Elekma  Autoracing

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678196 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Tuo huoltoväli on semmoinen että parille ekalle omistajalle ihan yks hailee. Autoa vaihtaessa ei tiheämmästä öljynvaihdosta hyvitetä yhtään enempää ja sen vaikutukset ei näy vielä ekan 250tkm aikana.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Tuo huoltoväli on semmoinen että parille ekalle omistajalle ihan yks hailee. Autoa vaihtaessa ei tiheämmästä öljynvaihdosta hyvitetä yhtään enempää ja sen vaikutukset ei näy vielä ekan 250tkm aikana.

Ja taitaa moottorien laskennallinen elinikäkin olla tuota luokkaa valmistajan puolelta, joten eiköhän valmistaja ole mitoittanut nuo huoltovälit myös tuon mukaan.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ja taitaa moottorien laskennallinen elinikäkin olla tuota luokkaa valmistajan puolelta, joten eiköhän valmistaja ole mitoittanut nuo huoltovälit myös tuon mukaan.

Juuri luin artikkelin jossa kerrottiin että meidän suomalaisten usko tieteeseen vahvistuu kokoajan. Tämä on erittäin hyvä asia :) On kuitenkin hyvä muistaa että teoria ja käytäntö ovat insinööritieteissä usein sangen kaukana toisistaan. Jollekin niinkin kompleksiselle tuotokselle kuin polttomoottori on mahdotonta tarkasti määrätä elinikä. Valmistustoleranssit, materiaalien vaihtelu, kokoonpanotyön vaihtelu, käyttöympäristö, huollon vaihtelu jne aiheuttavat sen että yhtälö on mahdoton. Määrätään siis minimi joka pitäisi vähintään kestää tietyissä olosuhteissa. Missään nimessä kukaan ei kehitä moottoria joka hajoaisi tietyllä kilometrimäärällä. Sellaisesta moottorista tulisi kallein moottori ever
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Juuri luin artikkelin jossa kerrottiin että meidän suomalaisten usko tieteeseen vahvistuu kokoajan. Tämä on erittäin hyvä asia :) On kuitenkin hyvä muistaa että teoria ja käytäntö ovat insinööritieteissä usein sangen kaukana toisistaan. Jollekin niinkin kompleksiselle tuotokselle kuin polttomoottori on mahdotonta tarkasti määrätä elinikä. Valmistustoleranssit, materiaalien vaihtelu, kokoonpanotyön vaihtelu, käyttöympäristö, huollon vaihtelu jne aiheuttavat sen että yhtälö on mahdoton. Määrätään siis minimi joka pitäisi vähintään kestää tietyissä olosuhteissa. Missään nimessä kukaan ei kehitä moottoria joka hajoaisi tietyllä kilometrimäärällä. Sellaisesta moottorista tulisi kallein moottori ever
Itse polttomoottorille voidaan laskea käyttöikä hyvinkin tarkasti. Käyttäjän ajotapaa tai huoltointoa ei insinööri voi tietää.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Itse polttomoottorille voidaan laskea käyttöikä hyvinkin tarkasti. Käyttäjän ajotapaa tai huoltointoa ei insinööri voi tietää.

Laskeahan voi vaikka mitä. Valmistaminen ilman hajontaa onkin sitten mahdotonta.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Juuri luin artikkelin jossa kerrottiin että meidän suomalaisten usko tieteeseen vahvistuu kokoajan. Tämä on erittäin hyvä asia :) On kuitenkin hyvä muistaa että teoria ja käytäntö ovat insinööritieteissä usein sangen kaukana toisistaan. Jollekin niinkin kompleksiselle tuotokselle kuin polttomoottori on mahdotonta tarkasti määrätä elinikä. Valmistustoleranssit, materiaalien vaihtelu, kokoonpanotyön vaihtelu, käyttöympäristö, huollon vaihtelu jne aiheuttavat sen että yhtälö on mahdoton. Määrätään siis minimi joka pitäisi vähintään kestää tietyissä olosuhteissa. Missään nimessä kukaan ei kehitä moottoria joka hajoaisi tietyllä kilometrimäärällä. Sellaisesta moottorista tulisi kallein moottori ever

Kyllä, moottoria ei suunnitella hajoamaan tietyllä aika- tai kilometrivälillä. Vaan moottorin eri komponentit mitoitetaan kestämään esimerkiksi tuo 250tkm valmistajan testaamilla huoltoväleillä ja huolto-ohjelmalla. Eli tuo laskennallinen elinikä on se ikä, jonka valmistaja on laskenut eri komponenteilla, että tämän verran niiden tulisi kestää riittävällä huollolla. Ei ole valmistaja järkeä mitoittaa moottorit kestämään esimerkiksi 600tkm.

Itse polttomoottorille voidaan laskea käyttöikä hyvinkin tarkasti. Käyttäjän ajotapaa tai huoltointoa ei insinööri voi tietää.

Juuri näin, esimerkiksi laakereiden kautta pystytään käyttöikä laskemaan hyvin tarkasti.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Laskeahan voi vaikka mitä. Valmistaminen ilman hajontaa onkin sitten mahdotonta.
Joo, näin on... Valmistustoleranssit ovat mittoina mikrometrejä ja kestävyytenä tuhennesosia.  ;)
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa nicce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
No niin, seuraava ehdokas  :D https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/11074012 Tuossa olisi kaikki mitä haluan paitsi H/K hifit. Onko siis hinta kohdallaan?
XC60 T6 Recharge R-design 2022

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Joo, näin on... Valmistustoleranssit ovat mittoina mikrometrejä ja kestävyytenä tuhennesosia.  ;)

Jep, kaikki ne sadat moottorin osat mikrometrien toleransseihin niin kyllä kestää ;D Sitten vain pitäis keksiä että miltä planeetalta moisia osia voisi tilata

Juuri näin, esimerkiksi laakereiden kautta pystytään käyttöikä laskemaan hyvin tarkasti.

Höpsis. Voit kyllä laakeritaulukoista katsella että jep, näin ja näin monta tuhatta tuntia. Voi ehkä osua hyvin kohdalleen jossain tehtaan lattialla pötköttävän akselin tapauksessa jossa kaksi laakeria :) Mutta auton moottorissa hieman enemmän niitä akseleita ja laakereita ristiin rastiin montaa sorttia. Kaikkia kuormia ja värähtelyitä pystytä edes satavarmasti määrittämään. Tänä päivänä osataan valmistaa pirun hyviä laakereita mutta jostain syystä esimerkiksi niinkin yksinkertaisia komponentteja kuin pyöränlaakereita menee hämmästyttävän pienillä kilometreillä. Tämä tuskin johtuu siitä että valittu taulukkoarvo olisi ollut turhan pieni..

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Jep, kaikki ne sadat moottorin osat mikrometrien toleransseihin niin kyllä kestää ;D Sitten vain pitäis keksiä että miltä planeetalta moisia osia voisi tilata

Höpsis. Voit kyllä laakeritaulukoista katsella että jep, näin ja näin monta tuhatta tuntia. Voi ehkä osua hyvin kohdalleen jossain tehtaan lattialla pötköttävän akselin tapauksessa jossa kaksi laakeria :) Mutta auton moottorissa hieman enemmän niitä akseleita ja laakereita ristiin rastiin montaa sorttia. Kaikkia kuormia ja värähtelyitä pystytä edes satavarmasti määrittämään. Tänä päivänä osataan valmistaa pirun hyviä laakereita mutta jostain syystä esimerkiksi niinkin yksinkertaisia komponentteja kuin pyöränlaakereita menee hämmästyttävän pienillä kilometreillä. Tämä tuskin johtuu siitä että valittu taulukkoarvo olisi ollut turhan pieni..
Tällä Maa-planeetalla kaikkien polttomoottorin liikkuvien osien mitat pitää olla muutaman kymmenen mikrometrin tarkkuudella mitoissaan, jos meinaa saada moottorin käymään.

Ehkä Mikä-mikä-planeetalla voi tehdä moottorin metrin mitalla...

Pyöränlaakereissa valmistaja on säästänyt euron per laakeri ja mitoittanut ne liian pieneksi ihan tarkoituksella. Siitä voi olla montaa mieltä, että onko ollut järkevää suunnittelua.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Nyt käyty vihdoin kokeilemassa V40 CC ja jää kyllä pois vaihtoehdoista. Odotin että korkeutta olis ollu enemmän mutta sehän oli silti todella matala. Takapenkillä ei hirveästi jalkatilaa aikuselle mut se toki ymmärrettävää kun kuitenkin pienehkö auto kyseessä.
No nyt olis kiikarissa V60 D4 AWD -13 joka pitäs käydä testaamassa lähipäivinä. Olishan noita VEA koneellisia vaikka kuinka paljon tarjolla mut ei ainakaan vielä innosta lähteä sille tielle, vaikka verotus näyttääkin nyt menevän huonoon suuntaan.
V60 D4 AWD -13

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
 Onko tuo V60 samalla alustalla ku XC60? Onko yhtä kova? XC ottaa kolot yms aika terävästi ja kaipailis vähä pehmeämpää kyytiä.  ;D
V60 D4 AWD -13

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Kertokaapas nyt kannattaako noihin alkupään VEA moottorilla varustettuihin autoihin koskea?? Verotuksellisesti ne olis järkevämpiä mut tuleeko se sitte yhtä kalliiksi ku noi vanhemmat jos ja kun niitä saa olla huoltoon kuskaamassa useammin...

Niitä on kyllä paljon enemmän tarjolla kun noita 5-pyttysiä kunnon Volvoja, kertooko sekin jo jotain.. ???
« Viimeksi muokattu: 20.01.2020, 20:05:44 kirjoittanut Timpaxi »
V60 D4 AWD -13

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Kertokaapas nyt kannattaako noihin alkupään VEA moottorilla varustettuihin autoihin koskea?? Verotuksellisesti ne olis järkevämpiä mut tuleeko se sitte yhtä kalliiksi ku noi vanhemmat jos ja kun niitä saa olla huoltoon kuskaamassa useammin...

Niitä on kyllä paljon enemmän tarjolla kun noita 5-pyttysiä kunnon Volvoja, kertooko sekin jo jotain.. ???
Ehkä niitä sen takia enemmän tarjolla kun niitä valmistettu kauemmin. Jos katsoo 2015-> niin kaikki muut paitsi AWD mallit on VEA koneita.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
No uskaltaako sitä alkupään mallia hommata? Uudempiin ei ole varaa kun menee yli 25k.

Tuossa pari ehdokasta:

https://www.nettiauto.com/volvo/v60/11060265

https://www.nettiauto.com/volvo/v60/10997810

Onko tuo AWD D4 yhdellä vaiko kahdella turbolla?

Edit. Ei vissiin ole ku yhdellä, jos D5 on sit kahdella?
« Viimeksi muokattu: 21.01.2020, 12:32:15 kirjoittanut Timpaxi »
V60 D4 AWD -13

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo