RallyBaron  Samppasport

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678196 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Onko nuo ongelmat dieselissä vai myös bensan puolella? Itsellä ajot juuri siinä rajalla että oikeastaan ihan sama kummalla ajaa, semmoinen 20tkm vuoteen.

Tekisi mieli sanoa että nykyaikaisen dieselmoottorin rakentaminen on niin hankala laji että bensa parempi olipa merkki mikä hyvänsä. Lisää soppaan valmistajan vaatimattomat resurssit niin kellojen pitäisi soida. Kovaa.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Tekisi mieli sanoa että nykyaikaisen dieselmoottorin rakentaminen on niin hankala laji että bensa parempi olipa merkki mikä hyvänsä. Lisää soppaan valmistajan vaatimattomat resurssit niin kellojen pitäisi soida. Kovaa.
Ei nyt ihan noinkaan. Tällä kulutushysterian aikakaudella ei vain ole enää järkevää valmistaa moottoria, jolla pääsee puoli miljoonaa. Autojen vaihtosykli tihentyy kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa, jonne laivataan ne muun maailman loppuunajetut dieselit.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Sinänsä harmi kun nykyaikaisessa dieselissä on kuitenkin ilmaston kannalta paremmat hiilidioksidipäästöt ja ympäristön kannalta nykyisin typenoksidit myös kunnossa. Itse myös olen pitänyt dieselin ominaisuuksista omassa ajossa bensaa enemmän. Toki vanha 2.4 vitosbensa oli hienostuneempi käyntiääniltään mutta en silti kaipaa enää takaisin tästä vitosdieselistä.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ei nyt ihan noinkaan. Tällä kulutushysterian aikakaudella ei vain ole enää järkevää valmistaa moottoria, jolla pääsee puoli miljoonaa. Autojen vaihtosykli tihentyy kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa, jonne laivataan ne muun maailman loppuunajetut dieselit.

Eikai niitä autoja koskaan ole suunniteltu kestämään puolta miljoonaa kilometriä. Se on järjetöntä. Jos auto suunnitellaan toimimaan hyvin ja luotettavasti muutama satatuhatta niin hyvin huollettuna sillä ajaa paljon enemmän. Esim Toyotan ja monen muun laadukkaita tusinatuotteina valmistavan halppisautot kestää todella suuria kilometrilukemia. Corollaa tuskin on suunniteltu palvelemaan 200tkm suomessa ja sen päälle 500tkm afrikassa taksina mutta niin se vain siihenkin sopii. Volvojen perinteinen imago "high mileage" autona perustuu aikaan jolloin koneet oli vanhahtavia matalaviritteisiä isoja bensakoneita jotka uudistui hitaasti. Nykyaikaisten erittäin haastavien konstruktioiden saralla Volvon näytöt onkin sitten vähän erilaisia..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Omat murheensa ne on kaikissa moottoreissa. En silti panettelisi volvon uusia moottoreita edellistä sukupolvea huonommaksi. Vai mitä olet mieltä siitä, kun 5-mukiselle voi tulla kansivaurio hetkenä minä hyvänsä apulaitehihnan katkettua? Silti se on hyvän moottorin maineessa monen mielestä. Venttiilinnostimia vaihdellaan jo ennen 300 tkm, jos on käynyt niin hyvä tuuri, ettei kantta ole tarvinnut kokonaan uusia tuosta ensimmäisestä syystä.
Päästö(huijaus/vähennys)laitteet toki toimivat vanhoissa paremmin, kun ei niissä niitä juurikaan ole.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Asiallinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Oma kokemus 4 syl. On positiivinen. 200t lähestyy eikä muuta vaihdettu ko. Öljyjä, koko autoon. Egr murheita noissa voi olla mutta niin on muissakin uusissa dieseleissä.
Vitosia tiedän useampia joihin tullut kallista remonttia.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi

2l ja 2.4l on aivan eri moottoreita. 2l on uusi nelisylinterinen jota en missään nimessä itse halunnut ja päätös osoittautui oikeaksi. Lähipiirissä meni kyseinen moottori vaihtoon ihan hiljattain 4v ikäisestä autosta. Volvo ei osallistunut latin vertaa. Suosittelen välttämään kyseistä moottoria. Googleta Volvo VEA hieman niin huomaat. Ei savua ilman tulta..

Paitsi että on myös 2l 5-cyl moottori joka on sukua 2.4:lle. Nelisylinterinen tuli sitten 2015(?)

Lainaus
D4 (tai nelisylinteriset dieselit ylipäätään) ja etuveto = laatikko hyvä, kone huono.
2015 eteenpäin osapuilleen näin.

Lainaus
D4/D5 ja AWD = laatikko huono, kone hyvä, voimansiirto vähän niin ja näin.
En sanoisi laatikkoa huonoksi, toimii ihan hienosti. Joillain on mennyt noita tiivisteitä, tämän vaivan yleisyydestä en osaa sanoa.

Sitten taitaa olla vielä sellainenkin yhdistelmä noissa uudemmissa D3:ssa kuin 4-cyl VEA moottori ja 6-vaihteinen automaatti.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2020, 08:11:40 kirjoittanut v-femtio »

Poissa MikaV60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Monetkohan nykyiset turbomoottoriongelmat johtuvat ylipitkistä huoltoväleistä? Ennenvanhaan (30 vuotta sitten) tuplaturbolla varustetun suht matalaviritteisen V6-moottorin suositeltu öljynvaihtoväli oli alle 7000km. Nyt runtataan menemään 30tkm samoilla öljyillä korkeaviritteisemmillä moteilla  :idiot2:  Uskallan veikata, että jos öljyt vaihdetaan 10tkm välein, säästytään monelta murheelta.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Autonvalmistajien välinen kilpailu auton huoltokustannuksista on johtanut siihen, että öljynvaihtoväli on nostettu 30 tuhanteen, vaihteistoöljyä ei tarvitse vaihtaa lainkaan (paitsi taxeissa). Muut nesteet vaihdetaan jos asiakas osaa/ymmärtää tilata vaihdot. Kaikki tällainen on vahingoksi autoille ja siksi käytetyn ostaminen on arpapeliä.

Auton huolto tulee halvaksi, kun jätetään se huoltamatta.
Aikaisemmin kartettiin vanhan taxin ostamista, mutta nykyään käytetty taksi on varteenotettava vaihtoehto, koska niitä huolletaan säännöllisesti.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2020, 16:51:07 kirjoittanut KariL »
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Omat murheensa ne on kaikissa moottoreissa. En silti panettelisi volvon uusia moottoreita edellistä sukupolvea huonommaksi. Vai mitä olet mieltä siitä, kun 5-mukiselle voi tulla kansivaurio hetkenä minä hyvänsä apulaitehihnan katkettua? Silti se on hyvän moottorin maineessa monen mielestä. Venttiilinnostimia vaihdellaan jo ennen 300 tkm, jos on käynyt niin hyvä tuuri, ettei kantta ole tarvinnut kokonaan uusia tuosta ensimmäisestä syystä.
Päästö(huijaus/vähennys)laitteet toki toimivat vanhoissa paremmin, kun ei niissä niitä juurikaan ole.

Esitän väitteen että tämä VEA diesel on eniten vaihdettu ja siten huonoin Volvo moottori ever. Toisessa ketjussa volvotdi kertoi törmänneensä autoihin joihin vaihdettu moottori jo kaksi(!) kertaa. Kaiken huipuksi esiin on tullut vikamekanismeja jotka ovat jopa huollolle uusia tyyliin ”näin erikoisella tavalla tuhoutunutta moottoriapa ei ole eteen vielä tullut”. Kertoo siitä että konstruktio on täys hazard tai ainakin äärimmäisen vaikea luotettavasti valmistaa.

Minä en sano enkä toivo mutta tuo meneillään oleva takaisinkutsu souvvikin tulee vielä aiheuttamaan verta, hikeä ja kyyneliä. Tuotannon alkuvaiheessa egr valot olivat vilkkuneet jo huollosta kotiin ajellessa ja vuosien äherryksen jälkeen valot saatiin sammumaan...ja nyt sitten kaikki takas tulipalovaaran vuoksi. Myöskin tämä tuttavani auto jonka moottorin korjausvastuita ei hoidettu kuluttajaneuvojan suosittamalla tavalla.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Monetkohan nykyiset turbomoottoriongelmat johtuvat ylipitkistä huoltoväleistä? Ennenvanhaan (30 vuotta sitten) tuplaturbolla varustetun suht matalaviritteisen V6-moottorin suositeltu öljynvaihtoväli oli alle 7000km. Nyt runtataan menemään 30tkm samoilla öljyillä korkeaviritteisemmillä moteilla  :idiot2:  Uskallan veikata, että jos öljyt vaihdetaan 10tkm välein, säästytään monelta murheelta.

On ne öljytkin kehittyneet melko huimasti tässä 30v ajassa. Harvemmin olen kuullut ainakaan Volvoissa, että konerikkoja olisi tullut pitkien öljynvaihtovälien vuoksi. Myös öljytilavuudet on kasvaneet. Ongelmat moottoreissa on aika pitkälti enemmänkin ulkoisia, kuin sisäisiä mekaanisia vaurioita, poislukien joiden tiettyjen merkkien jakopään ketjut, minkä hajoamiseen on voinut olla pitkillä öljynvaihtoväleillä osansa sopassa. Näissäkin tapauksissa ollut monesti lisänä lyhyt pätkä-ajo ja 24kk vaihto väli, vaikka kilsoja ei ole tullut paljoa. Volvoissa onneksi on tuo raja 12kk.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Kyllä se vaan vaikuttaa. Ei ne vauriot ole räks pum tyyppisiä vaan väljiä vvt pyöriä, turboja, venttiilinnostajia tai jumivia männänrenkaita. Lisäksi kun öljyt menee litkummiksi ja likaisiksi, tulee enemmän öljyä huohotuksen kautta ja tämä tukkii sitten enemmän imusarjaa ja turbon säätöä.

Tottakai voi päästellä 30tkm samoilla öljyillä jos ajetaan jatkuvasti pitkää matkaa mutta mikäli pysytään taajamassa paljon niin en minä yli 15tkm ajaisi millään öljyllä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Kyllä se vaan vaikuttaa. Ei ne vauriot ole räks pum tyyppisiä vaan väljiä vvt pyöriä, turboja, venttiilinnostajia tai jumivia männänrenkaita. Lisäksi kun öljyt menee litkummiksi ja likaisiksi, tulee enemmän öljyä huohotuksen kautta ja tämä tukkii sitten enemmän imusarjaa ja turbon säätöä.

Tottakai voi päästellä 30tkm samoilla öljyillä jos ajetaan jatkuvasti pitkää matkaa mutta mikäli pysytään taajamassa paljon niin en minä yli 15tkm ajaisi millään öljyllä.

Itselläni on varmaan ollut sit hyvää tuuria näiden kanssa :) Ei ole mitään noita ongelmia ollut ja tullut hyvinkin se 350tkm päästeltyä aina, eikä koneet edes öljyä hävittäneet vielä. Eli ei ole huohotellut tai tukkinut paikkoja, enkä ymmärrä mitenkä se turbon säätöön liittyisi, kun ei siinä kierrä öljyt. Jos kone on väljä ja huohottelee paljonkin, niin tilanne on eri, tosin silloin siihen ei auta, vaikka vaihtaisi öljyt 5tkm välein. Karsta on erikseen mikä vanhemmissa pystyi jumimaan juuttuvia siipiä ahtimissa, joita uudemmissa ei ole. Tosin kilsat mulla vaihtelee 24-30tkm/vuosi ja on paljon lyhyttäkin ajoa. Kyllä ne auton valmistajat on testanneet, että mikä on turvallinen vaihtoväli öljyillekin ja missä km -lukemassa öljyt menettää voitelutehonsa. Tosin jos esim vettä yms paskaa pääsee kertymään runsaasti öljyihin, niin tapaus on silloin eri. Mutta näistä on miljoona keskustelua sekä mielipidettä, joten tämä keskustelu closed.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2020, 12:14:39 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Kaveri osti -14 vuotisen D5:n, jolla on ajettu reilu 200tkm. 30tkm huoltovälillä ollut ja siinä kuulee kyllä aivan selvästi, kuinka venttiilikoneisto pitää epämääräistä mekkalaa, verrattuna omaani, johon on tehty 6tkm sitten kansiremontti. Vierekkäin kun käyvät, niin äkkiseltään ei kuule, että oma olisi edes käynnissä.

Poissa kottimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Kyllä ne auton valmistajat on testanneet, että mikä on turvallinen vaihtoväli öljyillekin ja missä km -lukemassa öljyt menettää voitelutehonsa.

Tätä lausetta toistellaan helposti, jos kyseenalaistaa Volvon tai oikeastaan minkä tahansa auton ratkaisuja tai huoltovälejä.
Varmasti valmistajat pyrkii testaamaan kaikki huolellisesti, mutta ei ne niitä tuloksia kuluttajille kerro.  :nohnoh

Raha tarkaisee. Lopullinen tuote on aina kompromissi valmistus-, huolto-, ym. kustannuksien kanssa, saastemääräysien välissä luovintaa, osingoissa omistajille, jne. Ei siinä tavoitella maksimaalista kestävyyttä, kohtuullinen riittää ja tuottaa parhaiten omistajille. Autojenkin valmistus on vain kylmää bisnestä, vaikka muuten tunnepuolelle monesti meneekin.

 

Kulkukoira  Proturbo