Proturbo  Autodiagnoosi

Veksin siniset talvikalsarit MURHAAVA ALAVÄÄNTÖ RIKKOI VAIHTEISTON

  • 94 Vastauksia
  • 31218 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Tiedän että 430tkm ajettu 25v vanha kalsarin sininen lankku kiinnostaa yleisöä kuin 1340 kiloa paskaa
-Ei se mitään, laitan kuvan silti



Ajoneuvo on täysin vakiokorkuinen traktori
Tekniikkana B230F+M47
Ainoat muutokset ovat D-nokka ja sähköflekti
LH jettiä ei ole optimoitu uudelle nokalle ja sen kyllä huomaa

Asiaan: Tänään pääsi koettamaan auton huippunopeutta
-Ja totta tosiaan, sehän kulki mittarin pohjaan elikkäs 200km/h
Olin positiivisesti yllättynyt. Yleensä vakio vapari 240 kulkee mittariin vain 175-185km/h

Onko mittariessa heittoa?
Kulkeeko lähes vakio 240 farkku lähes 2markkaa?
Paljonko koneessa on oltava tehoa?
« Viimeksi muokattu: 15.02.2016, 17:33:29 kirjoittanut Veksi »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7598
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #1 : 11.10.2014, 19:17:32 »
Hyvin viritetty mittaristo ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kaksnelikantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #2 : 11.10.2014, 19:23:05 »
Itellä on 10km/h ylimäärästä 100 vauhissa 180/70 tai 180/75-14 renkailla. Eli aika korkeat renkaat mutta silti heittää kympillä. 195/45-16 kumeilla oli 20km/h heittoa ja sillon kulki aika helposti 200km/h kun piti vasta vitoselle vaihtaa sillon :D D-nokka myös itsellä ja kulkee huomattavasti kovempaa ku vakio äMmällä

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #3 : 11.10.2014, 20:11:45 »
Hyvin viritetty mittaristo ::)

Digi digi ja scart liitin
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #4 : 11.10.2014, 22:26:28 »
Täysin vakiolla saanut 195 mittariin. Oikeeta vauhtia ~177-180
No kun halvalla sai.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #5 : 11.10.2014, 22:37:21 »
Täysin vakiolla saanut 195 mittariin. Oikeeta vauhtia ~177-180

116hv. Kuulostaa melko mahdottomalta
S60 140 hv menee mittariin sen 210 minkä tehdaskin lupaa, todellista ehkä se 2mk?
S60 ilmanvastus kuitenkin vähän pienempi kuin 240

==Mun mittari näyttää sen +10...15%
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #6 : 11.10.2014, 22:40:05 »
Kulkis varmana paljon kovempaa ellet olisi pilannut alavääntöä jollain nokan vaihdoksilla :(

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #7 : 11.10.2014, 22:59:49 »
116hv. Kuulostaa melko mahdottomalta
S60 140 hv menee mittariin sen 210 minkä tehdaskin lupaa, todellista ehkä se 2mk?
S60 ilmanvastus kuitenkin vähän pienempi kuin 240

==Mun mittari näyttää sen +10...15%
viinikan tebarilta iittalaan lappu lattiassa
No kun halvalla sai.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #8 : 11.10.2014, 23:52:09 »
Oma ysi meni 195km/h kun sitä koeponnistin. Olisi toki mennyt enemmänkin, mutta pakottavista syistä piti himmailla.

Ehkä se ~200-210 kulkisi. Huomas vaan että kun vaihtoi 4-->5 loppui kaikennäköinen menohalu.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7598
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #9 : 12.10.2014, 15:08:27 »
Ei jaksanut 242 mennä aikanaan vaparina 200km/h 155-160hv teholla vaikka oli madallettukin. Vähän jäi vajaaksi. Tosin tuntuu, että farkku vois olla jopa parempi ilmanvastuksen kannalta?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #10 : 12.10.2014, 17:31:02 »
Ei jaksanut 242 mennä aikanaan vaparina 200km/h 155-160hv teholla vaikka oli madallettukin. Vähän jäi vajaaksi. Tosin tuntuu, että farkku vois olla jopa parempi ilmanvastuksen kannalta?

940 turbon huippunopeudeks on kanssa ilmotettu tehtaalta 205km/h. Joten jos vaparina mennään kahtasataa niin on syytä epäillä isoa mittarivirhettä tai huonoja lääkkeitä :D

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #11 : 12.10.2014, 17:43:48 »
Muistetaanpa sellainenki että B230FT on tehty alavääntöiseksi. Sitä vääntöä ei vaan riitä enää 5000+ kun haetaan huippunopeutta. Välitykset kohdillaan suhteessa tehoalueeseen ja 200 on rikki
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #12 : 12.10.2014, 18:12:34 »
Mopolla hiekkatiellä kahtasataa  :2funny:


Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #13 : 12.10.2014, 19:06:24 »
Pari omaa kokemusta 240 sedaneista:
1. vm 1990 B200F+M47, perävälityksestä ei tietoa. Renkaat muistaakseni 185/65R14. Viiminen äänenvaimennin vaihdettu läpivirtaavaan, muuten tais olla koskematon tekniikka. Ja ne huiput, mittarin mukaan 195km/h. Kuitenkin joskus tuli tarkistettua, että 170km/h mittarissa oli 150km/h gps:n mukaan, eli todellinen huippunopeus saattoi olla 170km/h luokkaa.

2. vm 1986 B200K+M45, perävälitystä ei tästäkään ole tarkistettu. Renkaat 195/65R15. Sama äänenvaimennin kuin yllä, muita muutoksia tuskin on, ei ainakaan vielä ole tullut huomattua. Mittarin mukaan 170km/h parhaimmillaan päästelty menemään, mittarivirhe muistaakseni aavistuksen verran pienempi kuin ensimmäisessä tapauksessa.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Veksin siniset talvikalsarit
« Vastaus #14 : 12.10.2014, 20:56:25 »
Välitys sattui aika hyvin yhteen vetoalueen kanssa. Nelosella ei hakannut rajoittimelle
D-nokalla B230F tuottaa jotain 130hv joka ei riitä 2markan nopeuteen
Älypuhelimeeni voisi ladata GPS nopeus mittauksen...ei jaksa
Luotan Volvon omaan mittavirheeseen

B230FT koneessa on kaikkivoipa T-nokka. Repivää voimaa on tyhjäkäynniltä rajoittimelle saakka
Ajoin aikoinaan vakiokuntoisella B200ET seiskalla 200 mittariin.
Mutta silloin oli talvi ja pitkä alamäki...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy