Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: peet70 - 22.01.2012, 23:23:37
-
Olisko vaihto ohjeita ja missä sijaitsee.Kitisee aikas ikävästi.
-
Eikös tuo mene vielä takuuseen...? Vai koska takuu loppunut? ???
-
takuu ummessa.käyttöön otto 10/2009
-
takuu ummessa.käyttöön otto 10/2009
Jaa no sit tietävämmät saa kertoa lisää...
-
Syvällä on, edellisessä autossa alkoi vikinöimään juuri ennen takuun loppua ja pidin huolen, että se myös vaihdettiin. Ellet ole kokenut niin unohda, oli kaikki kojelauta irti ja nosteltuna sivuun...
-
Olisko vaihto ohjeita ja missä sijaitsee.Kitisee aikas ikävästi.
Tämmöinenkin tapaus oli: Autosta kuului ikävää kitinää lämmityslaitteesta syksyisellä ilmalla varsinkin kylmänä. Kun laittoi moottorin nollille, niin äänikin katosi. Varsinainen vika olikin kompressorin hihnapyörän viimeisillään kitisevä laakeri. Kun laakeri meni kokonaan jumiin niin hihna katkesi eikä lämppärikään enää kitissyt ;). Ilmastointi tuossa on usein käytössä ainakin automaattiasennolla.
-
Eiköhön näissäkin löydy, kun irrottaa hantin puolen potkulevyn ja hanskalokeron, niin siellä se näkyy.
Näin ainakin ykköskoppasessa.
-
Ei näy, saattaa siis kylläkin kuulua ;). Yläkautta näkyy, mutta ei pääse käsiksi.
Olisko vaihto ohjeita ja missä sijaitsee.Kitisee aikas ikävästi.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/lammitin%20ja%20pyyhinkoneisto/001.jpg)
-
Taidan viedä pajalle kun menee noi kustannukset puoliks autoliikkeen kanssa
-
Muutaman kerran jäänyt puhallin käynnistymättä. Äsken irroitin hanskalokeron ja laitoin virrat päälle ja onneksi ei lähtenyt pyörimään tällä kertaa (sai syyn selville). Pieni kolautus moottoriin ja heti lähti eli moottori loppu.
Ihmettelin miten sen saa irroitettua, piti tulla sisälle nettiin VRCF:n sivuille josko ohjeita löytyisi. No ei nyt kauhean mukavaa tietoa löytynyt. Onko kukaan irroittanut koetaulua? Löytyykö ohjeita mistään? Muutamasta Audista on tullut koetaulu irroitettua eikä ole ollut paha homma kun on vaan ohjeet mistä kiinnitykset löytyy.
PS: Olisihan se edellisen korimallin moottorin paikka ollutkin liian järkevä.
-
Vaatii erikoistyökalun, mittaristo pois, apparin puolelta hanskalokero ja sulake/relerasiat veks, puhaltimensiipien edestä se ritilä pois(kiinni kolmella ruuvilla). Työkalu tulee kiinni akseliin ja sen pitkät "piikit" siipien läpi hiilipäätyyn jossa kolot, mittariston reiästä painetaan klipsiä(väriltään violetti,hankala löytää) samalla kääntäen työkalulla moottoria n.30 astetta vastapäivään, vaatii voimaa. Loppujen lopuksi hommana pala kakkua :)
-
Kysyin merkkiliikkeen hinoja. Moottori 487,- Moottori asennettuna 670,-
Asennuksen hinta ei olisi paha, mutta osa >:(
Tilasin uuden moottorin "alkuperäisen" 290 eurolla ja yritän vaihtaa itse.
Selviääköhän hommasta mitenkää ilman tota erikois työkalua?
Saisikohan sitä lainaksi mistään?
Kun saan uuden moottorin käteen katson voisiko sellaista työkalua tehdä.
Onko mittarin irroitus helppo?
-
Kysyitkö asennusta jos oma osa mukana?
-
Kun saat sen uuden moottorin käsiis. niin hiffaat kyllä miten se siellä poterossa on. Eli ns. perä edellä, sen takia ne "piikit". Mittariston irroitus kuten vanhassa v70:ssä.
-
Kysyin merkkiliikkeen hinoja. Moottori 487,- Moottori asennettuna 670,-
Asennuksen hinta ei olisi paha, mutta osa >:(
Tilasin uuden moottorin "alkuperäisen" 290 eurolla ja yritän vaihtaa itse.
Selviääköhän hommasta mitenkää ilman tota erikois työkalua?
Saisikohan sitä lainaksi mistään?
Kun saan uuden moottorin käteen katson voisiko sellaista työkalua tehdä.
Onko mittarin irroitus helppo?
Joko olet asentanut uuden moottorin, millainen homma oli?
Itsellä samanlainen ongelma omassa V70:ssä, pitää ikävää kitinää ja sille tartteis tehdä jotain...
-
Joko olet asentanut uuden moottorin, millainen homma oli?
Itsellä samanlainen ongelma omassa V70:ssä, pitää ikävää kitinää ja sille tartteis tehdä jotain...
Eipä ole tullut asennettua. Täytyy ensiviikolla töissä värkätä se moottorin pyöritys työkalu. Onkohan jollain kuvaa sellaisesta?
(https://lh3.googleusercontent.com/-1rsJh2MzGH4/T39YES6qlYI/AAAAAAAADLw/c-CLcw5N-_U/s640/DSC03926.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-uqziMtxcqIE/T39YEuNwZfI/AAAAAAAADL0/X6RIh4obs-4/s640/DSC03927.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-dK-8PjD7rUs/T39YE2_hEfI/AAAAAAAADLs/qfnoSu7LLtM/s640/DSC03928.JPG)
-
Työkalu tehty ja kaikki osat edestä purettu pois, ei ole ollut paha homma tähän mennessä. Nyt vaan en löydä sitä vipua mittariston reiästä millä vapautetaan moottori että sitä voi pyörittää.
Työkalu
(https://lh6.googleusercontent.com/-gqTG2GI7Fuk/T4Qn8c4IkGI/AAAAAAAADMo/yut1debXqA4/s640/Py%25C3%25B6r%25C3%25A4ytin%2520%25283%2529.JPG)
Kuva mittariston reiästä, missähän päin se vipu voisi olla?
(https://lh6.googleusercontent.com/-j3A0-We--EE/T5GmuI2wldI/AAAAAAAADOw/b_MxQttzzCI/s640/P4200011.JPG)
Mitenkäs johtoliittimen irroitus???
-
Nyt on uusi moottori paikallaan, eikä se nyt loppujen lopuksi niin paha homma ollutkaan.
Vipukin löytyi, täsiä kuvasta näkyy selvästi kun moottori on pois paikaltaan
(https://lh3.googleusercontent.com/-q9h31pMqxZM/T5RCATHBrGI/AAAAAAAADP0/Z_yzBKvCoxY/s640/P4220037.JPG)
Allekirjoituksessa lisää kuvia.
-
mulla kuuluu samantapainen ääni kuin lännenelokuvien ja kauhuelokuvien yössä. Siis se hyönteinen. Sellainen liverrys. Lienee turha toivo että olisi muusta kuin moottorista johtuva kun lakkaa het kun tiputtaa puhaltimen kierrokset nollaan
En tuosta kuvasta osaa sanoa et mikä on se "vipu". Onko se tuo ihan edessä oleva heikosti tarkentunu jakaria muistuttava vipstaaki? Onko kukaan löytyäny työkalua kohtuuhinnalla jostain? Oikeaa työkalua löytyy esim ebay..aika hintava
-
Nii oliko joku nyt tehnyt tän työn että miten se tulee sieltä ulos? Mitä kaikkea tarvitsee purkaa? Perkele pimeni puhallin tänään.
-
Nii oliko joku nyt tehnyt tän työn että miten se tulee sieltä ulos? Mitä kaikkea tarvitsee purkaa? Perkele pimeni puhallin tänään.
Eli siis lisää infoa:
Puhallin on sirissyt pienillä kierroksilla jo melkein koko talven ja loppua kohden tuntunut että ei enää toimi automaatilla oikein (auto jää kylmäksi).
Seuraava aste oli se kun laitoin huurteenpoiston/lasille puhallus päälle niin moottori puhalsi täysiä ja välillä sitten nyki, kuin sammuisi ja heti käynnistyisi uudelleen. Välillä taas toimi normaalisti.
Seuraavaksi oli sitten sellainen havainto että vaikka laitoit puhaltimen täysille ei se puhaltanut täysiä, puhalti puoliteholla ja sen jälkeen hetken päästä saattoi puhaltaa täysiä.
Seuraava vaihe olikin se, että puhallin ei käynnistynyt, mutta illalla kun emäntä haki töistä niin puhallin puhalsikin hiljaa. Väänsin käsin lisää vauhtia ja puhallin lisäsi vauhtia. Erikoisesti kyllä nyki välillä kovaa ja välillä hiljaaa. Vikakoodit käyty lukemassa vidalla eikä vikakoodeja.
Tässä sitten kotimatkalla itse ajoin ja huomasin kun käännyin vasenmalle niin puhallin alkoi puhaltaa täysiä, siis kun tuli g voimia vasemmalle puhallin toimi. Tätä siinä sitten ihmettelin.
Voiko vika siis olla:
-puhaltimen laakerit?
-hiilet loppu/ jouset ei enää paina hiiliä?
-kylmäjuotos ohjausyksikössä?
-etuvastus?
-?????
-
Eli siis lisää infoa:
Puhallin on sirissyt pienillä kierroksilla jo melkein koko talven ja loppua kohden tuntunut että ei enää toimi automaatilla oikein (auto jää kylmäksi).
Seuraava aste oli se kun laitoin huurteenpoiston/lasille puhallus päälle niin moottori puhalsi täysiä ja välillä sitten nyki, kuin sammuisi ja heti käynnistyisi uudelleen. Välillä taas toimi normaalisti.
Seuraavaksi oli sitten sellainen havainto että vaikka laitoit puhaltimen täysille ei se puhaltanut täysiä, puhalti puoliteholla ja sen jälkeen hetken päästä saattoi puhaltaa täysiä.
Seuraava vaihe olikin se, että puhallin ei käynnistynyt, mutta illalla kun emäntä haki töistä niin puhallin puhalsikin hiljaa. Väänsin käsin lisää vauhtia ja puhallin lisäsi vauhtia. Erikoisesti kyllä nyki välillä kovaa ja välillä hiljaaa. Vikakoodit käyty lukemassa vidalla eikä vikakoodeja.
Tässä sitten kotimatkalla itse ajoin ja huomasin kun käännyin vasenmalle niin puhallin alkoi puhaltaa täysiä, siis kun tuli g voimia vasemmalle puhallin toimi. Tätä siinä sitten ihmettelin.
Voiko vika siis olla:
-puhaltimen laakerit?
-hiilet loppu/ jouset ei enää paina hiiliä?
-kylmäjuotos ohjausyksikössä?
-etuvastus?
-?????
Jatkan itsekseni puhelua.
Puhallin irroitettu ja laakerit olivat niin väljät että akseli liikkui puhaltimen päästä noin 5mm. Heilutteli akselia samalla kun puhallin sai virtaa niin sai hiilet kosketusta ja puhallin pyöri hetken. Eli puhallin sökö. Uusi puhallin nyt vain hankkia ja sitten tekemään erikoistyökalua.
Lyhyesti miten homma toimi!
-mittaristo irti, sinne sai sujautettua käden juuri ja juuri sähköliittimelle.
-repsikan puolelta potkumuovi, hanskalokero, cem, cemmin rautateline irti.
-pari sähköliitintä läpiltä irti, kolme torx kantasta kirkasta ruuvia verkkohässäkästä irti
-veti verkkohässäkän pois
-puhallin näkyy!
-
Työkalu tehty ja kaikki osat edestä purettu pois, ei ole ollut paha homma tähän mennessä. Nyt vaan en löydä sitä vipua mittariston reiästä millä vapautetaan moottori että sitä voi pyörittää.
Työkalu
(https://lh6.googleusercontent.com/-gqTG2GI7Fuk/T4Qn8c4IkGI/AAAAAAAADMo/yut1debXqA4/s640/Py%25C3%25B6r%25C3%25A4ytin%2520%25283%2529.JPG)
Moro!
Tarraako tuo irroitustyökalu moottorin ulkokehään ja pyöräytetään irti vai pitääkö sen mennä siipien välistä? kuuluuko sen avata jotain klipsejä vai vaan kääntää moottoria?
Olis samainen operaatio eessä ::)
-
Itse vaihdoin viime viikolla, katso http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=74595.new#new
Työkalu menee siipien läpi moottorin runkoon. Uusi puhallin pitää olla mallina ennen kuin osaa työkalun tehdä. Lukitus avataan mittarin puolelta. Tarvii kaverin tai jonkun muoviklipsun lukituksen väliin. Sen verran on hommaa vahtamisessa, että melkein suosittelen alkuperäistä puhallinta. On tuo Viron puhallinkin kyllä toistaiseksi toiminut, mutta jonkin verran hiljempaa se puhaltaa kuin alkuperäinen.
-
Kenen valmistama, minkä merkkinen on se alkuperäinen puhallin? Jos löytäis jostain merkkiliikkeen kauppaamaa halvemmalla ;)
-
Kenen valmistama, minkä merkkinen on se alkuperäinen puhallin? Jos löytäis jostain merkkiliikkeen kauppaamaa halvemmalla ;)
Bosch, made in hungary
-
Behr oli minulla. FoMoCo taisi myös lukea kuorissa.
-
Moro,
Oliskos kellään tästä operaatiosta enemmän kuvia? Työkalu tehtynä ja kaikki killikkeet edestä purettuna. En tahdo löytää mittariston reijästä lukitusklipsua ja moottoria kiinnipitävää torxia. Saako sen torxin auki ylhäältä vai alhaalta helpoiten?
-
Moro,
Oliskos kellään tästä operaatiosta enemmän kuvia? Työkalu tehtynä ja kaikki killikkeet edestä purettuna. En tahdo löytää mittariston reijästä lukitusklipsua ja moottoria kiinnipitävää torxia. Saako sen torxin auki ylhäältä vai alhaalta helpoiten?
Minulla ei ainakaan ollut torxia uutuuttaan lainkaan. Sen paikka on mittarin reiästä katsottuna oikealla etualalla. Lukitusklipsu on vasemmalla puolen moottoria. Joku solumuovi siitä piti nykäistä irti kojelaudan yläosasta, että alkaa jotain nähdä. Käsi mahtuu vaivoin mittarin reiästä ilmakanavan ja kojelaudan välistä moottorin liittimelle ja lukitukselle.
-
Puhallin vaihdettu ja kaikki putket pitäis olla ok. Moottori käy hyvin, mut ilmaa tulee aika vaisusti pitääkö läpät ajaa testerillä jotenkin oikeeseen asentoon jos niitä on käsin pidellyt?
-
Ei pitäisi olla tarvetta testerille. Eihän siinä irroteta muuta kuin sisäkierron läppä. Sen kuulee äänestä toimiiko. Oliko alkuperäinen puhallin, halvimmat tarvikkeet puhaltavat heikommin. Raitisilmasuodatin kannattaa vaihtaa ellei ole hiljattain vaihdettu.
-
Homma rupes pelittämään kun sisäilmankierrosta kävi kaikki asennot läpi. Kaikenkaikkiaan ihan passeli homma oli loppujen lopuksi tehdä! Tosiaan ei mullakaan ollut mitään torxia siellä puhaltimen perässä, missä virtajohto on. Ainoastaan se klipsi mihin laitoin kiilan siinä virtajohdon vieressä ja sitten erikoistyökalulla toiselta puolelta puhallin auki. Puhaltimen otin virtajohtoineen irti ja avasin johdon vasta siinä yhteydessä, kun vedin moottoria irti. Isompi kouraiselle tämä oli ainakin toimivampi tapa. Vähän akrobatiaa vaatii ja otin hanttimiehen penkin irti, koska olen isokokoinen köntys :D Tätä projektia suunnitteleville ihan kannattava tehdä itse, kun hommaa/tekee vain sen erikoistyökalun.
-
Lämmityslaite on alkanut kans vinkuun ja uusi pitäisi vaihtaa.
Mitä eroa näillä Hellan puhaltimilla on:
8EW 351 040-461 ja 8EW 351 040-471
Nuo pitäis sopia ilmeisesti molemmat 2013 v70. Jos jollain on irroitustyökalu ylimääräisenä niin voin ostaa pois.
-
Omaani laitetun tämän volvo huollossa http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/254218/26242
Vissiin oli jotain ongelmaa asennustyökalun sopivuuden kanssa mutta paikoilleen ne sen
laittoi.
-
En erityisesti suosittelisi tuota tarvikepotkuria. On halpa, mutta teho on selvästi heikompi kuin alkuperäisessä Boschin/Behrin/Hellan puhaltimessa.
-
Puhallin vaihdettu. Puhaltimen liittimen joutuu irroittaan konehuoneen puolelta. Ei toivoakaan saada kättä mahtuun mittariston aukosta. En saanut edes puhallinta kädellä vapautettua. Paljon vähemmän tilaa tässä, kun vanhemmissa malleissa, joissa ei ole vielä näyttöä integroitu koelautaan.
-
Puhallin vaihdettu. Puhaltimen liittimen joutuu irroittaan konehuoneen puolelta. Ei toivoakaan saada kättä mahtuun mittariston aukosta. En saanut edes puhallinta kädellä vapautettua. Paljon vähemmän tilaa tässä, kun vanhemmissa malleissa, joissa ei ole vielä näyttöä integroitu koelautaan.
No ahdastahan siellä on, mutta olen minä sinne käteni saanut tungettua liittimelle ja lukitukselle, vaikka onkin "näyttökuhmu" kojelaudassa. Tosin vähän sellainen lehmän "keinosiementäjä-fiilis" on tilan suhteen...
-
Piti oikein kirjautua tänne, kun etsiskelin ohjetta -08 v70 volvon puhaltimen vaihtoon. Youtubeen oli tehty hieno video, Kanadassa asuva kaveri tekassu, vähän itänaapurin aksentilla tosin. Tuota kun tabletilla pyöritti vieressä, niin homma kyllä suju hienosti. Parasta tuossa oli, että tuosta selvisi, että Land Rover FreeLanderin puhallin 8EW 351 040-271 on se täsmällälleen sama kun Volvon alkuperäinen Hella/Behr puhallin. Tuota saa esim. amazon.destä 65eur postikuluineen, tuli tosin Englannista. Piti oikein verrata alkuperäistä antaumuksella, ei siinä muuta eroa ole, kun tästä Lantikan puhaltimesta on tuo tyyppiinumero hiottu pois. Kaikki muut pikku leimat muoviosissa on ihan samat. Video löytyy täältä https://www.youtube.com/watch?v=z-9SKu49LBE. Ja nyt kun oma puhallin on vaihdettu, minulla olis myynnissä Boxo -merkkinen erikoistyökalu tuohon vaihtoon seuraavalle innokkaalle :)
-
Paljos tahdot työkalusta? Kun näitä saattaa olla asiaksi asti joskus ja ottaahan tuo aikaa tehdäkin tuo itse...
-
Ketjua lainatakseni, mahtaakohan jollakin foorumilaisella olla pääkaupunkiseudulla myydä työkalu puhaltimen vaihtoon, tai lainata sellaista korvausta vastaan?
-
Lämmityslaite on alkanut kans vinkuun ja uusi pitäisi vaihtaa.
Mitä eroa näillä Hellan puhaltimilla on:
8EW 351 040-461 ja 8EW 351 040-471
Nuo pitäis sopia ilmeisesti molemmat 2013 v70. Jos jollain on irroitustyökalu ylimääräisenä niin voin ostaa pois.
Vanha viesti mutta saitko/löysitkö tähän koskaan vastausta?
-
Tuo -461 on LHD, ja vastaavasti -471 on RHD.
-
Terve,
edit: >:( ruuvarilla kun tökki puhaltimen akselia sivusuunnassa alkoi puhallin toimimaan. Behri puhallin (Landroverin koodilla ebay) tilattu kun vika on siinä ilmeisestikin.
Nyt puhallin lopetti sitten kokonaan toiminnan -08 v70. Vikakoodi oli AIR QUALITY SENSOR, voiko olla puhallinmoottori vai ko. sensori jonka "öljysin hätäpäissään"?
2 Viikkoa sitten puhalteli miten sattuu: puhalsi hiljakseen, ei lainkaan, hiljakseen, kovaa ja välillä ei mitään ja sitten taas toimi täysillä, vähän kuin änkyttäen ja ilmeisesti moottori loppu puhaltimesta.
Annoin spray öljyä puhaltimeen reilusti, voisiko air qaulity sensor vika tulla siitä?
Ja oisko kellään työkalua moottorinvaihtoon/intoa vaihtaa pääkaupunkiseudulla moottoria, jos hommaan uuden behrin puhaltimen?
-
Terve,
edit: >:( ruuvarilla kun tökki puhaltimen akselia sivusuunnassa alkoi puhallin toimimaan. Behri puhallin (Landroverin koodilla ebay) tilattu kun vika on siinä ilmeisestikin.
Nyt puhallin lopetti sitten kokonaan toiminnan -08 v70. Vikakoodi oli AIR QUALITY SENSOR, voiko olla puhallinmoottori vai ko. sensori jonka "öljysin hätäpäissään"?
2 Viikkoa sitten puhalteli miten sattuu: puhalsi hiljakseen, ei lainkaan, hiljakseen, kovaa ja välillä ei mitään ja sitten taas toimi täysillä, vähän kuin änkyttäen ja ilmeisesti moottori loppu puhaltimesta.
Annoin spray öljyä puhaltimeen reilusti, voisiko air qaulity sensor vika tulla siitä?
Ja oisko kellään työkalua moottorinvaihtoon/intoa vaihtaa pääkaupunkiseudulla moottoria, jos hommaan uuden behrin puhaltimen?
Air quality sensor ei vaikuta puhaltimeen, ainoastaan sisäkiertoon.
Puhallin on loppu ja huonolla tuurilla esivastus myös, jos puhallin on hirttänyt lopulta kunnolla kiinni. Kummastakaan ei tule vikakoodia.
-
EDIT NRO 2.0 ; propellista työntelin niin oli jäykkä, uudeksi liian jäykkä. Puhallin ilmeisesti poterossaan jotenkin väätrin mutta kun liikutteli akselista niin alkoi pyöriä vaan räpättelöö muttei paellu enää autoon...
EDIT:No Nyt UUSI Behr laitettu pajalla ja puhallin on täysin mykkänä >:( .
Onko etuvastus-säädin voinut HAJOTA viallisen puhaltimenmoottorin vuoksi?
Tilasin Hella-Behr- etuvastuksen 5HL351332-381 Autonvaraosat24:sta (oli posteineen 57€), joten saa sen uusittua ensi viikolla.
Onko sen vaihtoon ohjeita/videolinkkejä???
-
Otappa akunkenkä pariksi tunninksi irti, jos sitten lähtisi.. ???
-
Ratkaisu löytyi: akku irti ja tutkin releet, sulakkeita ja liittimiin suihkaus elektrospraytä. Puhaltimen moottoria liikuttelin käsin eessuntaas ja oli luvattoman jäykkä uudeksi moottoriksi, oli Ad- huollossa jäänyt puhallin poteroon jotenkin väärään asentoon ja nyt työntelin sen propellia eessuntaas niin lähtikin pyörii. Jäykästi pyörii kun räpättelee eli moottorin propelli osuu johonkin kiinni mutta en palellu enää....
-
Moro!
Omasta 2009vm V70 2.4d meni puhallin vaihtoon. Jännä kun kävin kyselemässä operaatiosta niin katsoi koneelta että tähän olisi "helpompi" vaihtaa se moottori,että 2-3 tuntia menisi. Eli onko joissain malleissa se jotenkin erilainen vaihtaa? Nyt taasen kun vein auton huoltoon niin työn vastaanottaja sanoi että menee ainakin se 4 tuntia!? Kumpihan tässä nyt on oikeassa,en todellakaan olisi vienyt siniselle sitä vaihdettavaksi jos siinä noin kauan menee mitä työn vastaanottaja sanoi. Sehän maksaa maltaita. Sen 2-3 tunnin työn nyt voi maksaa siniselle,mutta jos siinä yli puoli päivää menee niin aika tyhjäksi se lompakon vetää. Aika kummallista toimintaa.
-
No joo, itsellä meni ekalla kerralla 6 tuntia kun 2010 malliin vaihdoin, tokalla jotain 3 tuntia.
2012 alkaen kun tulee iso näyttö niin vissiin otattaa kojelaudan pois ja silloin menee aikaa.
-
Ei tarvii koskea kojelautaan, mutta ahdas työmaa se on. Jos oikein hyvin onnistuu, niin ehkä sen 2 tunnissa vaihtaa.