Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: laatikkovika - 02.01.2023, 09:31:47
-
Muistutuksena vaan, eilen jo sain paria tyyppiä käydä jeesaamassa.
VOIDELKAA SIIS NE MEKAANISET LUKOT ja kaikki siihen liittyvä mihin voitelua saatte.
Parempaa vuotta kuin edellinen kaikille. :)
-
Onko tarkempia ohjeita antaa, aseöljyä avaimenreiän kautta ennen kosteita säitä vai jotain muuta kautta?
-
..aseöljyä avaimenreiän kautta ennen kosteita säitä vai jotain muuta kautta?
Jos lukoissa on ruutijäämiä tai pitää irroitella kuparia ja lyijyä, aseöljy on juuri siihen suunniteltu :).
Lukkoöljy tai yleisvoiteluaine saattaa olla sopivampaa, mutta moni yhä vannoo aseöljyn nimeen. Aseestahan suojaöljy poistetaan ennen käyttöä ja käytön jälkeen ase kuivatellaan ja lämpö tasataan ennen uutta suojavoitelua.
-
Jostain kuulin hetki sitten että pulttilukkoinen ei jumita
-
Aseöljyä oon laittanut Volvon oviin. Yksi viidestä ovesta on silti välillä jäässä.
-
Silikoni ja aseöljy, kaksi asiaa mitkä ei kuulu autoiluun.
Pitäkää ne lukot kuivina, ei ongelmia.
-
Jostain kuulin hetki sitten että pulttilukkoinen ei jumita
:D
Kyllähän mä tän jotenkin arvasin, pitäkää kuivana jos mahdollista tai kuskaa vaikka lukkoihin mun puolestani.
Meillä ei lukot jäädä vaikka ovat pihalla.
Kannattanee varmaan miettiä sisälämppärin pitkää käyttöä pyrykeleillä?
Ettei tarvii mennä moralla autoon niinkun työkaveri kun sulatteli lumia pakkasessa auton päältä ja saranapuolikin jääty umpeen. P>
Ps ite saa muuten tehtyä hyvää "lukkosulaa" kun sekottaa tenttua ja atf ää.
Jos siis haluaa. :) Tai sit se kusi...
-
Autoa kun painepestään niin laitan teipin avaimenreiän eteen, joskus se kuitenkin lentää pois ja vettä pääsee avaimenreikäänkin normaalin ilmankosteuden lisäksi. Jäässähän se sit talvella helposti on vaikka kuinka etukäteen rasvaisi ja verryttelisi. Ovien tiivisteiden silikoonauskaan ei ole haitannut niitä maalauksia vielä mitä autolle on tehty 20v elämänsä aikana, niin en sitä lopettaisi kun on oikeasti ikävää kun ulkona säilytetyn auton ovi juuttuu kiinni.
Alkuperäiseen kysymykseeni että laitatteko öljyä muutakin kautta kuin avaimenreiästä?
-
Lukkoöljyä ja lukkosulaa käytössä, muuten alkaa tökkiä. :D
-
Kukin tekee tyylillään, itse käytän juurikin CRC-aseöljyä lukoissa ja myös lukkolaitteessa, varmaan 30 vuotta käyttänyt. Lukkoöljyt harvoin kestävät erityisemmin pakkasta vaan menevät tönköksi, joka tekee saman lukolle, tuo kestää -54*C. Voitelee ja pitää myös voideltuna lukon ja lukkolaitteen. Pidän aina ovitaskussa varalta pulloa, kätevän kokoinen siihen.
https://www.puuilo.fi/crc-aseoljy-gun-care-100ml
Silikonit ja kaikenlaiset lukkosulat ovat a...:sta ja joutaisi kieltää lailla. Lukkosulat tuhoavat kaikki lukot, mieluummin vaikka vettä lukkopesään, sekin aiheuttaa vähempi vahinkoa. WD-40:sta tulee ruiskittua joskus lukkoihin kosteuden poistamiseksi, esim riippulukot yms, mutta se ei yksin riitä, koska liian ohkaista tavaraa. Saahan sillä jumittuneen lukon hätätilassa herkisteltyä.
Ovien tiivisteet ja oven välit eivät tarvitse kuin kuivauksen pesun jälkeen ja itse tapaan pitää kuivauksen jälkeen ovia sentin pari rakosellaan 10 - 15min lämmityslaitteen puhaltaessa täysillä tuuletussuuttimista. Bensalämppäri voi olla vielä apuna tuottamassa mahdollisimman paljon lämpöä. Tämä kuivaa lopullisesti oven välit, tiivisteet ja lukkolaitteet kun auto tulee pesusta talvella. Samalla tulee pyyhittyä oven välit ja ne pysyvät puhtaampina läpi talven ;)
-
En auton lukoista tiedä, mutta esim
iLOQ:n ohjeissa on, että lukkopesään pitää suhtauttaa välillä öljyä avaimenreiästä.
Syksyllä myin 2005 V70:n. Kokeilin kuskin oven lukkoa avaimella ja toimi kuin ihmisen mieli. Kuuden vuoden aikana en aiemmin käyttänyt enkä voidellut.
-
Omassa autossa just vaihdettiin lukot niin ei tarvi nyt tänä talvena :D
-
Kukin tekee tyylillään, itse käytän juurikin CRC-aseöljyä lukoissa ja myös lukkolaitteessa, varmaan 30 vuotta käyttänyt. Lukkoöljyt harvoin kestävät erityisemmin pakkasta vaan menevät tönköksi, joka tekee saman lukolle, tuo kestää -54*C. Voitelee ja pitää myös voideltuna lukon ja lukkolaitteen. Pidän aina ovitaskussa varalta pulloa, kätevän kokoinen siihen.
https://www.puuilo.fi/crc-aseoljy-gun-care-100ml
Silikonit ja kaikenlaiset lukkosulat ovat a...:sta ja joutaisi kieltää lailla. Lukkosulat tuhoavat kaikki lukot, mieluummin vaikka vettä lukkopesään, sekin aiheuttaa vähempi vahinkoa. WD-40:sta tulee ruiskittua joskus lukkoihin kosteuden poistamiseksi, esim riippulukot yms, mutta se ei yksin riitä, koska liian ohkaista tavaraa. Saahan sillä jumittuneen lukon hätätilassa herkisteltyä.
Ovien tiivisteet ja oven välit eivät tarvitse kuin kuivauksen pesun jälkeen ja itse tapaan pitää kuivauksen jälkeen ovia sentin pari rakosellaan 10 - 15min lämmityslaitteen puhaltaessa täysillä tuuletussuuttimista. Bensalämppäri voi olla vielä apuna tuottamassa mahdollisimman paljon lämpöä. Tämä kuivaa lopullisesti oven välit, tiivisteet ja lukkolaitteet kun auto tulee pesusta talvella. Samalla tulee pyyhittyä oven välit ja ne pysyvät puhtaampina läpi talven ;)
Lukkosulan hajottamaa lukkoa ei ole tullut vastaan. Lukkoöljy kestää -40c. asti kai se etelässä riittää. Tiivisteisiin pakko tunkea jotain, pankkitili ei kestä ostella sadoilla euroilla tiivisteitä.
-
Lukkosulan hajottamaa lukkoa ei ole tullut vastaan. Lukkoöljy kestää -40c. asti kai se etelässä riittää. Tiivisteisiin pakko tunkea jotain, pankkitili ei kestä ostella sadoilla euroilla tiivisteitä.
Itsellä nyt viides volvo menossa eikä ole koskaan tiivisteet jäätyneet niin pahasti että olisi tiivisteet mennyt rikki. S70 ja nykyisessä S90 lukot jäätyi, molemmissa oven sisällä oleva mekanismi. Eli voitelu vaatisi oven purkamista.
-
Alkuperäiseen kysymykseeni että laitatteko öljyä muutakin kautta kuin avaimenreiästä?
Kyllä, voitelen myös lukkomekanismin niiltä osin, mihin purkamatta pääsee käsiksi.Itsellä nyt viides volvo menossa eikä ole koskaan tiivisteet jäätyneet niin pahasti että olisi tiivisteet mennyt rikki. S70 ja nykyisessä S90 lukot jäätyi, molemmissa oven sisällä oleva mekanismi. Eli voitelu vaatisi oven purkamista.
Minulla S70 on ollut 90-luvulta asti, eikä siinä ole ollut yhtään kertaa lukot tai mekanismit jäässä. Ilmeisesti eroja näissäkin tai sitten ajoprofiileissa. Tiivisteet voitelen sillä kirotulla silikoniöljyllä, koska se nyt on tiivisteille sangen toimivaa ja sitä sattuu olemaan 4 l kanisteri varastossa. Näillä nurkilla ei oikein pelkkä tiivisteiden kuivaaminen tahdo riittää. Elin pitkään siinä uskossa, etten itse joutuisi näitä maalailemaan..
S90 takaoven lukkoihin ruiskuttelin kertaalleen HHS5000 myös lukkoruuvien rei'istä, eikä sen koommin ole ollut ongelmia. Ovien tiivisteissä Volvo on ottanut kyllä takapakkia niin määrän kuin laadunkin kanssa.
-
’02 mallisessa S60 on sähkölukot enkä ole niitä ikinä voidellut. Tiivisteisiin olen laittanut Wurthin Silicon muuten suojakelien jälkeen pakkasessa ovet ei aukea.
-
Tänään iltapuhteina pyyhitään aseöljy pois sekä lukosta että piipusta, huomiseksi on luvassa pakkasta peurajahtiin :)
-
Tänään iltapuhteina pyyhitään aseöljy pois sekä lukosta että piipusta, huomiseksi on luvassa pakkasta peurajahtiin :)
Jaa että oikeen jahtiin. Juoksemallako meinaat kiinni ottaa? :D
Pyyhi sitten se aseöljy hyvin pois ettei lukko jäädy.