Futurez  Kulkukoira

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678194 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Mulla on kaupunkipainotteinen seka-ajo 12 litraa, maantiellä noin 8 litraa.

130tkm ajettu S80 maksoi 13k€. Ei ole montaa kuukautta ollut, mutta automaatti on toiminut kelvollisesti, tyypillisellä ykkösvaihteen ulinalla. En ole havainnut merkkejä ruostumisesta.
10,6l/100km sekalaisessa. 229tkm ajettu, hinta 9900€ noin 2-3kk sitten. Ruostetta ei missään. "Alkuhommien" jälkeen toiminut kuin kello (pyöränlaakeri,bensapaineen tunnistin).

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Kun vuosittaisesta ajostani ehkä 39 980 km asfalttitie, moottoritieajoa ja ehkä max. 10 km lumisella mökkitiellä, sen takia en nelivetoa hanki, en pidä kokonaisuutena fiksuna, ennen  pyydän aurauksen jos liikaa lunta. Tuo mökkitieni on niin tasainen että riittää kun pohja ei ota kiinni, on tullut monet kerrat ajettua 10 cm lumessa V70:llä.
Mutta kyllä harmittaa kun ei saa 8 pykäläistä tällä 2 l ja 5-sylinterisellä. Oma V70 vm-2011 jossa 120 kW ja 400 Nm, on suht taloudellinen ja erittäin luotettava. Nyt ajettu 260 tkm ja ei ole ollut murheita.

Kulutus pitää olla luokkaa 5 l/100km reippaallakin ajolla nykyautoissa, ei ainakaan yli 6 alkava, mieluummin 4 alkava, siihen on pystyttävä. Odotan kyllä täyssähköautojen tuloa, minulle riittää 300-400km toimintamatka....ja siis kohtuuhintaisten, ei mitään Teslaa.

Pari kuukautta meni ja mielessäni hyväksyin tosiasiaa, että kulutuslukemaa en saa putoamaan vaikka moottori olisi näennäisesti uuden aikaisempi kun vaihdan V70:n XC60:een ja yritin löytää hyvää yksilöä.
Kyllähän pelotti tuo VEA koneen öljynkulutus problematiikka, mutta enhän ole sitten ongelman kanssa yksin jos sitä alkaa ilmenemään, moni auto on samalla moottorilla.
Nyt pihassani on vm-15:n XC60 Summum Ocean Race, täydellisen siisti, hopeinen tummilla nahkoilla. Auto on ollut pitkässä ajossa ja edellinen omistaja kertoi ettei öljynkulutus probleemaa ole ilmennyt. https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/9935773
Nyt ajettu liikkeestä kotiin noin 100 km, vielä on keskikulutus tosi pieni. Saapa nähdä mihin se työmatka-ajossa asettuu.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2019, 15:02:06 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Huomenna varmaan menen katsomaan yhtä V70 2.4D 2008 ajettu n. 220tkm. Onko näistä jotain erityistä tsekattavaa koeajolla? Jos huoltovälit on tasan 30tkm välein tehty niin saako sitten varautua jo nostajaremonttiin? Ja jos vaihteistoöljyjä ei ole kertaakaan vielä vaihdettu niin varmaan kannattaa skipata koko yksilö?

Jos selviää että laatikkoöljyjä ei vaihdettu kertaakaan ja moottoriöljyt vaihdettu 30tkm välein niin skippaisin. Käytettyjä V70 Volvoja on myytävänä pilvin pimein ja lisää tuodaan huimaa tahtia niin luulisi että hyviä yksilöitä löytyy kohtuuhinnalla. Miksi siis tyytyä huonoon.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Jos selviää että laatikkoöljyjä ei vaihdettu kertaakaan ja moottoriöljyt vaihdettu 30tkm välein niin skippaisin. Käytettyjä V70 Volvoja on myytävänä pilvin pimein ja lisää tuodaan huimaa tahtia niin luulisi että hyviä yksilöitä löytyy kohtuuhinnalla. Miksi siis tyytyä huonoon.

Laatikko öljyjen vaihdon ymmärrän, mutta miksi moottori öljyt pitäisi vaihtaa muuten kuin 30tkm välein? Eikös näissä ole 30tkm huoltoväli?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Laatikko öljyjen vaihdon ymmärrän, mutta miksi moottori öljyt pitäisi vaihtaa muuten kuin 30tkm välein? Eikös näissä ole 30tkm huoltoväli?

Joo on 30tkm vaihtoväli. Se vain on liian pitkä ja muun muassa venttiilikoneisto kuluu ennenaikaisesti. Yksi oire siitä on kummallinen käyntiääni, kuin yksisylinterisen enskapyörän kumea jumputus. Kuulostelepa kun vaikkapa parkkipaikalla jyskyttää hieman iäkkäänpi D5 ohi, huomaat mitä tarkoitan. Lopulta venttiilinnostaja(t) antautuu ja täts it :)

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33610.0
« Viimeksi muokattu: 04.01.2019, 20:31:08 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Joo on 30tkm vaihtoväli. Se vain on liian pitkä ja muun muassa venttiilikoneisto kuluu ennenaikaisesti. Yksi oire siitä on kummallinen käyntiääni, kuin yksisylinterisen enskapyörän kumea jumputus. Kuulostelepa kun vaikkapa parkkipaikalla jyskyttää hieman iäkkäänpi D5 ohi, huomaat mitä tarkoitan. Lopulta venttiilinnostaja(t) antautuu ja täts it :)

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33610.0

Ok. Pitääpä alkaa tekeen vaikka imukoneella vaihto ite puolessa välissä. Öljytikkuhan tuossa 5 pyttysessä d4 on. Eikös ne siitä saa imastua? Nyt on 2 huoltoväliä menty n 25tkm ajolla. Aikasemmin tuli vaan 10tkm vuoteen. Eli ei oo tullu 30 koskaan päästettyä öljyillä.. mut olisin kyllä ajanu jos ei olis vuosittainen tarve tullu ennen.. Käytän auton kuitenkin aina "merkki" huollossa, ei vaan viittis käyttää 15 välein siellä.

Poissa laama86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Hei,

Olen ehkä ensimmäistä kertaa siirtymässä Volvojen maailmaan.

Tarjolla olisi V70, vm.2015, 2.0t koneella (214hv) ja automaattilootalla. Ruotsin tuonti. Muuten auto vaikuttaa pätevälle, mutta miinuksena ml.383tkm.
Hinta on asiallinen ja saisin kaksi nykyistä autoa menemään vaihdossa.

Moottori ilmeisesti B5204T9. Laatikosta ei tietoa.

Tämä auto kyseessä:
https://m.nettiauto.com/volvo/v70/9830101

Onko tuo ihan pommi ostos, vai kannattava? Kokonaishinnaksi tulisi n.10000e.

Kiitos :)
« Viimeksi muokattu: 04.01.2019, 23:19:26 kirjoittanut laama86 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ok. Pitääpä alkaa tekeen vaikka imukoneella vaihto ite puolessa välissä. Öljytikkuhan tuossa 5 pyttysessä d4 on. Eikös ne siitä saa imastua? Nyt on 2 huoltoväliä menty n 25tkm ajolla. Aikasemmin tuli vaan 10tkm vuoteen. Eli ei oo tullu 30 koskaan päästettyä öljyillä.. mut olisin kyllä ajanu jos ei olis vuosittainen tarve tullu ennen.. Käytän auton kuitenkin aina "merkki" huollossa, ei vaan viittis käyttää 15 välein siellä.

Itse vaihdan 20tkm välein. Se kai on jonkinsortin ”hyväksi todettu” kompromissi ja ilmeisesti takseissakin käytetty
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Itse vaihdan 20tkm välein. Se kai on jonkinsortin ”hyväksi todettu” kompromissi ja ilmeisesti takseissakin käytetty
Suurimmassa osaa takseja tulee niin monta kymmentä tuntia pelkästään tyhjäkäyntiä, että öljyt pitää vaihtaa tuossa 20tkm korvilla.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Yleisesti:
Kerran vuoteen ne öljyt on jokatapauksessa vaihdettava autoon kuin autoon. Volvoon vaihtuu 8-9kk välein ja perheen muihin 12kk välein kun niillä ajellaan paljon vähemmän. Eipä tuossa havaittavaa kustannuseroa synny. Ei ne moottoriöljyt tee autoilusta kallista :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1960
  • S60 T6 AWD -11
Yleisesti:
Kerran vuoteen ne öljyt on jokatapauksessa vaihdettava autoon kuin autoon. Volvoon vaihtuu 8-9kk välein ja perheen muihin 12kk välein kun niillä ajellaan paljon vähemmän. Eipä tuossa havaittavaa kustannuseroa synny. Ei ne moottoriöljyt tee autoilusta kallista :)
Juuri näin,vanhan konemestarin sanoin: Viimeinen asia missä kannattaa säästää on öljynvaihto.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
V60 D5 AWD Ocean Race
« Vastaus #1541 : 12.01.2019, 12:49:56 »
Morjesta!

Oon tässä miettiny vaihtoa tuohon V60, onkohan näissä jotain tyyppijuttuja?
Kyseinen V60 on vm-12, Ruotsista tuotu. Hyvällä huoltohistorialla ja dokumenteilla.
Renkaat 245/45/17 hieman mietityttää et kuinka kovat ja uraherkät ne mahtaa olla ja kun nämä tiet täällä on osittain uraisia sorateitä. Nykyinen XC60 FWD olis menossa vaihdossa jossa 235/65/17 renkaat niin ero on ajettavuudessa varmaan huomattava. Toki neliveto saattaa hieman pelastaa siinä?

https://m.nettiauto.com/volvo/v60/10058611

Auto siis tuo, myyjä kai joku jobbari, tuo autoja kuulemma pääasiassa Ruotsista ja vähän Saksasta. Onko kenellekkään tuttu?
« Viimeksi muokattu: 12.01.2019, 14:55:21 kirjoittanut Timpaxi »
V60 D4 AWD -13

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 D5 AWD Ocean Race
« Vastaus #1542 : 12.01.2019, 15:54:34 »
Morjesta!

Oon tässä miettiny vaihtoa tuohon V60, onkohan näissä jotain tyyppijuttuja?

Tuli mieleen vaihteiston sisäiset tiivisteet. Niitä ovat tän ikäluokan 6v automaatteihin vaihdelleet takuuna tai 50/50 kustannuksilla. Itsellä XC60 ja meni 50/50 ne kulut eli itse maksoin puolet (vajaa tonni) ja Volvo loput. Tarve uusille tiivisteille selviää Volvo huollossa testerillä.

Voimalinjan öljyt (laatikko, kulmavaihde, haldex, perä) kannattaa vaihdatuttaa heti (tai tingata kaupan tekijäisiksi) jos auton ostat. Niitä tuskin on vaihdettu. Haldexin pumppu voi mennä aika piankin jos samoilla öljyillä jatkaa. No se on kuitenkin joitain satasia vain. Nuo mainitut öljyt vaihdattaisin merkkiliikkeessä. Joku peruskorjaamo saattaa jopa jättää pyynnöstä huolimatta vaihdettua kun ei kuulu Volvon huolto-ohjelmaan.. Öljyt ovat virallisesti ”ikuisia” mutta käytännössä vaihdettava 60-80tkm välein. Minulla nimenomaan jättivät vaihtamatta.

Lukkojen ja kaukosäätimien toiminta kannattaa testata huolella. Kaikenlaisia ohjainboxeja menee..
« Viimeksi muokattu: 12.01.2019, 15:59:26 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Vs: V60 D5 AWD Ocean Race
« Vastaus #1543 : 12.01.2019, 18:01:00 »

Voimalinjan öljyt (laatikko, kulmavaihde, haldex, perä) kannattaa vaihdatuttaa heti (tai tingata kaupan tekijäisiksi) jos auton ostat.

Toi olis eka neliveto itellä ja onhan tuossa enemmän liikkuvaa osaa mikä vaatii huoltoa ja täten lisäkustannuksia mitä ei ole noissa etuvetoisissa. Vaihdanko sit huonompaan jos sille tielle lähden... Tossa XCssä ei vikoja ole ollut (koputtaa puuta) niin ei sitä tarvis vaihtaa. Mutta kun se kuume iskee niin se on hankalaa. ;D
V60 D4 AWD -13

Poissa Victor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Joo on 30tkm vaihtoväli. Se vain on liian pitkä ja muun muassa venttiilikoneisto kuluu ennenaikaisesti. Yksi oire siitä on kummallinen käyntiääni, kuin yksisylinterisen enskapyörän kumea jumputus. Kuulostelepa kun vaikkapa parkkipaikalla jyskyttää hieman iäkkäänpi D5 ohi, huomaat mitä tarkoitan. Lopulta venttiilinnostaja(t) antautuu ja täts it :)

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33610.0
Mielestäni yleistät liikaa.
1. Venttiilikoneiston "ennenaikaista" kulumista on esiintynyt, mutta se on käsittääkseni liittynyt pääosin taksikäyttöön ja johtuu järjettömistä tyhjäkäyntiajoista. Samaa on myös monissa muissa merkeissä.
2. Se ei siis johdu liian pitkästä öljynvaihtovälistä, koska takseissa se on ollut 20 tkm ja niissäkin jotka minulla on muistissa niin niitä alkoi esiintymään vasta reilusti yli 200tkm jälkeen.
3. Jos tarkoitat tuolla 2006-2009 d5 sukupolven ylimääräisellä äänellä sitä "papatusta", niin se on esiintynyt niissä käytännössä melkein uudesta ja on egr:stä tuleva ääni, joka häviää, kun egr ei ole käytössä. (esim kuuluu tyhjäkäynnillä, mutta loppuu samalla, kun ECM sulkee egr:n tietyn ajan jälkeen.) Toki onhan tuon ikäisissä ja paljon ajetuissa jo väkisin vaikka millä tavalla äänteleviä, joissa voi olla venttiilikoneistovikaisiakin.

 

Futurez  Kulkukoira