Proturbo  Autodiagnoosi

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rasanttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Niin tosiaan käyttövoimavero on 461,72 €/v. Kulutuksestasi saa melkein puolet pois.
En usko että tuota ehjänä normaaliajossa saa kuluttamaan yli 6 litraa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Normaaliajo on aika vaikea käsite, mikähän mun normaaliajoa on kulutushajonta 6,2-12l / 100 km.. Oliko toi vero pelkkä käyttövoimavero ilman päästöosuutta?

(Vanhan d5:n käyttövoimavero on 481,80 e/vuosi ja se peritään painon mukaan.. päästöosuus mukaan luettuna 701 euroa)

Yritän uteliaisuudesta hahmotella kuinka paljon kustannusero todellisuudessa olisi, jos automaatti D5:stä siirtyisi Driveen. Spritmonitorissa on useamman kulutusseurantoja. Mutta mikä se kulutusero omassa ajossa olisi niin.. 1-2l maantiellä? Kaupungissa varmasti isompi, johtuen vaihteistojen erosta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Mb c180 -18
Ford Fairlane/mainline 1956

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Hieno! ja toosi hyödyllinen ;D

Okei; en malttanut ottaa vertailuun nykyisiä V70 D2 hinnat alkaen ja D5 tomaatilla summum versioita.
Päästöt: 109->164
Yhdistetty kulutus: 4,4-> 6,2 (maantiellä ero on litran, kaupungissa automaatista johtuen n. 4l enemmän)
Teho_ 84->158
Hintaro: 18 000 eur
Verot: 554->632 eur

Eli 100 km polttoainekustannukset about 6,60 e -> 9,45 e.
20 tkm polttoainekustannukset karkeasti 1320 e -> 1890 e. Eli n. 570 euroa vuodessa ja veroero lisättynä yhteensä 652 euroa / vuosi tai 54 euroa kuukaudessa.

Toi oli nykymalleilla... Driven kulutus mun käytössä on hämärän peitossa, mutta käytän kuitenkin tota spritmonitorin lukemaa vertailuun tohon vanhaan D5:een:
Verot 554->701
Päästöt 109->201

100 km ajon hinta: 6,6 - 11,85 euroa ja 20 tkm ajolla polttoaineiden kulut noin: 1320->2370 euroa. Kun polttoaine ja vero-eurojen eron laskee yhteen säästäisi drivellä 1132 euroa vuodessa, eli 94 euroa joka kuukausi.

Eli vaikka itselle manuaali 1,6 drive ei ole vaihtoehto, niin en katso yhtään niillä ajavia kieroon. Fiksua porukkaa.


EDIT: Oikeasti toi ylempi vertailu olisi pitänyt tehdä Driven ja uuden 181 hp driven välillä.. Polttoaineenkulutusero 0,6 l / 100 km. ja 1,6:n verot 6 euroa edullisemmat vuodessa. Eli polttoaine + vero euroista tulee eroa karkeasti 190 euroa vuodessa, jos ajaa 20tkm/v.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2014, 15:30:57 kirjoittanut D5GT »

Lerppu86

  • Vieras
Hei kaikki,

Perheeseen olisi tarkoitus hankkia toinen volvo nykyisen V50:n kaveriksi. Löysimme meitä kiinnostavan auton mutta hieman kokemuksia olisin kaivannut vahvistamaan tulevaa hankintaa.

Auto on siis vm. 2010 aj. 129tkm ja moottorina palvelee D5 automaatti laatikolla.  Auto on myyjän mukaan momentum varusteilla. Tästä heräsi kysymyksiä, koska nykyinenkin on samalla varustetasolla.

Tuossa autossa olisi täys nahat, navi, parkki tutkat jne. Mutta tämä olisi varustettu halogeeni valoilla? Puskurin ja sivujen helmat olisivat harmaata muovia. Tämä ei niinkään omaa silmää haittaa koska auto itsessään on hiilenharmaa.

Kysyisinkin viisaammilta mitä momentum sisältää? Nykyinen auto on varustettu mm xenon valoilla joita tästä isommasta ei löydy. Auto tulee yksillä renkailla. Renkaina uudet hakkapeliitat. Kesäksi renkaat pitäisi hankkia, joten mitä renkaita ja kokoa suosittelisitte.

Tuohon tulokkaaseen täytyisi asentaa eber tai webasto. Nykyisestä löytyy artic kahdella kellolla, johon olen kovin tykästynyt.

Heikki

Poissa Volvo XC60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Taitaa olla kyseessä jokin tuontiauto jos momentumissa ei ole zenoneita. Myös vebasto on ollut minun ymmärtääkseni vakiovaruste noissa aina.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Taitaa olla kyseessä jokin tuontiauto jos momentumissa ei ole zenoneita. Myös vebasto on ollut minun ymmärtääkseni vakiovaruste noissa aina.
S80/V70 malleissa xenonit tuli vasta summumissa.  :) Polttoainelämmitin on suomessa vakio, mutta se ei näy käyttäjälle mitenkään jos ei ole otettu lisävarusteena ajastinta.

On kyllä outoa jos on helmat maalaamattomat. Momentumissa ne pitäisi olla maalatut. Muistelen että 2010 vuoden kieppeillä V70 malleihin sai kinetic malliin pakettia tosi halvalla jossa tuli juurikin navi, nahat ja parkkitutka. Se voisi selittää nuo varusteet. Monemtumissa muistaakseni pitäisi olla jo sadetunnistinta ja automaattisesti himmenevää taustapeiliä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Lerppu86

  • Vieras
Kiitoksia vastauksista.

Tuossa v70:ssä olisi ainakin tutkat edessä ja takana, täysnahat, navi, sadetunnistin, himmenevä taustapeili, bluetooth yhteys puhelimeen jne. Sekä tietenkin nykyaikaiset perus varusteet kuten vakkari ja sähkölasit. Ilmoitus on D5 moottorista. Tiedoissa lukee 175hv? Isä ukolla oli aikoinaan D5 titanium edition ja muistaakseni siinä oli 163hv. Eikös uudemmat (vm.2010->) D5:t ole 185 tai 204hv? Jäänyt jostakin sellainen mielikuva että "ei D5" 2.4:ssa olisi ollut tuo 175hv?

Auto on tuontiauto. Autossa ei ole lainkaan lämmitintä mutta kauppaan saisin mukaan lohkolämmittimen. Itse laitattaisin seuraavaksi talveksi joko eberin tai webaston. Nykyisessä on artic joka ymmärtääkseni on eber mutta volvo kutsuu sitä ardiciksi. Nykyinen on varustettu kahdella kellolla jota ohjataan tietenkin ajotietokoneen kautta. Olen niin tykästynyt tuohon polttoainekäyttöiseen lämmittimeen etten ilmankaan osaa enää olla. Sähkölämppäri eberin parina ei toki olisi haitaksi, jotta voisi lämmittää sähköllä mahdollisuuden salliessa.

Erikoista oli tosiaan nuo puskurien mustat helmat sekä sivu helmat. Ajattelin että momentum sisältäisi myös xenonit, koska nykyisestä autosta ne löytyy.

Maksaakohan xenonien asennus jälkikäteen niin paljon että on turha haaveilla. Käsittääkseni xenoneiden parina tulevat myös ajovalojen pesurit pakollisiksi joita tuosta tarjolla olevasta ei tietenkään löydy niitäkään.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2014, 20:15:05 kirjoittanut Lerppu86 »

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
^melkein kannattaa ostaa joku toinen V70 jos noita varusteita haluaa. Autoja on kuitenkin hyvin saatavilla ihan SUOMIautonakin, jonka kanssa ei myöhemmin ole ongelmia vaihdon kanssa. Ja Saksasta saa uitettua summumia myös. Oma entinen saksantuonti oli Volvon omalla Ardicilla (Webasto omistaa nykyään? mutta lienee sama peli edelleen)

Se vanha D5 on "uusi vanha" 2.4D mikä meikälläkin on -09 V70:ssä. Se taisi kadota D3:n alta pois seuraavana vuonna.
-12 V60 D3A

Lerppu86

  • Vieras
Muutamia muitakin yksilöitä on kiikarissa. Itse olen tarkka ajokeistani ja minua häiritsevät jo pienetkin asiat. Johtuu varmaankin siitä että kaikki omistamani autot ovat olleet tullessa ja lähtiessä virheettömässä kunnossa. Tästä syystä pyydän aina kertomaan kaiken mahdollisimman rehellisesti. Myyjien lähtökohtahan on aina se että heidän tuote on paras ja hinta on kohdallaan. Sitten myöhemmin selviää että penkissä tai ovipaneelin vehouksessa on reikä ja auto jäi just sillä sekunnilla ostamatta.

Tässä on nyt autoa metsästelty muutamia kuukausia. Ihmettelen vain automyyjien kiinnostusta myydä autojaan. Moneen paikaan olen ottanut yhteyttä ja pyytänyt vaihtotarjousta vaan mitään ei ole kuulunut takaisin. Ne jotka on vastanneet ja luvanneet lähettää lisätietoja niin nekin on sillä tiellään.

Ilmeisesti kauppa käy niin hyvin että alle 30t € autoja on vara seisottaa hallissa.  ::) Meidän perheessä haasteelliseksi auton oston tekee meidän pieni neiti. Alle vuoteisen kanssa on hankalaa lähteä päiväksi tienpäälle katsomaan ja ostamaan autoa. Rahastahan saa auton vaikka pihaan asti kauempaakin.

Tämä yksilö on ollut mm. tarkastelun alla
http://www.nettiauto.com/volvo/v70/6208788

Tuosta löytyisi mm sähköinen takaluukku mikä olisi suuri plussa. Takapenkin lämmittimet ovat ehkä vähän turhake mutta matkustus mukavuutta se toki takapenkkiläisillä tuo lisää. Kilometrejä on omaan makuun ehkä jo hieman liikaakin ja auto on vuoden vanhempi kuin nykyinen. Mieluusti kun ei näiden kanssa ottaisi enää takapakkia nykyisestä. Väliraha ratkaisee hankinta päätöksen.

Millainen huolto ohjelma V70:ssä on? onko tuohon yksilöön odotettavissa isompaa remonttia esim nakopäänhihnan vaihtoa ajan tai kilometrien puitteissa?
« Viimeksi muokattu: 16.02.2014, 08:24:59 kirjoittanut Lerppu86 »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Tuohon sähköluukkuun jäät nopeasti koukkuun, suosittelen ehdottomasti.Vaikka jotkut sissit pärjää ilman webastoa, pidän sitäkin tärkeänä - paljon tärkeämpänä kuin sähköluukkua tai esim. xenoneita. Tuon mallin halovalot ei ole ihan surkeat, mutta xenonit on jonkin verran tehokkaammat.

Jakohinan vaihto taisi tulla tuohonkin 180 tkm kilsoilla / x vuotta. Huolto 2.0 + jakohihnanvaihto + automaatin öljynvaihto maksoi viime keväänä karvan alle 1100e.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Tämä yksilö on ollut mm. tarkastelun alla
http://www.nettiauto.com/volvo/v70/6208788

Noiden puolimuovipenkkien kanssa kannattaa sitten varautua siihen, että ne ratkeavat auki oven puolelta. Monta Volvoa kävin katsomassa, kun omaani olin ostamassa. Ja kaikissa penkit rikki. Siksi itse ottaisin kangaspenkit tai nämä nykyiset nahat.

Itse juuri harkitsen, jos laittaisin oman V70 2.4DA Summumin myyntiin 212tkm kilometreillä. Jos 18,5k€ saisi niin sillä pääsisi vaihtamaan ilman suurempia taloudellisia tappioita. Hankala vain löytää Volvoa luotettavampaa autoa tuolla rahalla, mutta yksinajavan pitkänmatkaajan tarttee ny löytää vähäruokaisempi kulkupeli. Manuaali Insignia on just nyt harkinnassa. Niistä menee takaluukkujen kytkimiä ja parkkiantureita, muttei sentään kai laukea koko kone kuten Volkkareiden kanssa.

edit: tuossa yo. ilmoituksessa on kyllä todella ärsyttävästi hakattu caps-lock pohjassa tekstiä. Ja tuo "puolinahat" on sellainen kusetus, mistä pitäisi päästä jo eroon. IMHO kyseessää on jo petos, sillä jos penkeissä ei nahkaa ole niin miksi niitä sellaisina myydään? Saisiko samalla logiikalla myydä 1.6D Volvon D5:na? Surullista, kun joskus näkee porukoiden netissä kertovan kuinka hiervoat liberoita ym. nahka-aineita kuutinnahkasäämiskällä "puolinahkoihin".
« Viimeksi muokattu: 16.02.2014, 10:54:07 kirjoittanut volvesteri »
-12 V60 D3A

Lerppu86

  • Vieras
Kiitoksia jälleen asianomaisille. Kokemukset ja näkemykset ovat kaikki tervetulleita.

Tämä on myös ehdokin listalla
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/33174718/Volvo/V70/2009/Tuusula?pos=12&page=1

Edellä ilmiannettuun volvoon nähden vielä parempi vaihtoehto. Ajettukin 50t vähemmän. Tuo kuparin ruskea väritys olisi vielä käyttäjä ystävällinen. Ei näkyisi kesäisin tiepöly eikä rapa niin helposti.

Muovijakkarat tai ei niin kuvien perusteella ihan ok kunnossa näyttäisivät olevan vielä 150tkm jälkeenkin. En osaa sanoa voiko noita keinonahkoja jotenkin pitää pehmeämpänä. Viisaammat voi antaa vinkkiä tähän.

Volvon käyttämä nahka on ihan hyvää laadullisesti. Hoitamalla niitä oikein ne pysyvät nätissä kunnossa vaikka kilometrejä olisi takana yli 300tkm. Tuon sanon oman kokemuksen pohjalta koska isäukko ajoi omalla V70:llä noin 150tkm jonka jälkeen auto siirtyi äidin isän nimiin, joka on pyyhkinyt volvolla vielä toiset 150tkm. Penkit ovat vielä tänäkin päivänä hyvässä kunnossa. Vieläkin parempaa nahkaa löytyy Mersun jakkarasta. Niitä Isäukolla on kaksi joista toinen on ensimmäinen AMG diesel ja toinen pari vuotta vanha E-sarjalainen 350CDI. Tuo AMG on jo melko iäkäs, mutta penkit ovat täysin rypyttömät ja näyttävät lähes istumattomilta. Tähän tietysti vaikuttaa penkin kovuus. Kovempi penkki ei jousta niin paljon eikä täten myöskään viru eikä rypyty.

Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä että kun peleistään pitää huolen niin ne kestää hyvässä kunnossa. Myynnissä näkee myös autoja joiden jakkarat on raiskattu pilalle jo 100tkm kohdalla. Kuskin penkki kuluu luonnollisesti eniten, koska sillä istuu aina joku. On myös paljosta kiinni kuinka kuski on tottunut nousemaan autosta ylös ja menemään autoon istumaan. Ajaako karkeat ja likaiset työhousut jalassa vaiko tuulipuvun housuilla jne. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Tuon nykyisenkin V50 volvon "titek" kangas jakkarat piti olla herkkiä ratkeamaan. Kaikkea mitä. Edes kangas ei ole lähtenyt nukkautumaan. Hyvin kestää, ainakin omassa käytössä. Kilometrejä tosin ei ole kertynyt vielä kuin 77tkm.

Sähköinen takaluukku olisi kyllä iso plussa. Itseä suorastaan oksettaa pyyhkiä kuraista kontin luukkua. Auki sen saisi nätisti avaimesta ja napista nätisti kiinni. Siinä ei likaannu omat hanskat, ja luukkukin pysyy reunoista paremmassa kunnossa.

Tuo hihnan vaihto toisinsanoen tulisi ajankohtaiseksi viimeistään vuoden päästä. Veikkaan että se on 180tkm/ 6 vuotta. Hihnan yhteydessä luonnollisesti uusitaan kiristysrullat ja vesipumppu. Tuo 2.0 ei juuri mitään sano. Muuta kuin että sisältää maksuttoman ohjelmistopäivityksen. Ellei autossa lähtökohtaisesti ole jo jotain tehtaan vikaa joka korjataan päivityksellä niin tuon hyödyllisyys on vähän niin ja näin. Vaikka kyseessä on ns tietokone niin tietokoneessa ajuripäivityksen päätarkoitus on parantaa vakautta tai suorituskykyä. Suorituskyky tuskin tuntuvasti paranee Volvon huollossa ja kuten sanottua niin jos autossa ei ole lähtökohtaisesti vikaa joka korjaantuu päivityksellä, on päivitys vain yksi tapa lisää nostaa huoltojen kustannuksia. Tästä eteenpäin vien Volvon huoltoonkin omat öljyt. Ajoin samoilla öljyillä kuin mitä laittoivat huollossa koneeseen niin minusta 4-5 litrasta öljyä 90€ on aivan posketon litrahinta. 4L:n sama mobilin 5W-30 kannu Tokmannillla maksaa maksimissaan 30€. Huvittavaa oli että laskun erittelyssä työn hinta oli reippaasti vähemmän kuin mitä moottoriöljy tuli maksamaan.

Laskuttivathan nuo myös 2 litraa pesunestettäkin vaikka täytin säiliön aamulla ennen huoltoon vientiä aivan korkkiin asti. Siinä kun laskua ynnäilin yhteen niin olisin tuonkin Avainvaunun huollon yhteydessä säästänyt 100€ jos olisin ajatellut etukäteen, ja tästäkin huolimatta olisin huollattanut autoni Volvon merkkihuollossa. Jos lasku oli vaikka 400-500€ niin 100€:n säästö on jo suhteessa minusta melko merkittävä säästö.

Tiepalvelu on käytössä Autoliiton kautta joten siitä on turha maksaa kahteen kertaan. Omatuntoni ei myöskään koe takaiskua jos ajan huollon aikana Renaultilla. En siis vielä ole nähnyt tuota 2.0 huoltoa omalla kohdalla mitenkään tarpeelliseksi

Siinä nyt jotain mietteitä koskien nykyisen volvon huoltoja.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2014, 14:49:08 kirjoittanut Lerppu86 »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Huoltoväleistä / hihnavaihdoista löytyy tarkemmin FAQ-osiosta ja haku "2.0 huolto" antaa sekä markkinointimiesten totuuden ja käytännön näkemyksisä;)

Toi 175hp koneella oleva on parempi valinta, pienemmät päästöt ja kulutus...

EDIT: Ilmeisesti melkein kaikkiin kaskoiin kuuluu hinaus ja sijaisautopalvelu.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2014, 21:25:56 kirjoittanut D5GT »

 

Carcom Oy  Ateho