Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Grahik - 16.12.2010, 10:35:17

Otsikko: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 16.12.2010, 10:35:17
Museon puolellakin joskus puitu samaa vikaa (viime talvena)..

Eli 850 käynnistyy kylmällä tosi nihkeästi. Vaatii joskus monta starttausta ennen kuin lähtee käyntiin, sitten kun lähtee niin käy kyllä mainiosti.
Syttyosat (kansi, pyörijä, johdot, tulpat) vaihdettu hiljan. Suodattimetkin ajallaan. Kesän lähti kuin palmun alta mutta heti kun alkoi mennä nollaan ja alapuolelle niin ongelmat jatkui..

Vikakoodia pukkaa 2-3-1 seossuhde jatkuva rikas tai laiha. Uusii hetken päästä jos nollaa.

Lambda-anturi prakas kesällä, vaihdettu Siniseltä uusi BOSCH.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Taavi.H - 16.12.2010, 10:48:13
Pyörittääkö startti kuitenkin kunnolla? Vai hieman laiskasti?
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 16.12.2010, 12:11:55
Startti pyörittää oikein pirteästi.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Niksu - 16.12.2010, 16:19:36
IMM? Paljon autolla ajettu ja onko IMMua vaihdeltu ikinä?
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 16.12.2010, 17:32:49
Koneella tultu vajaa 300th ja ilmamassamittari koitettu vaihtaa, ei vaikutusta.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Teutori - 16.12.2010, 22:26:07
ilmamassamittari koitettu vaihtaa, ei vaikutusta.
Niin siis, onko vaihdettu, vai " koitettu vaihtaa "  :o
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Niksu - 16.12.2010, 22:30:29
Niin siis, onko vaihdettu, vai " koitettu vaihtaa "  :o

Aivan, noiden kanssa on tarkkaa. Esim. Onko original jne..
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 16.12.2010, 23:27:03
On kokeeksi vaihdettu toisen auton kanssa päittäin (Volvo-original, sama osanro jne).
Toinen auto pelitti hyvin mutta oma sahautti edelleen.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Niksu - 17.12.2010, 22:37:23
On kokeeksi vaihdettu toisen auton kanssa päittäin (Volvo-original, sama osanro jne).
Toinen auto pelitti hyvin mutta oma sahautti edelleen.

Ja auto oli vielä varmasti samalla koneella? Ei esim. turbolla?

edit: kirjoittelitkin jo, että on sama osanumero kuin omassa.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 20.12.2010, 05:09:09
Tämä on kyllä niin ihme vika. Se jäi mainitsematta että monesti tehnyt niin että sahauttaa mutta ei käy tulille, yrittää kyllä mutta ei jaksa käyntiin asti. Seuraavalla avaimen käännöllä saattaa sitten jyrähtää eka pyöräytyksellä käyntiin..
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Teutori - 20.12.2010, 22:15:31
Tämä on kyllä niin ihme vika. Se jäi mainitsematta että monesti tehnyt niin että sahauttaa mutta ei käy tulille, yrittää kyllä mutta ei jaksa käyntiin asti. Seuraavalla avaimen käännöllä saattaa sitten jyrähtää eka pyöräytyksellä käyntiin..
Nyt kyselisin sellaista, että mitä bensaa käytät ( vanhalla foorumilla oli juttua tuosta "liimaventtiilistä",) en kyllä usko että sopis tähän, mutta 98 bensaa kannattaa ajella läpi, jos 95:lla on pitkään ajellut.
Vaikuttais vaan siltä, että joku venttiileistä ei toimi toisten mukana.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 20.12.2010, 22:50:31
98-oktaanista käytän..

Pari vuotta sitten teki kerran tuon liimaventtiili-tempun lyhyen (siirsin tallin edestä talliin) käynnin jälkeen, se olikin eri jännä temppu  :idiot2:
Startilla jurnutti pari akullista ja ei mitään, vetäisemällä hörähti käyntiin samantien.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Timovaan - 21.12.2010, 07:49:23
Toi liimaventtiili-ominaisuus häipyi omalta kohdaltani kun aloin käyttämään mobil rf 5-50 ja 10tkm:n vaihtovälejä. :)

Nyt voi sammuttaa ja lyödä samontein tulille eikä ole enää kertaakaan tuota tehnyt :pomo:

( Koputtaa puuta  ;D )

Ja anteeksi OT


Fault location Probable cause
2-3-1
Long term fuel trim, part
load - lower limit reached
Fuel pressure high, excessive fuel in engine oil, engine oil level high, injector(s) leaking,
EVAP canister purge valve, hose connection, wiring, MAF/MAP sensor, ECT sensor,

Onkohan tästä mitään apua?
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 23.12.2010, 00:23:23
En tiiä kyl mitä tässä seuraavaksi kokeilis.
PA-paine mitattu uudelleen, ok 3bar. Vois kokeilla kylmästä (oikeasti kylmästä) koneesta ottaa puristukset, oisko kannatusta ?
Vois tietty olla että suuttimet vuotaa imusarjaan tms että saa ihan liikaa kakkua aluksi ?
Pitää tutkia miten pitkään paineet pysyy bensalinjassa. Joku ehdotti myös että paineensäätimen kalvo vuotais ja imaisis bensat alipaineoksan kautta imusarjaan mutta ei ainakaan tippasemalla tullut kun koneen käydessä kokeilin paineensäätimen alipaineputken irrottaa.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Nieminen - 23.12.2010, 01:36:59
En tiiä kyl mitä tässä seuraavaksi kokeilis.
PA-paine mitattu uudelleen, ok 3bar. Vois kokeilla kylmästä (oikeasti kylmästä) koneesta ottaa puristukset, oisko kannatusta ?
Vois tietty olla että suuttimet vuotaa imusarjaan tms että saa ihan liikaa kakkua aluksi ?
Pitää tutkia miten pitkään paineet pysyy bensalinjassa. Joku ehdotti myös että paineensäätimen kalvo vuotais ja imaisis bensat alipaineoksan kautta imusarjaan mutta ei ainakaan tippasemalla tullut kun koneen käydessä kokeilin paineensäätimen alipaineputken irrottaa.

Tyyppivika ainakin T4 volvossa tuo paineensäädin, aiheuttaa juuri tuota käyntiin sahaamista.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 23.12.2010, 01:50:24
Tyyppivika ainakin T4 volvossa tuo paineensäädin, aiheuttaa juuri tuota käyntiin sahaamista.

Ei tässä konkurssissa tunnu missään tilata kokeeksi tehdasuusi. Jos ei muuta niin tulee yks kohta sulettua pois..
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Masked Jackal - 23.12.2010, 18:52:53
Ollapa testeri käytössä, että näkisi mitä moottorin lämpötila-anturi oikeasti näyttää koneen ollessa kylmä. Aivan kuin ei saisi tarpeeksi ainetta.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 24.12.2010, 05:13:19
Onkohan näissä vain yksi lämpötila-anturi (se siinä termarin vieressä) ?
Vois tutkia VADISta ja kattella jos vaikka siinä ois mittausohjeet ko. anturille..
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 08.01.2011, 11:20:18
Tämä kaksi talvea vaivannut vika on nyt korjattu. Kehtaankohan sanoa miten...
Ostettu siniseltä tiskiltä autoon sopivat sytytystulpat.  :2funny:
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: ReeVeeRee - 08.01.2011, 11:26:29
Tämä kaksi talvea vaivannut vika on nyt korjattu. Kehtaankohan sanoa miten...
Ostettu siniseltä tiskiltä autoon sopivat sytytystulpat.  :2funny:

Heh. Aikas hyvä. Täytyis itsekkin muistaa aina lähteä yksinkertaisimmista hommista liikkeelle, kun vikaa löytyy.
Otsikko: Vs: 850 20V sahauttaa käyntiin
Kirjoitti: Grahik - 08.01.2011, 12:32:35
Epäilen kuitenkin että seossuhteen suhteen on odotettavissa vikakoodia, kulutuskin on kenties koholla.
Mutta voi pannahinen että lähtee hyvin käyntiin nyt :)

EDIT: Meinasin että 2-3-1 koodin tekee vieläkin jos käy nollaamassa, nyt oli tehny myös 1-3-1 (kampuran anturi?)
Kulutus seka-ajossa on noin 14-15l/100km.

RE-EDIT: muutaman kerran on nyt ruoskittu kylmänä käyntiin ja joka kerta kuin palmun alta :)