RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 883145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1410 : 10.07.2015, 06:29:12 »
Autojen ABSeissa on semmoinen juttu, että niitä pitää ainakin kunnolla polkea että toimivat suunnitellusti.

Tästä syystä itsellä meni esim. autokoulussa liukkaan radalla jarrutus munilleen. Autona oli Volvo S40 vm. 2005. Tarkoitus oli tehdä pelkkä täysjarrutus suoraan ajaessa, mutta kun piti alkaa jarruttamaan, polkaisin, hölläsin ja hain tuntumaa. Näin ei saanut tehdä.

Absilla (ja autokoulussa) pitää jarruttaa "aivottomana" kaikki mitä reidestä lähtee...

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1411 : 10.07.2015, 07:11:26 »
¨^
Välttämättä ei tarvitse löytyä  " Bull" Mentulan jalkalihaksia ;)
Hätäjarrutehostin EBA (Emergency Brake Assistant) on auton aktiivista turvallisuutta parantava laite. Se tarkkailee jarrupolkimen liikettä ja huomatessaan sen olevan nopeaa mutta voimatonta, laite nostaa jarrunesteen painetta putkistossa huomattavasti, tämä saattaa aiheuttaa tehostimeen tottumattomalle yllättäviä tilanteita, koska poljinta ei monestikaan tarvitse painaa paljoa tehostimen jo reagoidessa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1412 : 10.07.2015, 09:23:25 »
¨^
Välttämättä ei tarvitse löytyä  " Bull" Mentulan jalkalihaksia ;)
Hätäjarrutehostin EBA (Emergency Brake Assistant) on auton aktiivista turvallisuutta parantava laite. Se tarkkailee jarrupolkimen liikettä ja huomatessaan sen olevan nopeaa mutta voimatonta, laite nostaa jarrunesteen painetta putkistossa huomattavasti, tämä saattaa aiheuttaa tehostimeen tottumattomalle yllättäviä tilanteita, koska poljinta ei monestikaan tarvitse painaa paljoa tehostimen jo reagoidessa.
Jaa tämäköse on mikä selittää uusien autojen jarrutuntuman. Yksi hirveimpiä autoja mitä ajanu niin on firman passatti. Kytkin nappaa nyt ja heti, auto ei jaksa lähteä liikkeelle ilman kaasua ykköselläkään ja jarrut toppaa välittömästi kun koskee polkimeen. Kaiken kaikkiaan kamala auto ajaa kaupungissa, manuaali diiseli surkealla koneella.  >:(

Sitten takaisin aiheeseen.
Yksi syy siihen kans miksen kitkoista perusta niin on absiton vanha auto. Ei löydy luottoa siihen, että jarrujen lukittuessakin kitkat toimisivat jäällä paremmin. Green Diamond renkaita saattas uskaltaa kokeilla. http://www.greendiamond.info/ Kaverin bemmissä oli nämä alla ennen kuin möi koko vehkeen pois. Tuntu pysähtyvän kuin seinään. Nämä ei kyllä ole kitkarenkaat mutta ei näitä voi nastarenkaiksikaan sanoa. Hyötynähän näissä olisi se ainakin teoriassa, että ekan 2tonnin jälkeen näiden renkaiden ominaisuudet pysyvät lähes samana siihen asti kunnes ovat loppuun ajetut. Onko volvolaisilla kokemuksia?

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1413 : 10.07.2015, 12:19:22 »
Autojen ABSeissa on semmoinen juttu, että niitä pitää ainakin kunnolla polkea että toimivat suunnitellusti.
Hyvä pointti. Autokaan ei pysähdy itsestään vaan hätäjarrutus vaatii myös autoon osaavan kuskin.

Pyörällä tuo sama aivot narikkaan ja kahvat pohjaan jarrutustapa pidentää jarrutusmatkaa paljon, joten mopokuskin tavoite on vetää etunen viheltämään pienessä luistossa ilman että ABS huomaa mitään.

Periaatteellinen ero on siinä, että auton kuljettajan pitää tehojarrutuksessa joko itse tai assistentin avulla aktivoida ABS ja pyöräkuskin pitää välttää se. Uusimpia ja sporttisempia en tosin ole kokeillut, vaan puhun raskaista matkailusohvista.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2015, 12:21:39 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1414 : 10.07.2015, 13:42:52 »
Jaa tämäköse on mikä selittää uusien autojen jarrutuntuman. Yksi hirveimpiä autoja mitä ajanu niin on firman passatti. Kytkin nappaa nyt ja heti, auto ei jaksa lähteä liikkeelle ilman kaasua ykköselläkään ja jarrut toppaa välittömästi kun koskee polkimeen. Kaiken kaikkiaan kamala auto ajaa kaupungissa, manuaali diiseli surkealla koneella.  >:(

Sitten takaisin aiheeseen.
Yksi syy siihen kans miksen kitkoista perusta niin on absiton vanha auto. Ei löydy luottoa siihen, että jarrujen lukittuessakin kitkat toimisivat jäällä paremmin.
Ei turbodieselin ole pakko olla tuollainen. Jarruassistentti aktivoituu vasta äkillisessä ja voimakkaassa jarrutuksessa.

Minullekin kitkarenkaan pito riittäisi, mutta en ole löytänyt sellaista joka luistaa oikein, s.o. luiston raja on niin pehmeä ja selkeä, että siinä rajalla voi mennä pitkäänkin. Lisäksi olisi hyvä, jos myös luistossa olisi jotain millä ohjata.  Nämä yhdessä jättävät melkoisen turvamarginaalin alle ESP puuttumiskynnyksen olevan pienen luiston ja tappisladin välille.

Jos tuollaisia kitkoja on jo, niin kertokaa mullekin?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1415 : 28.07.2015, 18:42:08 »
Onko noi "Green diamondit" niiden Nokian renkailta irtisanottujen/loikanneiden tekijöiden tuotos?

Ehken olisi kannattanut ottaa mukaan myös brändi-asiantuntija? Toisaalta ei nimi miestä pahenna. ;D Vaikka nimi on omille silmille yhtä uskottava kuin "linglong".

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1416 : 07.09.2015, 10:53:18 »
Pitääpä herättää tämä kesäuniltaan! :D

Tai oikeastaan, Tuulilasi-lehti tekee sen ehkä ärsyttävimmällä klikkihuoraus-otsikoinnilla aikoihin:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tiesitko-tama-kitkarenkaista-suorastaan-kelvoton-ajettava
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1417 : 07.09.2015, 10:59:13 »
Pitääpä herättää tämä kesäuniltaan! :D

Tai oikeastaan, Tuulilasi-lehti tekee sen ehkä ärsyttävimmällä klikkihuoraus-otsikoinnilla aikoihin:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tiesitko-tama-kitkarenkaista-suorastaan-kelvoton-ajettava
Tuolla jutulla ois saanu aika heikon arvosanan kun "asia" oli täysin otsikon vierestä...
Jäitä housuun!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1418 : 07.09.2015, 16:28:47 »
Jos minä annan kommentin johonkin nettijulkaisuun, että xx on kelvoton ajettava, tekeekö Tuulilasi siitä kohuotsikon?

Seuraavassa TM:ssä tosin pitäisi saada tietoa miten kulunut nasta ja kulunut kitka toimii. Jännittävää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1419 : 07.09.2015, 16:32:37 »
Seuraavassa TM:ssä tosin pitäisi saada tietoa miten kulunut nasta ja kulunut kitka toimii. Jännittävää.

 O0 O0 O0
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Toma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1420 : 07.09.2015, 17:01:08 »
Auton mukana tuli uudehkot nokian kitkat, ja täytyy sanoa että melko kelvottomat kelillä kuin kelillä, mutta nuukana en oli raaskinut vaihtaa,  täytynee tuleva talvi vielä liukastella...  :sundaydriver:

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1421 : 17.09.2015, 15:13:31 »
Tuoreimmassa TM:ssä on vissiin talvirengasvertailu. Sen verran sain verkosta irti että (yllättäen) nastat olivat paremmat jäällä. Mutta olikos aiemmin puhetta että samaisessa testissä ajettaisiin vertailua myös käytetyillä talvirenkailla?

Sen muistan viime vuonna katsoneeni edellisestä testistä että Nordman4 nastarenkaat oli huonommat jäällä kuin Nokian R2 kitkat :D Ja siis juuri tuon rengasvaihdon tein viime syksynä...
« Viimeksi muokattu: 17.09.2015, 15:15:30 kirjoittanut Itsok »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1422 : 17.09.2015, 19:00:30 »
Mutta olikos aiemmin puhetta että samaisessa testissä ajettaisiin vertailua myös käytetyillä talvirenkailla?
80% ominaisuuksista jäljellä molemmissa rengastyypeissä 15tkm jälkeen. 4 nastaa ja 2 kitkaa. Laskennallinen maksimi ajomäärä nastoilla 40-64tkm ja kitkoilla 31-47tkm.

Nasta top 3
Hakka 8 8,8p
Ice contact 2 8,6p
Winter I pike 8,6p

Kitka top 3
Hakka R2 7,7p
UG Ice 2 7,6p
X-ice xi3 7,6p

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1423 : 17.09.2015, 19:58:08 »
Noniin, eli ihan mielenkiintoistakin asiaa löytyy sieltä siis. Ts. voisin vaikka ostaa artikkelin ja lukaista sen tai toimistolla käydessä koittaa löytää lehden.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1424 : 17.09.2015, 20:15:53 »
Juttu käytetyistä oli mielestäni aika suppea, n. 1/2 sivua. Ei muita taulukkoja kuin urasyvyyden vaihtelu. Hienoa että joku viitsii tutkia näitä, mutta jäin kaipaamaan enemmän dataa.

 

Samppasport  Futurez