Autoracing  KL-varaosat

Talvirenkaat

  • 1983 Vastauksia
  • 584303 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #780 : 23.12.2013, 22:46:04 »
Sopiva käyttökohde vanhoille talvirenkaille: peräkärryyn.

Lämmin suosittelu peräkärryn omistajille, hankkikaa talvirenkaat kärryyn vaikkei jarruttomiin niitä vaaditakaan. Oma päätös tuli viime talvena sen jälkeen kun jarruton kärry teki risteyksissä pari sykettä nostattavaa luisua (mönkijä lavalla). Ensimmäiset talvirenkaiksi luokiteltavat renkaat mitkä osui käteen oli 2002 vuosimallin Hakkapeliitta 2 nastat. Ne alle, ja sen jälkeen ei kärry ole tehnyt yhtäkään ylimääräistä liikettä. Auton alla tuommosilla kumeilla ei enää ole juurikaan käyttöä mutta jos rungot on ehjät niin kärryn alla ne palvelevat täysin.

Hyvä vinkki, mutta eihän ne kärrynrenkaat nyt muutenkaan paljon maksa, kun on niin pienet? Satasella ehkä saa uudet talvirenkaat ja mielenrauhan, jos kärriä paljon talvella vetää? Onneksi nykyautojen ESP osaa ottaa kärrin huomioon ja tekee korjaukset automatic jos kärrin huomaa heittelehtivän.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #781 : 23.12.2013, 22:57:22 »
Hyvä vinkki, mutta eihän ne kärrynrenkaat nyt muutenkaan paljon maksa, kun on niin pienet?
Sehän riippuu kärristä, miten pienet on. ;) Ja pienikokoisissa renkaissa saattaa olla se 3-5v vanha "laaturengas" hyväkuntoisena vielä huomattavasti parempi, kuin halpis-kiinanihme uusi.
Isoveljellä oli joskus 127 Fiatissa upouudet nastarenkaat kokoa 135/60 r13. Olivat kuulemma jonkin mopoauton suositusrenkaat ja halvat (just jonkun 150€/sarja). En tiedä mikä niiden renkaiden suunnittelussa oli mennyt *erseelleen, mutta pito ei ollut sitten mihinkään suuntaan. Mutkassa auto ei kääntynyt, paikaltaan ei juuri eteenpäin liikkunut jos yhtään jäätä/lunta ja jarrupitokin vähän niin ja näin. Vissiin kumiseos/runko niin kova ettei itse rengas pitänyt juuri ollenkaan vaan vähäisetkin pidonrippeet tulivat nastoista (jotka olivat nätissä jonossa kuvion ulkoreunoilla).

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #782 : 23.12.2013, 23:02:23 »
Oli puhe jarruttomista kärryistä, kai niissä yleensä aika sirot renkaat on, ellei ny omistaja ole halunnut tuunata  :)

Juu, tarkoitin toki että uutena hankkisi ihan laaturenkaat. Onhan ne vaikka viisi vuotta vanhat laaturenkaatkin jo parhaat pitonsa nähneet.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #783 : 23.12.2013, 23:07:52 »
No niinhän se kyllä on. Liukasta kärryä on paha pidellä.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #784 : 24.12.2013, 10:26:43 »
Paljon on puhetta että renkaan pitää olla hyvä ja tarjota pitoa MYÖS ja ENNENKAIKKEA yllättäviin tilanteisiin. Ja sit jengi ostaa kitkarenkaita  :idiot2:

Ajettiin ekaa kertaa auton mukana tulleilla kitkarenkailla (Nokian HKP R) isolla tiellä, paljaalla asfaltilla joka oli loppumatkasta myös jäässä. Lämpömittari nollan vaiheilla. Ajettavuus ihan pyllystä, ei minkäänlaista palautetta tule renkailta että ollaanko pidon suhteen rajalla vai joko menty yli. Jäästä oli muodostunut korkeita harjanteita ja pikkasen pelotti ajella kun välissä piti ajella niiden yli puolelta toiselle (kaistan sisällä).

Älkää hyvät ihmiset jeesustelko toisten rengasvalinnoilla, jos itse ajelette isolla tiellä kitkarenkailla. Siwassa niillä voi käydä kun asfaltti on paljas mutta kun Suomessa on edelleen talvi niin.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #785 : 24.12.2013, 10:46:54 »
Minua ihmetyttää kun isäukkoni (ajaa työkseen henkilöautoa noin 100-120tkm/vuosi) ajaa kitkarenkailla nimenomaan ajettavuuden takia. Hyvin pärjää ja yllättävissä tilanteissa on aina joku toinen rymistellyt ja isä selvinnyt tilanteesta väistämällä tai jarruttamalla. Hän on kitkoilla ajanut aina ensimmäisen kitkan tultua markkinoille, välillä kokeillut nastarengasta mutta aina palannut takaisin kitkoihin.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #786 : 24.12.2013, 11:25:02 »
Minua ihmetyttää kun isäukkoni (ajaa työkseen henkilöautoa noin 100-120tkm/vuosi) ajaa kitkarenkailla nimenomaan ajettavuuden takia. Hyvin pärjää ja yllättävissä tilanteissa on aina joku toinen rymistellyt ja isä selvinnyt tilanteesta väistämällä tai jarruttamalla. Hän on kitkoilla ajanut aina ensimmäisen kitkan tultua markkinoille, välillä kokeillut nastarengasta mutta aina palannut takaisin kitkoihin.

Tuota kutsutaan ennakoivaksi ajoksi. Riippuu myös missä päin Suomea ajaa. Täti ajaa samoja kilometrejä pohjois-suomessa/lapissa ja todennut että yksi kitkoja kokeillut eikä toisia tule.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #787 : 24.12.2013, 11:35:04 »
Tuota kutsutaan ennakoivaksi ajoksi. Riippuu myös missä päin Suomea ajaa. Täti ajaa samoja kilometrejä pohjois-suomessa/lapissa ja todennut että yksi kitkoja kokeillut eikä toisia tule.
Isäukko ajaa välillä Helsinki/kilpisjärvi vähän siellä missä tuntuu olevan tarvetta (myyntityö). Ennakoivasta ajotavasta en tiedä, hitaampia hiillostaa 5m päässä ja ajo on "töksähtelevää" ellei saa ajella "omassa rauhassa". Marssivauhti on yleensä 80-120km/h oli keli mikä hyvänsä.

Muttä kyllä hänkin myöntää, että kirkas peilijää +vesi on kitkalle ihan "herran haltuun". Autoa voi vielä ohjata ja ajaa, mutta liikkeet on todella rauhallisia.

Ajotapahan on aavistuksen erilainen kitka vs. nasta. Nastalla saa esim. jäällä pitoa "raapimalla", kun taas kitkalla pito haetaan joustavan rauhallisilla liikkeillä (esim. jarrutus).

Mutta kummasti on kitkarenkaassakin kitkaa nimensä mukaisesti. Isoveljellä meni aikanaan Mirafiorista etupyörä lukkoon "jäätiellä" (järven jäällä kulkeva tie) 80km/h vauhdista. Pysäytti auton ja asian todettuaan siirsi varovasti ajaen noin kilometrin verran rantaan. Renkaan kulutuspinta suli kankaille ja teräksien läpi asti. :o

Joskus olisi jännä tehdä ihan oma vertailu uusi hyvä kitka vs. uusi hyvä nasta. Kaksi samanlaista autoa, vain eri renkaat. Sitten "jäsentenväliset" maarata, jäärata, jäinen mäki, luminen mäki ja jarrutuskokeet jää ja lumi.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #788 : 24.12.2013, 12:12:08 »
Varmasti testivoittaja kitka häviää huippu nastarenkaalle jäällä, mutta kun peliin astuu vanhat "4mm" kulutuspinnalla olevat nasta, niin eipä taida eroa enää olla yhtään nastojen eroksi ;)
Puhumattakaan paljonko nykyään on autojen alla näitä halppis "Jetlingejä" ym. kuraa, niin laatu kitkat hakkaa ne jopa jäällä mennen tullen :D
Itse tosin luotan citymaasturissa vain nastaan ja kohtuu laadukkaaseen sellaiseen::)
Testivoittajat ei ole, mutta hyvin pärjänneet Misukan Latitude Xin2, jotka on kuivalla ja märällä asfaltilla vakaat ja hiljaiset ja jääpitoakin löytyy tarpeeksi
hyvin!
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Niko_S

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #789 : 24.12.2013, 13:39:24 »
Aika tyytyväinen olen ollut Nordman 4:iin. Lumella ja jäällä en ole vielä päässyt kuin kerran kokeilemaan, mutta oli silloin todella hyvän tuntuiset.
Nyt märällä asfaltillakaan ole ollut mitään ongelmia. Lätäköistäkin uskaltaa ajella, ja poistavat veden hyvin, mutta niinhän se uusi rengas pitääkin toimia.  :)

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #790 : 25.12.2013, 20:34:52 »
Muistaako joku muukin sen rengastestin (TM tai Tuulilasi) about 3 vuoden takaa missä oli uusien renkaitten ohella otettu mukaan myös 6mm pintaiset nastat ja kitkat verrokiksi? Käytettyjen kitkojen arvosanat oli jonkin verran heikommat kuin testivoittaja kitkalla mutta käytetty nasta oli ihan samalla viivalla käytetyn kitkan kanssa. Tuo testi selittää mielestäni sen miksi kitkat ovat niin hyvät talvirenkaat kuin ne ovat: kulunut nasta on yhtä hyvä talvirengas kuin kulunut kitka 6mm kulutuspinnalla. En tiedä tylsyvätkö nastat vai alkavatko heilumaan mutta ylivoima oli hävinnyt. Tietysti nastojen ropina antaa äänellään viitteitä pidon tilasta ellei auto sitä tietoa välitä, hyvä ominaisuus sekin.
C30 2.0D R-design

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #791 : 26.12.2013, 18:17:53 »
Paljon on puhetta että renkaan pitää olla hyvä ja tarjota pitoa MYÖS ja ENNENKAIKKEA yllättäviin tilanteisiin. Ja sit jengi ostaa kitkarenkaita  :idiot2:

Ajettiin ekaa kertaa auton mukana tulleilla kitkarenkailla (Nokian HKP R) isolla tiellä, paljaalla asfaltilla joka oli loppumatkasta myös jäässä. Lämpömittari nollan vaiheilla. Ajettavuus ihan pyllystä, ei minkäänlaista palautetta tule renkailta että ollaanko pidon suhteen rajalla vai joko menty yli. Jäästä oli muodostunut korkeita harjanteita ja pikkasen pelotti ajella kun välissä piti ajella niiden yli puolelta toiselle (kaistan sisällä).

Älkää hyvät ihmiset jeesustelko toisten rengasvalinnoilla, jos itse ajelette isolla tiellä kitkarenkailla. Siwassa niillä voi käydä kun asfaltti on paljas mutta kun Suomessa on edelleen talvi niin.

Ajettiin tänään vähän lisää. Keli oli niin liukas että muutaman sadan metrin matkalla ajoin 3-4 kertaa penkkaan. Traktorilla piti vetästä aina irti.

Toki keli oli tänään extreme mutta niin muut vaan positteli menemään. Se joka kehuu kitkoja mulle tästä eteenpäin nauran sille päin naamaa.

Mukavia voivat olla joo, jos mukavuus on synonyymi hiljaiselle menolle. Mutta mukavuudella ei ole mitään tekemistä suomalaisten ajo-olosuhteiden ja pidon sekä turvallisen menon kanssa.

Edit: nopeutta näissä penkkaanajotilanteissa oli max 20km/h.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #792 : 26.12.2013, 19:51:25 »
Ajettiin tänään vähän lisää. Keli oli niin liukas että muutaman sadan metrin matkalla ajoin 3-4 kertaa penkkaan. Traktorilla piti vetästä aina irti.

Toki keli oli tänään extreme mutta niin muut vaan positteli menemään. Se joka kehuu kitkoja mulle tästä eteenpäin nauran sille päin naamaa.

Mukavia voivat olla joo, jos mukavuus on synonyymi hiljaiselle menolle. Mutta mukavuudella ei ole mitään tekemistä suomalaisten ajo-olosuhteiden ja pidon sekä turvallisen menon kanssa.

Edit: nopeutta näissä penkkaanajotilanteissa oli max 20km/h.
Noilla "muilla" oli sitten nasta alla vai ::)
Jos tuollainen keli, tai noin heikossa kunnossa oleva tie on jossain päin, niin ei siellä kyllä mitkään Jetliin nastatkaan pidä yhtään :D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #793 : 26.12.2013, 20:57:29 »
Noilla "muilla" oli sitten nasta alla vai ::)
Jos tuollainen keli, tai noin heikossa kunnossa oleva tie on jossain päin, niin ei siellä kyllä mitkään Jetliin nastatkaan pidä yhtään :D

Kaveri totes ihan samaa, että kaksi oli saanut käydä hinaamassa ojasta pois jotka oli ollut kitkoilla liikenteessä. Peilikirkas jää ja vesi päällä. Unelma keli kitkoille.

Hakkapeliitta 7 oli kuulemma hyvin pärjännyt samalla tiellä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #794 : 30.12.2013, 20:32:39 »
Tällainen jääksi sulanut lumi ja päällä vettä?





Kokeilin kiihdytellä, jarrutella ja heiluttaa rattia... Pitoa riitti ja alla on kitkat. Ei edes esp-valo vilkkunut.

En toki ajanut satasta, vaan pikkutiellä sopivaa muutamaa kymppiä.

 

Samppasport  Futurez