Proturbo  Autodiagnoosi

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
No jaa, löytyyhän noita sitten vastaavasti 400tkm ajettuja taksejakin tuolla koneella. Toki foliohattuna voi ajatella että kaikkiin on kone vaihdettu mutta sitä ei ole mainittu. :D

Voi olla vaihdettu jo kaksikin kertaa. Sellaisiakin on. Olihan tästä täällä palstalla juttua. Uusi moottori menee nopeasti kun on dpf jo valmiiksi tukossa. Jos ostat VEA josta moottori vaihdettu niin selvitä mitä kaikkea uusittu

Niinpä. Eikä taida olla kellään tilastoa, moneenko 5-pyttyiseen koneeseen on tehty kansiremontti apulaitehihnan mentyä jakohihnan väliin. Epäilen, että selvästi useampaan yksilöön kuin mihin on vaihdettu VEA moottori.

5-sylinterinen moottori oli Volvolla käytössä noin 17 vuotta. Sitä asenneltiin yhteen suosituimmista isoista autoista todella paljon. Tämänkin palstan lukijoista valtaosalla todennäköisesti on moinen moottori eikä pulinaa moottorien poksahtamisista ole isommin näkynyt. Remmin kunothan tarkastetaan huollossakin.

Folioasia on helppo selvittää. Pitää vain perustaa kysely että paljonko VEA moottorillasi ajettiin tai on tällä hetkellä ajettu :) Emmehän halua lakaista ongelmia maton alle vaan auttaa autonostajia ja toisiamme. Voisin koettaa saada tuon tuttavanikin rekisteröitymään. Hänellä siis 2015 mallinen VEA poksahti ja isse sai valtaosan kuluista maksaa. Mukava joululahja Volvolta.

Edit: tässä taas https://www.nettiauto.com/volvo/v70/10885205 moottori vaihtoon 320tkm kohdalla. Yllättävän paljon
« Viimeksi muokattu: 06.03.2020, 18:44:56 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Paljonko noiden öljynvaihtoväli on?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Voi olla vaihdettu jo kaksikin kertaa. Sellaisiakin on. Olihan tästä täällä palstalla juttua. Uusi moottori menee nopeasti kun on dpf jo valmiiksi tukossa. Jos ostat VEA josta moottori vaihdettu niin selvitä mitä kaikkea uusittu

5-sylinterinen moottori oli Volvolla käytössä noin 17 vuotta. Sitä asenneltiin yhteen suosituimmista isoista autoista todella paljon. Tämänkin palstan lukijoista valtaosalla todennäköisesti on moinen moottori eikä pulinaa moottorien poksahtamisista ole isommin näkynyt. Remmin kunothan tarkastetaan huollossakin.

On totta, että ongelmia ei pidä lakaista maton alle, mutta kyllä 5-koneiden jakopää ongelmat lienee olleet siinä määrin suuria, koska on ollut lehtijuttujakin, myös muualla kuin Suomessa, mutta ei niissäkään kaikissa ole jakopää vikaa. Sitä vastoin VEA-koneiden ongelmia en ole huomannut  lehdissä vielä ainakaan. Kun otetaan huomioon Volvojen suuri määrä, onhan se jo 62:s vuosi peräkäin eniten myyty auto Ruotsissa,viime vuonna rekisteröitiin 65 273 kpl

Jos erään toisen foorumin  mukaan hyvinkin yhdenkäden sormilla laskettu lukumäärä on moottoreita mennyt pienillä kilometrreillä vaihtoon se ei tarkoita sitä että kaikki on huonoja. Ainakin sillä forumilla komentoivat samat henkilöt samaa asiaa /samoja rikkoutuneita moottoreita moneen kertaan useiden sivujen verran.

Kaikkiin moottoreihin voi tulla vikoja ja voi mennä vaihtoon, muistan niinkin kaukaa kuin 1985, kun kaverini osti uuden B23 koneella 740 jonka liike vaihtoi oma-aloitteisesti koko auton uuteen pelkän moottorivian vuoksi  muutaman kuukauden käyötn jälkeen. Kaverini kysyikin oliko minulla ongelmia ja uskaltaakohan tuota pitää kauemmin, minulla ei ollut ja näin hänkään ei sitten heti pois vaihtanut.

Lopuksi vielä OT vuonna 2013 eräs automerkki lopetti yhden mallin myynniin Tukholman taxiin, tuli liian kalliiksi kun joutuivat vaihtamaan 1-3 kertaa automaattivaihteiston jokaiseen myytyyn autoon. Tietääkseni Volvo ei ole vielä lopettanut myyntiään takseille moottoreiden takia.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2020, 21:41:53 kirjoittanut gubbe »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Paljonko noiden öljynvaihtoväli on?
30 tkm.

Öljylaatu on 0W20 eli tosi lirua. Tämä yhdistettynä yliaktiiviseen EGR-venttiiliin, niin soppa on valmis. Alkupään VEA moottoreita vaihdetaan pääasiassa hurjan öljynkulutuksen takia, mutta on näissäkin jakopääntautia esiintynyt harvakseltaan.

Suureen öljynkulutukseen riittäisi pienempikin koneremontti, mutta koska moottori on Volvon oma tekele ja varaosahinnoittelu on mitä on, niin koko moottorin vaihtaminen on ainoa järkevä ratkaisu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Eli jos käyttäisi vähemmän eko öljyä ja 15-20tkm välein vaihtaisi niin johan toimisi ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Eli jos käyttäisi vähemmän eko öljyä ja 15-20tkm välein vaihtaisi niin johan toimisi ::)
Niinpä. Ja vaikka ajaa noilla notkeilla, niin 30 tkm on liikaa, etenkin kaupunkipyörityksessä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Se mikä minua ihmetyttää on se, että ruotsissa tunnutaan puhuvan vähän eri asioista kuin täällä Suomessa. Esimerkiksi D4 VEA moottorin tasapainoakseleiden vinkumisesta on jagrullarissa keskustelua tällä hetkellä ~1000 viestiä, kun taas suomessa tätä ongelmaa ei ole tunnistettu juuri ollenkaan.

Tiedän että menee vähän provoksi, mutta videolla minun 230tkm ajettu 2015 VEA. Olen nyt 35tkm ajellut tuolla viallisena, mutta vissiin kesällä pitäisi kantta irrotella. Videon ottohetkellä autolla on ajettu noin viikon ajot, eli 600-700km. Motivaatiota on laskenut se, että vastavilla oireilla olen löytänyt 4-5 casea ruotsista, ja vain yhdessä homma korjaantui kannentiivisteellä, muissa oli lohko halki.

Tasapainoakseli vinkuu sen verran, että kuuluu ajossa sisälle ikävästi, jos radio ei ole päällä. Öljyä ei onneksi syö ihan tolkuttomasti, 30 tonnille riittää 2 litraa täyttöä, eli vajaa desi tonnille.


https://www.youtube.com/watch?v=mjbNIUfaiuA&feature=youtu.be




« Viimeksi muokattu: 06.03.2020, 21:32:41 kirjoittanut paavomp »

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Ei huolta, tämä yksilö kerkesi mennä nenän alta. :D Varusteet olisivat olleet kohillaan, Drivers Support, High tech ja Harman kardonit + normaalit Summum romppeet. Nelivetoa ja sitä viissylinteristä minä ensisijaisesti katson.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Lopuksi vielä OT vuonna 2013 eräs automerkki lopetti yhden mallin myynniin Tukholman taxiin, tuli liian kalliiksi kun joutuivat vaihtamaan 1-3 kertaa automaattivaihteiston jokaiseen myytyyn autoon.

Ehkei sentään lopettanut myyntiä. Se tuskin on euroopassa jos monessa muussakaan maanosassa mahdollista rikkomatta sen seitsemän sortin pykäliä ja oikeuksia. Mutta voihan hinnoittelulla ja muilla pehmeillä konsteilla ohjata asiakkaan toisaalle.

En tiedä mutta veikkaan että autojen myynti taksiajoon on huonoa bisnestä. Toisaalta sillä saa mainiosti näkyvyyttä ja kohotettua merkin statusta. Jokainen tuntee sanonnan ”näkyy taksinakin” joka on synonyymi sille että tuote ei ole ihan huono. Joillekin merkeille voi olla tietyillä markkinoilla hyvinkin tärkeää pitää autot taksitolpalla. Esimerkiksi moottori ei itse Volvolle maksa kuin murto-osan siitä seitsemästä tonnista. Sillä rahalla ei saa ulkoilmamainosta kolmeksi vuodeksi yhtä hyvällä näkyvyydellä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Se mikä minua ihmetyttää on se, että ruotsissa tunnutaan puhuvan vähän eri asioista kuin täällä Suomessa. Esimerkiksi D4 VEA moottorin tasapainoakseleiden vinkumisesta on jagrullarissa keskustelua tällä hetkellä ~1000 viestiä, kun taas suomessa tätä ongelmaa ei ole tunnistettu juuri ollenkaan.

Tiedän että menee vähän provoksi, mutta videolla minun 230tkm ajettu 2015 VEA. Olen nyt 35tkm ajellut tuolla viallisena, mutta vissiin kesällä pitäisi kantta irrotella. Videon ottohetkellä autolla on ajettu noin viikon ajot, eli 600-700km. Motivaatiota on laskenut se, että vastavilla oireilla olen löytänyt 4-5 casea ruotsista, ja vain yhdessä homma korjaantui kannentiivisteellä, muissa oli lohko halki.

Tasapainoakseli vinkuu sen verran, että kuuluu ajossa sisälle ikävästi, jos radio ei ole päällä. Öljyä ei onneksi syö ihan tolkuttomasti, 30 tonnille riittää 2 litraa täyttöä, eli vajaa desi tonnille.


https://www.youtube.com/watch?v=mjbNIUfaiuA&feature=youtu.be

Siis eikö tähän ongelmaan ole ratkaisu se että vaihtaa sen akselin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Siis eikö tähän ongelmaan ole ratkaisu se että vaihtaa sen akselin

Vaihtelevasti. Osalla hiljenee kokonaan, osalla vain toviksi. Ruotsissa muutamista on vaihdettu 2-3 kertaa ja meteli palaa kun on ajettu muutamia kymmeniä tuhansia. Alkuperäisissä volvon ohjeissa pakettia ei voinut vaihtaa, vaan kehotettiin vaihtamaan koko lohko, lienee siis melko herkkä asemoinnille, rattaiden kulumiselle jne.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Ehkei sentään lopettanut myyntiä. Se tuskin on euroopassa jos monessa muussakaan maanosassa mahdollista rikkomatta sen seitsemän sortin pykäliä ja oikeuksia. Mutta voihan hinnoittelulla ja muilla pehmeillä konsteilla ohjata asiakkaan toisaalle.

Itseasiasiassa sen malliversion myynti lopetettiin silloin koko ruotsin taxi yrittäjille, eikä ainoastaan Tukholman. Tukholman taxi yritykset sai ensin kirjeen kyseisestä asiasta. Toki nyt voi olla tilanne korjattu.

Edit: näin usemman päivän jälkeen väärinkäsitysten välttämiseksi. Siis, koski myynnin lopettamista vain taxi käyttöön, yksityisille myynti jatkui edelleen. Pahoittelut honosti muotoillusta kommentistani.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2020, 11:03:55 kirjoittanut gubbe »

Poissa Valdemar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Onko muuten D4 vea:sta se 190hp versio yhtään parempi kuin ne ensimmäiset 181hp mallit vai samoilla ongelmilla varusteltuja?

Poissa Volvoäs80

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Terve!
Tuli vuosien tauon jälkeen hommattua volvo. Tarkemmin 2.5t bensa vm 2007 s80 ja tämä on minun ensimmäinen nappistartilla oleva volvo.
Sellainen vika tässä on, että kylmästartissa starttinappia joutuu pitämään pohjassa. Pyörittää siis vain sen aikaa kun nappi on pohjassa. Lähtee mielestäni kyllä ihan normaalisti kuitenkin tulille joskin (ehkä) vähän laiskan puoleisesti pyörittää. Lämpösellä koneella lähtee ihan normaalisti käyntiin kun nappia vain "hipasee".
Onkohan akku vaan lopun edellä vai mistä mahtaa moinen johtua. Selviää toki mittaamalla akun jännite ennen kylmästarttia, mutta ajattelin kysästä jos joku osaa heti sanoa mistä kiikastaa. Itselleni kun volvot eivät kovin tuttuja ole.

Poissa lipsanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Terve!
Tuli vuosien tauon jälkeen hommattua volvo. Tarkemmin 2.5t bensa vm 2007 s80 ja tämä on minun ensimmäinen nappistartilla oleva volvo.
Sellainen vika tässä on, että kylmästartissa starttinappia joutuu pitämään pohjassa. Pyörittää siis vain sen aikaa kun nappi on pohjassa. Lähtee mielestäni kyllä ihan normaalisti kuitenkin tulille joskin (ehkä) vähän laiskan puoleisesti pyörittää. Lämpösellä koneella lähtee ihan normaalisti käyntiin kun nappia vain "hipasee".
Onkohan akku vaan lopun edellä vai mistä mahtaa moinen johtua. Selviää toki mittaamalla akun jännite ennen kylmästarttia, mutta ajattelin kysästä jos joku osaa heti sanoa mistä kiikastaa. Itselleni kun volvot eivät kovin tuttuja ole.

Samanlainen itsellä. Kyllä sen pitäisi käynnistyä ihan vain normaalisti painamalla. Jos nappia vain nopeasti "hipaisee", ei moottori ehdi käynnistyä. Muistathan pitää jarrupolkimen koko ajan painettuna, oletettavasti kyseessä on automaatti?
« Viimeksi muokattu: 11.03.2020, 14:11:42 kirjoittanut lipsanen »
S80 2007 2.5T

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron