RallyBaron  Samppasport

Moottoriöljyjen kylmäkokeita

  • 113 Vastauksia
  • 32739 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« : 21.01.2016, 06:37:49 »
Tulin tuossa miettineeksi, että tekeeköhän enään kukaan moottoriöljyjen vertailutestejä, kuten TM joskus muinoin?

Minua on nimittäin alkanut epäilyttämään. Olen ajanut aina 10w40 öljyillä, milloin Mobil, milloin Valvoline, nyt Total.
Jotenkin minusta tuntuu että tuo Total on ylivoimaisesti jäykintä öljyä alle -25°C lämpötiloissa. Asiasta kertoo jotain jo se, että kaksi autoa (isän ja minun fiatit) joissa ko. tavaraa on, eivät noin kylmissä olosuhteissa jaksaa ensimmäisellä jäädä käymään (käy öljyjä vasten). Sama "öljyjä vasten käynti" -ilmiö on minulle tuttu vuodelta 2006, kun peltoauto ei jaksanut kuukauden -30°C pakkasessa seisomisen jälkeen käydä (vaikka yritti), öljyt oli 20w50:set....

Yritin googletella, mutta ilmeisesti TM:kin on lopettanut öljyvertailut. Mikähän tuossakin on pointtina??

Tein uuden topickin kun en vastaavanlaista vanhaa löytänyt, eikä viitsi tuota "mitä öljyä volvoon faq" -topicia sotkea.


Mielipiteitä?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #1 : 21.01.2016, 07:44:16 »
Eroja tosiaan on samassa viskositeetissakin pakkasessa. Eli hyvinkin tuo Total voi olla huomattavasti jäykempi -25°C.
Tosin 10W alkaa varmaan olemaan merkillä kuin merkillä aika vaseliinia sielä päin kovilla pakkasilla :pomo:

Videoita kylmässä.
Castrolilla on jostain syystä jähmepiste korkeampi, kuin kilpailijoilla vastaavassa luokassa(0W-30)
https://www.youtube.com/watch?v=zFmJh9l4MXw
https://www.youtube.com/watch?v=J3ZT-heGysg
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #2 : 21.01.2016, 14:18:55 »
Tulin tuossa miettineeksi, että tekeeköhän enään kukaan moottoriöljyjen vertailutestejä, kuten TM joskus muinoin?

Minua on nimittäin alkanut epäilyttämään. Olen ajanut aina 10w40 öljyillä, milloin Mobil, milloin Valvoline, nyt Total.
Jotenkin minusta tuntuu että tuo Total on ylivoimaisesti jäykintä öljyä alle -25°C lämpötiloissa. Asiasta kertoo jotain jo se, että kaksi autoa (isän ja minun fiatit) joissa ko. tavaraa on, eivät noin kylmissä olosuhteissa jaksaa ensimmäisellä jäädä käymään (käy öljyjä vasten). Sama "öljyjä vasten käynti" -ilmiö on minulle tuttu vuodelta 2006, kun peltoauto ei jaksanut kuukauden -30°C pakkasessa seisomisen jälkeen käydä (vaikka yritti), öljyt oli 20w50:set....

Yritin googletella, mutta ilmeisesti TM:kin on lopettanut öljyvertailut. Mikähän tuossakin on pointtina??

Tein uuden topickin kun en vastaavanlaista vanhaa löytänyt, eikä viitsi tuota "mitä öljyä volvoon faq" -topicia sotkea.


Mielipiteitä?

Öljyissähän on ne viskositeetit ilmoitettu...

Katsopa missä on 20w:n viskositeetti -25 Celsiuksessa :D Ei ihme ettei toimi:


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #3 : 21.01.2016, 14:55:49 »
Rodionilla tais pointti mennä ohi...

En siis ihmetellyt, miksi 20w50 ei toimi -30 pakkasissa (vaikka käyntiin lähtikin). Pikemminkin ihmettelin, että minkä takia tämä nyt käyttämäni Totalin 10W40 vaikuttaa jäykemmältä kuin mitä muut käyttämäni (mobil, valvoline).

Enkä ole ainoa, pari työkaveria ovat miettineet aivan samaa asiaa. Mitään valumatestiähän en ole tehnyt.

Samaten ihmettelin, mihin ovat hävinneet perinteiset öljyvertailut....

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #4 : 21.01.2016, 15:32:49 »
Rodionilla tais pointti mennä ohi...

En siis ihmetellyt, miksi 20w50 ei toimi -30 pakkasissa (vaikka käyntiin lähtikin). Pikemminkin ihmettelin, että minkä takia tämä nyt käyttämäni Totalin 10W40 vaikuttaa jäykemmältä kuin mitä muut käyttämäni (mobil, valvoline).

Enkä ole ainoa, pari työkaveria ovat miettineet aivan samaa asiaa. Mitään valumatestiähän en ole tehnyt.

Samaten ihmettelin, mihin ovat hävinneet perinteiset öljyvertailut....

No kerrotko sen Totalin viskositeetin 40 asteessa ja 100 asteessa ja vaikkapa mobililta samat lukemat?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #5 : 21.01.2016, 15:36:47 »
ja viskositeetti-indeksin. Sitä ei kyllä taideta ilmoittaa moottoriöljypurkeissa?

edit. äh eihän sitä edes tarvita jos tiedetään viskositeetti kahdessa eri lämpötilassa...
« Viimeksi muokattu: 21.01.2016, 15:38:47 kirjoittanut Itsok »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #6 : 21.01.2016, 16:08:36 »
No kerrotko sen Totalin viskositeetin 40 asteessa ja 100 asteessa ja vaikkapa mobililta samat lukemat?
Kertoisin jos osaisin. Auta minua...  :-\

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #7 : 21.01.2016, 16:39:08 »
Tuli vastaan termi pourpoint (joku muu saa etsiä tietoa millainen kaatotesti se on). Total ja mobil 10w40 oli kummatkin -33c.

Vertailun vuoksi 5w-40 mobil oli -39c
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #8 : 21.01.2016, 16:53:16 »
Kertoisin jos osaisin. Auta minua...  :-\

Valmistajan nettisivuilta, tältä sivulta löytyy esimerkiksi Mobil 1:

Mobil Super 2000 X1   
Viskositeetti   10W-40
mm²/s @ 40°C    97
mm²/s @ 100°C   14.4
[/b]


http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_products_mobil-super-2000-10w40.aspx#


Pourpoint = jähmepiste, tuossa Mobilissa se on -30 Celsiusta.

The moose

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #9 : 21.01.2016, 16:53:25 »
Töissä pystyisin testaamaan kahta eri moottoriöljyä.

Teboilin diamond diesel 5w40 ja mobil sae 40 öljyä

Aikomus kaataa kylmässä seissyttä öljyä kylmään rautaan esim  1dl ja se rauta nostetaan pystyyn ja katsotaan kumpi valuu pidemmälle 1min aikana.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #10 : 21.01.2016, 17:34:26 »
Kiitos Huikkoster ja Rodion, puhelimella netin selailu on annelista...

Mitenkäs jos on juurikin kaksi 10w-40 öljyä. Erimerkkisiä, mutta "samanlaatuisia", mitenkä mahdollinen lisäaineistus vaikuttaa kylmästartteihin?

Hyvä esimerkki, työkaverin BMW 520i. Tuota Totalin 10w-40 öljyä ja jo syksyllä oli kylmäkäynnistyksien jälkeen melkoinen rapina konehuoneessa. Työkaveri hommasi jo vaihtomoottorin varalle, koska ääni oli oikeasti melko paha nostajien naputus.

Nyt sitten tuhlasi suuren tilinsä ja osti ihan BMW:n omassa purkissa olevaa öljyä, myöskin 10w-40:stä. Tarkemmin en purkkia tulkannut (kyrillisiä, en osaa), mutta tuo viskositeettimerkintä siis molemmissa pöntöissä sama.

Nyt, -27,8°C näytti laadukas LIDLin sääasema, kun auto oli seissyt ulkona seitsämän tuntia. Avaimesta käymään ja moottorin laskettua tyhjäkäynnille, kuului vain kutoskoneen hiljainen hurina. Ei naputuksia, ei nakutuksia. Mistä ero tulee?

Myönnän, en ole koskaan öljyjen maailmaan tarkemmin perehtynyt. Koko ikäni tullut pelleiltyä enemmänkin +20-30 vuotiaiden autojen kanssa, jotka eivät öljyistä ihan niin tarkkoja kuin nykyajan autot. Asiakkaiden (= lue uudempien) autojen moottoreihin taas tulee kaadettua valmistajan ohjeistuksen öljyä, tai asiakkaan haluamaa öljyä.

Täten olen hieman ulalla mahdollisista lisäaineista yms. Esimerkiksi Shell Helix:in tiedän tekevän herkemmin kylmälimaa kuin vaikka paljon haukutun Mobilin, Helix myöskin vaahtoaa herkemmin vaikkapa kisakoneessa. Mistä johtuu?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #11 : 21.01.2016, 17:52:35 »
Tässä ns.kaatotesti venäläisittäin ja mukana muummuassa total 10w40 öljy ja aika heikosti menestyi.
https://www.youtube.com/watch?v=wSAPfHnjnNQ
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #12 : 21.01.2016, 22:10:52 »
Lisäaineistamalla ne ominaisuudet hienosäädetään. Jotain 10W-40 öljyä saattaa olla monellakin eri luokituksella ja erimerkkien lisäaineistukset eroavat toisistaan, vaikka luokitukset ja viskositeetit olisivat samat.

Noita testejä on ihan kiva tehdä itsekin jos huvittaa. Purkit hankeen ja katsotaan mikä on juoksevinta, öljynpainemittaristakin voi seurailla miten merkin vaihto vaikuttaa paineisiin kylmänä ja kuumana.

Mulla oli joskus hoppa, joka oli tunnettu naputtavista nostimistaan. Siihen ei suositeltu edes mitään ihmeellistä öljyä, oliskohan ollu 5W-30. Ajattelin sitten satsata ja vaihdoin syksyllä 5W-40 öljyt. Voi kiesus mitä mekkalaa se piti ensimmäisillä pakkasilla, neljällä tai viidellä rymistelevä D24:kin kävi siihen verrattuna nätisti ;D Piti sitten hakea jotkut halvat 5W-30 öljyt kun ei jaksanut sitä rouskutusta aamuisin kuunnella.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #13 : 21.01.2016, 23:16:43 »
Sitä minä vaan että miksi ei 0W-öljyä kun sitä on saanut kaupasta jo kymmeniä vuosia?

Kyllä varmaan 10W on yhtään talvisemmassa säässä siirappia, miksi ihmeessä kiusata autoaan talviolosuhteissa semmosella.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #14 : 21.01.2016, 23:38:28 »
Mitään vikaa ei ole 10w-40 öljyssä näillä keleillä, sieltähän sen valmistajan suosituksen näkee ohjekirjasta. Noudattaa vain niitä, ei niitä huvikseen ole sinne kirjattu :)

Omassa on nyt halvimmat motox 10w-40 ja mitään ongelmaa ei ole. Tosin ne ovat huuhteluöljyinä pahvirempan jäljiltä :)

 

Autoracing  KL-varaosat