Autoracing  KL-varaosat

V70 Turbo -00 tehoton

  • 23 Vastauksia
  • 7358 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
V70 Turbo -00 tehoton
« : 22.10.2018, 19:22:25 »
Auto on serkulta peräisin, eikä hän ollut havainnut varsinaisesti mitään vikaa ikinä, vaikka laite oli perheen käytössä vuosia. Auto kulkee ja käynnistyy, ei mitään ylimääräisiä ääniä tms. Vie kuitenkin aika lailla soppaa, ja tehoa ei ole kuin nimeksi - vertaisin korkeintaan 140-heppaiseen perusmalliin. Kierroksia vehje ottaa tasan 4000rpm, eikä yhtään enempää. Pieni vinkuna kuuluu, joten ainakin turbo pyörii kuitenkin. Service-valo palaa vain ajoittain, ei muita valoja. Kone on B5244T, ja heppoja pitäisi olla 190.

Vikakoodit:
- ECM-644A Reset valve, camshaft. Show regulation/Faulty signal
- ECM-4050 Fuel level seniors. No signal/Signal faulty/Signal too high
- ECM-6808 Turbocharger (TC) control system flow fault. Flow too high/Flow too low.

Koitin lukea testerillä eri arvoja jotka voisivat liittyä aiheeseen:
- Boost pressure on kaikilla kierroksilla noin 1000 hPa, muita ahtopaineeseen viittaavia ei ollut luettavissa, liekö se tämä?
- Mass air flow oli tyhjäkäynnillä alle 20kg/h, siellä 4000kierroksen kohdilla noin 85kg/h, ihan katkottomasti tuli arvoja
- Leakage air through throttle blade tasaisesti noin 7,60 kaikilla kierroksilla
- Turbo control valve dutycycle antaa enimmäkseen pyöreät 0%, mutta hetkittäin vilahtaa lukemia välillä 25-75%, mutta ilmeisen katkonaista on data.
- Engine speed tosiaan pysähtyy tasan 4000rpm kattolukemaan, ei kierrostakaan sen päälle.

Vikakoodit kun nollasin, niin eivät tule käynnissä ollessa tai kaasutellessa ainakaan uudelleen. Huomenna kokeilen ajaa vähän, ja tarkistan taas.

Onko ideoita mikä olisi vialla?

Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #1 : 27.10.2018, 19:16:56 »
Ainakaan lyhyet ajot eivät tuota uusia vikakoodeja. Kone kiertää enemmän kuin 4000 kierrosta ajaessa, mahtaako olla jotenkin rajoitettu P- ja N-asennoissa?

Tehoa ei siltikään ole sen vertaa kuin pitäisi, ja bensankulutus on roimaa. Hetkellisestikään tasainen veto päällä ollessa ei mittari alita 10l/100km-haamurajaa.

Eikö kenelläkään ole mitään ideoita?

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #2 : 27.10.2018, 21:53:53 »
Ainakin uudemmat mallit (p2-alusta) on rajoitettu tohon p ja n päällä minkä näkee dieselin päästömittauksessa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Spude1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #3 : 04.11.2018, 20:10:13 »
Kellään tietoa, onko kierrokset rajoitettu vapaalla myös manuaaleissa?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #4 : 05.11.2018, 08:25:27 »
Kellään tietoa, onko kierrokset rajoitettu vapaalla myös manuaaleissa?

Vahvasti olen siinä käsityksessä, että manuaalissa ECU ei tiedä laatikosta ja sen asennosta mitään.

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, oma kokemus kun rajoittuu lähinnä TDI-versioihin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #5 : 05.11.2018, 18:04:53 »
Maailmalta kun nuita vikakoodeja googeloin, niin enimmäkseen nousi esille TCV ja ahtopaineanturi. No tossahan se ahtopaine näytti ihan katkottomasti lukemia jotka on linjassa sen suhteen ettei ole tehoa, eli ei ahda. TCV oli siinä aika helposti päällimmäiseni, joten irrotin sen. Testasin venttiilin solenoidin ja se toimii, mutta itse venttiili vaikuttaa jumiutuneen toiseen asentoon.

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=22310&sid=078b91a85496e7afebe74a51870be8b2

Tuon linkin kuvan mukaan yhteys on nyt kaiken aikaa punaisen ja keltaisen välillä, ja jos oikein tulkitsen, niin venttiili pitää hukkaporttia kaiken aikaa auki. Sinänsä selittäisi sen, ettei ole ahtopainetta..  ;) Täytyy nyt ekana hankkia uusi sellainen - onko ideoita mistä saisi sopivasti?

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #6 : 05.11.2018, 18:48:22 »
Onko sulla kuvaa ja numeroa vanhasta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #7 : 05.11.2018, 19:09:55 »
Kierroksia vehje ottaa tasan 4000rpm, eikä yhtään enempää.
Niin paikallaan ottaa vain tuon 4krpm? Ajossa kuitenkin kiertää ylemmäs?

Millä koodit luettu? Yleistesteri antoi ihme koodeja (kuten liiallisesta ahtopaineesta) mulla verrattuna VIDAn koodeihin, joka havaitsi ainoastaan sen tiedetyn vian joka oli ollut (oli ollut ABS anturi rikki niin siitä oli koodit tallessa).

-00 B5244T eikös siinäkin ole ME7-moottorin ohjauksena, kuten mulla tossa -99 B5234T3:ssa. Siinähän ei ole mitään "vakio ahtopainetta" vaan ECU:lle "kerrotaan" teho/vääntö toive mikä se sitten toteuttaa säätämällä esim. ahtopainetta kuormituksen mukaan sillä TCV:llä.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #8 : 06.11.2018, 10:42:07 »
Osanumero on 9473212, valmistaja Pierburg. Löysin jo nettikaupan mistä sai vastaavan, on tulossa kaiketi Saksasta hintaan alle 50€ - katsotaan kuinka käy.



Koodin luin Creader Professional 229-testerillä, sellainen kevyempi ammattikäyttöön tarkoitettu laite. Varsin huono sillä tavalla että pelaa hirvittävän harvan auton kanssa(vaikka toisin myyjä luopasi), mutta tuntuu pelaavan varsin hyvin jos on yhteensopiva kohdeauton kanssa.

Mitään vikakoodejahan tuo ei nyt lyhyen ajon jäljiltä enää anna kun nuo aikaisemmat pyyhin. Tämä juuri tuntui olevan yhteistä niille tapauksille joissa vika oli TCV:ssä tai ahtopaineanturissa tai molemmissa.

En tiedä millä ohjauksella ko. venttiili tässä autossa toimii tai miten tarkalleen sen tulisi toimia, mutta tämä yksilö ei tosiaan tuntunut toimivan yhtään millään tavalla.  :D Kontakteissa on merkinnät + ja -, ja niihin kun laittaa 12v, solenoidi napsahtaa kuuluvasti ja vehje ihan heilahtaa, mutta ilmavirtaus ei muutu miksikään. Jos tuo on jotenkin portaattomasti säätyvä, niin 0-asento kaiketi tarkoittaa että se pitää hukkaporttia auki, ja mitä enemmän virtaa, niin sitä enemmän se sulkee hukkaporttia. Jotenkin kyllä tuntuisi että se ei solenoidi-tyyppisellä mekaniikalla onnistu? Varsin hidashan tuollainen ohjaus on, joten ei voine tehdä ainakaan on/off-säätöjä kovin taajaan?

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #9 : 06.11.2018, 12:01:14 »
Ihan villinä arvauksena tsekkaisin noi letkut että ovat ehjät. Ei meinaan isoa reikää tarvi, että lakkaa toimimasta.

Voi ne vaihtaakin, tommonen alipaineletku ei paljoa maksa metritavarana.

Muutenkin kannattaa katsella, että muutkin alipaineletkut on kunnossa, moottorin ohjaus kun perustuu niihin...

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #10 : 06.11.2018, 12:09:52 »
Ihan villinä arvauksena tsekkaisin noi letkut että ovat ehjät. Ei meinaan isoa reikää tarvi, että lakkaa toimimasta.

Voi ne vaihtaakin, tommonen alipaineletku ei paljoa maksa metritavarana.

Muutenkin kannattaa katsella, että muutkin alipaineletkut on kunnossa, moottorin ohjaus kun perustuu niihin...
Ja muutenkin ton ikäisen kaikki moottoritilan kumiosat on aika haperoa kamaa.

Nimim. muutaman jäähdytysnesteletkun joutunut uusimaan 18 vuotiaaseen kulkineeseen.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #11 : 12.11.2018, 12:28:40 »
Ihan villinä arvauksena tsekkaisin noi letkut että ovat ehjät. Ei meinaan isoa reikää tarvi, että lakkaa toimimasta.

Voi ne vaihtaakin, tommonen alipaineletku ei paljoa maksa metritavarana.

Muutenkin kannattaa katsella, että muutkin alipaineletkut on kunnossa, moottorin ohjaus kun perustuu niihin...

Yllättävän vaikeata oli löytää sopivaa:

Biliasta saisi tilaamalla TCV:n kolme letkua, yksi oli varaosana n. 30€/kpl, muut oli metritavarana n. 25€/m. Ei oikein houkuttanut.  ;D Ihan selväksi ei tullut ainakaan Olarin Biliassa että miksi tuo yksi letku on varaosa, eikä metritavaraa kuten muut.

Tarvikeliikkeissä yleensä tähän tarkoitukseen on tarjolla vain kudosvahvisteista kumiletkua paksummalla seinämävahvuudella (-> ei taivu), tai sinistä tai punaista silikoniletkua (-> hyi), tai kangaspäälysteistä kumiletkua (-> kangas ei taida kestää kuumuutta ja rispaantuu ikävän näköiseksi helposti). Motonet/Biltema ei tuottanut tulosta, eikä Etra, ja erilaisten verkkokauppojen valikoimasta ei oikein ottanut selvää.

Yksi ennakkoaavistus kuitenkin osoittautui oikeaksi - rakenteeltaan ja mitoiltaan samanlaista letkua lopulta löytyi US-Partsista, olikohan joku 4€/m.  :)

Tuon TCV:n tilasin verkkokaupasta nimeltä Autonvaraosat24.fi. Siellä oli merkintöjen mukaan varastossa ko. venttiili, ja sen tilasin 05.11. Osaa ei ole tähän päivämäärään mennessä 12.11. tullut, eikä se vielä ole seurantakoodin mukaan edes Postnordin hallussa. Viime viikolla 9.11. sain tiedon että osa olisi sentään pakattu. Kysyin aiheesta, niin aika tylysti totesivat että osaa ei varastossa ollut, ja MINUN vuokseni ovat joutuneet sellaisen hankkimaan. En suosittele kenellekään tuota kauppaa ainakaan.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #12 : 12.11.2018, 17:30:54 »
Omiin turboihin vetänyt alipaineletkut  jos sopivaa reikäkokoa löytyy ihan metritavarana ostetuista  4/6/8mm bensaletkusta. Kestää öljyä, nestettä, kuumuutta ja taipuu mulla ihan hyvin jopa lähes 90 asteen mutkassakin (mm saab bypassilta on 180 astetta lähtö ja toimii). Motonetin kangasletkut hajoaa alta vuoden kun kerran juuri tuosta bypass kokeillut.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #13 : 13.11.2018, 09:41:56 »
Ne bensaletkut mitä löysin oli kyllä hyvin paksuja ja jäykkiä. Klemmarit olisi mennyt uusiksi myös, jos ne olisikin saanut riittävän tiukoille mutkille.

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: V70 Turbo -00 tehoton
« Vastaus #14 : 14.11.2018, 15:55:46 »
Siinä varaosaletkussa taitaa olla erikokoiset reiät päissä, sen takia ei käy metritavara.
RTS

 

Proturbo  Autodiagnoosi