Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Verme - 15.11.2018, 10:42:24

Otsikko: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Verme - 15.11.2018, 10:42:24
Osaisiko joku sanoa suoraan, että jos alapallonivel eteen on vaihdossa, tuleeko minun hommata myös koko tukivarsi tai muita osia? Olen tilaamassa Autodocilta ja tästä syystä varmistelen, että tulee kerralla kaikki.

Heilahduksenvaimentimien osalta riittänee vain itse vaimennin ilman jousia.

Katsastuksessa siis mainittu korjaustarpeista. :)
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Elk - 15.11.2018, 11:39:13
Osaisiko joku sanoa suoraan, että jos alapallonivel eteen on vaihdossa, tuleeko minun hommata myös koko tukivarsi tai muita osia? Olen tilaamassa Autodocilta ja tästä syystä varmistelen, että tulee kerralla kaikki.

Heilahduksenvaimentimien osalta riittänee vain itse vaimennin ilman jousia.

Katsastuksessa siis mainittu korjaustarpeista. :)
Jos allekirjoituksen auto, niin alapallonivel on kiinteästi tukivarressa, eli tilaa koko tukivarsi. Millä perusteella laittoi heilahduksenvaimentimet (iskarit) vaihtoon?
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Taavi.H - 15.11.2018, 12:04:39
Kuten Elk totesi, koko tukivarsi. Irroitettava pallonivel taisi olla vain parissa ensimmäisessä vuosimallissa 850 Volvoissa?
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Elk - 15.11.2018, 12:27:31
Kuten Elk totesi, koko tukivarsi. Irroitettava pallonivel taisi olla vain parissa ensimmäisessä vuosimallissa 850 Volvoissa?
5-pulttisen pyöränkiinnityksen myötä häviää alumiinitukivarret ja irroitettava pallonivel.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Nick - 15.11.2018, 12:36:54
Iskareiden vaihtoon taitaa kyllä mennä paljon enemmän osaa kuin pelkät iskarit.
Pistin juuri tilaukseen uudet Konit. Aikaisemmin hommattuna jo Lemförderin uudet yläpäänlaakerit ym.
Näyttäis siltä että kannattaa samalla pistää myös uudet koiranluut samalla, että rahaa menee tohon remppaan ihan hyvin.

Vanhat osat on varmuudella yli 10 vuotta ollut kiinni.
Oon tässä pohtinut pitäiskö tilata uudet ns. siipimutterit vai voikohan vanhoja käyttää vielä?
https://www.fcpeuro.com/products/volvo-suspension-strut-mount-fitting-front-850-s70-v70-c70-s80-s60-xc70-xc90
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 15.11.2018, 14:25:07
Siipimutteria ei tarvitse vaihtaa jollei sitä riko tarkoituksella.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Nick - 15.11.2018, 17:18:23
Siipimutteria ei tarvitse vaihtaa jollei sitä riko tarkoituksella.

Hyvä juttu! Ei oo sitä Volvon työkalua siihen, mutta kai sen jollain siirtopihdeillä tai taltalla ja vasaralla saa heltiämään?

Yleensä en kyllä Motonettia käytä alustan osien hommaamiseen, mutta voisko tällä kertaa tehdä poikkeuksen noiden koiranluiden suhteen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/183780/Etuvakaajan-yhdystanko-Volvo-850V70--00-Meyle-HD

Nykyiset koiranluut läpäisivät kyllä katsastuksen muutama kuukausi sitten, mutta ne kiinnitysmutterit ovat varmaan juntturassa, ettei mitään takeita saako ehjänä irti.
Varmaan suosiolla uudet luut mukaan tallille, ettei tarvii heti lähtee osia haeskeleen  8)
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: paku97 - 15.11.2018, 18:31:52
Hyvä juttu! Ei oo sitä Volvon työkalua siihen, mutta kai sen jollain siirtopihdeillä tai taltalla ja vasaralla saa heltiämään?

Yleensä en kyllä Motonettia käytä alustan osien hommaamiseen, mutta voisko tällä kertaa tehdä poikkeuksen noiden koiranluiden suhteen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/183780/Etuvakaajan-yhdystanko-Volvo-850V70--00-Meyle-HD

Nykyiset koiranluut läpäisivät kyllä katsastuksen muutama kuukausi sitten, mutta ne kiinnitysmutterit ovat varmaan juntturassa, ettei mitään takeita saako ehjänä irti.
Varmaan suosiolla uudet luut mukaan tallille, ettei tarvii heti lähtee osia haeskeleen  8)
Biltemassa on ,siipimutterin hylsy.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: jen - 15.11.2018, 19:07:27
ei tartte,pihdeillä pärjää!
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: laatikkovika - 15.11.2018, 19:09:34
Yleensä en kyllä Motonettia käytä alustan osien hommaamiseen, mutta voisko tällä kertaa tehdä poikkeuksen noiden koiranluiden suhteen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/183780/Etuvakaajan-yhdystanko-Volvo-850V70--00-Meyle-HD
No, kysäisin kerran motonetista että mikä noista tekee heavydutyt niin vastasi että se itse tanko on paksumpi..
Ketä se sitten lohduttaa jos nivelet on kaikki samoja.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: paku97 - 15.11.2018, 19:14:52
ei tartte,pihdeillä pärjää!
No, anteeksi sitten. :idiot2:
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: jen - 15.11.2018, 19:25:11
No, anteeksi sitten. :idiot2:
meinasin vaan et jos ei muuta käyttöä ole kuin noihin kahteen mutteriin niin turha ostaa/lähtee hakemaan! ;)
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: paku97 - 15.11.2018, 19:27:28
Biltemassa on ,siipimutterin hylsy.
19-1452
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: laatikkovika - 15.11.2018, 19:56:34
Itse olen aina saanut tuon siivekkään ystävämme avattua meisselillä ja vasaralla.
Taltta yhteen siipeen sivulta ja hyvä napu perään.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Nick - 15.11.2018, 20:43:54
meinasin vaan et jos ei muuta käyttöä ole kuin noihin kahteen mutteriin niin turha ostaa/lähtee hakemaan! ;)

Pakun vinkki oli kyl hyvä. Yleensä en Biltemassa asioi niin olis mennyt ohi kyllä koko juttu.
Tosin tossa setissä on toi toinenkin työkalu mikä auttaa siipimutterin kiristyksessä sitten ku laittaa kasaan.

Mikäs tekniikka on katsottu hyväksi sitten siipimutterin kiristyksessä jos on pihdit käytössä?
Ruuvipenkki löytyy myös, mutta kun ne jouset on puristuksissa ei varmaa viittis leikkiä siinä mitää ylimääräistä..

Tosissaan ei olis tarvetta hylsylle kuin kertaluonteisesti per puoli ... siis tietenkin, ellei Koni ole aivan pa...kaa valmistanut  :)

No, kysäisin kerran motonetista että mikä noista tekee heavydutyt niin vastasi että se itse tanko on paksumpi..
Ketä se sitten lohduttaa jos nivelet on kaikki samoja.

En tiiä varmaksi sitten onko OEM osaan parannusta, mutta FCPn sivuilla väitetään seuraavaa:


Meyle HD sway bar link from Meyle has been redesigned to address known issues with the standard design. It features several upgrades and redesigns to make this part more durable and longer lasting:

- Thicker ball joint mount
- Larger ball joint with external reinforcement
- Increase link diameter for added stiffness (improved handling characteristics over stock.
- 4 year manufacturer warranty
- This sway bar link is perfect for Volvo's that have been lowered or still use a standard suspension.


Jos toi maksaa 2 tai 5 euroa enemmän kappaleelta verrattuna OEM vaihtoehtoon niin ehkei sen väliä oo?


Mulla on madallusjouset alla, merkistä ei tietoa mitkä ovat, mutta meneekö ne riittävästi kasaan Bilteman tai Motonetin peruspuristimilla?

Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 16.11.2018, 00:39:22
Siipimutterin pyörittelyyn vaikka pätkä putkea, jonka loveaa päästä ja hitsaa kiinni vanhaan hylsyyn. Muutoin pihdeillä kääntely toiminee ihan hyvin. Nitkauttaa auki, painaa jousen kasaan ja kiertää sormin auki. Sama toisinpäin.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: paku97 - 16.11.2018, 07:14:32
19-1452
11e.  :)
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: hukka - 16.11.2018, 07:57:53
Lainaan tätä topicia, ei tarvii aina uutta tehdä.


Jos vaihtaa vain iskarin yläpäähän kumin, niin pitääkö siipimutteri avata? Vai onko siipimutteri laakerin ja tukikumen välissä?

Eli jos vaihtaa vain kumen sinne, niin tarviiko puristaa jousia ollenkaan kasaan?

Sit pitäisi vaihtaa alatukivarsi kuljettajan puolelle. Kyseessä on TDI moottorilla oleva V70mk1. Siinä tulee vaihdelaatikko pulttien eteen, joten laatikkoa täytyy nostaa ylöspäin.

Mikä järkestys on järkevin. Laittaako ensin uusi tukivarsi koriin kiinni, vai kannattaako ensin kiinnittää alapallonivel?

Haastetta tuo myös se ettei jousi pakettia voi nostaa hirveästi ylöspäin, ettei vetonivel irtoa. Olisiko tähän jotain vinkkejä, ettei semmoista vahinko pääse sattumaan?
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: B30A - 16.11.2018, 08:47:49

Sit pitäisi vaihtaa alatukivarsi kuljettajan puolelle. Kyseessä on TDI moottorilla oleva V70mk1. Siinä tulee vaihdelaatikko pulttien eteen, joten laatikkoa täytyy nostaa ylöspäin.

Mikä järkestys on järkevin. Laittaako ensin uusi tukivarsi koriin kiinni, vai kannattaako ensin kiinnittää alapallonivel?

Haastetta tuo myös se ettei jousi pakettia voi nostaa hirveästi ylöspäin, ettei vetonivel irtoa. Olisiko tähän jotain vinkkejä, ettei semmoista vahinko pääse sattumaan?

Jos tukivarren pultit/pultti, joka ei mahdu pois ilman voimalinjan longistelua, ei ole ruosteinen tms niin jättäisin vanhan, näin olen ite tehnyt eikä ole ripustukset pettäneet.  Muutaman tukivarren välein sen kyllä joutuu vaihtamaan mutta ei joka kerta.
Tukivarsi kiinni apurunkoon ensin, sitten vasta alapallo. Ei kai sillä niin väliä toisaalta ole mutta ite meinaan että helpompi vaan lupsauttaa alapallon tappi reikäänsä, vrt niiden pulttien sohotus ja kierteille saaminen kun kaikki muu on paikoillaan. Vetarin kanssa ei tule ongelmia kun irroittaa sen navasta, ei ole iso homma. (ellei poorit ole ässehtineet tiukkaan) Jos on automaatti niin eikö siellä ole sisäpäässä semmoinen tripodi vetarissa eikä kuulanivel joka leviää, vai onko tämä vuosimallista kiinni. Ainakin tuossa meidän -99 ex A kiiturissa on tripodit.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Taavi.H - 16.11.2018, 09:03:53
Minä olen sen yhden pultin jättänyt vaihtamatta. Tarkistanut toki ettei ole umpiruosteessa tms.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: hukka - 16.11.2018, 10:22:17
Minä olen sen yhden pultin jättänyt vaihtamatta. Tarkistanut toki ettei ole umpiruosteessa tms.

Oletko joutunut irrottamaan vetaria, vai miten olet tehnyt?
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: jen - 16.11.2018, 10:24:33
Oletko joutunut irrottamaan vetaria, vai miten olet tehnyt?
vetarin mutteri/pultti vaan irti ulkopäästä ja työntää vähän sisään niin ei tule ulos,joskus vähän spoorit jumissa
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Taavi.H - 16.11.2018, 11:09:12
Oletko joutunut irrottamaan vetaria, vai miten olet tehnyt?

Vahva mielikuva on, että kyllä se pultti kuitenkin mahtuu tarpeeksi ulos ennen kuin ottaa laatikkoon, että tukivarren saa pudotettua pois.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: jen - 16.11.2018, 12:05:45
Vahva mielikuva on, että kyllä se pultti kuitenkin mahtuu tarpeeksi ulos ennen kuin ottaa laatikkoon, että tukivarren saa pudotettua pois.
samaa mieltä!
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: hukka - 16.11.2018, 12:28:55
Mites sitten asennus?
Ku iskaritolppaa joutuu nostamaan aika ylös, niin se karkaa samalla ulospäin. Silloin on se riski että vetari irtoaa, vai oonko ihan hukassa?  :D
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: hukka - 16.11.2018, 12:43:20
Pohjustan vielä sen verran että vaihdoin jo vänkärin puolen alatukivarren. Laitoin ensin kiinni alapallon ja sitten ne neljä pulttia.
Neljä pulttia oli todella vaikea saada kierteelle, niiden kanssa tapeltiin monta tuntia.

Ja se on se helpompi puoli. Siksi kaipaan neuvoa toiselle puolelle, ku tilaa on vielä vähemmän.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: jen - 16.11.2018, 12:44:40
Mites sitten asennus?
Ku iskaritolppaa joutuu nostamaan aika ylös, niin se karkaa samalla ulospäin. Silloin on se riski että vetari irtoaa, vai oonko ihan hukassa?  :D
ei sitä vetarin irtoamista tartte pelätä,oon työntänyt tolpan sinne ylös ja vaikka yhellä vähän kiinni niin on varaa liikutella et saa alapään paikoilleen,mut vetari irti ja painaa sitä sisäänpäin,ei tartte ottaa kokonaan navasta edes irti
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 16.11.2018, 13:57:20
Mites sitten asennus?
Ku iskaritolppaa joutuu nostamaan aika ylös, niin se karkaa samalla ulospäin. Silloin on se riski että vetari irtoaa, vai oonko ihan hukassa?  :D
Olen kiertänyt toisen pultin tukivarren puolelta apurungon sisään, jolloin toisen saa aika vaivatta paikalleen. Lisäksi tolppa liikkuu niin paljon taaksepäin, että tukivarren saa suorempaan jolloin pultit on helpompi laittaa paikalleen. Ylöspäin tolppaa ei tarvitse nostella.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: laatikkovika - 16.11.2018, 15:39:49
..ja joutuu sen jousen puristamaan kun yläkumin vaihtaa.
Kumi on laakerin alla ja siipimutteri kaikkein ylimpänä.
Hyvä video https://www.youtube.com/watch?v=9uXFqVmxXXg
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: RILLUV70 - 16.11.2018, 19:23:09
Onneks on atv kahella pultilla. Joskus jumpannu noita nelipulttisia :peetu: