Kulkukoira  Proturbo

Talvirenkaat

  • 1983 Vastauksia
  • 584290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #555 : 09.10.2013, 11:10:25 »
Tämä ei ollut missään nimessä trolli, mutta arvasin että jotkut testeihin uskovat älähtää.

Voisin esittää pari kysymystä; Mistä TIEDÄT että testejä ei ole MILLÄÄN tasolla maksettu? Lue edellinen lause tarkkaan. Onko sinulla sisäpiirin tietoa? Tottakai sitä yritetään antaa kuva että ollaan puolueettomia...

Itse en omalla KÄYTÄNNÖN kokemuksella paljon tiedäkään noista uusiorenkaista, mutta olen kuullut niistä KÄYTTÄJÄKOKEMUKSIA mitkä meinaa aika paljon enemmän kuin mitkään testit. Olen tässä rengastestiasiassa ollut jo useamman vuoden samaa mieltä kaikkien muidenkin renkaiden kohdalla.
Noista uusiorenkaista olen kuullut vasta viimevuosina ja esim. tuota mainitsemaani firmaa ei voida verrata muihin vastaaviin firmoihin kun valmistustapa on perusteellisempi. Olen perehtynyt asiaan. Itselläni oli vähän samanlainen suhtautuminen noihin uusiorenkaisiin ENNEN kuin sain kuulla niistä enempi oikeita kokemuksia ja perehdyin siihen miten niitä oikeesti valmistetaan.

Onhan se niin että kun joskus joku pinnattuja tehnyt on pilannut niiden maineen, se heti yleistetään kaikkiin pinnattuihin ja näyttää siltä että jopa näihin uusiorenkaisiinkin ja sitä asennetta on äärettömän vaikea enää muuttaa, ainakin niillä jotka perustavat näkemyksensä yleiseen mielipiteeseen, ilman mitään oikeaa tietoa asiasta. Mutta onneksi on ihmisiä jotka osaavat kyseenalaistaa yleisen mielipiteen ja ottaa asioista selvää että mikäs se todellisuus onkaan...tämä koskee niin montaa muutakin asiaa tässä maailmassa.

Itse en ole ostamassa uusio- tai orkkisnastarenkaita koska ajan paremmilla talvikumeilla, eli kitkoilla. (Tämä oli pieni trolli, myönnetään, mutta kuitenkin tosiasia minun kohdallani ja ehkä tästä taas joku muukin oppii jotain kun huomaa ettei ne nastat sen kummemmat kaikkien mielestä ole.)  ;D


Niitä käyttäjäkokemuksiakin voi olla erilaisia. Joku Pertti Perusautoilija, joka ajaa punaisella Corollalla voi ylistää jonkin keski-euroopan kitkankin maasta taivaisiin talviolosuhteissa.

Aikoinaan 18-vuotiaana ostin ensimmäiseen autooni (740) uudet hkpl 4:et ja minusta ne oli varsin loistavat renkaat varsinkin pidoltaan ja pohjois-suomessa kun asustelen ja silloin vielä tuolla itärajan tuntumassa niin talvetkin ovat talvia. Pari talvea alla pyöri michelinin x-ice northit, jotka olivat suorastaan liukkaat noihin hakkapeliitoihin verrattuna. Nyt alle tulee uudet hkpl 7:t enkä usko, että tarvii pettyä :-*
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #556 : 09.10.2013, 11:16:11 »
sivuttais- ja vetopito... En tiedä olenko tullut vuosien varrella jotenkin sokeaksi asialle. Vetopito ei nastafillarilla tai kitkalla ole kaksinen kun alla on pelkkää asfalttia. Sivuttaispito ei ikinä ole tuntunut huonolta, toki talvirenkaan runko on veltto, ethän tarkoittanut juuri tuota velttoutta, jonka takia mm. ohjattavuus kärsii.

Molemmat on talvirenkaan ominaisuuksia, valitettavasti. Kesärengas on huono talvirengas ja talvirengas on huono kesärengas. Erilainen kuvio, kumin koostumus ja täysin erilaiset vaateet rungolle.
Kitkarenkaalla tuo velttous vielä korostuu pehmeytensä takia!
Kitkarenkaan pito perustuu noihin lamelleihin ja sitä kautta ovat jonkin verran veltompia, kuin nastarenkaat. ::)
Itse ajelin viime vuonna osan talvesta uusilla HP R kitkoilla ja pidoltaa olivat ällistyttävän hyvät!
Ainut oli todellakin sellainen keli, että satoi vettä ja tie muuttui märäksi jäätiköksi, niin silloin kyllä kaipasi nastoja
Toistenkin voisin kitkat ostaa ainakin henkilöautoon!
Korkeemman painopisteen omaavassa autossa voi mutkassa jäätiköllä auto lähteä helpommin lapasesta ja kitkarengas ei juurikaan ilmoittele luistosta :-[
Tosin XC60 kelpuutan ainoastaan nastarenkaan tuon korkeamman painopisteen takia 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #557 : 09.10.2013, 12:49:54 »
Tämä ei ollut missään nimessä trolli, mutta arvasin että jotkut testeihin uskovat älähtää.

Voisin esittää pari kysymystä; Mistä TIEDÄT että testejä ei ole MILLÄÄN tasolla maksettu? Lue edellinen lause tarkkaan. Onko sinulla sisäpiirin tietoa? Tottakai sitä yritetään antaa kuva että ollaan puolueettomia...
Jos ne olisi maksettu niin miksi esim. TM olisi pari vuotta sitten paljastanut Contenentalin doupatun renkaan. Niin yleensä se joka alkaa syyttäämään esittää jotain tukea väitteilleen eikä vaadi että muiden pitää todistaa omat väittämät vääräksi  :nohnoh

Joko rengasvalmistajat maksaa kaikki julkaistavat testit kun ne mittaustulokset on aikalailla saman suuntaiset. Ei ole sattunut silmään että jossain olisi kiinalaiset olleet hyviä. Rengasvalmistajat toimittavat testaajille renkaat. Parhaiten menestyjät sitten testataan jälkeenpäin uusiksi ja verrataan kaupasta saataviin malleihin. Tässä testissä Conti jäi kiinni vaikka ei koskaan myöntänyt douppausta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #558 : 09.10.2013, 13:30:33 »
Kitkarenkaalla tuo velttous vielä korostuu pehmeytensä takia!
Kitkarenkaan pito perustuu noihin lamelleihin ja sitä kautta ovat jonkin verran veltompia, kuin nastarenkaat. ::)

Noinhan se on.
Tosin ei tuollainen 40-sarjan kitka tai pienempi enää ihan hirveästi lölly tai ole veltto, varsinkin sopivilla paineilla.  ::)
Erot ovat pieniä vastaavan kokoluokan nastoihin mutta tietenkin noissa "donitsi-sarjan" renkaissa ero on jo hyvinkin selvä.
Fiesta -no- boost

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #559 : 09.10.2013, 13:33:13 »
En tarkoittanut velttoutta, sehän nyt on ihan ymmärrettävää.
Tarkoitin ihan rehellistä pidon menetystä ohjaavilta pyöriltä nopeassa suunnan vaihdossa. Samaan ilmiöön voi liittyä tuo vetopidon heikkous (omien kokemuksien mukaan ainakin hkpl5 ja -7), koska etuvetoisilla autoilla olen moisen huomannut. Nyt on edessä ensimmäinen talvi takavetoisella ja renkaana hakkapeliitta (en muista numeroa).

Mielestäni olet oikeassa hakkisten ajokäytöksen suhteen. Etuvetoisessa autossa (ainakin vanhemmissa) ne tuntuvat olevan voimakkaan aliohjaavat. Omat kokemukset perustuu hakkoihin 1, 4, 5 ja 7 sekä nordman nelosiin.

Sen verran olen kuitenkin eri mieltä, että minusta hakkapeliitat ovat juuri niin hyviä renkaita kuin testit osoittavat. Aliohjaaminen on haettu ominaisuus - pito ei minusta katoa mitenkään veitsellä leikaten, vaan rengas pikemminkin haraa vastaan ja varoittaa liiasta vauhdista. Aliohjaaminen nyt kuitenkin taitaa olla suurimmalle osalle autoilijoista se turvallisempi pidonmenetystapa.

Itse tykkään kääntää etuvetoakin mutkaan sisälle kaasun kevennyksellä, mutta hakkapeliitat ei tähän minun ajamissani autoissa ole suostuneet vaan niillä etupää alkaa sortaa aiemmin. 360 b200k ja hkpl1 kombo aliohjas niin p*rkeleesti, aina ei kaasun polkeminenkaan auttanut. Turboseiskassa hakkapeliitat ei kyllä olleet lainkaan aliohjaavat? ???

Goodyearin UG500 taitaa olla edelleen oma lemppari, oli talvisella tiellä todella täsmällinen ajettava ja kevyesti yliohjaava (etuvedossa).
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #560 : 09.10.2013, 15:02:22 »
ot: Jospa ne Contilla eivät maksaneet tarpeeksi "suojelurahaa"

Kyllähän  se turvallisin "talvirengas" löytyy sieltä kuljettajan pääkopasta, tai ainakin pitäisi löytyä. Sovittamalla oman ajonopeutensa ja taitonsa vallitseviin ajo-olosuhteisiin pärjää huonommallakin renkaalla. Vastaavasti, jos tuudittautuu siihen testivoittajan renkaan ylivoipaisuuteen, on kyllä ihan pihalla turvallisesta ajamisesta  :nohnoh

Jollekkin saattaa tulla ajatuksia, että kuinka voi välttyä onnettomuudelta, jos joku toinen ajaa päälle. No, se toinen kuski ei sitten ole osannut sisäistää tuota ylempänä olevaa tekstiä  :idiot2:

Minusta sinä olet täysin väärässä olemattamalla, että renkaat tai muut turvallisuutta parantavat laitteet ollaan heti ulosmittaamassa kaahaamalla. Nimenomaan talvirenkaat on se viimeinen paikka säästää, kun keli menee hirveäksi (alijäähtynyt vesi ja peili kirkas jää).

Jos sinun mukaan renkaalla, kuin renkaalla pärjää, niin miksi talvi yllättää joka vuosi?

EDIT:Unohtui vielä mainita tuo fysiologinen seikka, että henkilöauto on neljällä kämmennen kokoisella pinnalla kiinni tiessä ja massaa 1000-2000kg eli noin 250-500kg per/pinta. Kannattaa miettiä siis ajaako hyvällä renkaalla
« Viimeksi muokattu: 09.10.2013, 17:23:14 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #561 : 09.10.2013, 17:33:15 »
Kyllähän  se turvallisin "talvirengas" löytyy sieltä kuljettajan pääkopasta, tai ainakin pitäisi löytyä. Sovittamalla oman ajonopeutensa ja taitonsa vallitseviin ajo-olosuhteisiin pärjää huonommallakin renkaalla. Vastaavasti, jos tuudittautuu siihen testivoittajan renkaan ylivoipaisuuteen, on kyllä ihan pihalla turvallisesta ajamisesta  :nohnoh

Nimenomaan!  O0

Itse olen niin perusautoilija, joka ei tiedä mistään mitään, että kun yhtenä vuotena vaihdettiin 3mm ÄSSÄT pois ja seuraavana syksynä uudet HKPL4 alle, niin en kyllä sen kummempaa analyysia osannut noista kahdesta renkaasta tehdä. Ääni kertoo, kun pito lähtee ja sitten otetaan iisimmin.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #562 : 09.10.2013, 17:36:56 »
EDIT:Unohtui vielä mainita tuo fysiologinen seikka, että henkilöauto on neljällä kämmennen kokoisella pinnalla kiinni tiessä ja massaa 1000-2000kg eli noin 250-500kg per/pinta. Kannattaa miettiä siis ajaako hyvällä renkaalla

Ei ku kyllä sekin mainittiin jo

Auto on kumminkin tiessä kiinni neljällä kämmenen kokoisella alueella renkaiden muodossa, niin itse ostan silloin parasta mitä rahalla saa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #563 : 09.10.2013, 17:41:18 »
Jos ne olisi maksettu niin miksi esim. TM olisi pari vuotta sitten paljastanut Contenentalin doupatun renkaan. Niin yleensä se joka alkaa syyttäämään esittää jotain tukea väitteilleen eikä vaadi että muiden pitää todistaa omat väittämät vääräksi  :nohnoh

Joko rengasvalmistajat maksaa kaikki julkaistavat testit kun ne mittaustulokset on aikalailla saman suuntaiset. Ei ole sattunut silmään että jossain olisi kiinalaiset olleet hyviä. Rengasvalmistajat toimittavat testaajille renkaat. Parhaiten menestyjät sitten testataan jälkeenpäin uusiksi ja verrataan kaupasta saataviin malleihin. Tässä testissä Conti jäi kiinni vaikka ei koskaan myöntänyt douppausta.

Väittely on yleensä siinä vaiheessa jo ohi, kun toisella on faktat mitkä näyttää ja toinen heittää mututuntumalla, että ne ei pidä paikkaansa ja itsellä ei ole mitään faktoja, mutta faktat omistavan pitää todistaa että ne pitää paikkaansa  ;D. Loputon oravanpyörä.

http://www.radiorock.fi/ajankohtaista/juuri-nyt/media/heikel%C3%A4-korporaatio-aamulla-2102013 Hyvä esimerkki  ;). Alkaa noin 8 minuutin kohdalta.

Itsellä omassa ensimmäisessä autossa oli Ekoturbon ET10 pinnoitetut nastarenkaat. Niillä ajelin kaksi talvea takavetoisella starletilla ja voi sitä ilon riemua, kun meni lintassa. Vaihdoin hakkapeliitta 2:n, niin siinä meni sekin ilo. Toinen kokemus noista pinnotetuista nastarenkaista on, kun tuli skeidan mukana alle pari kuukautta vanhat Master Nordic:t. Jouduin ajamaan 200km ja lähti samantien myyntiin. Tilalle tuli hakkapeliitta 7:t eikä ole harmittanut.

Nopesti nastarenkaat mitä pyörinyt alla: Hakkapeliitta 10, Hakkapeliitta 2:t 2 sarjaa, Hakkapeliitta 4 2 sarjaa, Hakkapeliitta 5 2 sarjaa, Hakkapeliitta 7 3 sarjaa ja nyt hakkapeliitta 8:t. Tämän lisäksi Eko turbo:n ET10, Master Nordic:t, Gislaved:n nord frost 3:t, Michelin X-Ice North 2 sarjaa ja yhdet UG500:t sekä Goodyear:n ultragrip ice artic:t.

Tuossa maanantaina vaihdattelin työautoon nastarenkaat ennen ruuhkia. Kyllä heti huomasi kesärenkaiden jälkeen, että +13 asteen lämpötilassa nuo hakkapeliitta 7:t oli löysät, mutta sen kyllä tiedostin itsekkin kun laitatin renkaat alle. Ei jaksa aamulla ensi viikolla jännittää, kun on aamupakkasia ja 100 ihmistä jonottaa renkaiden vaihtoon. Skeidaan vaihdan myös viikonloppuna nuo kasit alle, niin voi rauhassa ajella nastat sisälle, kun on pehmoinen asvaltti eikä renkaat kulu.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #564 : 09.10.2013, 17:50:04 »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #565 : 09.10.2013, 18:46:52 »
Itsellä alla pari talvea pyörinyt Hakkapeliittaa 7-renkaat, joita ennen oli hakkapeliitta 4:set. Pitohan oli tietenkin aivan mahtava kun kuluneet hakka neloset vaihtoi uusiin seiskoihin. Tyytyväinen olen ollut, mutta tiedossa oli ostaessa ainoa huono puoli eli sivuttaispitoa huomattavasti vähemmän kuin veto- tai jarrutuspitoa. Nastaat ovat siis suorakulmion muotoiset ja pidempi sivu on renkaan vetosuuntaan nähden.

Itse haluan vain parasta mahdollista pitoa renkailta jäällä ja lumella niin vaihtoehtoja ei oikeastaan muita ole. Hakkapeliitta 8 seuraavaan autoon sitten  :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Talvirenkaat
« Vastaus #566 : 09.10.2013, 19:12:40 »
Nokian Hakkapeliitta kakkoset pyörähtää alle kun se hetki koittaa.
"Jos noilla vielä yhden talven..."


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Poissa V70 D5-07

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #567 : 11.10.2013, 18:25:41 »
Kun mainitsee hinnan, niin tuo rengaskoko kannttaa myös mainita  ;)

205/55/16  ;D
Edelliset:2Xv40 ja S60 D5 Aut.V70 D5 Aut.
Nyt: Cooper-66,Can-am outlander 650 abs-18.Volvo V60 D4 AWD-20.Valmet 604-83.Valmet 361D-62

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #568 : 14.10.2013, 18:45:07 »
Tuli tilattua Nokia hakkapeliitta 8 205/55R16 sarja ovelle kannettuna 650€ ::)

Siihen vielä parikymppiä asennukseen...

Toivottavasti on hyvät ajaa :)

Miten muuten renkaat kannattaa sisäänajaa?

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #569 : 14.10.2013, 18:53:10 »
Tuli tilattua Nokia hakkapeliitta 8 205/55R16 sarja ovelle kannettuna 650€ ::)

Siihen vielä parikymppiä asennukseen...

Toivottavasti on hyvät ajaa :)

Miten muuten renkaat kannattaa sisäänajaa?
Varmaan muutama sata kilometri kevyesti jarruttaen ja kiihdyttäen. Näin ite tein Hakka seiskoille  :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Proturbo  Autodiagnoosi