Samppasport  Futurez

Talvirenkaat

  • 1983 Vastauksia
  • 584282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #915 : 19.09.2014, 17:06:16 »
Omat norman 4:set makso töineen 410e koossa 195/65r15 nopeusluokkaa en nyt muista enkä kantavuuds indexiä, xl oli merkitty perään

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #916 : 19.09.2014, 17:14:21 »
Aika samoissa maksoi omatkin ja niissä tuli vielä uudet kiina-alutkin mukaan.

Lainaus
Nordmanin erityisenä ongelmana oli sen vaikea ja terävä ajettavuus jäällä jalumella.
Ei kyllä ole tälläsestä tietoakaan itsellä. Tai sitten legendaarinen merikontti vaan korjaa huonon renkaan ominaisuudet.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #917 : 19.09.2014, 19:02:31 »
Aika samoissa maksoi omatkin ja niissä tuli vielä uudet kiina-alutkin mukaan.
Ei kyllä ole tälläsestä tietoakaan itsellä. Tai sitten legendaarinen merikontti vaan korjaa huonon renkaan ominaisuudet.
joo ei tuo aiheuttanu mitään yllättäviä tilanteita, jopa ex vaimo ajo talvella tolla turbo kontilla, ite ku luistelin paskoilla hkpl4:lla lankulla  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #918 : 19.09.2014, 20:16:16 »
Pelkkää hyvää sanottavaa Nordmaneista täälläkin. Kyllähän jääpidossa eron toki hakkapeliitta kaseihin huomasi, mutta muuten aika tasaväkiset tuntumaltaan. Nastoja puuttuu ekan talven jälkeen, mutta vika on kuskissa. Jääradallakin kävin renkaita rankomassa ja ihan johdonmukaisesti käyttäytyvät. Vähän tylsääkin etuvetoisella, kun ei sivuluisuja saanut jatkumaan, vaikka käsijarrulla alkuun auttoi. :D  Lumella oikeinkin hyvät renkaat. 195/60/15 koossa maksoi 300€ asennuksineen.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #919 : 19.09.2014, 20:33:40 »
Mä edelleenkin dissaan noita hakkapeliitta 8. En ole niin tunnotonta rengasta omistanut pitkään aikaan. Eli pitoa renkaassa on, mutta ei tiedä milloin lähtee alta. Tosin ei ole ikinä yllättänyt. Ei edes kun STNA pakukuski veti äkkijarrutuksen 100km/h rajoituksella motarilla. Tosin silloin tahtoi olla auto täynnä käsiä.

Jos vertaa Goodyear:n Ice Artic:n, niin nuo on paljon tarkemmat renkaat ajaa ja ilmoittavat kyllä milloin ollaan rajoilla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #920 : 19.09.2014, 20:41:26 »
Alkaakohan tulla sama ilmiö vastaan kuin semi-slikseillä aikanaan.

Eli pitoa on olosuhteisiin nähden niin paljon, että kun se loppuu niin sitten mennään. Rajanopeudet on kovat, mutta kun ne ylitetään herra fysiikka sanoo morjens...?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #921 : 19.09.2014, 20:58:17 »
Hyvä rengashan perjaatteessa edes auttaa noita ulosajoja... Nopeudet on kovempia ja sit ku lähtee nii ei siitä koppia ota enää kukaan  ::) samaan lyödään kaikki avustimet nii soppa on valmis... Rajaa vasten vedetään ja lopputuloksen tietää, eihän rekoillekkaan suositella talvella rajotinta vasten ajoa koska ajetaan sitä turva rajaa vastaan jolloin saattaisi saada jotain aikaseksi  ::)

Villi veikkaus että onnettomuudet vähenis kun lyötäs paskaa rengasta kaikille alle ja se tiedostettaisiin että tiellä pysyminen on ratin ja penkin välistä kiinni  ::) ei ny liity millään tavalla mihinkään mutta kuhan mutuilen  :2funny:

Jatkakaa aiheesta...  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #922 : 19.09.2014, 21:21:03 »
Hyvä rengashan perjaatteessa edes auttaa noita ulosajoja... Nopeudet on kovempia ja sit ku lähtee nii ei siitä koppia ota enää kukaan  ::) samaan lyödään kaikki avustimet nii soppa on valmis... Rajaa vasten vedetään ja lopputuloksen tietää, eihän rekoillekkaan suositella talvella rajotinta vasten ajoa koska ajetaan sitä turva rajaa vastaan jolloin saattaisi saada jotain aikaseksi  ::)

Villi veikkaus että onnettomuudet vähenis kun lyötäs paskaa rengasta kaikille alle ja se tiedostettaisiin että tiellä pysyminen on ratin ja penkin välistä kiinni  ::) ei ny liity millään tavalla mihinkään mutta kuhan mutuilen  :2funny:


 

Olet väärässä ja tekstistä näkee että olet vielä nuorempi henkilö.

EDIT: Perustelut:
http://www.iltalehti.fi/autot/2014091918677174_au.shtml

Mä haluan renkaan joka välittää mulle tiedon tienpinnasta missä mennään. Hyvä rengas ei estä idioottia kuskia ajamasta metsään, mutta auttaa Teppo Tavista pysymään tiellä, kun keli yllättää autoilijan.

Siinä on iso ero vehkeellä, kuin vehkeellä jos itse omaa tyhmyyttään ulosmittaa turvamarginaalit. Silloin kannattaa katsoa peiliin ja parhaassa tapauksessa palauttaa se kansalaisoikeus poliisilaitokselle (ajokorttti).
« Viimeksi muokattu: 19.09.2014, 21:41:13 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #923 : 19.09.2014, 21:43:01 »
Harva tavis tajuaa ratin/penkin viesteistä hevon huiluakaan...  ::)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #924 : 20.09.2014, 07:53:49 »
Tuolla on myös tuulilasin tulokset:
http://www.iltalehti.fi/autot/2014091918677592_au.shtml

Mielenkiinnolla odotan autobild:n testiä jonka tulokset voi olla mitä vain.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #925 : 20.09.2014, 09:07:46 »
Melkoisen epäsuhdan testiin tuo Nokilaisen nastamäärä muihin verrattuna.  Jos kaikissa olis ollut tuo 190 nastaa  (60 kpl enemmän / rengas) niin olisi todennäköisesti ollut ihan eri voittaja.
Ainoat missä tuo Nokialainen oli parempi muihin, oli jäällä ajetut kohdat , niissä nasta on oleellinen hidaste.
Jos laitetaan  renkaisiin  220 nastaa (lähes 30%) enemmän kuin muihin  niin ihan varmaa se menee paremmin jäällä ja osittain lumellakin. Puree ne nastakin siellä loppupelissä maahan
kun lumi lähtee välistä.
Ei silti ihan hyvä että joku tekee vähän erillainen muihin verrattuna.   Pelottaa millaiset urat  teissä on parin vuoden päästä kun kaikki (nastoilla) ajetevat autoilla missä on tuo 30% enemmän nastoja..

ps. todennäköisesti ostan itsekkin nuo... :) 
(Rodionille  ;)  )
« Viimeksi muokattu: 20.09.2014, 09:09:56 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #926 : 20.09.2014, 09:47:37 »
Suosittelen lukemaan testin ja perustelut tuolle suuremmalle nastamäärälle. Sen jälkeen ei tarvitse tuollaista mutua kirjoittaa:

"Nastoituksen haaste
Jääpitoa saa tunnetusti parhaiten nastoilla. Nykyinen nastarengasasetus antaa valmistajille vapauden laittaa renkaaseensa mitä nastoja tahansa ja vieläpä kuinka paljon tahansa sillä edellytyksellä että renkaan vaikutus tienpinnan kulumiseen todetaan testissä riittävän pieneksi. Jos kulumiskoetta ei tehdä, silloin
nastoja saa olla vain 50 kpl jokaista renkaan vierinkehän metriä kohti
. Tämän vuoden testissä lähes kaikki ovat valinneet nastojen lisäämisen, ja erot eri renkaiden nastamäärissä ovat suuria. Siinä missä Nokian Hakkapelia 8 on nastoitettu peräti 190 nastalla, Michelinissä nastoja on alle puolet, vain reilut 90 kappaletta.Nastojen lisäämien ei välttämättä ole suora avain jääpidon lisäykseen, koska jos nastoja lisätään, samalla vähennetään jokaisen nastan jäähän pureutuvaa voimaa. Ääriesimerkkinä voidaan ajatella vaikka rengasta jonka koko kulutuspinta olisi peitetty nastoilla ilman ettäkumi koskisi tiehen lainkaan. Tällainen junan pyörää muistuttava teräskiekko ei varmastikaan paljoa pitoa tarjoaisi. Mutta missä raja kulkee nastojen parhaan mahdollisen määrän
ja sijoittelun suhteen? Sitä rengasvalmistajat yrittävät jatkuvasti selvittää, eikä haaste ole helppo, kun jääpidon lisäksi on otettava huomioon myös nastoista aiheutuva melu ja mahdolliset ajettavuusongelmat sulalla kelillä"


Melkoisen epäsuhdan testiin tuo Nokilaisen nastamäärä muihin verrattuna.  Jos kaikissa olis ollut tuo 190 nastaa  (60 kpl enemmän / rengas) niin olisi todennäköisesti ollut ihan eri voittaja.
Ainoat missä tuo Nokialainen oli parempi muihin, oli jäällä ajetut kohdat , niissä nasta on oleellinen hidaste.
Jos laitetaan  renkaisiin  220 nastaa (lähes 30%) enemmän kuin muihin  niin ihan varmaa se menee paremmin jäällä ja osittain lumellakin. Puree ne nastakin siellä loppupelissä maahan
kun lumi lähtee välistä.
Ei silti ihan hyvä että joku tekee vähän erillainen muihin verrattuna.   Pelottaa millaiset urat  teissä on parin vuoden päästä kun kaikki (nastoilla) ajetevat autoilla missä on tuo 30% enemmän nastoja..

ps. todennäköisesti ostan itsekkin nuo... :) 
(Rodionille  ;)  )
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #927 : 20.09.2014, 09:58:36 »
 

Olet väärässä ja tekstistä näkee että olet vielä nuorempi henkilö.

Tyylipuhdas ad hominem -argumentti. Tällainen lopetetaan heti alkuunsa. Kirjoitan tämän nyt moderaattorina, tämä on samalla varoitus.

Tähän ei tarvi vastata, palautetta saa antaa palauteosiossa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #928 : 20.09.2014, 10:17:51 »
Tyylipuhdas ad hominem -argumentti. Tällainen lopetetaan heti alkuunsa. Kirjoitan tämän nyt moderaattorina, tämä on samalla varoitus.

Tähän ei tarvi vastata, palautetta saa antaa palauteosiossa.

"Mustamaalaaminen, jossa esitetään tosiasioina epätosia seikkoja jotka olisivat relevantteja keskustelulle, jos ne olisivat tosia, on yksinkertaisesti valehtelemista. Oleellista ad hominem -virheessä on siis vastapuoleen kohdistuvien, keskustelun aiheelle merkityksettömien väitteiden esittäminen, olivat ne tosia tai eivät."

"Villi veikkaus että onnettomuudet vähenis kun lyötäs paskaa rengasta kaikille alle ja se tiedostettaisiin että tiellä pysyminen on ratin ja penkin välistä kiinni "

Jo pelkästään autojen turvallisuusvarusteet, paremmat renkaat/renkaiden kehitys ja teiden kunto (Vaikka joku niitä surkeiksi haukkuukin) on edes auttanut, että onnettomuuksien ja kuolemien määrä on vähentynyt. Haluan muistuttaa, että kyse ei ole ikärasismista tai vastaavasta, vaan ihan tosiasista mille ikäryhmälle sattuu eniten onnettomuuksia ja nimenomaan tieltä suistumisia, jollaisia joka kolmas kuolemaan johtanut onnettomuus on. Ja joka vakavalla naamalla väittää ettei nuorempana ole luullut olevansa kuolematon tai muita parempi, kuski niin väitän että hieman ainakin valehtelee.

Ai niin ja unohtui mainita. Ohitustilanteessa harvemmin sattuu kuolemaan johtaneita kolareita. Tästä oli vasta juttua keski-suomalaisessa vai tekniikan maailmassa. 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Liikenneonnettomuus

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lti_2013-08_liikenneonnettomuudet_maanteilla_web.pdf

"Verrattaessa vuoden 2012 tilannetta vuosien 2008–2012 keskiarvoon on henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä vähentynyt 8 % ja liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärä 6 %."

http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Eri-ikaisena/taustapaketti_nuoret_sarmana_liikenteessa.pdf

http://www.automerkit.fi/liikenne/turvallisuus/artikkelit/tyypillisimmaet-kuolemaan-johtaneet-liikenneonnettomuudet-suomessa.html

"Maanteillä tyypillisimpiä kuolemaan johtaneita onnettomuustyyppejä ovat kohtaamis- ja suistumisonnettomuudet. Loukkaantumisia tapahtuu eniten suistumisonnettomuuksissa, mutta paljon myös kohtaamis- ja saman ajosuunnan onnettomuuksissa."

"Erityisesti nuorten kohdalla liikenneturvallisuuskehitys on tilastojen valossa huolestuttava. Tieliikenteessä kuolleista ja loukkaantuneista keskimäärin joka kolmas on nuori. Nuorten liikennekäyttäytymiseen liittyy riskinottoa: päihtyneenä ajamista, ylinopeutta ja turvavöiden käyttämättömyyttä. Nuorten mopoilijoiden henkilövahinkojen määrä on yli kaksinkertaistunut viimeisten kymmenen vuoden aikana."
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #929 : 20.09.2014, 12:11:27 »
Karppa,

Henkilön ikä on epäolennainen asia keskustelussa. Annoin moderaattorina äsken huomautuksen, sekä ilmoitin ettei tätä jatketa tässä. Annoin myös osoitteen, mihin voit antaa palautetta moderoinnista.

Tulkitsen tämän nyt tahalliseksi niskuroinniksi. 25% varoitustason nosto. Profiilissasi näkyy 15 päivän ajan merkintä "tarkkailussa". Tämä nyt jää tähän tässä. Jos jatkat, annan bannia.

Tuliko tämä nyt selväksi?

Palautetta otetaan vastaan palauteosiossa ja vain siellä.

Edit: selvennettäköön nyt vielä, että henkilön aiempi varoitushistoria otetaan huomioon näissä päätöksissä.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2014, 12:23:15 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Ateho  Elekma