Samppasport  Futurez

Talvirenkaat

  • 1983 Vastauksia
  • 584277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #750 : 10.12.2013, 20:54:39 »
Mutta silti, jos joku molopää ajaa kolmion/stopin takaa eteen ja siksi törmäät, ei vika ole huonoissa renkaissa. Se syyllinen munakuski löytyy eteen ajaneen auton ratin takaa. Ymmärrän pointin, mutta silti ne renkaat ja pidonmenetys eivät olleet johdannainen koko kolariin, vaan munakuski joka tuli eteen. Haukut väärää puuta, jos pelkästään pyöriä syytät. :nohnoh

Edelleen seuraavalla viikolla hankituilla Michelinin X-Ice north:lla olisi pysähtynyt  ;). Mun esimerkki oli juuri tapauksesta missä paremmilla renkailla olisi tuo vältetty. Toisaalta kyllä mua tuo 1350 euroa lohdutti kummasti, kun vaihdoin ehjän vaihdelaatikon jossa toimi vitosvaihde ja myin auton vielä 4500 eurolla pois  ;D. Harvoin autolla tekee 4000 euroa tiliä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #751 : 10.12.2013, 20:57:23 »
Edelleen seuraavalla viikolla hankituilla Michelinin X-Ice north:lla olisi pysähtynyt  ;).
Edelleen vika kyseiselle sattumalle ei edelleenkään ollut renkaissa. Munakuski tuli eteen.

Vai pitääkö asentaa Volvoon jarruvarjo, jarruraketti ja "keppijarru" maata vasten vain siksi, että ne saattavat jonain päivänä auttaa jäämään sen marginaalin paremmalle puolelle? Ei...

Olen kanssasi samaa mieltä, huonot renkaat on huonot jne. Mutta suurin ongelma on autojen käyttäjät. Ilman munia, ei olisi kolareita.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #752 : 10.12.2013, 21:09:20 »
Edelleen vika kyseiselle sattumalle ei edelleenkään ollut renkaissa. Munakuski tuli eteen.

Mutta suurin ongelma on autojen käyttäjät. Ilman munia, ei olisi kolareita.

Minä olen niin epätäydellinen että teen virheitä ja jos paremmat renkaat pelastaa joko minun tai jonkun muun, niin eikö se ole hyvä.

Ajatusmallisi ei uppoa mun päähän, kukaan ei ole täydellinen ja harva tarkoituksella mokailee liikenteessä, vai mitä tuumaat?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #753 : 10.12.2013, 21:19:02 »
Minä olen niin epätäydellinen että teen virheitä ja jos paremmat renkaat pelastaa joko minun tai jonkun muun, niin eikö se ole hyvä.

Ajatusmallisi ei uppoa mun päähän, kukaan ei ole täydellinen ja harva tarkoituksella mokailee liikenteessä, vai mitä tuumaat?
Siis joo kyllä, minäkin allekirjoitan täysin tuon, että hyvät renkaat on tottakai "elinehto", mikäli liikutaan sillä marginaalilla (vaikka ei ulosmitattaisi mitään, vaan yllättävä tilanne).

Minä nyt vain puutuin siihen, ettei kolari ollut suoraan renkaiden syy. Kolari oli eteentulijan syy (ainakin kertoman perusteella).

Ja eiköhän olla sinun(kin) kanssa aika samaa mieltä, että kyllä kovinkin moni tuolla liikenteessä ihan tiedostetusti ajaa sitä +5 - 15km/h ylinopeutta, tulee kolmion takaa eteen "kyllä mä vielä kerkeän" -periaatteella ja ajelee punaisia päin sanoen "vanhoilla vihreillä vielä yksi mahtuu...". :nohnoh

Tullut seurattua kaverin (liikenneopettaja) ammattia vierestä nyt parivuotta. Vika on asenteissa ja käytöksessä. Myöskin siinä asenteessa, että ajetaan niillä 1mm turvarajalla olevilla pyörillä "koska ovat vielä lailliset". Minäkin ajoin yhden talven, koska ei yksinkertaisesti ollut rahaa ostaa uusia renkaita joulun alla (ainiin, ei pitäisi ajaa autoa ollenkaan).

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #754 : 10.12.2013, 21:31:57 »
Eikö se ollut molempien syy? Jos ei olisi tullut eteen, kolaria ei olisi syntynyt tai paremmat renkaat olisi estänyt kolarin. Nyt mullekkin aukesi mitä hait - pitkät piuhat.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #755 : 10.12.2013, 21:40:46 »
Eikö se ollut molempien syy? Jos ei olisi tullut eteen, kolaria ei olisi syntynyt tai paremmat renkaat olisi estänyt kolarin. Nyt mullekkin aukesi mitä hait - pitkät piuhat.

Poliisien mukaan se oli kolmion takaan eteen tulleen syy vaikka ajoin perään. Ei kumoa väistämisvelvollisuutta  ;). Kysyivät vielä tältä pojanklopilta, että onko hyvät renkaat alla vai lähdetäänkö katsomaan, kun meinasi vielä kiistää asian. Ensin tosin kysyivät olisitko kesäkelillä kerinnyt, niin totesi että olisi. Toki silminnäkijöiden tiedot otin heti ylös itse, jos rupeaa vänkäämään mitä tapahtui.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #756 : 10.12.2013, 21:44:13 »
Eikö se ollut molempien syy? Jos ei olisi tullut eteen, kolaria ei olisi syntynyt tai paremmat renkaat olisi estänyt kolarin. Nyt mullekkin aukesi mitä hait - pitkät piuhat.
Elämätön asia ei käsittääkseni puutu tekemisiin. Joten jos hiuksia alamme halkomaan, oli eteentulleen syy. Peräänajaminen ja pysähtymättömyys taas johtui liian suuresta tilannenopeudesta jolloin "tilanne" = liukas keli + huonot renkaat.
Tosin, tämä ei ollut ennalta-arvattava tilanne, joten mennään jo ihan mettään tässäkin. Lopetan tämän jeesustelun nyt tähän paikkaan. :2funny:

Mutta joo, jatkossa pyrin itse pitämään renkaat aina vähintään hyvinä. On siinä niin valovuosien ero 6 vuotta vanha ja 4-5mm vrt. 3 vuotta vanha 8-9mm. Kolmevuotiaat ovat menettäneet jo parhaan pitonsa, mutta minulla ei ole vielä noin pitäviä renkaita ollut.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #757 : 13.12.2013, 20:52:53 »
Tässä viikolla oli pari päivää kunnon kaljamakelit ja tuli hkpl seiskoja testailtua eikä voi olla kuin tyytyväinen :3/4 jättää sen:
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #758 : 13.12.2013, 21:34:42 »
Mun täytyy sanoa nyt kun hakkapeliitta 8:lla on takana noin 2000km, että en ole tyytyväinen renkaiden ajotuntumaan. Renkaista ei tiedä milloin ollaan "äärirajoilla" tai pidon limiitillä eli ajontuntuma on sellainen pehmeä ei tarkka. Vertailu kohde on kyllä eri auto Goodyear:n iceartic:lla jotka on todella tarkat ajaa ja tietää kokoajan missä ollaan menossa. Toki nuo kasit ei yllätä ja ovat olleet yllättävissäkin tilanteissa, joka centtinsä arvoiset, mutta kyllä tällä hetkellä fiilis on, että seuraavat renkaat on continental:t joita aion kokeilla
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #759 : 13.12.2013, 23:04:25 »
Onko nastojen rapina saatu liian piiloon? Äänet on iso osa sitä tuntumaa tiehen.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #760 : 13.12.2013, 23:11:08 »
Onko nastojen rapina saatu liian piiloon? Äänet on iso osa sitä tuntumaa tiehen.

Mä en ole tuohon kiinnittänyt milläänlailla huomiota, koska se on epärelevantti asia mulle, mutta mututuntumalla vanhasta muistista sanoisin että ovat vähä äänisemmät, kuin seiskat. Tosin jurnuuttavat kyllä yli 100km/h nopeuksissa selvästi, mutta tuo skeida nyt ei muutenkaan ole hiljaisimmasta päästä kuten ei uudetkaan.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #761 : 14.12.2013, 09:56:25 »
Mä olen yrittänyt pohtia miksi en kitkoihin uskalla siirtyä ja jääpito - jota täällä on nemmän kuin muualla ja toinen keskeinen on se, että siitä rapinasta kuulee kun ollaan pidon rajoilla..

Poissa Pankari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #762 : 14.12.2013, 11:38:19 »
Minun kokemus Continentalin CIC on sellainen, että pitoa kyllä riittää ja pito ei karkaa yhtäkkiä vaan antaa luistaa tasaisesti.
Ja äänimaailma ainakin S80 2012 on todella hiljainen, hieman on uraherkkä ja levoton välillä, mutta pitäisi kokeilla lisätä painetta
hieman jos vaikka rauhoittuisi.


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #763 : 14.12.2013, 11:50:09 »
Paineilla on iso merkitys ajettavuuteen, omakin kulkee paineiden tarkastuksen jälkeen kuin urissa - entisen kiemurtelun jälkeen.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #764 : 14.12.2013, 13:03:05 »
Paineilla on iso merkitys ajettavuuteen, omakin kulkee paineiden tarkastuksen jälkeen kuin urissa - entisen kiemurtelun jälkeen.

Tuo unohtui mainita, että eri paineilla on kokeiltu. Tosissaan ajelen normaalisti 2.8 bar paineilla, mutta ei auttanut vaikka laski 2.5 bar paineet.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Carcom Oy  Ateho