Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)

  • 30 Vastauksia
  • 13891 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Viime aikoina olen törmännyt hämmentävän moneen uutiseen, jotka kertovat samasta asiasta.
Eli siitä, että poliisin suorittama nopeuden mittaus on osoitettu mahdollisesti virheelliseksi.

Lue ensin uutiset:
http://www.iltalehti.fi/autot/2016020821087741_au.shtml

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016020721079321_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016021021095745_uu.shtml
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/karajaoikeudelta-yllattava-paatos-poliisin-tutkamittaus-ei-riittavan-luotettava-nopeussakkoihin/5725290

http://www.iltalehti.fi/autot/2016021021097082_au.shtml


Sinällään mielenkiintoista, että muinoin poliisi väitti, että tutkien lukemat ovat äärimmäisen tarkkoja ja sakkoon rustattiin täsmälleen se numero, mitä tutka oli näyttänyt.

Nykyisin on tosin käytössä ns. -3km/h varmuus vähennys, mitä ei aikaisemmin todellakaan ollut.
Vaikka valmistaja on Stalker-tutkaperheen alusta asti ilmoittanut tutkien tarkkuudeksi seuraavasti:
Lainaus
Accuracy:
+1, -2 MPH stationary, ±2 MPH moving
+2, -3 KM/H stationary, ±3 KM/H moving

Joten aikaisemmin sakotetuksi on saattanut joutua henkilö jota ei olisi nyt sakotettu tuon vähennyksen vuoksi.

Vanha Kustom HR12 oli vielä epätarkempi, mutta silti siihen luotettiin oikeudessa, kuten "jumalan sanaan".

Voin sanoa omasta kokemuksestani, että tutka on hyvin tarkka mittalaite oikein kalibroituna ja tehtynä, mutta ei poliisin nopeustutkat ole tarkoittamiani tutkia.
Kaikkein suurin ongelma tutkassa on se, ettei ole mahdollista nähdä, mitä tutka mittaa, joilloin kohde saattaa olla aivan muu kuin se mitä luullaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #1 : 16.02.2016, 14:42:47 »
Kaikkein suurin ongelma tutkassa on se, ettei ole mahdollista nähdä, mitä tutka mittaa, joilloin kohde saattaa olla aivan muu kuin se mitä luullaan.

Lisäisin tähän kuitenkin, vaikka nyt tutkista kirjoitit, että lasermittalaitteen (ns. laser tutka) kanssa kyllä näkee minkä nopeutta mittaa.

Samoin kameratolppien induktiosilmukoilla sama juttu.

Kansan kielessä "tutka" on siis laajempi käsite kuin sinulla. Huomautuksena vain.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #2 : 16.02.2016, 15:01:17 »
Lisäisin tähän kuitenkin, vaikka nyt tutkista kirjoitit, että lasermittalaitteen (ns. laser tutka) kanssa kyllä näkee minkä nopeutta mittaa.

Samoin kameratolppien induktiosilmukoilla sama juttu.

Kansan kielessä "tutka" on siis laajempi käsite kuin sinulla. Huomautuksena vain.

Puhut "Lidar":sta puhuessasi laser-tutkasta. Noitakin poliisi käyttää mutta vähemmän, koska mittausta ei niillä voi tehdä lämpöisen poliisiauton sisältä, eikä liikkuvasta ajoneuvosta.
Kaivelin tuostakin asiasta arkistojani ja löysin lausunnon asiasta vuodelta 2003 mutta minulla ei ole jutun asiapapereita ja en muista miten tuossa kävi.

Tuollaisesta induktio-silmukastakin täytyy sanoa, että jopa tuollaisen antama sakko on kumottu kouvostoliiton käräjäoikeudessa (en löytänyt äkkiseltään juttua).

Puhumattakaan siitä, että nuo kiinteät kameratolpat kuvailevat rekan perävaunuja jne.

Ylipäätään nykyisin oikeus saattaa jopa kumota poliisin kirjoittaman sakon, on homman pointti. Eli poliisi voi myös mitata väärin....   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #3 : 16.02.2016, 15:11:53 »
Puhumattakaan siitä, että nuo kiinteät kameratolpat kuvailevat rekan perävaunuja jne.

Puhe olikin: "näkee mitä mittaa". Ja kuten yllä kirjoitat, niin case in point.

Lainaus
Ylipäätään nykyisin oikeus saattaa jopa kumota poliisin kirjoittaman sakon, on homman pointti. Eli poliisi voi myös mitata väärin....   ::)

Hyvä niin ja totta :)

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #4 : 16.02.2016, 15:15:03 »
Olen antanut itselleni kertoa että monissa maissa poliisi ei saa liikkuvasta autosta tutkata sen takia koska se ei ole luotettava menetelmä. Naapurimaissa näkee usein kun poliisi huomioliivit päällä tutkaa jalustalla olevalla tutkalla tien laidassa. Muutenkin poliisin valvonta näkyvämpää, meinaan ettei virkavalta naamioidu pensaaksi pelkästään sakotustarkoituksessa vaan toiminta perustuu siihen että valvonta näkyy. Sitä en tiedä onko noissa naapurimaissa poliseja enemmän väkilukuun suhteutettuna.
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #5 : 16.02.2016, 15:46:57 »
Onhan tuollainen Suomen lainvoimain käyttämä Stalker epätarkempi kuin esim vastaava Lidar, sillä Stalker lähettää pallomaisen signaalin (Lidar lähettää pistemäisen), joka edetessään laajenee ja laajenee kunnes osuu johonkin ja lähtee heijastumana takaisin ja kun hieman ynnäillään aikoja yhteen niin saadaan kappaleen nopeus.

Ongelmaksi tuossa muodostuu se, että tutka (stalker) voi napata nopeuden mistä vain, esim taivaalta syöksyvästä muuttohaukasta joka helposti kellottaa syöksyessään lukemat +300km/h. Ja tällainen tavallinen pulliainen voi vain arvailla, mitä logiikkaa laite käyttää (valitseeko lähinnä olevan signaalin vai laskeeko keskiarvon kaikista signaaleista) valitessaan kappaleen nopeutta ja varsinkin jos liikennettä on kahteen suuntaan niin muut heijastuneet signaalit todellakin vääristävät tutkan näyttämää lukemaa.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #6 : 16.02.2016, 17:09:19 »
Olen antanut itselleni kertoa että monissa maissa poliisi ei saa liikkuvasta autosta tutkata sen takia koska se ei ole luotettava menetelmä. Naapurimaissa näkee usein kun poliisi huomioliivit päällä tutkaa jalustalla olevalla tutkalla tien laidassa. Muutenkin poliisin valvonta näkyvämpää, meinaan ettei virkavalta naamioidu pensaaksi pelkästään sakotustarkoituksessa vaan toiminta perustuu siihen että valvonta näkyy. Sitä en tiedä onko noissa naapurimaissa poliseja enemmän väkilukuun suhteutettuna.

Itsellä on omakohtainen kokemus tästä "pusikkoon" piiloutumisesta. Aamuyöllä, noin klo 05.12 oli poliisilla puhallusratsia, jossa puhalluttavalla poliisilla oli huomioliivit päällä. Ulkomutkassa oli posliinisetä Stalkkerinsa kanssa ilman mitään huomioliiviä.  ::) Noh, se on ollutta ja mennyttä, kova rangaistus siitä on kärsitty.

Onhan tuollainen Suomen lainvoimain käyttämä Stalker epätarkempi kuin esim vastaava Lidar, sillä Stalker lähettää pallomaisen signaalin (Lidar lähettää pistemäisen), joka edetessään laajenee ja laajenee kunnes osuu johonkin ja lähtee heijastumana takaisin ja kun hieman ynnäillään aikoja yhteen niin saadaan kappaleen nopeus.

Ongelmaksi tuossa muodostuu se, että tutka (stalker) voi napata nopeuden mistä vain, esim taivaalta syöksyvästä muuttohaukasta joka helposti kellottaa syöksyessään lukemat +300km/h. Ja tällainen tavallinen pulliainen voi vain arvailla, mitä logiikkaa laite käyttää (valitseeko lähinnä olevan signaalin vai laskeeko keskiarvon kaikista signaaleista) valitessaan kappaleen nopeutta ja varsinkin jos liikennettä on kahteen suuntaan niin muut heijastuneet signaalit todellakin vääristävät tutkan näyttämää lukemaa.

Näitä hyviä pointteja täytyykin pitää mielessä, jos joskus vielä joutuu posliiniautoon istumaan...
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #7 : 16.02.2016, 19:17:50 »
Minkä ihmeen takia valvonnan pitäisi näkyä? Ihmiset jotka ajaa ylinopeutta ajavat sitä aina. Sama kun palotarkastajan käynnistä ilmoitetaan etukäteen - Hätäpoistumisteiltä ja sähkökeskusten edestä roudataan rojut piiloon ja tarkastuksen jälkeen takaisin. Hyöty on yhtä tyhjän kanssa ja oikea tilanne tulee selville vasta kun jotain pahaa tapahtuu.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #8 : 16.02.2016, 19:29:12 »
Minkä ihmeen takia valvonnan pitäisi näkyä?

Perustuu ihan laissa säädettyihin pykäliin

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #9 : 16.02.2016, 19:35:04 »
Onhan tuollainen Suomen lainvoimain käyttämä Stalker epätarkempi kuin esim vastaava Lidar, sillä Stalker lähettää pallomaisen signaalin (Lidar lähettää pistemäisen), joka edetessään laajenee ja laajenee kunnes osuu johonkin ja lähtee heijastumana takaisin ja kun hieman ynnäillään aikoja yhteen niin saadaan kappaleen nopeus.

Ongelmaksi tuossa muodostuu se, että tutka (stalker) voi napata nopeuden mistä vain, esim taivaalta syöksyvästä muuttohaukasta joka helposti kellottaa syöksyessään lukemat +300km/h. Ja tällainen tavallinen pulliainen voi vain arvailla, mitä logiikkaa laite käyttää (valitseeko lähinnä olevan signaalin vai laskeeko keskiarvon kaikista signaaleista) valitessaan kappaleen nopeutta ja varsinkin jos liikennettä on kahteen suuntaan niin muut heijastuneet signaalit todellakin vääristävät tutkan näyttämää lukemaa.

Muistan n. 5-vuoden takaa kun jossain näissä "puolitieteelliseiissä" ohjelmissa, esim. myytinmurtajat jne., testattii juuri näitä tutkien mittaus virheitä. Laittovat mm. reinkaaseen kiinni narunpätkän jossa oli solmu päässä ja se pyöri ajaessa tuhanen haipakkaa ja kerran pari tutka osui siihen ja näytti jotain tähtitieteellistä lukemaa verraten auton vauhtiin. Eli jos vaikka kivi sattuisi lähtemään renkaasta ja tutka nappaisi siitä nopeuden nii kuskilta lähtisi kortti hyllylle.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #10 : 16.02.2016, 19:42:04 »
Perustuu ihan laissa säädettyihin pykäliin
nyt tarttee pykälää laittaa. Tolpista pitää varoittaa mutta ei kai ny laki vaadi että poliisin suorittamasta valvonnasta pitäisi kertoa? Vähän sama kuin ratsiasta kerrottaisiin etukäteen.

Samaa mieltä remeksen kanssa ei aja ylimopeutta niin ei tarvi keksiä selityksiä. Nuo virhetilanteet on aika harvinaisia. Ja vähn epäilen että nyt lehdissäkin olleet tapaukset on semmoisia että kuski tietää ajaneensa ylinopeutta mutta v*ttupäänä kuluttaa verorahoja koska tykkää viilata pilkkua.
Okei nuo mikanin kirjoittamat virhemarginaalit on totta, mutta lehdessä ollessa tapauksessa tutkattiin reilu 110 80-alueella.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #11 : 16.02.2016, 19:57:46 »
Muistan n. 5-vuoden takaa kun jossain näissä "puolitieteelliseiissä" ohjelmissa, esim. myytinmurtajat jne., testattii juuri näitä tutkien mittaus virheitä. Laittovat mm. reinkaaseen kiinni narunpätkän jossa oli solmu päässä ja se pyöri ajaessa tuhanen haipakkaa ja kerran pari tutka osui siihen ja näytti jotain tähtitieteellistä lukemaa verraten auton vauhtiin. Eli jos vaikka kivi sattuisi lähtemään renkaasta ja tutka nappaisi siitä nopeuden nii kuskilta lähtisi kortti hyllylle.

+1

Tässä ehkä vielä täydellisempi vertauskuva siihen, mitä hain takaa^^

nyt tarttee pykälää laittaa. Tolpista pitää varoittaa mutta ei kai ny laki vaadi että poliisin suorittamasta valvonnasta pitäisi kertoa? Vähän sama kuin ratsiasta kerrottaisiin etukäteen.

Ollosta hyvä;

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950493

Luku 3, 28 § kohta 1 "teknisellä valvonnalla jatkuvaa tai toistuvaa yleisöön, ajoneuvojen kuljettajiin, jalankulkijoihin tai ajoneuvoihin kohdistuvaa, teknisellä laitteella tapahtuvaa katselua tai kuuntelua sekä äänen tai kuvan automaattista tallentamista;"

ja

luku 3, 29 §
 
"Teknisen valvonnan edellytykset

Poliisilla on oikeus siitä ennalta ilmoitettuaan suorittaa julkisella paikalla tai yleisellä tiellä teknistä valvontaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, rikosten ennalta estämiseksi, rikoksesta epäillyn tunnistamiseksi sekä erityisten valvontakohteiden vartioimiseksi."



Eli toisinsanoen, Poliisin järjestämä liikkuva nopeusvalvonta on laiton.  :)

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #12 : 16.02.2016, 20:29:28 »
Minkä ihmeen takia valvonnan pitäisi näkyä? Ihmiset jotka ajaa ylinopeutta ajavat sitä aina. Sama kun palotarkastajan käynnistä ilmoitetaan etukäteen - Hätäpoistumisteiltä ja sähkökeskusten edestä roudataan rojut piiloon ja tarkastuksen jälkeen takaisin. Hyöty on yhtä tyhjän kanssa ja oikea tilanne tulee selville vasta kun jotain pahaa tapahtuu.


Ihan turvallisuuden takia on hyvä että poliisi liikkuu ja NÄKYY. Liekkö turvallisuutta nostavaa vaikutusta sillä että poliisi marjastajaksi naamioituneena tutkaa verrattuna siihen että heitä tarpeeksi paljon näkyy liikenteessä esim. Ruotsin malliin väritetyissä poliisiautoissa. Ruotsin ja Norjan onnettomuus- ynnä muita liikenteeseen liittyviä tilastoja tuntevat osannevat heittää ainakin ujoa arviota toimiiko suomen siviiliasuinen ja- autoinen rahankeruu paremmin, vai onko merkitystä.

Tuo että tarkastajan käynti pitää ilmoittaa etukäteen ei ole tavatonta, esim. terveystarkastajan käynti. Löytyy varmaan muitakin esimerkkejä. Minun pointti ei ole se että saisi huolettomammin törppöillä, vaan se, että voisi tilaa jättää ihmisten järjenkäytöllekin. Ei varmaan monikaan täällä rupeais rikoksentekijäksi valvonnan näkyvyyden takia. Niinkuin sanoit, nopeusrajoitusten rikkojia löytyy aina, rangaistusten kovuus, tai järjestelmä ei poista sitä. Eihän kuolemanrangaistuksen pelkokaan ole poistanut rikollisuutta niistä maista joissa hengen menetys on rangaistustaulukon yläpäässä.

E. Tuohon että ihmiset jotka ajavat ylinopeutta, ajavat sitä aina. Ehkä vähän kova arvio. Kaikki ovat joskus käyttäneet vauhtia ylinopeuden puolella hetkellisesti, eivät kuitenkaan aja niin aina. Mutta arvelen että sanomasi tarkoittaa suurinpiirtein sitä että monilla on ainakin yksi tuttu jolla kortti on jatkuvasti hyllyllä ylinopeuksien takia. Suotta me heistä kannetaan huolta, järjestelmä poimii heidät väistämättä jatkossakin. Kortin menetys on väistämätön seuraus toistuvasta kovasta nopeusrajoitusten rikkomisesta, toistetusta rajojen venytyksestä jää aina lopulta kiinni.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2016, 20:40:56 kirjoittanut volvo nro 5 »
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #13 : 16.02.2016, 20:32:28 »
Minkä ihmeen takia valvonnan pitäisi näkyä? Ihmiset jotka ajaa ylinopeutta ajavat sitä aina. Sama kun palotarkastajan käynnistä ilmoitetaan etukäteen - Hätäpoistumisteiltä ja sähkökeskusten edestä roudataan rojut piiloon ja tarkastuksen jälkeen takaisin. Hyöty on yhtä tyhjän kanssa ja oikea tilanne tulee selville vasta kun jotain pahaa tapahtuu.

Ihan sen takia, että kaikella poliisin toiminnalla pitäisi olla ensisijaisesti rikoksia ja rikkomuksia ehkäisevä vaikutus, eikä tavoitteena saa olla mahdollisimman suuri määrä syyllisiä, tuomioita ja sakkoja. Tuolla sinun logiikalla poliisin kannattaisi aamuyöstä väijyä merkkaamattomassa autossa odotellen, että joku hakataan rautatieasemalla, sen sijaan että poliisi partioisi näkyvästi rauhattomiksi yöaikaan tiedetyillä alueilla.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2016, 20:35:19 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Poliisien suorittama nopeudenmittaus (ja sen virheet)
« Vastaus #14 : 16.02.2016, 20:42:37 »
Ihan sen takia, että kaikella poliisin toiminnalla pitäisi olla ensisijaisesti rikoksia ja rikkomuksia ehkäisevä vaikutus, eikä tavoitteena saa olla mahdollisimman suuri määrä syyllisiä, tuomioita ja sakkoja. Tuolla sinun logiikalla poliisin kannattaisi aamuyöstä väijyä merkkaamattomassa autossa odotellen, että joku hakataan rautatieasemalla, sen sijaan että poliisi partioisi näkyvästi rauhattomiksi yöaikaan tiedetyillä alueilla.

Täysin samaa mieltä  :)
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

 

KL-varaosat  Race.fi