Autodiagnoosi  Carcom Oy

Talvirenkaat

  • 1983 Vastauksia
  • 584279 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #795 : 30.12.2013, 20:35:43 »
Eikös tossa ole sora pinnassa? Nyt on ollut liian kesäiset kelit..

Edelleen odotan mielenkiinnolla raporttia kun stadiin tulee se "lumimyrsky"..

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #796 : 30.12.2013, 20:37:16 »
Tuommosta oli Lahden korkeudella jo pari viikkoa sitten. Eipä tuohon oikeen pahasti viettävällä tiellä pure välttämättä nastakaan. Itse olin raskaalla vesijäällä mäessä ja mutkassa jumissa. Vauhti loppu kesken mäen ja jarrulla ei pysynyt paikallaan. S*
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #797 : 30.12.2013, 20:58:58 »
Eikös tossa ole sora pinnassa? Nyt on ollut liian kesäiset kelit..

Edelleen odotan mielenkiinnolla raporttia kun stadiin tulee se "lumimyrsky"..
Nastoilla ei tuolla lumimyrskyssä tee mitään ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #798 : 30.12.2013, 21:19:09 »
Et taida liikkua Helsingin kaupunkialueella?  "Jokunen" bussi / muu liikenne tamppaa ja "jäädyttää" & kiillottaa lumen pinnan... ja mielenkiinnolla odotan Rodionin kokemuksia - ex nastailijana.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #799 : 30.12.2013, 21:28:24 »
Nastoilla ei tuolla lumimyrskyssä tee mitään ;)

Jaa miksi ei tee? Pitääkö laittaa ketjut alle?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #800 : 31.12.2013, 07:20:06 »
Tällainen jääksi sulanut lumi ja päällä vettä?

Kokeilin kiihdytellä, jarrutella ja heiluttaa rattia... Pitoa riitti ja alla on kitkat. Ei edes esp-valo vilkkunut.

En toki ajanut satasta, vaan pikkutiellä sopivaa muutamaa kymppiä.

Kuten todettua, tuollä tiellä on hiekkaa. Ota hiekat pois, eli pinta on pelkkää jäätä jonka päällä on vettä, ja lisää kunnon kaarevuus eli tie viettää kunnolla molempiin reunoihin niin puhutaan sen jälkeen. Oli niin liukasta että kun nykäistiin auto pois penkasta ja siirsin auton tien keskelle eli korkeimmalle paikalle, se jäi vähän harjanteen reunalle ja valui itsestään vähän ajan kuluttua lähemmäs reunaa... En siis jarrutellut tai muuta, että olisi siksi liukunut, vaan auto oli paikallaan ja se itsestään lähti liikkeelle.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #801 : 31.12.2013, 08:43:49 »
Oli niin liukasta että kun nykäistiin auto pois penkasta ja siirsin auton tien keskelle eli korkeimmalle paikalle, se jäi vähän harjanteen reunalle ja valui itsestään vähän ajan kuluttua lähemmäs reunaa... En siis jarrutellut tai muuta, että olisi siksi liukunut, vaan auto oli paikallaan ja se itsestään lähti liikkeelle.

Ei tuollaisella pinnalla nastoillakaan paljoa tee.
Antavat kyllä hieman enemmän pitoa kuin kitkat mutta, jos on vähänkään "ylimääräistä" vauhtia niin pitkäksi menisi kuitenkin. Tuossa tilanteessa ei välttämättä olisi itsestään liukunut sivuttain toisilla renkailla. Olen myös tuollaisella pinnalla ajanut ja nastoilla, ihan hirveetä.

Itse olen myös huomannut, että jäykkä alusta ei nyt ainakaan tuo lisäpitoa tuollaisella liukkaalla tiellä.
Päinvastoin tuota "pulkka" -efektiä on vain enemmän. Kesärenkailla ja liukkaalla tiellä sen huomaa korostetusti mutta myös talvipyörillä.
Ratista häviää se vähäinenkin tuntuma, "tuntuu kuin auto ei olisi tiessä ollenkaan kiinni". Siinä vaiheessa, kun eturenkaat ja takarenkaat vaihtavat itsestään paikkaa urissa (etupyörät eivät mene urakohdassa, takapyörät menee ja sitten toisin päin. Vaikka ratti olisi kokoajan suorassa ja mennään eteenpäin) suoraa ajaessa on syytä vaihtaa renkaat tai autoa.
Fiesta -no- boost

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #802 : 31.12.2013, 11:22:39 »
Ei tuollaisella pinnalla nastoillakaan paljoa tee.
Antavat kyllä hieman enemmän pitoa kuin kitkat mutta, jos on vähänkään "ylimääräistä" vauhtia niin pitkäksi menisi kuitenkin.

No sittenhän piikit renkaissa ovat jäälläkin turhat ;D Erilainen näkemys, vaikkei jää ole edes vesipintainen...

http://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 11:27:25 kirjoittanut D5GT »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #803 : 31.12.2013, 11:51:04 »
No sittenhän piikit renkaissa ovat jäälläkin turhat ;D Erilainen näkemys, vaikkei jää ole edes vesipintainen...

http://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg

Nuo taas on sitten niitä mutu-tuntuu väitteitä millä ei ole mitään pohjaa. Vai miksiköhän talvirallit ajetaan kunnon piikkirenkailla eikä kitkoilla, jos niillä ei tee mitään jäällä.

Ei mulla muuta.

Nimimerkillä: 80-luvulla ajanut jo jääradalla kunnon piikkirenkailla autolla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #804 : 31.12.2013, 12:14:20 »
Nuo taas on sitten niitä mutu-tuntuu väitteitä millä ei ole mitään pohjaa. Vai miksiköhän talvirallit ajetaan kunnon piikkirenkailla eikä kitkoilla, jos niillä ei tee mitään jäällä.

Ei mulla muuta.

Nimimerkillä: 80-luvulla ajanut jo jääradalla kunnon piikkirenkailla autolla.

Tuollaisilla 'oikeilla' piikkirenkailla ei ole kovin hääviä ajaa kuin lumella tai jäällä, kovalla pinnalla menevät nopeasti piloille eivätkä pidä ollenkaan.
Eikä rallikäytössäkään pysy varsinkaan vetopyörissä käyttökelpoisina kuin muutaman kilometrin = yhden pikataipaleen.

Joo, voi ajaa enemmänkin mutta pito ei ole enää kummoinen.

Muutenkin rallikäytön ja siviilikäytön ero on niin suuri että ei juuri kannata mainostaa.
Tai ehkä jos posliini valittaa sileistä renkaista niin voihan yrittää että formuloissakin käytetään tuollaisia...

Mikä on rallikuskin ja 'tavallisen' kuljettajan ero?
Taviskuski jarruttaa ennen nyppylää koska ei tiedä mitä sen takana on mutta rallikuski painaa kaasun pohjaan koska siellä SAATTAA olla suora...

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #805 : 31.12.2013, 12:50:18 »
No sittenhän piikit renkaissa ovat jäälläkin turhat ;D Erilainen näkemys, vaikkei jää ole edes vesipintainen...

http://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg

Piikit? Monessako henkilöautossa on talvella piikkirenkaat tieliikenteessä?
Jos nyt nastarenkaissa pysytään.  ;)

Kuitenkin. Se 3:kin metriä lyhyempi pysähtyminen ei auta vaikka 40km/h vauhdissa, kun tuollainen keli on (Revoten kuvaama) ja esim. mutkan kohdalla pitäisi käänty.ä Kapealla, reunaa kohti viettävällä tiellä "ajokaistalta" on se 1m tai 1.5m siihen penkkaan tai ojaan.. Sinne menee eikä ehdi näkkileipää sanoa, kun alkaa puskemaan/liukumaan ja tie loppuu kesken.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 12:54:00 kirjoittanut IceSun »
Fiesta -no- boost

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #806 : 31.12.2013, 13:19:55 »
Eikös tossa ole sora pinnassa? Nyt on ollut liian kesäiset kelit..

Edelleen odotan mielenkiinnolla raporttia kun stadiin tulee se "lumimyrsky"..

Ei ollut soraa pinnassa, se sora vain näkyi jään läpi, oli niin kirkasta jäätä ja ohut kerros.

En jäänyt sen enempää leikkimään, kokeilin mennen tullen heilutella rattia, pysähtyä ja kiihdyttää. Oli siinä tuon nyppylän jälkeen mutkiakin, mutta ei tuntunut olevan ongelmia.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #807 : 31.12.2013, 13:20:59 »
Muistaako joku muukin sen rengastestin (TM tai Tuulilasi) about 3 vuoden takaa missä oli uusien renkaitten ohella otettu mukaan myös 6mm pintaiset nastat ja kitkat verrokiksi? Käytettyjen kitkojen arvosanat oli jonkin verran heikommat kuin testivoittaja kitkalla mutta käytetty nasta oli ihan samalla viivalla käytetyn kitkan kanssa. Tuo testi selittää mielestäni sen miksi kitkat ovat niin hyvät talvirenkaat kuin ne ovat: kulunut nasta on yhtä hyvä talvirengas kuin kulunut kitka 6mm kulutuspinnalla. En tiedä tylsyvätkö nastat vai alkavatko heilumaan mutta ylivoima oli hävinnyt. Tietysti nastojen ropina antaa äänellään viitteitä pidon tilasta ellei auto sitä tietoa välitä, hyvä ominaisuus sekin.

Samanlaiseen tulokseen tuli ruotsalainen lehtikin, mutta ei täällä vain uskota, että nastojen pito on jäälläkin kitkoja heikompaa, kun nastat on sen vuoden vanhat :)

Syykin kovan jään heikkoon pitoon löytyy siitä Aalto-yliopiston tutkimuksesta, jonka tänne linkkasin: uusien nastarenkaiden nastojen pintapaine on sen verran pieni, että eivät saa jäätä puhki... näin ollen nastarenkaan kumi hoitaa pidon, ja koska se on kovempaa ja vähemmän lamelleja kuin kitkassa, on pitokin tietenkin heikompi.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 13:22:48 kirjoittanut Rodion »

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #808 : 31.12.2013, 13:30:18 »
Kuis ketjut? :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #809 : 31.12.2013, 13:36:59 »
Joskus TM:ltä kysytty että miksi eivät testaa kuluneita renkaita. Vastaus oli ettei voida luotettavasti kuluttaa kaikkia renkaita juuri samalla tavalla että tulokset olisivat varmasti vertailukelpoisia.Pitäisi ajaa joka kumilla esim. dynossa 20tkm, eikä taida moni laite kestää ajella nastoja rullille.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Kulkukoira  Proturbo