Carcom Oy  Ateho

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678178 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
En osaa sanoa onko se hyrinä normaalia, mut mun 850:ssä kun kampiakselin takastefa vuoti öljyä kytkimeen päin niin ilmeisesti se aiheutti myös polkimessa havaittavaa värinää vaikka kaikki toimikin.

Mitenköhän tyyris toi on V70ssä korjauttaa, jos tämmösestä ois kyse?
Tärinä itseasiassa tuntuu kytkimessä oikeestaan kokoajan, kun sitä painaa. Helpoin vaan huomata pohjaan painettaessa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
No kampiakselin takastefa on työn osalta aina kallis tyyliin tonnin ja sitten yleensä kytkin vaihdetaan samalla. Niin jos autolla on nyt takuu myyjältä päällä niin kannattaa selvittää onko tuo hyrinä vika.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Fex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
No kampiakselin takastefa on työn osalta aina kallis tyyliin tonnin ja sitten yleensä kytkin vaihdetaan samalla. Niin jos autolla on nyt takuu myyjältä päällä niin kannattaa selvittää onko tuo hyrinä vika.

Joo, soitin Volvoksille ja pyysin tsekkaamaan auton yleisen kunnon samalla / tuleeko ylläreitä.

Myyjän piikkiin menossa toi ripustuksista (?) aiheutuva vinkuna.
Omaan piikkiin 260tkm huolto ja vaihdelaatikon öljynvaihto.

Poissa Fex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Päivitetäänpä tilannetta. Ylläreitä kun tuli.

262tkm ajettu, viikko sitten AutoQsta ostettu 2.0D, -08 V70 kyseessä. Suomi-kärry ja täysi huoltokirja. Myyty hyväkuntoisena ja siistinä. Ei vikoja, pl. takaniveluen vinkuna mikä kauppakirjaankin naputeltiin myyjän maksettavaksi.

Volvoksi tutki autoa. Tarkoitus oli tehdä 260tkm huolto ja vaihtaa manuaalilaatikon öljyt.

...mutta moottorin takatiiviste (stefa) tihkunut/vuotanut öljyä vaihteiston / kaksoismassapyörän ja kytkimen päälle. Hinta-arvio 2500e. Takalaakerit 700e. Volvon Diagnostiikka huomautti myös jarruista ja toden totta eilen ja tänään jarrutehostin ei ensimmäiseen 30s toiminutkaan.

Tämän ja seuraavan talven kestävät nastarenkaat Volvoks totesi laittomiksi nastavajauden vuoksi. Myös lisälämmitintä ei saatu toimimaan vaikka sekin kauppakirjassa listattu toimivaksi.

Soitin myyjälle. Otti asian hoitoonsa ainakin näin alustavasti. Lupasi järjestää autolle huollon Hämeenlinnassa Maaliskuun alussa kun luottohuoltomies palaa lomilta ja antaa sijaisauton käyttöön. Ilmoitin, että kytkimen vaihdon (mikä öljyn takia tarkastettava) kustannuksiin voin osallistua, jos vaihto kannattaa korjauksien yhteydessä tehdä. Volvoksilta sanoivat, että öljytiivisteen korjauksen yhteydessä kannattaa ehdottomasti vaihtaa kytkimen lisäksi myös kaksoismassapyörä ja painelaakeri. Toivottavasti menevät öljyvuodon takia myös myyjän piikkiin.

Naputtelin myyjälle viestin vielä sähköpostilla viat ja tilanteen. Ilmoitin, että mielellään sitä ottaisi vaihtoauton pikaisesti alle. Erityisesti jarrutehostin kuumottaa. Öljyvuoto ei kuulemma ole iso.

Nyt jännäilen sormet ristissä, että saataisiin näin tuoreen käytetyn auton suhteen kaikki hoidettua ongelmitta myyjän kanssa siten, että myyjä myös kantaisi vastuunsa. Kilsoja on kuitenkin jo mittarissa, mutta ei tämmöistä vikakavalkadia voi alle 100km aikana autoon iskeä mitenkään. Viat ovat varmasti olleet autossa jo myyntihetkellä eikä niistä mainittu mitään. Eikä mistään tyyppivioistakaan ole kyse ymmärtääkseni.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2017, 00:38:07 kirjoittanut Fex »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Päivitetäänpä tilannetta. Ylläreitä kun tuli.

262tkm ajettu, viikko sitten AutoQsta ostettu 2.0D, -08 V70 kyseessä. Suomi-kärry ja täysi huoltokirja. Myyty hyväkuntoisena ja siistinä. Ei vikoja, pl. takaniveluen vinkuna mikä kauppakirjaankin naputeltiin myyjän maksettavaksi.

Volvoksi tutki autoa. Tarkoitus oli tehdä 260tkm huolto ja vaihtaa manuaalilaatikon öljyt.

...mutta moottorin takatiiviste (stefa) tihkunut/vuotanut öljyä vaihteiston / kaksoismassapyörän ja kytkimen päälle. Hinta-arvio 2500e. Takalaakerit 700e. Volvon Diagnostiikka huomautti myös jarruista ja toden totta eilen ja tänään jarrutehostin ei ensimmäiseen 30s toiminutkaan.

Tämän ja seuraavan talven kestävät nastarenkaat Volvoks totesi laittomiksi nastavajauden vuoksi. Myös lisälämmitintä ei saatu toimimaan vaikka sekin kauppakirjassa listattu toimivaksi.

Soitin myyjälle. Otti asian hoitoonsa ainakin näin alustavasti. Lupasi järjestää autolle huollon Hämeenlinnassa Maaliskuun alussa kun luottohuoltomies palaa lomilta ja antaa sijaisauton käyttöön. Ilmoitin, että kytkimen vaihdon (mikä öljyn takia tarkastettava) kustannuksiin voin osallistua, jos vaihto kannattaa korjauksien yhteydessä tehdä. Volvoksilta sanoivat, että öljytiivisteen korjauksen yhteydessä kannattaa ehdottomasti vaihtaa kytkimen lisäksi myös kaksoismassapyörä ja painelaakeri. Toivottavasti menevät öljyvuodon takia myös myyjän piikkiin.

Naputtelin myyjälle viestin vielä sähköpostilla viat ja tilanteen. Ilmoitin, että mielellään sitä ottaisi vaihtoauton pikaisesti alle. Erityisesti jarrutehostin kuumottaa. Öljyvuoto ei kuulemma ole iso.

Nyt jännäilen sormet ristissä, että saataisiin näin tuoreen käytetyn auton suhteen kaikki hoidettua ongelmitta myyjän kanssa siten, että myyjä myös kantaisi vastuunsa. Kilsoja on kuitenkin jo mittarissa, mutta ei tämmöistä vikakavalkadia voi alle 100km aikana autoon iskeä mitenkään. Viat ovat varmasti olleet autossa jo myyntihetkellä eikä niistä mainittu mitään. Eikä mistään tyyppivioistakaan ole kyse ymmärtääkseni.
Ehdottomasti nuo viat on jo olleet myyntihetkellä autossa. Periaatteessa on iän tuomia "tyyppivikoja". Yleensä nuo tulevat esiin juurikin 250-350tkm ajetuissa Volvoissa 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Fex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Joo, näinhän se on.

Myyjä kuitenkin vakuutteli, ettei autossa ole vikoja. Sanatarkasti tilanne meni näin:

Minä: "Mimmosessas kunnossa Volvo on tekniikan puolesta? Uskaltaako tän ostaa? Mitä korjauksia on tiedossa?"
Myyjä: "Ei tässä muuta ole kuin tuo pieni vinkuna, mikä kuuluu vissiin takapuslista. Webastokin toimii hyvin."

Erikseen kauppakirjaa myöten kirjattiin tuo vinkuna - siis että myyjä maksaa sen korjauksen. Webastostakin laitettiin erillinen merkintä, että "Webasto toimii".

Ymmärtääkseni myyjä on vastuussa korjauksista näilläkin kilsoilla, sillä ne olivat siinä jo myyntihetkellä eikä tietoa vioista välitetty minulle, vaikka erikseen niitä kyselin ja myyjä vakuutteli että hyvin pelittää. Näin ainakin toivon. Muuten tuntuu aika sika säkissä-menolta.

Näen kyllä ihan reiluna, että maksaisin kytkimen vaihdosta jotain kun sen pääsisi nyt vaihtamaan samalla kun öljyvuoto moottorin takastefasta (toivottavasti) pian korjataan.

Ymmärrän kyllä, jos joku kuluva osa hajoaa näillä kilsoilla minun käytössäni -> korjaus menisi todennäköisesti ostajan piikkiin, mutta nythän sellaisesta ei ollut kyse.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2017, 23:16:35 kirjoittanut Fex »

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Jotkin korjauksista saattaa auton parempaan kuntoon kuin "uutena", tai kun sen voisi olettaa noilla kilometreilla. Siksi hyvin todennäköistä, että joudut maksamaan osan (tai isonkin osan) kustannuksista.
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa Fex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Jotkin korjauksista saattaa auton parempaan kuntoon kuin "uutena", tai kun sen voisi olettaa noilla kilometreilla. Siksi hyvin todennäköistä, että joudut maksamaan osan (tai isonkin osan) kustannuksista.

Mutta minuahan tässä kaupassa on "vedätetty"? Tietysti myyjä voi tarjota kaupanpurkua vaihtoehtona, mutta tuntuu täysin käsittämättömältä yhtälöltä että:

  • Myyjä sanoo auton olevan kunnossa
  • Auto ei olekaan kunnossa
  • Myyjä korjaa auton
  • Minä maksan suurimman osan

Ymmärtäisin tilanteen, jos autoon olisi ilmaantunut vikoja sen jälkeen kun ostin sen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan viat ovat olleet autossa jo valmiiksi.

Näkisin, että tässä on enemmän kyse virheellisen tavaran myynnistä, jonka korjaamisesta myyjä on ymmärtääkseni yksiselitteisesti vastuussa. Korjauksien idea on saada auto siihen kuntoon, missä myyjä sitä minulle mainosti. Minun puolestani myyjä voi vaikka käyttää käytettyjä osia halutessaan. :D

Lainaan kilpailu- ja kuluttajaviraston sivua: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/

Pääsääntö on, että käytetyssä autossa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jos:

  • Auto ei vastaa myyjän antamia tietoja. Myyjä vastaa myös sellaisista virheeksi katsottavista seikoista, joista se ei ole tiennyt.
  • Myyjä ei ole kertonut tiedossaan olleista auton ominaisuuksia tai käyttöä koskevista olennaisista seikoista,
    auto on huonommassa kunnossa kuin kuluttajalla on auton ikä, ajetut kilometrit, kauppahinta sekä myyjän autosta antamat tiedot huomioon ottaen yleensä aihetta olettaa.

Myyjä ei vastaa käytetyn auton virheestä, jos:

  • Ilmenneestä viasta on kerrottu ennen kaupantekoa.
  • Vika johtuu tapaturmasta, auton vääränlaisesta käsittelystä tai auton asianmukaisen huollon laiminlyönnistä.
  • Kyse on tavanomaisesta kulumisesta auton tai sen osan odotettavissa olevaan kestoikään nähden. Käytetyssä autossa voi siis olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä.

Mielestäni siis myyjä on vastuussa, sillä:

  • Myyjä ei kertonut edes mahdollisista vioista - päinvastoin sanoi että auto on hyvässä kunnossa ikäisekseen. Virheet ovat olleet autossa myyntihetkellä ja joko myyjä pimitti tietoa tai ei tiennyt niistä itsekään.
  • Ilmoituksessa puhutaan "nätistiä, siististä Suomi-autosta, täydellisellä huoltokirjalla" - tämä + kerrottu kuvaus antaa ymmärtää, että tämmöisiä vikoja ei ole, kilometreistä huolimatta


...voin toki olla aivan väärässä.  :-[

Poissa volled3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Terve,

Olen mahdollisesti tuleva Volvo omistaja ja tällä hetkellä kiikarissa -11 v70 volvon omalla D3 koneella. Ja tietenkin automaattina.
Osaisitteko sanoa mitä näistä kannattaa tarkistaa ostamaan mentäessä? Kilometrejä autolla on alla jo 250tkm.
Myyjään olen ollut jo yhteydessä ja huoltokirjasta aikoi lähettää lisätietoja kun se ei ollut saatavilla silloin kun soittelin.

VIN Koodilla katselin tietoja ja joltain sivulta löysin mitä ne volvoille meinaa ja sen sivuston mukaan auto on 2.5 bensakone  ???
Auto on ihan suomiauto ja fonecta ja biltema molemmat antaa ihan Volvon D3 moottorimerkinnän..
Ilmeisesti vain vin koodisivustolla joku virhe?? :idiot2:

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Terve,

Olen mahdollisesti tuleva Volvo omistaja ja tällä hetkellä kiikarissa -11 v70 volvon omalla D3 koneella. Ja tietenkin automaattina.
Osaisitteko sanoa mitä näistä kannattaa tarkistaa ostamaan mentäessä? Kilometrejä autolla on alla jo 250tkm.
Myyjään olen ollut jo yhteydessä ja huoltokirjasta aikoi lähettää lisätietoja kun se ei ollut saatavilla silloin kun soittelin.

VIN Koodilla katselin tietoja ja joltain sivulta löysin mitä ne volvoille meinaa ja sen sivuston mukaan auto on 2.5 bensakone  ???
Auto on ihan suomiauto ja fonecta ja biltema molemmat antaa ihan Volvon D3 moottorimerkinnän..
Ilmeisesti vain vin koodisivustolla joku virhe?? :idiot2:

Nuo VIN-koodisivustot voi annella ihan mitä sattuu. Ei niihin sen enempää kannata luottaa.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa HulluJaYlpee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Terve,

Olen mahdollisesti tuleva Volvo omistaja ja tällä hetkellä kiikarissa -11 v70 volvon omalla D3 koneella. Ja tietenkin automaattina.
Osaisitteko sanoa mitä näistä kannattaa tarkistaa ostamaan mentäessä? Kilometrejä autolla on alla jo 250tkm.
Myyjään olen ollut jo yhteydessä ja huoltokirjasta aikoi lähettää lisätietoja kun se ei ollut saatavilla silloin kun soittelin.

VIN Koodilla katselin tietoja ja joltain sivulta löysin mitä ne volvoille meinaa ja sen sivuston mukaan auto on 2.5 bensakone  ???
Auto on ihan suomiauto ja fonecta ja biltema molemmat antaa ihan Volvon D3 moottorimerkinnän..
Ilmeisesti vain vin koodisivustolla joku virhe?? :idiot2:

Pitkittäistukivarren puslat takaa.. Toimiiko webasto.. Miten vaihteisto vaihtaa.. Ei mitään järkyttäviä nykinöitä vaihtaessa.. Varsinkin pienemmälle vaihtaessa.. Milloin on tehty TÄYShuolto.. Kaikki öljyt.. Toimiiko lukot kunnolla pakkasessa.. Nouseeko nupit kunnolla.. Ja jos on taksi niin kannattaa kattoa onko naarmuja kuskin oven kahvassa ja sisäpuolella.. Ainakin omassa alumiini koristeet karseassa kunnossa.. Ja jos lyhyttä ajoa niin akkulaturi aika suositeltava.. Ajovalojen kunto.  Muut lisää mitä huomaavat..

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
« Viimeksi muokattu: 16.02.2018, 20:04:56 kirjoittanut xc90R »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Isomman firman autokauppiashan ei tunne vaihtoautojen osalta yhtään mitä myy. Jobbari sen sijaan tietää mikä pommi on käsissä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Kyllä pitäis lakiin tehdä pykälä joka velvottaisi auton edellisen omistajan virhevastuuseen jos on vaihdossa annettu tietoisesti rikkinäinen auto niinkuin valitettavan usein käy. Kun autossa ilmenee isompia vikoja niin viedään vaihtoon ja myyjä sen kärsii nahoissaan. Tais mennä offtopicciin :)

P.s. En ole autokauppias

Tai sitten se kenelle se vika jää "käteen" maksaa. Auton kunto voidaan halutessa tarkastaa hyvinkin tarkkaan, jos halutaan, olet sitten ostamssa, myymässä tai vaihtamassa. Varsinkin pieniä toimijoita kohtaan tämä "virhevastuu" on jossain tilanteissa aivan älytön ja tappaa helposti koko yrittämisen, kun aletaan vinkumaan vanhoihin pommeihin kauheita hyvityksiä vedoten virhevastuuseen, vaikka edes selvännäkijä ei olisi voinut ennustaa tulevaa konerikkoa. Some aikakaudella aletaan huutamaan "oikeuksia" netissä ja polkemaan ihan asiallistakin yrittäjää maanrakoon, kun on vittumainen äijä kun kehtas myydä kauheen pommin.

PS. En ole myöskään autokauppias  :)

EDIT: Usein ihmetellyt miksi Suomessa ei myydä vastaavia vakuutuksia Kaskon yhteyteen, kuten monessa muussa maassa. Esim. auton rikkoutumisen varalle. Nämä vakuutuksethan sisältää turvan esim. jos kone, vaihteisto yms. leviää. Omavastuulla auto laitetaan kuntoon aivan kuten kaskossa. Samoin esim. Ruotsissa voit ottaa IF:stä vakuutuksen väärän polttoaineen tankkaustakin varten  :D.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2017, 23:49:53 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa volled3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Elieli.. ei tullut edellä mainittu volvo pihaan mutta volvo silti.
Ruotsin tuonti 2,4d vm.08 automaatti.

Mitenkäs näistä onnistuu ajotietokoneen kielen vaihto suomenkieliseksi?

 

RallyBaron  Samppasport