Autoracing  KL-varaosat

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Hei kyselen täällä uutena avuttomana käyttäjänä.
Olen katsellu vm.11-13 Volvo V60:siä ja pystyisikö joku selventämään vähän niiden moottoreista. Vissiin diesel puolella kannattaisi katsella D3 tai D4(?) mutta bensapuolesta ei ole hajuakaan. Ymmärtääkseni bensamallien kulutus on kohtalaista moottorista riippumatta? Itsellä taloudellisuus on tärkeä tekijä mutta dieseleiden verotus on ehkä vähän liikaa omaan makuun koska kilometrejä ei tule niin paljon että olisi kannattavaa

Tuon ikäisissä kaikki dieselit (D3,4 ja 5) ovat vitosdieseleitä, jotka on aivan hyvässä maineessa. Nuo kyseiset koneet on paritettu Aisinin 6-vaihteisella momentinmuunnin laatikolla, jossa on omat oikkunsa, mutta pääsäätöisesti ne kestävät hyvin kilometrejä, kunhan vain välillä on öljyjä vaihdeltu. Noisssa kahden litran D3 ja D4 ei mitään mullistavia eroavaisuuksia ole. Muistaakseni kyseessä on sama pata, mutta olisikohan jossain vuosimallissa hieman erilainen turbo ollut. Kuitenkin suurin eroavaisuus noiden moottoreiden välillä on ohjelmisto (136hp D3 ja 163 D4. Alkupään D3 tuli muistaakseni heti tehtaalta 163hp versiona. D5 moottori on sitten tuplaturbollinen versio ja pidemmällä iskupituudella, kun D3 ja D4.

Tuo 1,6 ja 2,0t on Fordin tekeleitä. Niistä itselläni ei ole paljoa kokemusta, mutta eipä niiden ongelmista ole paljoa foorumille kirjotettu. Nuo koneet on paritettu powershift suorakykinvaihteistoilla, joista ainakin ulkomaiden foorumeilla on jonkun verran ollut puhetta. Muutamissa myynti-ilmoituksissa olen törmännyt, että tuo laatikko on vaatinut remonttia noin ~250tkm kohilla, joillakin tuo laatikko on krenannu jo ennen 100tkm. Vaihteiston toimiessa tuo powershifti on kyllä miellyttävä laatikko, samalla tavalla niin kuin kaikki suorakytkentälaatikot.

Manuaalina ostaessa ei ole merkitystä dieselin ja bensan välillä. Ajosta riippuen kaksoismassa alkaa ilmoittaa itsestään ~300tkm paikkeilla ja jos on saanut paljon kaupunkiajoa, niin voi joutua jo aikaisemminkin uusimaan.

Dieselin ja bensan välillä on noin litran kulutusero, joka kuittautuu noin 15tkm vuotuisella ajosuoritteella. Jos kilometrejä kertyy vuodessa 10tkm verran, niin eipä dieselin kulut ole kuin ~100€/v kalliimmat. Toki dieselin huoltaminen on hieman kalliimpaa, kuin vastaava besamoottori. Dieseli toki vaatii aina välillä pidempiä ajorupeamia, että saastelaitteet eivät tukkeudu. Hiukkasloukku näissä dieseleissä on kestänyt hyvin, mutta EGR-venttiilien kanssa on joillakin ollut ongelmia.

Jos ajosuorite on noin 10tkm/v luokkaa, niin melkein etsisin vain sellaisen yksilön, joka on hyvin varusteltu ja huollettu. Ei tuossa loppujen lopuksi suurista kulueroista puhuta, jos huomioi kaikki autoilun kulut.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2023, 08:26:22 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Teetu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Tuon ikäisissä kaikki dieselit (D3,4 ja 5) ovat vitosdieseleitä, jotka on aivan hyvässä maineessa. Nuo kyseiset koneet on paritettu Aisinin 6-vaihteisella momentinmuunnin laatikolla, jossa on omat oikkunsa, mutta pääsäätöisesti ne kestävät hyvin kilometrejä, kunhan vain välillä on öljyjä vaihdeltu. Noisssa kahden litran D3 ja D4 ei mitään mullistavia eroavaisuuksia ole. Muistaakseni kyseessä on sama pata, mutta olisikohan jossain vuosimallissa hieman erilainen turbo ollut. Kuitenkin suurin eroavaisuus noiden moottoreiden välillä on ohjelmisto (136hp D3 ja 163 D4. Alkupään D3 tuli muistaakseni heti tehtaalta 163hp versiona. D5 moottori on sitten tuplaturbollinen versio ja pidemmällä iskupituudella, kun D3 ja D4.

Tuo 1,6 ja 2,0t on Fordin tekeleitä. Niistä itselläni ei ole paljoa kokemusta, mutta eipä niiden ongelmista ole paljoa foorumille kirjotettu. Nuo koneet on paritettu powershift suorakykinvaihteistoilla, joista ainakin ulkomaiden foorumeilla on jonkun verran ollut puhetta. Muutamissa myynti-ilmoituksissa olen törmännyt, että tuo laatikko on vaatinut remonttia noin ~250tkm kohilla, joillakin tuo laatikko on krenannu jo ennen 100tkm. Vaihteiston toimiessa tuo powershifti on kyllä miellyttävä laatikko, samalla tavalla niin kuin kaikki suorakytkentälaatikot.

Manuaalina ostaessa ei ole merkitystä dieselin ja bensan välillä. Ajosta riippuen kaksoismassa alkaa ilmoittaa itsestään ~300tkm paikkeilla ja jos on saanut paljon kaupunkiajoa, niin voi joutua jo aikaisemminkin uusimaan.

Dieselin ja bensan välillä on noin litran kulutusero, joka kuittautuu noin 15tkm vuotuisella ajosuoritteella. Jos kilometrejä kertyy vuodessa 10tkm verran, niin eipä dieselin kulut ole kuin ~100€/v kalliimmat. Toki dieselin huoltaminen on hieman kalliimpaa, kuin vastaava besamoottori. Dieseli toki vaatii aina välillä pidempiä ajorupeamia, että saastelaitteet eivät tukkeudu. Hiukkasloukku näissä dieseleissä on kestänyt hyvin, mutta EGR-venttiilien kanssa on joillakin ollut ongelmia.

Jos ajosuorite on noin 10tkm/v luokkaa, niin melkein etsisin vain sellaisen yksilön, joka on hyvin varusteltu ja huollettu. Ei tuossa loppujen lopuksi suurista kulueroista puhuta, jos huomioi kaikki autoilun kulut.

Kiitos tämä avasi hyvin vaihtoehtoja!

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Kuitenkin suurin eroavaisuus noiden moottoreiden välillä on ohjelmisto (136hp D3 ja 163 D4. Alkupään D3 tuli muistaakseni heti tehtaalta 163hp versiona. D5 moottori on sitten tuplaturbollinen versio ja pidemmällä iskupituudella, kun D3 ja D4.


Voin olla väärässäkin, kun ei näytä autowiki toimivan, mutta kysytyn vuosimallin D3 2011-2013 on 163hp, tuo 136hp D3 oli tarjolla 2013-2014 faceliftiin ennen VEA- koneita. Samoihin aikoihin 163hp versio muuttui D4- merkinnäksi.

Nopealla katselulla nettiautosta vuoden 2011-2012 Volvoja tarjolla D3 ja D4- merkinnöillä ja 163hp tehoilla. Joten vaikea sanoa, veikkaan että osassa myynti-ilmoituksiakin on väärät tiedot.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Voin olla väärässäkin, kun ei näytä autowiki toimivan, mutta kysytyn vuosimallin D3 2011-2013 on 163hp, tuo 136hp D3 oli tarjolla 2013-2014 faceliftiin ennen VEA- koneita. Samoihin aikoihin 163hp versio muuttui D4- merkinnäksi.

Nopealla katselulla nettiautosta vuoden 2011-2012 Volvoja tarjolla D3 ja D4- merkinnöillä ja 163hp tehoilla. Joten vaikea sanoa, veikkaan että osassa myynti-ilmoituksiakin on väärät tiedot.

Tässä moottorivalikoima vuoden 2012 esitteestä:





Vuonna 2011 dieselmoottorit olivat muuten samat, mutta 1.6D DRIVe ei ollut tarjolla ja bensamoottoreissa oli lisäksi tarjolla 2.0T = neljä sylinteriä, 203 hv. Vuoden 2013 esitettä minulla ei ollut tallessa. Faceliftissä vuonna 2014 on ollut tällainen moottorivalikoima:

Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Kernwaffe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Mistä vuosimallista lähtien V70 ja V60 tuli 8 vaihteisella Aisinilla? Ja onko niissä vaihdettava öljynsuodatin?

Ilmeisesti v70 2014--> ja v60 2015 - - >
« Viimeksi muokattu: 07.09.2023, 08:38:08 kirjoittanut Kernwaffe »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Mistä vuosimallista lähtien V70 ja V60 tuli 8 vaihteisella Aisinilla? Ja onko niissä vaihdettava öljynsuodatin?

Ilmeisesti v70 2014--> ja v60 2015 - - >

Ei ole vaihdettavaa suodatinta kummassakaan.
Vaihteiston tyyppi riippuu myös moottorista eikä pelkästään vuosimallista, vitosdieselit oli P3 korin loppuun asti 6-vaihteisella (TF-80SC) ja VEA-moottoriset taas taitaa olla kaikki niin bensat kuin dieselitkin alusta alkaen 8-vaihteisella (TG-81SC).
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Mistä vuosimallista lähtien V70 ja V60 tuli 8 vaihteisella Aisinilla? Ja onko niissä vaihdettava öljynsuodatin?

Ilmeisesti v70 2014--> ja v60 2015 - - >

Tuo 8-vaihteinen tuli etuvetoisiin 2014-> D4 mallimerkinnällä oleviin, mutta 5-mukisia 2-litrasia D3 on taidettu vielä tehdä tuolla kuusi vaihteisella geartronikilla 2014->. Sitten 5-mukiset 2.4 awd:t on aina 6-vaihteisia geartronikkeja

Nuo alkupään 2-litraiset 2014-2016? VEA-moottorit muistaakseni tykkäsin dieselin lisäksi syödä öljyä, eli niiden ostamisen suhteen kannattaa olla tarkkana. Tuo öljynsyönti väheni muistaaksei 2016 jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2023, 10:15:35 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • V60 D4 AWD
Ei ole vaihdettavaa suodatinta kummassakaan.
Vaihteiston tyyppi riippuu myös moottorista eikä pelkästään vuosimallista, vitosdieselit oli P3 korin loppuun asti 6-vaihteisella (TF-80SC) ja VEA-moottoriset taas taitaa olla kaikki niin bensat kuin dieselitkin alusta alkaen 8-vaihteisella (TG-81SC).
Viimeisissä etuvedoissa 5-dieselillä oli 80SD
Nelivedossa näyttää olevan vielä 2016 ainakin SC
Tiedä sitten onko noissa mitään eroa. Samallatavalla se SD:kin nyki välillä kuin tuo nykyinen.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
S80 hankinta
« Vastaus #2513 : 03.02.2024, 16:17:30 »
Alkanut vahvasti tuntumaan siltä että nykyinen kulkine olisi kiva vaihtaa isompaan S80 malliin.
Vuosimallilla ei ole väliä jos auto vain muuten on siisti ja hyvin pidetty.
Omaa silmääni miellyttää ensimmäisen polven facelift malli kaikkein eniten, mutta se toisen sukupolven -06-> mallikaan ei ole pois suljettu.
Onko niin että kori on ruostesuojaksen kannalta parempi näissä mk1 malleissa?
Moottoreina käy 2.4, 2.4t ja 2.5t. Isommat koneet eivät janoisuutensa puolesta kiinnosta.
Manuaalilla ottaisin ennemmin kuin automaatilla mutta ovat paljon harvinaisempia.
Budjettini on n.10 000€ ja tarkoituksena olisi löytää sellainen auto jolla ajaa pitkään ja jolle pystyy itsekin vielä tekemään jotain.
Olen katsellut että sitä tuoreempaa mk2 mallia on ollut myös 2.0 bensakoneella ja manuaalilla, menisi melko kivalla kulutuslukemalla sellainen.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Kyllähän tuo valitettavasti on totta, että tuo s80 mk1 on paremmin ruostesuojattu, kuin nämä mk2. Itselläni oli 100tkm ajettu s80 mk1 ja se oli oikeastaan täysin ruosteeton 15v vanhana. Toki auto oli viettänyt varmasti suurimman osan ajasta autotallissa. Nällä omistamillani mk2 on ajettu +200tkm ja tuo vanhempi -07 oli jo melko ruskea varapyöräkotelon ympäriltä. Molemmissa kuitenkin helmakotelot ja kaaret on olleet hyvässä kunnossa.

Suosittelisin suosiolla kuitenkin ottamaan tuolla 2.5t moottorilla. Omasta mielestäni tuo 170hp tuntui melko laiskalta, etenkin maantiellä. Kulutuksessa tai veroissa ei käytännössä suurta eroa ole. Luotettavuudessaankaan tuo turbokone ei mielestäni häviä vaparikoneelle.

Tuon 2.0 bensakoneen unohtaisin suosiolla. Tuo tekele on Fordin Duratec, jotka on ihan tunnettuja öljynkulutusongelmista. Kulutuskin noilla koneilla taitaa olla samaa luokkaa 2.4 vaparin kanssa.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 hankinta
« Vastaus #2515 : 03.02.2024, 18:35:28 »
Alkanut vahvasti tuntumaan siltä että nykyinen kulkine olisi kiva vaihtaa isompaan S80 malliin.
Vuosimallilla ei ole väliä jos auto vain muuten on siisti ja hyvin pidetty.
Omaa silmääni miellyttää ensimmäisen polven facelift malli kaikkein eniten, mutta se toisen sukupolven -06-> mallikaan ei ole pois suljettu.
Onko niin että kori on ruostesuojaksen kannalta parempi näissä mk1 malleissa?
Moottoreina käy 2.4, 2.4t ja 2.5t. Isommat koneet eivät janoisuutensa puolesta kiinnosta.
Manuaalilla ottaisin ennemmin kuin automaatilla mutta ovat paljon harvinaisempia.
Budjettini on n.10 000€ ja tarkoituksena olisi löytää sellainen auto jolla ajaa pitkään ja jolle pystyy itsekin vielä tekemään jotain.
Olen katsellut että sitä tuoreempaa mk2 mallia on ollut myös 2.0 bensakoneella ja manuaalilla, menisi melko kivalla kulutuslukemalla sellainen.

Jos kulutus vaikuttaa päätökseen kannattaa katella jotain muuta merkkiä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Käy koeajamassa molempia. Ovat täysin erilaisia tuntumaltaan.

Ja kyllä joutuu koko pohjan katsomaan läpi uudemmista. Niitä on ihan läpilahoja. Helmat, apurungot, takatukivarret, takaiskarin yläpäät.

Itse en ostaisi maailmaa nähnyttä mk2 S80:iä / mk3 v70:iä ilman nosturilla käyntiä missä otetaan sisälokarit ja muovihelmat irti.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa zamierm

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Onko 2010-2012 S80 samaa ruostumista mitä V70? Juuri nosturilla tuli tarkastettua V70 2011 ja ei nyt kyllä yhtään houkuttele.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Tyttären vm04 V40:nen alkaa olla vaihtotarpeessa. Perheessä ei muita Volvoja ole koskaan ollut ja siis kyselisin mielipiteitä / ehdotuksia seuraavaan Volvoon.
Ajelen itte ns "nooan arkeilla" tyyliin museoikäisillä sekä kuntoisillakin joten tyttären nykyinenkin on yli 10v nuorempi kuin omista yksikään :)

Mutta itse hankintaan seuraavia kriteereitä:
*Vuosimalli jotain tyyliin 08 tai uudempi
*V70 Bensa ehkä 2.5 koneella
*Manuaali
*Hintaluokka tyyliin 10k€

Värillä ei oikeastaan ole väliä ja varusteethan tuon ikäisissä jo lie onkin ne mitä tarttee.
Täällä on varmasti kokemusta  siitä millaisia "tyyppivikoja" näissä on.
Jos vikakooditesterin iskee porttiin kiinni niin mitä vikakoodeja useimmin löytyy ja mihin koodeihin tarvitsee suhtautua kustannusmielessä vakavasti?

Entäs korissa olevat kohteet mihin kannattaa kiinnittää huomio. Montaa autoa en ostanut mutta ne mitä olen niin jokaista olen kurkkinu myös alapuolelta ja niin tulen tekemään tässäkin. Mitä kohteita kannattaa tarkemmin tältä osastolta syynätä?

Kun tarkoitus on hankkia pitkäikäisempää kulkupeliä (useita vuosia) niin onko kilometrirajaa minkä yli ajettuihin täytyy sit jo kiinnittää huomiota muihinkin asioihin? (Hankala kysymys kun auton huolloista on niin kirjavaa käytäntöä mutta noin niikun lähtökohta aiheeseen)

Eli kommentetja sekä mielellään suoria linkkejäkin vaihtoehtoihin.

Mutta senverran selasin tätä keskustelua että 06 ja sitä vanhemmat ilmeisesti eivät ole niin herkkiä ruostumisille? Eli jos tuolta aikakaudelta löytyy hyvä yksilö niin ei se pois suljettu vaihtoehto ole. Näissä uudemmissa oli mainittu apurunko? Edestäkö se menee vai takaako (kun ei ole edes senvertaa tietoa että onko edessä ja takana vai vain toisella akselilla) ja millainen hintalappu tuolla osalla on?

Selasin Ruotsin tarjontaa ja selalinen fiilis jäi että hinta saattaisi olla selkeästi alle sen mitä täällä on? Verot tietty ja jotain muitakin kuluja tulee ja onhan se aina jonkinlainen riski ja "omalla vastuulla hankinta" sieltä. Oliskohan silti ideaa hankkia Ruotsista? Kokemuksia?
« Viimeksi muokattu: 24.03.2024, 12:17:22 kirjoittanut JKE »

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
S60 ostamassa
« Vastaus #2519 : 24.03.2024, 12:48:48 »
Mitäs arvon raati on mieltä kun mietinnässä S60 D4 R-Desing 2015 140kW ja S60 D3 Business Classic Summum 2018 110kW.
Molemmat automaatilla. Näissä molemmissa ilmeisesti 8-vaihteinen loota? Vai onko D3 6-vaihteinen?
Onko R-Desing paljon matalampi?
Mites moottorit, syökö nämä vea koneet tosiaan sitä öljyä niin että kohta on männänrenkaat jumissa.?
« Viimeksi muokattu: 25.03.2024, 16:29:21 kirjoittanut Timpaxi »
V60 D4 AWD -13

 

Kulkukoira  Proturbo