Ateho  Elekma

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678202 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
  Jos se Fordin moottori on myös Fordin viat?  No asiaan iloksesi löysin tämän käyttötestin otteen em. moottorista V70 Volvossa  siis   Koeajo: Volvo V70 T4F vm.2011:   Konehuonetta ihmetellessä huomion kiinnittää fyysisesti melko pienikokoinen moottori. Pieneksi voimanlähteeksi, myös kuutiotilavuudeltaan, siinä on kuitenkin mukavasti tehoa. Turbon avittamana 1596 kuutioisesta moottorista irtoaa jopa 180 hevosvoimaa. Vääntöäkin löytyy 240 Nm kierrosalueella 1600-5000 rpm. Hetkellinen yliahtotoiminto nostaa maksimiväännön lukemaan 270 Nm. Numeroiden valossa pata on siis isompiensa tasolla, mutta mitenkäs sitten ajossa?

Ilahduttavaa on, että vaihtoehtona on automaattiaski. V70 on iso auto, jonka käskyttäminen on miellyttävämpää automaattilaatikon kanssa varsinkin kaupunkiolosuhteissa. Automaattivaihteisto vaikuttaa luonnollisesti hieman päästöihin ja polttoaineenkulutukseen. Manuaaliaskilla luvataan kulutuksen kaupungissa olevan 9,6 l/100 km ja päästöt ovat 157 g/km. Powershift-automaatilla lukemat ovat 10,3 l/100 km ja 169 g/km. Koeajossa, joka pääsääntöisesti oli kaupunkiajoa, päädyttiin lukemaan 10,3 l/100 km. Arvo on tarkalleen luvatun kaltainen. Harvoin päästään ilmoitettuun kulutuslukemaan, yleensä ne tuppaavat olemaan mielellään yltiöoptimistisia. Pisteet tästä Volvolle.

Istutin auton rattiin koeajajan, joka ei tiennyt ajavansa “ykskutosella” moottorilla. Hetken pyörittelyn jälkeen suuntasimme moottoritielle ja kehujen saattelemana V70 kiihtyi muun liikenteen vauhtiin mukavasti. Lenkin jälkeen arvuuttelin kuskilta, minkälainen moottori autossa hänen mielestään on. -Kakspuolikas turbohan näissä tuppaa olemaan..-Eikun ykskutonen, lisäsin. Hetken ihmettelyn ja auton papereiden pläräilyn jälkeen testaajan arvosana oli: Eipä olisi uskonut! Eipä niin, sillä turbotettu 180 heppainen ja vieläpä väännökäs moottori riittää hyvin V70:n liikutteluun.  Että näin tälläkertaa lopulta!
Eli fakta on, että ei todellakaan ole tehoton. Voittaa 2litraisen dieselin suorituskyvyltään. Toki jos vaunua vetää, niin diesel on siihen parempi.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Katellu tommosta v70 2011 1.6 T4

Ei vaan googlesta löydy mitään tosta moottorista..

Täällä S60 1.6 T3. Ei tarjoa mitään räjähtävää suorituskykyä, mutta varmasti aivan riittävä moottori kyseiseen koppaan. Eikä ole viimeisen kahden vuoden ajalta mitään ongelmaa sen kanssa. 2.5t on tuossa kopassa 200hv/300Nm ja tuossa T4:ssa 180hv/240Nm (270Nm yliahdolla)
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Eli fakta on, että ei todellakaan ole tehoton. Voittaa 2litraisen dieselin suorituskyvyltään. Toki jos vaunua vetää, niin diesel on siihen parempi.
Enemmän tuossa on voimaa kuin vaikkapa edellisen korimallin 2.4 vaparissa :).
Täällä S60 1.6 T3. Ei tarjoa mitään räjähtävää suorituskykyä, mutta varmasti aivan riittävä moottori kyseiseen koppaan. Eikä ole viimeisen kahden vuoden ajalta mitään ongelmaa sen kanssa. 2.5t on tuossa kopassa 200hv/300Nm ja tuossa T4:ssa 180hv/240Nm (270Nm yliahdolla)
T3 koneeseen ei saa softaa, mutta T4 näyttää Rican softalla jo ihan kohtuulliselta.
Lainaus
200 HP/304 NM
+20 HP/+64NM
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Enemmän tuossa on voimaa kuin vaikkapa edellisen korimallin 2.4 vaparissa :). T3 koneeseen ei saa softaa, mutta T4 näyttää Rican softalla jo ihan kohtuulliselta.

Miksi T3-koneeseen ei saa? Sehän on sama kone kuin tuo T4, tosin ohjelmalla kuristettuna?
https://www.rica.nl/chiptuning.php?v=37-500-2034 Tuo tehon ja varsinkin väännön lisäys riittää tavan ajeluun hyvin  ::)
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa ocram

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Täällä S60 1.6 T3. Ei tarjoa mitään räjähtävää suorituskykyä, mutta varmasti aivan riittävä moottori kyseiseen koppaan. Eikä ole viimeisen kahden vuoden ajalta mitään ongelmaa sen kanssa. 2.5t on tuossa kopassa 200hv/300Nm ja tuossa T4:ssa 180hv/240Nm (270Nm yliahdolla)

Viimeisimmät 2,5-litraiset V70:set oli 231hv ja 340 Nm.

Itsellä on V40 254hv- versio (400Nm yliahdolla) ja broidilla Focus 1,6 (180hv). On niissä omalla perstuntumalla ero on aika iso ja lukujen perusteella pitää tietysti ollakin. Focus on ihan riittävän ripeä tuollakin koneella, 60- sarja taitaa olla vähän painavampi.
Polestar 2 PPP, aiemmin liuta Volvoja

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Kireä kääpiömoottori ei kyllä yleensä meinaa pitkää käyttöikää. Vieläkö VW tarjoilee passattiin niitä 1.2tsi koneita?

Edit: Volvo taisi V70 malliin tarjoilla myös 1.6 dieseliä vuosikymmenen alussa. Päästöasiat alkoivat nousta otsikoihin ja taisivat tilapäisenä hätäratkaisuna laittaa nuo pikkumoottorit tarjolle. Taisivat häipyä valikoimista aika nopeasti?
« Viimeksi muokattu: 21.09.2017, 18:24:06 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Kireä kääpiömoottori ei kyllä yleensä meinaa pitkää käyttöikää. Vieläkö VW tarjoilee passattiin niitä 1.2tsi koneita?

En tiedä onko noin pientä(1.2) edes ollut tarjolla mutta meille hankittiin 2010 uusi 1.4TSI ensimmäinen ja viimeinen VW tuote samalla kertaa.
Tiedän miltä tuntuu kun pelko hanurissa menee käynnistämään autonsa ja sama pelko jatkuu kun DSG vaihteisto vie peliä eteen ja taaksepäin. Kaikkein vee mäisin tuollaisen omistajana oli olla kun tiesin ettei VW konserni edes myönnä välttämättä vastuutaan susi tuotteistaan kun takuuasioita yrittää hoitaa, en myöskään anna ymmärrystä niille ketkä valitsevat uudeksi autokseen VW konsernin tuotteen, Audi,Seat,Skoda,VW kaikki samoja vaikka Audia kuinka hehkutetaan niin erinomaisena, nuo tavalliset kansan mallit on kuitenkin kaikki ihan yhtä huonosti suunniteltu ja toteutettu merkistä riippumatta. Nyt ajamme Volvolla ja rauhallisella mielellä.  :) ;) :D

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
TSI moottoreita on ollut 1.0, 1.2, 1.4 jne kokoisina. En ole satavarma mikä oli pienin passattiin tarjottu. Olisko sitten ollut 1.4.

Jokatapauksessa silloin kun tuo villitys alkoi niin taisi olla jopa tv uutisissa juttua korkean litratehon "säästömoottoreista" kun ne eivät kestä tavanomaisten moottorien lailla. Asiasta oli nousemassa uudentyyppinen riesa autonostajille ja kuluttaja-asiamiehille.

Nuo moottorit ovat "köyhän miehen hybridejä". VW:llä ei tuohon aikaan (jos vieläkään) ollut tarjota mitään kunnollista päästöjä leikkaavaa teknologiaa muuta kuin diesel (jolle kävi kuten kävi) tai ahtaa pikkuriikkistä moottoria hullun lailla. Fordi taisi olla samassa veneessä ja niinpä syntyi ecoboost ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
TSI moottoreita on ollut 1.0, 1.2, 1.4 jne kokoisina. En ole satavarma mikä oli pienin passattiin tarjottu. Olisko sitten ollut 1.4.

Jokatapauksessa silloin kun tuo villitys alkoi niin taisi olla jopa tv uutisissa juttua korkean litratehon "säästömoottoreista" kun ne eivät kestä tavanomaisten moottorien lailla. Asiasta oli nousemassa uudentyyppinen riesa autonostajille ja kuluttaja-asiamiehille.

Nuo moottorit ovat "köyhän miehen hybridejä". VW:llä ei tuohon aikaan (jos vieläkään) ollut tarjota mitään kunnollista päästöjä leikkaavaa teknologiaa muuta kuin diesel (jolle kävi kuten kävi) tai ahtaa pikkuriikkistä moottoria hullun lailla. Fordi taisi olla samassa veneessä ja niinpä syntyi ecoboost ;D

  Silloin kun itse ostin 2010 oli nuo alla olevat moottorit ja laatikot Bensakoneisiin saatavilla on yhä alkuperäinen esite varoituksena tallessa: :D

1.2TSI    
1.2TSI DSG
1.4 TSI
1.4 TSI DSG    tämän valitsin >:( :2funny:
1.8 TSI    
1.8 TSI DSG    
2.0 TSI     
2.0 TSI DSG

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Kireä kääpiömoottori ei kyllä yleensä meinaa pitkää käyttöikää. Vieläkö VW tarjoilee passattiin niitä 1.2tsi koneita?

Edit: Volvo taisi V70 malliin tarjoilla myös 1.6 dieseliä vuosikymmenen alussa. Päästöasiat alkoivat nousta otsikoihin ja taisivat tilapäisenä hätäratkaisuna laittaa nuo pikkumoottorit tarjolle. Taisivat häipyä valikoimista aika nopeasti?

Mikä sen pienen moottorin tappaa?

Ei tuollainen 1.6 litrainen 180hv ole vielä edes kireä. Vuosikymmen sitten VW konserni istutti 1.8T-moottoria Passatin keulalle ja sitä löytyy monella eri viritysasteella ja on taidettu kehua tuon konsernin kestävimmäksi moottoriksi. Saab ajoi tuotantoautoilla -86 Talladegassa kaksilitraisella turbomoottorilla 20 vuorokautta koko ajan kaasu pohjassa
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Mikä sen pienen moottorin tappaa?

Ei tuollainen 1.6 litrainen 180hv ole vielä edes kireä. Vuosikymmen sitten VW konserni istutti 1.8T-moottoria Passatin keulalle ja sitä löytyy monella eri viritysasteella ja on taidettu kehua tuon konsernin kestävimmäksi moottoriksi. Saab ajoi tuotantoautoilla -86 Talladegassa kaksilitraisella turbomoottorilla 20 vuorokautta koko ajan kaasu pohjassa
Kaverilla Audi S3 1.8T, millä päristelty yli 200tkm. Koneelle ei ole tehty muuta kuin otettu yli 280hV ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Eiköhän pieni-iskutilavuisen nykymoottorin suurin uhkakuva ole voitelun pettäminen eikä pienet kuutiotuumat. Muuten nettipalstat olisivat täynnä parjauksia +200tkm ajettujen pikkumoottoreiden vioista ja rikkoutumisista jos ne oikeasti kaikki menisi rikki 150tkm-200tkm nurkilla
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Jet Fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Päiäisi vaihtaa Volvoon takararrupalat.
Kannattaako panostaa alkuperäisiin vai onko jollain varmaa tietoa siitä, että jotkut tietyn merkkiset tarvikepalat ovat täysin alkuperäisiä vastaavat ?
XC70 D5 Summum, MY2008, Barents Blue

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Veikkaan että menemättä radalle ei takajarruissa huomaa mitkä palat siellä on.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Ateho  Elekma