Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Ter_No - 16.03.2014, 14:54:59

Otsikko: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Ter_No - 16.03.2014, 14:54:59
Eli ajatuksena olisi ahtaa tälläinen moottori mitä kestää mitä ei? Jotain tietoja löytynyt ja luettu eli moni sanoo että 1bar max ahtopaine muuten ei kestä ja moottori ei kestä 100hv per pytty. Ajatuksena nyt olisi laittaa h-profiilit koneeseen ja ehkä männän laesta sorvata kamaa pois?

Tämä moottori pitäisi rakentaa "kestäväksi" kesäksi ja tarkoitus olisi ajella noin 1bar ahdoilla ehkä ylikin ja voimaa piäisi saada ulos 300-450hv onko mahdotonta pienillä muutoksilla. Jos jollain oma kohtaista kokemusta niin kaikki apu/mielipide tervetullutta.

-Tero
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.03.2014, 16:08:32
Aika huuhaata taitaa olla jutut jos puhutaan vaan että paljonko mikäkin moottori kestää painetta. Se 1bar ahtopaine kun on pikkuisen eri asia vaikka 13C mitsulla ja HX40 holsetilla... :facepalm:
Ihan asiasta niin sylinterin seinien kestävyyshän näissä tinamoottoreissa on ilmeisesti isoin ongelma ollut. Noilla mainitsemillasi tehoilla luulisi pysyvän nipussa esimerkiksi juuri tuolla h-profiilien asentamisella ja vaikkapa T5-männillä. Nimimerkillä Lankku on ainakin ahdettu tinakutonen 245:ssa, sieltä topicista löytyy paljon infoa näihin moottoreihin ja nimenomaan niiden ahtamiseen liittyen.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: sekokupu - 16.03.2014, 18:02:32
Eiköhän aika paljon saa adoptoitua osia mm. T6:sta tarvittaessa. Samaa moottoriperhettähän nuo kaikki tinakoneet ovat muutenkin, että miksi ei kestäisi kun ahdettuina niitä on tullut tehtaaltakin. Mutta joo, se ahtopainehan nyt ei suoraan sano mitään.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Brick - 16.03.2014, 18:22:49
B6304 ongelma on 83mm poraus.
Tuolta löytyy hieman perus tietoa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27176.msg490023#msg490023
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Pumpe - 16.03.2014, 19:00:25
2,5 lohko (81 mm poraus)   3l kampiakselilla, turbon männillä, h kangilla ja vaparin nokilla jne  on hyvin pitkälti helpoin vaihtoehto.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: pukema - 16.03.2014, 19:27:12
Tuommosilla tehotavoitteilla en aukasis edes konetta. E85 tankkii, joku isohko turbo konepellin alle ja 1 bar ahdoilla 400+hv. Sitten jos moottori menee rikki niin myy öljypohjan ja varaa 2-300€ käteistä, niin voi ostaa toisen B6304:n ja homma alusta.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Ter_No - 16.03.2014, 19:52:21
Kiitoksia näistä vastauksia kai sitä uskaltaa sellasen laittaa ahdettuna kunhan leima mies antaa luvan.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Lankku - 17.03.2014, 00:26:37
Sitten jos moottori menee rikki niin myy öljypohjan
Olettaen, että katkennut veivi ei pyöri ympäriinsä tökkien reikiä sinne minne osuu.

300hv T6 vakioturboilla tai vastaavalla/vastaavilla ja avaamattomalla koneella E85:llä on kohtuu vaivatonta. Eikä tarvitse ahtojakaan juuri 0,5bar enempää. Saa hyväluonteisen, ainakin itselle hyvin sopivan koneen. Mutta se on taas sitten eri juttu millaista käyttöaluetta hakee. Tosin mulla on allekirjoituksen 745:ssä käytössä vasta 0,3bar T6 vakioturboilla. Se tuotti ~241hv osittaisella E85 seoksella ja vakiolla 1.8 Motornicilla. Koneessa vakiosta B6254:stä eroavat 204hv nokat ja kevyet kanavien siistimiset, seetitkin ovat vakiot. T6 suuttimet riittävät vakiolla ruiskulla, vakiolla bensanpaineella ja 100% E85 seoksella 0,2-0,3bar asti eikä yhtään ylemmäs. Seuraavaksi mega, lisää ahtoja ja suuttimet sen jälkeen. Bensanpainetta nostin jo.

Ei välttämättä juuri tähän aiheeseen liittyen. Mutta noin yleisesti jos meinaa käyttää vakiota 960 ruiskua, niin kannattaa ottaa käyttöön uudempi 4.4 Motronic. boostin kanssa oli pientä vertailua ja 4.4 vaikuttaisi toimivan ahdoilla seoksen suhteen paljon järkevämmin kuin 1.8. Sama kylmäkäynnistyksissä.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Brick - 17.03.2014, 09:01:42
Kiitoksia näistä vastauksia kai sitä uskaltaa sellasen laittaa ahdettuna kunhan leima mies antaa luvan.

Mikäli 760 on oma mallisarjansa niin max tehot on 218,4hp ja max tilavuus 3,5litran paikkeilla, joten menee pykälien sisään.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: dometic - 17.03.2014, 10:07:38
Paljonkos T6 antaisi kahdella 19T ahtimella?
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Brick - 17.03.2014, 10:23:03
Paljonkos T6 antaisi kahdella 19T ahtimella?

Vakio kanget taitaa antautua noilla ahtimilla, mutta h-profiileilla ja rakotulkit pyttyjen välissä niin päästään varmasti sinne vakiomännillä turvalliseen 100hp/pytty. Olettaen, että pakosarjat ja putki virtaa.
Vaparin kansi olis kyllä plussaa.

T6=B6284=81mm poraus.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: sjs - 20.03.2014, 08:17:15
Eräs kaveri jenkkilässä ahtanut tällaisen B6304 koneen, H-kanget jne. 426hv irtosi kahdesta moottorista, ja penkityksessä sylinteriseinät halki kummastakin, ahtopaine juuri about 1bar HX40 kokoisella ahtimella. Eli siinä raja. Rakotulkkeja en tiedä oliko tungettu pyttyjen väliin.

Vakio kanget kestänevät tuon 400-450hv 6-sylinterisessä jos kerran 300-315hv T4 ja alle 400hv T5 (75-80hv/kanki).

E85 avulla ei tarvitse edes puristuksia laskea, tuo 10,7:1 menee mainiosti vielä 1bar paineella. Ahtimiksi esim 2x mitsun 13-15 kokoiset tms, 2x19T käy myös, mutta niistä ei saa lähellekkään kaikkea irti koska vaparin lohko ja vakio kanget eivät kestä.

Kahdella 19T ahtimella saa varmaan irti sen 550-600hv, jos kerran yhden tuotto riittää 300hv kieppeille, vakio R-koneessahan on 260 vaiko 265hv jossa tuo on.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Lankku - 20.03.2014, 19:39:52
Muistaa vaan huomioida ettei niinkään se teho, vaan vääntö ja millä kierrosalueella se tulee. Mitä alempana sitä rankempi veiveille. Itse laittaisin kutoseen viimeistään 350hv jälkeen H-profiilit.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: dometic - 20.03.2014, 21:18:25
Missäköhän kohtaa tommoset 19T heräilee? Luulis et jonkun verran alempana kuin esim hx40?
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: sjs - 21.03.2014, 15:02:46
Missäköhän kohtaa tommoset 19T heräilee? Luulis et jonkun verran alempana kuin esim hx40?
Riippuu ihan moottorista, joku matalapuristeinen B19A lussulla nokalla, ni herää 3000rpm.
 
B6304S kaverina 10,7:1 puristeisena ja hyvillä nokilla ni varmaan 2000rpm on jo täydet ahdot, mutta huipputehokin on sitten 5000rpm, koska 19T on tukossa 3L koneella.

Suosittelen 2.8-3,0L 24v kutosiin HX40 kokoista ahdinta, eli about 55-65mm imusiipi, pako 60-70mm, AR 0,7-0,82 väliltä imulle ja pako AR 0,8-0,9. Tuollaisella ahtimella uskoisin B6304S heräävän vakionokilla 2200rpm, ja huipputeho 5600-5800rpm välissä. Jos 2,8L T6 ja haluaa sen alavireiseksi ni sit valitsee ahtimen tuosta 55/60mm siivillä ja AR 0,7/0,8 ja jos haluaa ylävireisen ni sit 65/70mm ja AR 0,8/0,9. Sit kisamoottorit joissa 80-90mm kompressorit erikseen, mutta siinä on jo vaihdettu vähän muutakin kun vaan kanget. Nyt puhutaan siis muuten vakiosta tinakutosesta jonne vaihdettu vaan H-kanget sisälle ja tottakai isommat suuttimet, IC jne moottoriohjaus.

Täältä saa katella moottoriohjauksen (M4.4) viriteelyä:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/page-3
http://www.tunerpro.net/



Vertaan kaverin 850T5R (varmaan 15G ahtimella?) nyt 340 AQ171 (2,5L 16v) jossa HX40Super kokoinen ahdin-

Ihan vitsailematta, ni tuo 340 herää aikaisemmin, ja vetoja on ihan eri tavalla läpi koko kierrosalueen, vaikka kuutioita on vaan 173 enemmän (2316 vs 2489). Tosin ahtopaineessakin eroa, mutta tärkeimpänä 340 on 10:1 puristeinen, T5R taitaa olla jotain 9:1 nurkilla.

850 T5R heräsi siinä 2600rpm, eikä vetoja ollut mielestäni kehuttavasti vaikka tehot tuntuivat olevan tallessa, ja meno loppui siihen 5500rpm nurkille. Tuo 340 painemobiili heräilee siinä 2500rpm, ja vetää 6000rpm yli. Tosin kevyempi auto ja kovemmat puristukset ja rajummat nokat koneessa varmasti tekevät paljon. Kummatkin 5v manuaaleja.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Kulmamies - 21.03.2014, 15:07:28
Riippuu ihan moottorista, joku matalapuristeinen B19A lussulla nokalla, ni herää 3000rpm.
 
B6304S kaverina 10,7:1 puristeisena ja hyvillä nokilla ni varmaan 2000rpm on jo täydet ahdot, mutta huipputehokin on sitten 5000rpm, koska 19T on tukossa 3L koneella.

Suosittelen 2.8-3,0L 24v kutosiin HX40 kokoista ahdinta, eli about 55-65mm imusiipi, pako 60-70mm, AR 0,7-0,82 väliltä imulle ja pako AR 0,8-0,9. Tuollaisella ahtimella uskoisin B6304S heräävän vakionokilla 2200rpm, ja huipputeho 5600-5800rpm välissä. Jos 2,8L T6 ja haluaa sen alavireiseksi ni sit valitsee ahtimen tuosta 55/60mm siivillä ja AR 0,7/0,8 ja jos haluaa ylävireisen ni sit 65/70mm ja AR 0,8/0,9. Sit kisamoottorit joissa 80-90mm kompressorit erikseen, mutta siinä on jo vaihdettu vähän muutakin kun vaan kanget. Nyt puhutaan siis muuten vakiosta tinakutosesta jonne vaihdettu vaan H-kanget sisälle ja tottakai isommat suuttimet, IC jne moottoriohjaus.

Täältä saa katella moottoriohjauksen (M4.4) viriteelyä:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/page-3
http://www.tunerpro.net/



Vertaan kaverin 850T5R (varmaan 15G ahtimella?) nyt 340 AQ171 (2,5L 16v) jossa HX40Super kokoinen ahdin-

Ihan vitsailematta, ni tuo 340 herää aikaisemmin, ja vetoja on ihan eri tavalla läpi koko kierrosalueen, vaikka kuutioita on vaan 173 enemmän (2316 vs 2489). Tosin ahtopaineessakin eroa, mutta tärkeimpänä 340 on 10:1 puristeinen, T5R taitaa olla jotain 9:1 nurkilla.

850 T5R heräsi siinä 2600rpm, eikä vetoja ollut mielestäni kehuttavasti vaikka tehot tuntuivat olevan tallessa, ja meno loppui siihen 5500rpm nurkille. Tuo 340 painemobiili heräilee siinä 2500rpm, ja vetää 6000rpm yli. Tosin kevyempi auto ja kovemmat puristukset ja rajummat nokat koneessa varmasti tekevät paljon. Kummatkin 5v manuaaleja.

Kysymys taisi kuitenkin olla T6 moottorista kahdella 19T ahtimella, joten kaiken kattava vastauksesi ei taida liittyä aiheeseen ollenkaan ;)
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Ter_No - 21.03.2014, 17:52:12
No niin nyt sitten ihan yleisesti kysymys sylintereistä ja betonista eli kauhistuttaa nuo alapää jutut tosta b6304 moottorista eli siis kun meinaa ratketa sylinteriputkien alapäästä niin kuin yleensäkin mutta miten toi betonointi jos sillä täyttää lohkon vesipumpun alaosaan asti niin eikö se vähän vahvistaisi lohkoa ja onko lohko PAKKO PORAUTTAA BETONOINNIN JÄLKEEN?


-Tero
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Brick - 21.03.2014, 19:00:22
No niin nyt sitten ihan yleisesti kysymys sylintereistä ja betonista eli kauhistuttaa nuo alapää jutut tosta b6304 moottorista eli siis kun meinaa ratketa sylinteriputkien alapäästä niin kuin yleensäkin mutta miten toi betonointi jos sillä täyttää lohkon vesipumpun alaosaan asti niin eikö se vähän vahvistaisi lohkoa ja onko lohko PAKKO PORAUTTAA BETONOINNIN JÄLKEEN?


-Tero

Kyllähän Se betonoitu kohta muuttuu pirun vahvaksi, mutta vaikka laittaisit rakotulkit pyttyjen väliin niin Se porsii silti betonoimattomasta kohdasta pytyistä kun on niin jumalattoman ohkaset teräsputket. Betonoi Se alakerta kasassa ja kansi momenttiin betonin lisäyksen jälkeen. Niin Pitäis pysyä muodossaan.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: sjs - 21.03.2014, 23:31:18
Kysymys taisi kuitenkin olla T6 moottorista kahdella 19T ahtimella, joten kaiken kattava vastauksesi ei taida liittyä aiheeseen ollenkaan ;)
Sorry, en huomannut sanan monikkoa.

Ja vastaan tuohonkin.

Kaksi 19T ahdinta (varmaan vakiopakosarjoin) tuottaa about 600hv tehon, jos ne vedetään tappiinsa, herääminen luultavasti 2800rpm nurkilla, ja täydet ahdot jossain 3500rpm ja huipputeho varmasti vajaa 6000rpm.

Positiivista yhteen ahtimeen verrattuna on bolt-on asennus pakosarjoihin ja esim T6 öljykierron kanssa, ja varmasti kans se, että pakopulssit pysyvät pidempään eroteltuina, eli yläkierroksilla varmaan ihan hyvin potkua, tosin varmaan huonommin kun yhdellä isolla.

Negatiivista varmasti sitten herääminen, uskallan väittää että heräävät huonommin kun yksi UUSI iso JAETTUpesäinen, ellei tietenkään osta kahta aivan tuliterää orkkista (vanhat romut eivät ole yhtä timmejä heräämään kun uudet)... onks 1400-2000e fiksu investointi kahdesta pienestä ahtimesta ja käytetyistä pakosarjoista... kun sillä saa uuden ison ja teetetyn uuden pakosarjan?

Itse ainakin kuullut vaan positiivista esim. 1/2JZ singleturbo konversioista, enemmän potkua, parempi herääminen KUNHAN pysytään järkevän kokoisessa ahtimessa JA jaetulla pesällä olevassa. Asia erikseen sit 2kpl 12T vs HX55->, tuon kokoisia ahtimia ei saa heräämään järkevästi kun kuorma-auton koneissa SIVIILI liikennettä silmälläpitäen.

Ja sit jos suorituskyvystä väännetään, ni sitäkin on kahta laatua. Varttimaili (=kaasu pohjassa ja kierrokset pohjassa, siihen sopivat HX55->) ja siviiliajo (käytetään myös alakierroksia, eli 2,5-3L kokoluokan koneissa käytetään max HX40Super kokoista ahdinta).

Mutta kukin tekee mitä haluaa, tässä omia kokemuksia. ;)
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: dometic - 21.03.2014, 23:40:28
Tämä Bolt on homma siinä kiinnostaisikin. Uusilla ahtimilla tietenkin ajattelin homman toteuttaa jos näin tulee tapahtumaan. Tosin kahden 19T hinnalla taitaa saada 3 HX40 holsettia. Toisaalta sitten olis kait vähän erilaisempi projekti noilla 19T ahtimilla. mitenköhän esim äänimaailma muuttuu 2 ahdinta vs 1 ahdin?
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: sjs - 22.03.2014, 00:36:50
Tämä Bolt on homma siinä kiinnostaisikin. Uusilla ahtimilla tietenkin ajattelin homman toteuttaa jos näin tulee tapahtumaan. Tosin kahden 19T hinnalla taitaa saada 3 HX40 holsettia. Toisaalta sitten olis kait vähän erilaisempi projekti noilla 19T ahtimilla. mitenköhän esim äänimaailma muuttuu 2 ahdinta vs 1 ahdin?
Äänimaailma ei kauheasti ahtimesta riipu, vaan putkistosta. Ahdin vaimentaa esim 6-koneen huminat aika tehokkaasti. Tosin varmaan hitusen enemmin tulee 6-koneen ääni esiin kahdella kun yhdellä, mutta ero ei kyllä ole suuren suuri.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Affi - 13.07.2019, 16:44:54
Hiukan vanha aihe, mutta ei viitsi omien kysymyksien takia uutta aloitusta tehdä, niin kysympä täällä. Eli kiinnostaisi tämmösen 960 (B6304) volvon ahtaminen, niin mikäs tähän olis helpoin, kannattavin ja paras rakennustapa? Olen lukenut että bemarin kutoskoneen pakosarja menis suht helposti kiinni, niin olen ajatellut tuota M50/m52 koneeseen tarkotettua pakosarjaa, biltemasta välijäähy yms osaa, mutta mitenkä bensa/moottorinohjaus puoli? Mikä ahdin olisi hyvä? Tehotavoitteet ovat 240-250 tienoilla ja autoa rakennan käyttöautoksi, varmasti vapaasti hengittävänäkin nuo tehot autosta saisi, mutta haluaisin opetella auton rakentamista / ahtamista.  ::)
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: viri-viri - 13.07.2019, 20:18:47
T6 (B6284t) vakioahtimet, riittävät hyvin tuohon tehotavoitteeseen. Tankkiin E85 ja isommat suuttimet. Foorumin ja googlen hakua kannattaa käyttää, niin löytyy ohjeet tälläiseen muutokseen.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Weebi - 16.07.2019, 14:09:40
kestääkö b6304 lohko sillä että laittaa pohjalle betonia ja rakotulkit niin 500-700hepoo
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Jambo - 16.07.2019, 16:50:23
Taitaa sylinterit pettää jo. 81mm porauksella oleva lohko "saattaa" kestääkkin. Saattaa lainausmerkeissä koska saahan sen särki, mutta monella kestänytkin.
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Weebi - 16.07.2019, 17:43:40
Taitaa sylinterit pettää jo. 81mm porauksella oleva lohko "saattaa" kestääkkin. Saattaa lainausmerkeissä koska saahan sen särki, mutta monella kestänytkin.
  no 2.5l siis EHKÄ kestää semmosella virityksillä mutta ei taida enää kestää jos poraa 82mm ku on väljä
että sitte pitää putkittaa
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Weebi - 17.07.2019, 12:18:55
ja mite muute semmoset kiina kanget ja männät?  ???
Otsikko: Vs: B6304 Ahtaminen
Kirjoitti: Affi - 26.07.2019, 19:58:30
T6 (B6284t) vakioahtimet, riittävät hyvin tuohon tehotavoitteeseen. Tankkiin E85 ja isommat suuttimet. Foorumin ja googlen hakua kannattaa käyttää, niin löytyy ohjeet tälläiseen muutokseen.

Noniin, joo eri topickkeja on tullutkin luettua. Eikö yksi turbo olisi helpompi toteuttaa kuin nuo s80 olevat kaksi, vaikka suoraan menevätkin kiinni? Esim bemmin pakosarja (mitä foorumia lukekut niin paljon käytetty ja pienellä vaivalla menisi kiinni), siihen sopiva ahdin, välijäähy, ahtoputket, pakoputki, dumppi ja nuo t6 suuttimet, eikös tuossa ole aikalailla valmis paketti? Mitähän tuo motronic totetaa jos tuonne laittaa turbon?