Samppasport  Futurez

Talvirenkaat

  • 1983 Vastauksia
  • 584347 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1050 : 30.04.2015, 08:25:43 »
Eikös tuo Nordman 4 ollut nastarenkaiden häntäpäässä viimeisimmässä testissä?
Muistaakseni hävisi parhaimmille kitkoille jopa jäällä ::)

Kyllä. Selittyneekö tuo sitten nastojen muutoksella? Tai sitten vaan renkaat kehittyvät niin nopeasti, että kymmenen vuotta (vai onko jo vanhempi?) vanha malli on jo todella kaukana nykypäivästä.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1051 : 30.04.2015, 21:56:55 »
Eikös tuo Nordman 4 ollut nastarenkaiden häntäpäässä viimeisimmässä testissä?
Muistaakseni hävisi parhaimmille kitkoille jopa jäällä ::)
Näin oli. Renkaat kehityy huimaa vauhtia ja joka vuosi uudet keskiluokan renkaat alkaa pärjäämään jo edellisvuosien kärkirenkaille.
Täytyy muistaa, että kyseessä on kuitenkin vanha malli ja moni ajelee vielä uusina testivoittajina hankituilla hakkis nelosillakin, eikä nekään vanhat ja kovettuneet renkaat  onnettomuuksia aiheuta, jos kuljettaja tietää, mitä tekee...

Ja kun omakin auto oli uusi, ei lamelleista nastarenkaissa taidettu osata uneksiakaa. Siihen nähdenhän Nordmanitkin jo tuovat kasipätkän talviajo-ominaisuudet tälle vuosituhannelle :D
Näissä niitä lamellejakin muuten on huomattavasti enemmän, kuin vaikkapa Hakka kaseissa, joissa suuri nastamäärä vaatii paljon jäykkää kumipintaa ja tämä varmasti heikentää lumipitoa.
Aiemmin tässä ketjussa ollut vertailukuva nasta- ja kitkarenkaan pinnasta, jolla selitettiin kitkan ylivoimaisuutta lumella ei siksi kerro koko totuutta, vaan kuvaa lähinnä ääripäiden eroa. Huippu kitkarengas Hakka R2 ja tunnetusti lumella heikko Hakkis kasi ei välttämättä kerro kaikkea keskiverto nasta- ja kitkarenkaan eroista yleisesti.

Tosielämässä on harvassa ne tilanteet, joista ei selviäisi ilman pakasta revittyjä tämän vuoden testivoittajia. Yleensä renkaiden erot huomaa lähinnä siitä, miten sujuvasti onnistuu lähdöt valoista ja kuinka usein tutuissa paikoissa tarvii turvautua hinaus-/työntöapuun. Itse selvisin koko talven jumittamatta ja ilman vaaratilanteita, joten renkaat hoitivat hommansa. Ja näin halvat renkaat voi uusia vaikka joka talvi. Kalliimmilla tulisi ajettua varmasti 1-2 talvea pidempään nuukuuttaan, kunnes kyllästyy luisteluun.

Oikeasti liukkaat, sekä myös kalliimmat, että "uskottavammat" merkiltään, on Michelin X-ice north xi3:t. Siskon volvossa tuollaiset oli ja vieläkin ovat uudenveroiset pinnaltaan ja nastoiltaan, mutta näiden kohdalla huonon testimenestyksen ymmärsi pitkin talvea ajeltuaan. Liikkeellelähtö sutimatta on mahdottomuus ja pitävät tasaisen huonosti niin jäällä, kuin lumellakin. Toisaalta tuo tasaisuus tekee niistä helposti ennakoitavat käytökseltään ja kurvit tekee mieli ottaa varman päälle ja parkkipaikka katsottua niin, että pääsee poiskin.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2015, 22:11:35 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1052 : 01.05.2015, 09:20:48 »
Näin oli. Renkaat kehityy huimaa vauhtia ja joka vuosi uudet keskiluokan renkaat alkaa pärjäämään jo edellisvuosien kärkirenkaille.
Täytyy muistaa, että kyseessä on kuitenkin vanha malli ja moni ajelee vielä uusina testivoittajina hankituilla hakkis nelosillakin, eikä nekään vanhat ja kovettuneet renkaat  onnettomuuksia aiheuta, jos kuljettaja tietää, mitä tekee...

Juuri näin mulla on edelleen hakkapelitta4 ajossa jotka ostin uutena testien perusteella S40:n ovat ollut vähällä ajolla ja nytkin taitaa puuttua max 10 nastaa per rengas, muut on vielä pinnassa ja purevat, eikä kulumaa ole kauheasti. Mutta se on selviö että ne on vanhat ja niillä ei enää parane riskeerata... kakkos autoon ihan ok vielä yhdeksi talveksi, sitten museoon.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1053 : 04.05.2015, 20:44:07 »
Kyllä tuollaisilla Nordman 4 pärjää ainakin 745:n kanssa, kun ajaa tilanteen ja kelin mukaan.
Lumelle ollut hyvä tuo karkeampi kuvio.

Enäähän noita ei uutena saa. Omani ostin 2013 joulukuussa.
Nyt kahden talven jälkeen nastahävikki on kaikissa 4 renkaassa ollut yhteensä 5 - 10 kpl.

Ensimmäisenä talvena tuli ajettua niillä noin 15 tkm, ja suurin osa isommilla teillä, ja pääkaupunkiseudulla, missä asfaltti oli näkyvissä.
Edestä taakse vaihtelin siinä 9 tkm kohdalla, ja seuraavana talvena oli samoiten päin kuin alta pois ottaessa, koska ajomäärä väheni huomattavasti.

Molempina talvina oli täällä etelässä suunnilleen puolet aikaa lumettomia teitä mitä ajelin, niin yllättävän vähän kuluivat tai lähti nastoja.
Lamellit ovat vielä pehmeät, ja pintaa sekä nastoja löytyy tarpeeksi, niin menevät vielä ainakin 3. talven farkun alla.

EDIT. Jäi nastähävikistä sana yhteensä pois.
          Tullut jonkun verran vedettyä kylki edellä, kun lunta on ollut, mutta muuten aika nätisti tullut ajeltua.
          Pintaa oli nyt 2 talven jälkeen hieman yli 6 mm.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2015, 22:24:33 kirjoittanut Niko_S »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1054 : 04.05.2015, 20:57:08 »
Eipä nordman 4:sen kanssa vaadittu mitään erikoista huomiota talvella... hyvin toimi tuo 945:sen alla ja tänä vuonna  en ahtojakaan talveks pudottanu  :pomo: 3s talvi ainanki ajetaan noilla... Nastoja on muutama karannut per renkas mutta ne on aina vetäviltä kadonnu  V:>
n6mm pintaa jäljellä....
« Viimeksi muokattu: 04.05.2015, 21:06:51 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1055 : 04.05.2015, 21:17:50 »
Contilta tulee ensi talveksi vihdoin uusi nastarengas, jossa pitäisi olla saman verran nastoja, kuin hakka 8:ssa. Ilmeisesti sellaiset pitää hankkia nelivetoon  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1056 : 05.05.2015, 22:24:20 »
Minäkin pärjäsin ensimmäisen talveni ihan hyvin noilla Nordmaneilla. Loppu talvesta kun oli pari zäkkiä hiekkaa kontissa niin vaikka puuhun ois kiivetty  ;D
Pari kertaa jäisellä tien pinnalla jäätiin sutimaan vaikka tarkoitus oli päästä etenemään, mutta niistäkin selvittiin, auto on edelleen ehjä...

Sinänsä olis kiva päästä tollaseen rengasvertailuun, ja ihan renkaitten merkistä/mallista tietämättä antaa mielipiteensä. Sekin olis hyvä toteuttaa autolla, jolla on tullut paljon itse ajettua ja muuten tuttu. Tällöin huomais paremmin sen vallitsevan eron...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1057 : 06.05.2015, 09:16:31 »
Pieni huomion poikanen renkaista, en ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota mutta hakkapelitta 5 SUV on olka-alueeltaan hieman leveämpi kuin 7 SUV 235 -koossa on puoli senttiä eroa  :2funny:
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1058 : 11.05.2015, 12:46:18 »
Kyllä tuollaisilla Nordman 4 pärjää ainakin 745:n kanssa, kun ajaa tilanteen ja kelin mukaan.
Lumelle ollut hyvä tuo karkeampi kuvio.

Enäähän noita ei uutena saa. Omani ostin 2013 joulukuussa.
HKPL 4:sta olis ollu vielä tarjolla, ja jopa 2:stakin... Tilasin kuitenkin 5:t.  :)

Uutuus on niin suhteellinen käsite, rengas ku rengas on ainakin pari viikkoo vanha ennenkö alle ehtii. :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1059 : 11.05.2015, 16:15:51 »
HKPL 4:sta olis ollu vielä tarjolla, ja jopa 2:stakin... Tilasin kuitenkin 5:t.  :)

Uutuus on niin suhteellinen käsite, rengas ku rengas on ainakin pari viikkoo vanha ennenkö alle ehtii. :D

Renkaissakin tapahtuu kehitystä. Vannetukun mukaan master nordic 3 uusionastakin voittaa useita testivoittoja saaneen hakkapeliitta 5:n ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1060 : 11.05.2015, 18:56:01 »
Renkaissakin tapahtuu kehitystä. Vannetukun mukaan master nordic 3 uusionastakin voittaa useita testivoittoja saaneen hakkapeliitta 5:n ;).
Niin varmaan, mutta miksei sitä kaivautuisi poteroihinsa tässäkin asiassa. :D

Ei se minusta tee mistään renkaasta sen huonompaa, vaikka parempia olisi vuosien mittaan tullut markkinoille. Kun on tottunut ajamaan ja tykännyt vanhanmallin nokialaisista, on se tuttu ja turvallinen vaihtoehto, eikä tule yllätyksiä kulumisen tai ominaisuuksien suhteen.

Ei närästäs ajaa edes hakkakakkosilla, mutta alkavat olla niin iäkkäitä että pito perustuu lähinnä siihen kuinka kauan renkaassa rautaa riittää.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1061 : 11.05.2015, 20:06:30 »
5v eteenpäin, niin HKPL 8 naureskellaan, että kuinka huono jääpito siinä on uusiin malleihin verrattuna ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 607
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1062 : 24.06.2015, 19:43:24 »
Välillä ku suhaa jollain vanhoilla Keski-Euroopan kitkoilla ni kyllä jopa uudehko nastakumi tuntuu siltä että ku koko auto olis päivittynyt. Goodyearit oli unelma kumit mutta vois kokeilla taas jotain toista tohon farkku lullaan.
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1063 : 24.06.2015, 21:47:34 »
Hakkapeliitta 9:t. Ne on hyvät!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1064 : 24.06.2015, 22:15:51 »
Hakkapeliitta 9:t. Ne on hyvät!

Sat varmaan odottaa hetken... Minusta 10 oli paremmat.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy