Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa

  • 253 Vastauksia
  • 90289 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 360R Turbo -86 (Help!)
« Vastaus #225 : 06.09.2014, 12:13:07 »
Ilmoitahan kuule mitatut arvot siitä katsastuslapusta, on aikas paljon helpompi sanoa mikä vikana, kuin että 7 pitäis olla 3 :D :)

Joo oikeassa olet ei oikein nuhassa ja kiireessä pääkoppa toimi niinkui pitäis :idiot2: :D

Eli arvoilla meinasin CO%
Mutta tässä eilisen arvot vs. 2012 kun viimevuoden lapussa ei ollut päästöarvoja ollenkaan ???

2012                                      2014

HC:  112                                 253
CO%: 0.11                             5.72
O2%: 4.3                                9.3
CO2%: 12.8                            4.2

Ja ko. arvot on tyhjäkäynnillä mitattuja.


-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Volvo 360R Turbo -86 (CO% broplems)
« Vastaus #226 : 06.09.2014, 12:43:11 »
Onhan tuossa palamattomat hiilivedytkin hieman korkealla ja jäännöshappikin tuplat siitä mitä se sais olla.

Eli häikkää sytkäpuolella ja taitas olla syytä laittaa kaasariinkin korjaussarja.
Jäitä housuun!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 360R Turbo -86 (CO% broplems)
« Vastaus #227 : 06.09.2014, 14:14:15 »
Kaasarissa on seossäätö vaan turhan rikkaalla tyhjäkäynnillä. Oletko esim muuttanut huohotusta, ja tulpannut sen alunperin huohotukselle imusarjasta menevän noin 3mm letkun? Se tekee suhtkoht tuon verran heittoa seokseen, BTDT. Ja sytkäjohtojen ja jakajan osien tarkka syyni läpi (johdot alle 5kohm), tulppien se holkki päästä kunnolla kii, kärkivälin tsekkaus jne jne. Jos saat koneen käymään havaittavasti tasaisemmin tyhjää niin todnäk on sillä hyvä.

Muok: ja niin tosiaan, kuten elk totesikin, putkisto vuotaa jostakin tosi isosti tai sitten joku pytty käy aivan pelkällä ilmalla, toi happiarvo on tosi mehtässä.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2014, 14:16:22 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 360R Turbo -86 (CO% broplems)
« Vastaus #228 : 07.09.2014, 17:39:46 »
Kaasarissa on seossäätö vaan turhan rikkaalla tyhjäkäynnillä. Oletko esim muuttanut huohotusta, ja tulpannut sen alunperin huohotukselle imusarjasta menevän noin 3mm letkun? Se tekee suhtkoht tuon verran heittoa seokseen, BTDT. Ja sytkäjohtojen ja jakajan osien tarkka syyni läpi (johdot alle 5kohm), tulppien se holkki päästä kunnolla kii, kärkivälin tsekkaus jne jne. Jos saat koneen käymään havaittavasti tasaisemmin tyhjää niin todnäk on sillä hyvä.

Muok: ja niin tosiaan, kuten elk totesikin, putkisto vuotaa jostakin tosi isosti tai sitten joku pytty käy aivan pelkällä ilmalla, toi happiarvo on tosi mehtässä.

Huohotusta ei ole muutettu kuin venakopan kanteen laitettu yksi letku josta pääsee hieman hengittämään.
Imusarjaan ei mene mitään huohotus letkua.
Eikä putkistossakaan tietääkseni ole mitään "isoa" vuotoa :idiot2:

Pitää koittaa noita ruuveja säädellä ja sytkä osat kattoo läpi ja vaikka hakea paremmat tulpat kuin tämänhetkiset jotka ovat mallia biltema.
Moni varmasti ajattelee että vaihda sähköruisku ja heitä nämä hel..... mutta tähän ei vaan ole inspistä ruveta ruiskua nyt asentelemaan. :D

E: Jos jotain uutta vinkkiä tulee mieleen ni otan ilolla vastaan.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 360R Turbo -86
« Vastaus #229 : 25.11.2014, 21:23:51 »
Tervehdys pitkästä aikaa!

Viimepäivityksestä onkin aikaa joten voisi hieman päivittää mitä pientä on tapahtunut.

Eli autohan kävi rikkaalla mikä huomattiin leimassa.
Kaasari säädettiin kohilleen ja uudet öljyt vaihdettiin sekä jäykempi jousi.
Turbonpuolen ahtoputken tein kans valmiiksi samaisesta putkesta mistä muutkin eli 2,5" kun aijemmin oli vain ns. sovite putki paikallaan.

Muuten ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut muutakun kovaa ajoa sekä ankaraa kiillotusta uusien aineiden parissa
sekä talvitossut tuli heitettyä alle vaikka en oikein tuola loskap*skassa oikein ajelekkaan.

Ensikesän setuppia on ankarasti suunniteltu mitä tuonne pellin alle laittaa uuden kytkimen myötä että onko pata 200k uudelleen rakennettuna vai 230.
Jos päädyn tuohon 230 lohkoon mikä oli tarkoitus mennä 240 pellin alle niin sitten tuon auton moottorivalinnassa on 3 eri moottoria.

Mutta näistä muutoksista lisää vuodenvaihteen jälkeen kun saadaan siltä osin hommat käyntiin.
Sen verran voin toki paljastaa että polttoainetta suihkutetaan jokapyttyyn omalla suuttimella.

Vielä loppuun muutama kuvanen.        (älkää olkohuomaavinaan talvivanteita jotka ovat mallia vw :facepalm:)





-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 360R Turbo -86
« Vastaus #230 : 04.11.2015, 21:53:18 »
Tervehdys pitkästä aikaa!

Tämän auton suhteen ei ole nyt vuoteen oikeen tapahtunut mitään.

Oikeastaan vaan seissyt pihalla helmikuun alusta asti kun tuo R tuli taloon. Myös leima meni kesällä umpeen ja nestevuotojen takia ei ole oikeen
viitsinyt ajella/käydä leimaamassa.

Muutenkin tuo kesä on aina niin kiireistä aikaa että ei silloin oikeen mitään kerkeä autoille tekemään. Ainakaan mitään isoa.

Mutta nyt se kuuluisa kärpäsen purema on taas iskenyt ja kovaa onkin. Nyt lähtenyt ajatus hieman käsistä mitä autolle tekis jotta
voimalinjat kestäis sen 350-500hp karkeasti heitettynä.

Alunperin autoon oli tarkoitus vain rakentaa uudelleen tuo 2l vakio mosa tuolla r-sport sarjalla ja ehkä vähän viilattuna kun silloin oli vielä tuo
kalsarin sininen 240 talossa. Nyt kuitenkin tila,aika ja raha tilanteiden takia on siitä kesällä luovuttu ja harrastus
toiminta keskitetty lähinna tuohon pohjamaalattuun laatikkoon.

Nyt kun sekin on aika valmiiksi tuossa kesällä rakennettu on aika taas siirtyä tämän "aarteen" kimppuun.


Eli vähän tuossa nettiä selaillut niin suomessa kun ulkomaillakin etsien tietoa mitä ne muutamat jotak näistä on sitten ottanut voimaa sen
+400hp on tuonne voimalinjoihin vaihtanut.

Muutama vaihtoehto tässä mistä olis varaa valita jos tässä nyt nähä hommat tunnetusti lähtee käsistä. Kun kerran tuola tallissa olisi jo valmiina 230ft lohko.

1. Corveten perä,laatikko ja kardaani hässäkkä sovitettuna tuonne
2. Bmw zf aski+perä ja vetarit
3. Laatikko eteen sinne joku zf myös ja peräksi jonkin sortin 1031. Perä muokattuna niin että lehtijousi rakennelma jäisi paikalleen mutta vahvistettuna tottakai.

tässä muutamia kuvia/linkkejä ja videoita mitä löysin mistä tämä kärpäsen purema sitten on entisestään lisääntynyt.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5261.200
http://s50.photobucket.com/user/Quinnan/library/360n?sort=3&page=1
https://www.youtube.com/watch?v=oBR7NIeI-EY
https://www.youtube.com/watch?v=atGNa3N8hXg
https://www.youtube.com/watch?v=o4TL3tVWB4s S* S*


Siinä ois nyt muutama tai sitten 4 vaihtoehto on että hylkää kaikki ideat ja pitää tuon tekniikan korjattuna.
Toki noita ei suomessa ole vissiin montaa toteutettuna noilla hevoslukemilla tai sillä että laatikko siirretty eteen niin siksi tässä olis vuosiksi hommaa
tehdä välillä vähän erinlaista.

Kommentteja ja mielipiteitä otetaan nyt siis vastaan samalla kun omassa päässä tehdään omaa mietintä työtä :hello:
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #231 : 05.11.2015, 20:18:02 »
Jaahas et tämmöstä projektia jotenkin ääni tuolle corvette hässäkälle tai sit vaihtoehtona Porche 918 niin olisi kyllä hauska seurata.

Älä ainakaan siirrä sitä laatikkoa eteen.. pidä se tasapaino edelleen 50/50
On muuten hauskimpia kilkattimia mitä ikinä itse olen ajanut talvella. ja p#rsk#l# kun joskus hävitti oman mutta minkäs sille sit voi kun ei tila riittänyt niin pakko luopua jostakin
Ja menee ehdottomasti seurantaan O0
kiitoos ja anteeks.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #232 : 05.11.2015, 21:52:06 »
Akselin vaihto jäykkään ei sitten ymmärtääkseni kelpaa leimalle. Akseliston tyyppi (DeDion, jäykkä, erillisjousitettu) ei saa muuttua, jousituksen tyypin kyllä saa muuttaa (ennen ei saanut tehdä sitäkään). 960:n retkuperä ja joku laatikko sen eteen voisi olla yksi vaihtoehto, sitä en sitten tiedä mitä tuo 960:n perä kestää. 343CR:ssä kaiketi käytettiin 264:sta lainattua Getraggia transaxleksi muutettuna. Ja proto 343 V6:ssa Alfa 90 tai 75 transaxlea (niissä on kytkinkin siellä perällä laatikon edessä). Moottorin perään en lähtisi laatikkoa siirtämään, painojakautuma ja ajo-ominaisuudet kärsii, kaasupolkimelle tulee ahdasta jne.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #233 : 05.11.2015, 23:20:56 »
Pelkkä teho ei sitä voiman siirtoa riko ihan heti. MUTTA 3+5vaihteet ei kestä n.450nm tietämissä ja siitä ylöspäin jos pitoa löytyy. Omasta sianpäästä jarrutettiin 475hv 1.5 bar ahdoilla keskeneräisellä säädöllä ja VAKIO VOIMANSIIRROLLA lukuunottamatta kytkintä. Mitään järkeähän tuossa ei mulla ole pitää vakio voiman siirtoa ja siihen onkin tulossa jo muutos parempaan päin. Ja tuolla teholla ei laatikosta kuulunut vielä mitään ääntä kun 4 vaihdetta käytti jarrussa. Mutta ite suosittelisin joko veten voimalinjaa manuaalina tai sit se 6v automaattiki ois aika jees. Kunnon ohjain vaan askille ja sais senkin säädettäväks.
Toki porcshen voimansiirto on kans vaihtoehto vähän vaan hankalempia löytää
« Viimeksi muokattu: 05.11.2015, 23:23:23 kirjoittanut 360volvo »

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #234 : 06.11.2015, 00:08:56 »
Jaahas et tämmöstä projektia jotenkin ääni tuolle corvette hässäkälle tai sit vaihtoehtona Porche 918 niin olisi kyllä hauska seurata.

Älä ainakaan siirrä sitä laatikkoa eteen.. pidä se tasapaino edelleen 50/50
On muuten hauskimpia kilkattimia mitä ikinä itse olen ajanut talvella. ja p#rsk#l# kun joskus hävitti oman mutta minkäs sille sit voi kun ei tila riittänyt niin pakko luopua jostakin
Ja menee ehdottomasti seurantaan O0

no sitä laatikon siirtoa itsekki mietin vähän tuhoontuomittuna ideana.

Mitään radikaalia autolle ei tämä vuoden puolella vielä tapahdu mutta vuodenvaihteen jälkeen aloitetaan purkuhommat kun isäukko saa on projektinsa tallista ulos :pomo:

Pelkkä teho ei sitä voiman siirtoa riko ihan heti. MUTTA 3+5vaihteet ei kestä n.450nm tietämissä ja siitä ylöspäin jos pitoa löytyy. Omasta sianpäästä jarrutettiin 475hv 1.5 bar ahdoilla keskeneräisellä säädöllä ja VAKIO VOIMANSIIRROLLA lukuunottamatta kytkintä. Mitään järkeähän tuossa ei mulla ole pitää vakio voiman siirtoa ja siihen onkin tulossa jo muutos parempaan päin. Ja tuolla teholla ei laatikosta kuulunut vielä mitään ääntä kun 4 vaihdetta käytti jarrussa. Mutta ite suosittelisin joko veten voimalinjaa manuaalina tai sit se 6v automaattiki ois aika jees. Kunnon ohjain vaan askille ja sais senkin säädettäväks.
Toki porcshen voimansiirto on kans vaihtoehto vähän vaan hankalempia löytää

Minkälaisella vääntölukemilla tuo sun moottori sitten oli?
Koitin tuossa tuota veten perää ja lootaa etsiä mutta ei heti löytynyt että miten niitten saatavuus ja kuinka iso modaus on sijoittaa tonne perälle??

Yhtä vaihtoehtoa mietin tuossa jos jollekkin ammattilaiselle veis ton vakio lootan että se vahvikehitsattais. Yhden auton tuossa huomasin missä oli ko. laatikko ja +500nm vääntöä
t5 koneella. Sinne peräksi sitten vaikka 960/s90 murikka.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #235 : 06.11.2015, 08:40:00 »
Piru kun en muista minkä lukkoperän yksi ulkomaanelävä sovitti sianpään perään. Kumminkin jos en väärin muista niin välitys (lautaspyörä ja pinioni) oli sianpään oma sekä lukko runkoineen jostakin muusta kulkineesta. Sinällään ei ollut iso homma, lautaspyörän pulteille runkoon uudet reiät ja poskilaakereiden paikkoja piti koneistaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #236 : 06.11.2015, 12:44:23 »
no sitä laatikon siirtoa itsekki mietin vähän tuhoontuomittuna ideana.

Mitään radikaalia autolle ei tämä vuoden puolella vielä tapahdu mutta vuodenvaihteen jälkeen aloitetaan purkuhommat kun isäukko saa on projektinsa tallista ulos :pomo:

Minkälaisella vääntölukemilla tuo sun moottori sitten oli?
Koitin tuossa tuota veten perää ja lootaa etsiä mutta ei heti löytynyt että miten niitten saatavuus ja kuinka iso modaus on sijoittaa tonne perälle??

Yhtä vaihtoehtoa mietin tuossa jos jollekkin ammattilaiselle veis ton vakio lootan että se vahvikehitsattais. Yhden auton tuossa huomasin missä oli ko. laatikko ja +500nm vääntöä
t5 koneella. Sinne peräksi sitten vaikka 960/s90 murikka.
Jotain 560nm oli vääntöä. Tuo mun moottorin on melko ylävireinen. Perään ei suoraan käyviä lukkoja saa oikein mistään. Pahinta myrkkyä vakiovoiman siirrolle on alavääntö, esim sjs:n sianpää korkealla puristuksella pitkäiskuna ja 16v hatulla kun tuottaa vääntöä jo alhaalta paljon.. Corveten laatikko perä kardaanipaketin sovittaminen vaatii ainakin kytkinkoppamuutoksen, jonkin laisen vetariratkaisun,kytkinvauhtispaketin ja tottakai kiinnikkeet.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2015, 14:04:38 kirjoittanut 360volvo »

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #237 : 06.11.2015, 17:23:31 »
Piru kun en muista minkä lukkoperän yksi ulkomaanelävä sovitti sianpään perään. Kumminkin jos en väärin muista niin välitys (lautaspyörä ja pinioni) oli sianpään oma sekä lukko runkoineen jostakin muusta kulkineesta. Sinällään ei ollut iso homma, lautaspyörän pulteille runkoon uudet reiät ja poskilaakereiden paikkoja piti koneistaa.

Ei siinä varmaan hirveän monta vaihtoehto ollut. Tai ole.

Jotain 560nm oli vääntöä. Tuo mun moottorin on melko ylävireinen. Perään ei suoraan käyviä lukkoja saa oikein mistään. Pahinta myrkkyä vakiovoiman siirrolle on alavääntö, esim sjs:n sianpää korkealla puristuksella pitkäiskuna ja 16v hatulla kun tuottaa vääntöä jo alhaalta paljon.. Corveten laatikko perä kardaanipaketin sovittaminen vaatii ainakin kytkinkoppamuutoksen, jonkin laisen vetariratkaisun,kytkinvauhtispaketin ja tottakai kiinnikkeet.

Joo eihän tuo veten voimalinja paketti ole ihan bolt on.

Miltä se nyt muitten korvaan kuulostaa tuo vakio laatikko hitsattuna jos kerran sillä kestää sen ~+500nm ja sinne jatkoksi 960 perä vaikka sitten kemppi lukolla+jotkut vetari siihen.

En tiedä nyt tuleeko toimimaan kun niin pitkälle en ole tutkimuksissa päässyt eikä varmasti ole järkevin mutta helpoin keino ehkä?? :idiot2:
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #238 : 07.11.2015, 22:06:38 »
Ei siinä varmaan hirveän monta vaihtoehto ollut. Tai ole.

Joo eihän tuo veten voimalinja paketti ole ihan bolt on.

Miltä se nyt muitten korvaan kuulostaa tuo vakio laatikko hitsattuna jos kerran sillä kestää sen ~+500nm ja sinne jatkoksi 960 perä vaikka sitten kemppi lukolla+jotkut vetari siihen.

En tiedä nyt tuleeko toimimaan kun niin pitkälle en ole tutkimuksissa päässyt eikä varmasti ole järkevin mutta helpoin keino ehkä?? :idiot2:
En oo paljoo tietoo noista vahvistetuista m47 lukenu. Mutta riippuen tehotavoitteestasi ja käyttötarkoituksesta jollain 350hp vois vakiovoimansiirto kestää järkevällä käytöllä. Perä ei ilman lukkoa ilmeisesti kovin hyvin kestä kuminpolttoa. Jos kemppiä meinaat varmaan kestäs myös tuo vakio perä.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa
« Vastaus #239 : 07.11.2015, 22:26:30 »
En oo paljoo tietoo noista vahvistetuista m47 lukenu. Mutta riippuen tehotavoitteestasi ja käyttötarkoituksesta jollain 350hp vois vakiovoimansiirto kestää järkevällä käytöllä. Perä ei ilman lukkoa ilmeisesti kovin hyvin kestä kuminpolttoa. Jos kemppiä meinaat varmaan kestäs myös tuo vakio perä.
voin sanoa kokemuksesta että ei kestä hisattukkaan antautuu jokin muu.
itsellä katkesi akseli vaihde laatikosta perään.
juu ja järki käyttöä se ei ollut vaan reikä päässä :buck2:
kiitoos ja anteeks.

 

Autoracing  KL-varaosat