Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678183 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Tulipa vaihdettua lopulta 2009 V70 2.4DA Summun uudempaan V60 -12 D3 Ocean Raceen. Nyt on pari tonnia ajettuna ja muutama huomio on tullut. Ensinnäksin auto kuluttaa paljon vähemmän, mitä V70. Maantiellä pääsi jo 5.5 tuntumaan ja normaalissakin ajossa 6.5 keskikulutuksella.

Toinen huomio on, että auto vetelee voimakkaasti tiellä. Syynä on varmaan 225/50R17 renkaat? Joten älytöntä pilata auto tuollaisilla egovanteilla. Kumit maksaa enemmän, melua on enemmän, vesiliirto herkemmässä jne.

Kolmas huomi on penkit. Tuossa on nahkajakkarat kuten entisessäkin, mutta tuntumaltaan ne ovat kyllä huonommat. mk2 V70ssä oli parhaat, sitten mk3 ja nyt tämä V60 ottaa uudet pohjat. Olen koittanut säädellä niitä ja jopa pelata korotusprikkojen kanssa, mutta ei auta. Epäilen, että istuinosa on liian kuppimainen ja kapea. Penkki painaa perskannikoita ja jalat alkavat puutua jo 2-3 tunnin ajon jälkeen. Tämä on uusi kokemus Volvossa...

Radio on vähän hankala viritellä mutta soundit on ihan ok ja bluetoot streamaus toimii hyvin. Vielä kun saisi Windows Phonen bluetoothin pelittämään useammin kuin joka toinen kerta ;)

Auto ei ole mikään megahiljainen, mutta riittävä. Varmaan sekin helpottaa, kun talven myötä pääsee heittämään nuo leveämmät renkaat kuikkaan ja pistämään 205/60 profiilit alle. Mukana tuli kitkat, jotka tekevät autosta vielä hiljaisemman - toki myös löysän ajaa.

Katsotaan josko tottuisi tuohon.

p.s. Volvo-tarra onkin lähtenyt kuikkaan edestä, joten sitä pääsee hankkimaan ;)

p.p.s. Myöskin edestä kuskin puolelta on suojamuovit korkanneet irti. Edellinen omistaja on kai törmäillyt autolla johonkin, kun on paikkamaalia sudittu. Myyjäliike lupautui maksamaan mutta katsotaan mitä tapahtuu.

p.p.p.s. ~28k€ maksoi 78tkm ajettu V60.

Jos 60:n normijakkara painaa pakaroita niin elopainoakin täytyy olla jo jonkin verran. Sen verran olematon muotoilu noissakin on, kuten nykyisen Sport-penkeissä. Vanhemmissa Volvoissahan noi "herra"penkit oli aivan lattanat ilman tukea. Itsekään en varsinainen keiju ole vajaan sadan kilon omamassalla, mutta aika "sohvat" nuo vakiopenkit ovat.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Jos 60:n normijakkara painaa pakaroita niin elopainoakin täytyy olla jo jonkin verran. Sen verran olematon muotoilu noissakin on, kuten nykyisen Sport-penkeissä. Vanhemmissa Volvoissahan noi "herra"penkit oli aivan lattanat ilman tukea. Itsekään en varsinainen keiju ole vajaan sadan kilon omamassalla, mutta aika "sohvat" nuo vakiopenkit ovat.
2012 mallissa penkit on aika muodottomat. No S80/V70 mallien penkkeihin nekin on sporttiset.

Tulipa vaihdettua lopulta 2009 V70 2.4DA Summun uudempaan V60 -12 D3 Ocean Raceen. Nyt on pari tonnia ajettuna ja muutama huomio on tullut. Ensinnäksin auto kuluttaa paljon vähemmän, mitä V70. Maantiellä pääsi jo 5.5 tuntumaan ja normaalissakin ajossa 6.5 keskikulutuksella.

Toinen huomio on, että auto vetelee voimakkaasti tiellä. Syynä on varmaan 225/50R17 renkaat? Joten älytöntä pilata auto tuollaisilla egovanteilla. Kumit maksaa enemmän, melua on enemmän, vesiliirto herkemmässä jne.

Kolmas huomi on penkit. Tuossa on nahkajakkarat kuten entisessäkin, mutta tuntumaltaan ne ovat kyllä huonommat. mk2 V70ssä oli parhaat, sitten mk3 ja nyt tämä V60 ottaa uudet pohjat. Olen koittanut säädellä niitä ja jopa pelata korotusprikkojen kanssa, mutta ei auta. Epäilen, että istuinosa on liian kuppimainen ja kapea. Penkki painaa perskannikoita ja jalat alkavat puutua jo 2-3 tunnin ajon jälkeen. Tämä on uusi kokemus Volvossa...

Radio on vähän hankala viritellä mutta soundit on ihan ok ja bluetoot streamaus toimii hyvin. Vielä kun saisi Windows Phonen bluetoothin pelittämään useammin kuin joka toinen kerta ;)

Auto ei ole mikään megahiljainen, mutta riittävä. Varmaan sekin helpottaa, kun talven myötä pääsee heittämään nuo leveämmät renkaat kuikkaan ja pistämään 205/60 profiilit alle. Mukana tuli kitkat, jotka tekevät autosta vielä hiljaisemman - toki myös löysän ajaa.
Ei pitäisi noilla renkailla vedellä. Alustan ratkaisut on aikalailla samat kuin 70 ja 80 sarjassa eikä oma suuremmin vetele 245 leveillä renkailla. Tuo koko on aika normaali nykyaikana.

Kuinka korkealle se penkki pitää saada jos pitää vielä prikkoja laitella jos ei korkeussäätö riitä?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Kuinka korkealle se penkki pitää saada jos pitää vielä prikkoja laitella jos ei korkeussäätö riitä?

Ongelma ei ole koko penkin korkeus, vaan etureunan korkeus. mk3 V70:ssä säätövara oli IMHO pienempi mitä mk2:ssa ja siihen jouduin laittamaan parit prikat etureunaan. Alunperinhän tuota tein esim. Passattiin, missä mitään säätöä ei ollut ensinkään. Sama pätee tietty 90% autoista.

Onkohan tuossa Ocean Racessa vakiopenkit myös vaiko jotkut "sportti" versiot? Mielestäni en ole mitenkään erityisen läski, vaikka niin pari viestiä sitten epäiltiin. 187/100 on mitat - mutta ehkä nämä nykyiset penkit onkin lastenistuimia? :D Huonomminkin voisi toki olla. Omistin aikaa sitten mk4 Golffin ja siinä ei saanut sporttipenkissä selkää kiinni nojaan ollenkaan, kun hartiat ottivat kiinni sivureunoihin. Ainoastaan silloin sai, kun työnsi kädet suoraksi eteenpäin ja painoi itseään ratista penkkiin :D

Olisi näppärä, jos autoihin saisi penkkejä eri koossa. Työkaveri valitti V70:stä, ettei tykännyt ajella kun penkit oli liian isot. Polvitaipeet ottivat etureunaan kiinni. Eli murheet voivat olla erilaisia...

Asiasta kolmanteen: start/stop tuntuisi toimivat tosi hyvin Volvossa. Auto lähtee samantien käyntiin, kun jarrua nostaa. Vaimon Octaviassa S/S toimii myös ok, mutta selkeästi pidemmällä viiveellä/hitaammin. Ainoa ärsytys on Vollessa se, että auto sammuu aina, kun taas VAGeissa tätä ei tapahdu jos jarrua painaa vain vähäsen. Kaupungissa tulee välillä sitten 0.5 sekunnin sammutuksia tämän takia, kun esim. joutuu fillerin yms. takia stoppaamaan.
-12 V60 D3A

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Tuon ikäisessä on aina samanlaiset penkit, materiaalit vaihtelee.  Siis et saa penkit etureunaa tarpeeksi ylös? :o  Mk2 V70 on saanut kahdelaisia penkkejä. Sport ja tavallisia. Sportissa istuin osa oli pidempi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Ongelma ei ole koko penkin korkeus, vaan etureunan korkeus. mk3 V70:ssä säätövara oli IMHO pienempi mitä mk2:ssa ja siihen jouduin laittamaan parit prikat etureunaan. Alunperinhän tuota tein esim. Passattiin, missä mitään säätöä ei ollut ensinkään. Sama pätee tietty 90% autoista.

Onkohan tuossa Ocean Racessa vakiopenkit myös vaiko jotkut "sportti" versiot? Mielestäni en ole mitenkään erityisen läski, vaikka niin pari viestiä sitten epäiltiin. 187/100 on mitat - mutta ehkä nämä nykyiset penkit onkin lastenistuimia? :D Huonomminkin voisi toki olla. Omistin aikaa sitten mk4 Golffin ja siinä ei saanut sporttipenkissä selkää kiinni nojaan ollenkaan, kun hartiat ottivat kiinni sivureunoihin. Ainoastaan silloin sai, kun työnsi kädet suoraksi eteenpäin ja painoi itseään ratista penkkiin :D

Olisi näppärä, jos autoihin saisi penkkejä eri koossa. Työkaveri valitti V70:stä, ettei tykännyt ajella kun penkit oli liian isot. Polvitaipeet ottivat etureunaan kiinni. Eli murheet voivat olla erilaisia...

Asiasta kolmanteen: start/stop tuntuisi toimivat tosi hyvin Volvossa. Auto lähtee samantien käyntiin, kun jarrua nostaa. Vaimon Octaviassa S/S toimii myös ok, mutta selkeästi pidemmällä viiveellä/hitaammin. Ainoa ärsytys on Vollessa se, että auto sammuu aina, kun taas VAGeissa tätä ei tapahdu jos jarrua painaa vain vähäsen. Kaupungissa tulee välillä sitten 0.5 sekunnin sammutuksia tämän takia, kun esim. joutuu fillerin yms. takia stoppaamaan.

Läski mikä läski. Eikai, aika samasta muotista itse, 187cm ja viime punnituksessa 97kg. Minusta taas 60:n penkit hipovat täydellisyyttä näillä mitoilla. Pisin siivu ollut 700km ja tuolloinkin oli pakko pysähtyä k..ihädän takia. Mitään suurempia puutumisa ei vielä tuntunut. Itsellä tosin noi koivet ovat aika pitkät, joten vartalon "mittasuhteet" varmasti vaikuttavat, kuten mieltymykset. Volvoissahan on muutenkin penkit hiton korkealla ja eihän näitä saa edes alas. Itsellä säätö ihan tontissa ja silti saisi vielä 5cm tippua. BMW-sporttipenkki hipoo minusta myös täydellistä jakkaraa ja sen saa tarvittavan alas. Lisäksi Volvon ratin pituussäätövara saisi olla hieman pitempi, kuten parissa kilpailijassa.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2016, 13:37:58 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Tai voi niinkin olla, että aiempi omistaja on jotenkin perseellään istunut istuimen takaosan linttaan niin, että nyt sivutuet vähän ahdistavat. Tosin ei uskoisi 80tkm ajetusta autosta - ja muutenkin jakkarat on kyllä melkein uuden näköiset.

Montaa Vollea kävin katsomassa, ja hämmästyttävän vähän ihmiset autostaan huolehtivat. Moni oli penkeiltään ihan paskaisia ja autot sisältä naarmuilla. Ei oikein innostanut ostaa beigejä kangassisustuksia, kun jakkarat on keskeltä ruskeana :D

Ihmettelen myös Volvon intoa puolivinyylipenkkeihin. Yli puolessa ne vinyylit olivat revenneet ja muistelen nähneeni ihan samaa jo 2000-> vuoden malleista lähtien. Luulisi että voisivat parantaa? Kun nahkajakkarat kuitenkin ovat olleet ihan laadukkaan oloisia. Toisin kuin esim. Bemareissa, missä 50tkm ajettu kuskinpenkki näyttää siltä kuin tuplakebu-ranskalaisilla-taksimies olisi hieronut niitä ahetrillaan jo 300tkm. Eli nahka on löysähkön oloista jne.

Tuo autoni vetely voi johtua rengasmerkistäkin. Siinä on nyt alla jotkut Dunlopit, eikä minulla ole kyllä ko. merkistä mitään hyviä kokemuksia. Harkitsin jo, että jospa pistän nuo 17" varastoon (kun ovat kuitenkin wirallista Ocean Race malli) ja ostan jotkut 16" perusvanteet kumeilla. Ja vaihdan sitten taas muutaman vuoden päästä takaisin autoa myydessä. Ja siirrä ne pienemmät taas seuraavaan autoon ;)
-12 V60 D3A

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Jos renkaat on malliltaan sellaiset, että niissä on kovin terävä olka niin vetelevät taatusti. Mulla tuli aikoinaan yhdet Potenzat auton mukana ja niillä ei pystynyt ratista päästämään yhtään irti. Vaihdoin ne sitten pyöreämpi olkaisiin renkaisiin ja vetelyt loppui siihen.

Poissa V-O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Volvoissahan on muutenkin penkit hiton korkealla ja eihän näitä saa edes alas. Itsellä säätö ihan tontissa ja silti saisi vielä 5cm tippua. BMW-sporttipenkki hipoo minusta myös täydellistä jakkaraa ja sen saa tarvittavan alas.
Komppaan täysin Vollen ja Bemun pankkien osalta!

Ostetaan ranetuspalvelu jossa V60:sen penkki ranetetaan 5 cm tehtaan säätöjä alemmaksi  :)

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Herätellään taas vähän asiaa, joka itseäni kiinnostaa. Onko kellekään sattunut kohdalle näissä uusissa nelisylinterisissä VEA-moottoreissa (D4204T5 ym.) egr-vikoja? Joitain kauhujuttuja olen brittifoorumeilta lukenut, mutten sen enempää. Nuohan käsittelevät lähinnä V40:iä ja 60-sarjalaisia, mutta en jaksaisi uskoa, että moottorit eroavat mitenkään S80/V70-konstruktioista. Toisaalta, jos ne venttiilit hajoavat jo 7000-8000 mailin kohdalla, niin kai 120 tkm rullattuun on ehditty vaihtaa se moneenkin kertaan. Oleellinen kysymys kai olisi, onko venttiilistä tullut sellainen revisio, joka oikeasti toimii, eikä sitä tarvii vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä.

V70:jä alkaisi olla tarjolla Ruotsissa jonkin verran näillä uusilla koneilla. Paljon on toki myös kriteerit täyttäviä viisisylinterisiä D3/D4:sia.

Poissa ReijoM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • Audilla ja Toyotalla mennään
Herätellään taas vähän asiaa, joka itseäni kiinnostaa. Onko kellekään sattunut kohdalle näissä uusissa nelisylinterisissä VEA-moottoreissa (D4204T5 ym.)

Omassa, joka on käsittääkseni valmistettu joskus 2015 alkupuolella (Käyttöohjekirjan takakannessa AT 1517), ei ole vielä ollut EGRssä vikaa, ajettu sillä on noin 25 000 km. Viime viikon ensimmäisessä huollossa sanoivat että EGR:ään olisi tullut ja autoon myös mennyt siihen liittyvä ohjelmistopäivitys. Korjattaisiko osaltaan myös tuolla noita ongelmia.

Allekirjoituksen Volvo siis kyseessä.
Audi A6 quattro              

Toyota Corolla Touring 1,2 T

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Nelimukisissa koneissa on EGR-vikoja, ainakin taksikäytössä. Joissakin myös öljynkulutusta (kuulema 30tkm huoltovälillä huolletuissa, mutta ei 20tkm huoltovälillä ).

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Herätellään taas vähän asiaa, joka itseäni kiinnostaa. Onko kellekään sattunut kohdalle näissä uusissa nelisylinterisissä VEA-moottoreissa (D4204T5 ym.) egr-vikoja? Joitain kauhujuttuja olen brittifoorumeilta lukenut, mutten sen enempää. Nuohan käsittelevät lähinnä V40:iä ja 60-sarjalaisia, mutta en jaksaisi uskoa, että moottorit eroavat mitenkään S80/V70-konstruktioista. Toisaalta, jos ne venttiilit hajoavat jo 7000-8000 mailin kohdalla, niin kai 120 tkm rullattuun on ehditty vaihtaa se moneenkin kertaan. Oleellinen kysymys kai olisi, onko venttiilistä tullut sellainen revisio, joka oikeasti toimii, eikä sitä tarvii vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä.

V70:jä alkaisi olla tarjolla Ruotsissa jonkin verran näillä uusilla koneilla. Paljon on toki myös kriteerit täyttäviä viisisylinterisiä D3/D4:sia.

Oma rekattu loppuvuodesta -14, mallivuotta -15. Kerran puhdistettiin egr, sitten meni kokonaan vaihtoon. Tällöin ajettu muistaakseni 44tkm. Nyt putsattiin viikko sitten uusi, kilometrien ollessa 58tkm ja oli aivan tukossa. Samalla tehtiin ohjelmistonpäivitys. Nyt seurataan meneekä toisen kerran vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2016, 20:30:44 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa VAT69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Herätellään taas vähän asiaa, joka itseäni kiinnostaa. Onko kellekään sattunut kohdalle näissä uusissa nelisylinterisissä VEA-moottoreissa (D4204T5 ym.) egr-vikoja? Joitain kauhujuttuja olen brittifoorumeilta lukenut, mutten sen enempää. Nuohan käsittelevät lähinnä V40:iä ja 60-sarjalaisia, mutta en jaksaisi uskoa, että moottorit eroavat mitenkään S80/V70-konstruktioista. Toisaalta, jos ne venttiilit hajoavat jo 7000-8000 mailin kohdalla, niin kai 120 tkm rullattuun on ehditty vaihtaa se moneenkin kertaan. Oleellinen kysymys kai olisi, onko venttiilistä tullut sellainen revisio, joka oikeasti toimii, eikä sitä tarvii vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä.

V70:jä alkaisi olla tarjolla Ruotsissa jonkin verran näillä uusilla koneilla. Paljon on toki myös kriteerit täyttäviä viisisylinterisiä D3/D4:sia.

Omassa -15 V60:ssä 36tkm mittarissa eikä ole ainakaan vielä mitään ilmaantunut, melko tarkkaan vuoden ollut käytössä.

Poissa VAT69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Oma rekattu loppuvuodesta -14, mallivuotta -15. Kerran puhdistettiin egr, sitten meni kokonaan vaihtoon. Tällöin ajettu muistaakseni 44tkm. Nyt putsattiin viikko sitten uusi, kilometrien ollessa 58tkm ja oli aivan tukossa. Samalla tehtiin ohjelmistonpäivitys. Nyt seurataan meneekä toisen kerran vaihtoon.

Miten oirehti että ilmeni puhdistustarve? Menee limb modeen?

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Miten oirehti että ilmeni puhdistustarve? Menee limb modeen?

Moottorin vikavalo "check" syttyy ja kilpikonnan kuva näyttöön rajoitettu teho vaimikäseoli teksti. Kulki kyllä normaalisti silti.

On Callin nappia painoin katosta jälleen ja yhteys suoraan Volvon palvelukeskukseen. Sieltä kysyin mitä tehdään ja ajanko suoraan huoltoon. Kaveri neuvoi heti, että älä hyvä mies huollon pihaan aja, jää sijaisauto saamatta. No, eipä siinä mitään, ajoin kotipihaan josta lavetti kävi Volvon hakemassa puolen tunnin päästä ja samalla tipautti sijaisauton pihaan. Tästä iso peukku Volvon suuntaan.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron