneuvoja minulla ei ole ollut vuosikymmeniin, vaan enemmän ja vähemmän käyttöharrastepelejä, kuten ysinikin on.... S*
Sitä kaipaa aina vaan enemmän, mitä enemmän ajaa muilla uudemmilla tekeleillä.... :-\
-
Mulla on vain ihan yksi kysymys: Mitä hyötyä koette vaihtamalla halogeeni rekisterikilvenvalot led-polttimoiksi muuta, kuin ulkonäön?
Ainakin omassa ne kestää 10 kerta enemään luukun paukuttelua. 5v sitten vaihdettu eikä vielä ole menny pimeeksi. Halogeeneja sai vaihdella 2-3krt vuodessa.
-
Mutta, jostain ooppuksesta olen myös lukenut tällaista: Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä. Ja myös kaukovalojen käyttö kielletty mm. niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä...
Viitannet tieliikennelakiin..... ::)
§36 3 mom.
§36
......
Kaukovalojen käyttö on kielletty:
1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana. (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36)
§38 1 mom.
38 §
Valojen virheellisen käytön kielto
Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä. (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P38)
Jokaisen ajokortin omaavan tulisi tuntea nuo pykälät ja muistaa ne myös! :nohnoh
-
Viitannet tieliikennelakiin..... ::)
§36 3 mom.
§38 1 mom.
Jokaisen ajokortin omaavan tulisi tuntea nuo pykälät ja muistaa ne myös! :nohnoh
Joku Teroerkki Petteri ei noita vissiin liikaa mieti, mitä enemmän saa kuusenlatvat valoa ni parempi :D
-
Hinkkasin ajovalot viimeisen päälle puhtaiksi ja nyt valokuvio on erittäin terävä. Ei näy enää liikennemerkeissä sitä vähäistäkään hajavaloa.
Kyllä ne toimii.
-
Hinkkasin ajovalot viimeisen päälle puhtaiksi ja nyt valokuvio on erittäin terävä. Ei näy enää liikennemerkeissä sitä vähäistäkään hajavaloa.
Kyllä ne toimii.
Ruuvasin muutaman naksun alaspäin valoi ja edelleen näkee ajaa mutta toistaseks ei oo kukaan valojakaan vilautellut. Testaus jatkuu noilla säädöillä :)
-
Osramilta saa nyt myös Led muutossarjaa. Tai ilmeisesti H4 versio tulee talvella mutta ainakin H7, H11 ja HB4 on jo saatavilla. 5 vuoden takuu taisi olla ja hinta puolentoista sadan paikkeilla parille.