Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: mikan - 12.05.2012, 12:36:50
-
Joskus parisen vuotta sitten kirjoitin landian puolelle lämppärin kennon vaihto-ohjeet, kun merikontistani alkuperäinen kenno alkoi vuotamaan. Tämä juttu koskee vain ilmastoitua mallia ja epäsuorasti asiat sopivat myös ilmastoimattomaan malliin.
No, laitoin tilalle nissenssin kennon, joka hajosi tasan kahden vuoden käytön jälkeen.
Lämmin ja ehdoton suositukseni tuon nissensin kokeilun jälkeen on, että: Älä missään tapauksessa hairahdu tekemään niin!
Nissensin kennon on merkittävästi heikompi rakenteellisesti (eilen tutkittu ja tarkastettu) ja se ei lämmitä muutoin niin lämmintä bensiini-krematoriota kuin vajaalla (n. 40%) teholla verrattuna alkuperäiseen. :peetu:
Lisäksi se muodostaa huomattavan suuren vastuksen läpivirtaavalle ilmalle, joka entisestään heikentää sen muutoinkin heikkoa lämmitystehoa. Läpivirtausvastus tulee rakenteesta, joka ei johdu tiheästä rivoituksesta, vaan kennon sisällä olevista isoista putkista, joka ryöstävät kennon pinta-alasta liki 50%.
Lisäksi se ei ole mitoiltaan ns. "bolt on", vaan kennoa joutuu tiivistämään ympäriltä. Itse tein sen pistooli uretaanivaahdolla (ei siis pelkkä purkkiursku), joka toimii hommassa oikein hyvin ja on mahdollista poistaa jälkikäteen suhteellisen kätevästi.
Tämän tasan 2-vuotiaan kennon leviäminen johtui rakenteellisesta heikkoudesta päädyssä. Eli materiaali on liian ohutta ja lämpörasituksen tulos. Kenno halkesi putkien puoleisesta päädystään liki puoleen väliin. Alku halkeaman vuotamisen esti uretaanivaahto.
Jos veisin kennoa myyjälle näytettäväksi, niin todennäköisesti myyjä väittäisi halkeaman johtuvan siitä, että putkiliitäntöjä on väännelty. No, kenno oli paikallaan tasan kaksi vuotta ja uretaanit vuoden, liikahtamatta milliäkään siinä välillä. Joten siitä voi päätellä, oliko halkeamisen syy mekaaninen kömpelyyttä, vaiko rakenteellinen vika! >:(
Eli älä missään tapauksessa hairahdu maksamaan sitä €150,- siitä muovipäätyisestä nissensin kennosta, vaan osta heti metallinen. Joko käytetty, tarvike tai alkuperäinen, jollet tykkää erityisesti lämppäri remonteista.
Jos sinisen tiskin hinta ei innosta, niin jenkeistä saa tarvike metalli-kennon siinä $100,- (+ rahti) hintaan. Ja se tulee halvemmaksi kotiovelle toimitettuna kuin sinisen tiskin hinta.
Laitan kuvat levinneestä nissensin kennosta myöhemmin (joko tänään tai viikon päästä) ;)
Jos en tänään ehdi laittamaan kuvia, niin viikon päästä siksi, että köyhänä en viitsi maksaa kuvan laitosta €12,- per Mt.
ps. hommaan meni talli-aikaa enää hitusen vajaat 6h tupakki ja BS-taukoineen, kun ekalla kerralla koko remppa vei 14h... ;D
Liekö treenaminen tekee harjoituksella mestarin? ;)
-
Niin tuttu tarina. Allekirjoittaneelle kävi täsmälleen samoin. +vielä lattiamattojen pesu ja kuivatus. En todellakaan voi suositella nissenssin kennoa. Omassani hajoaminen johtui putkien irtoamisesta päädyistä, ei varsinaisesti päädyn halkeamisesta.
-
Ja tälläistä lämppärin hanaa kannattaa myös välttää, ellei modaa sitä.
http://www.europartsdirect.com/item.wws?sku=65353004715&itempk=30789&mfr=SCAN&weight=0.27
Hanan aukeama on vajaa, eli läppäsulku kääntyy vain 45 asteen kulmaan ja blokkaa virtausta melkoisesti.
Ja jos yhdistelmä on tuollainen hana ja nissenssin kenno, niin ennen niin lämmin merikontti muuttuu pakkasella pakastearkuksi! :'(
Toki modaamalla tuon hanan saa toimimaan hyvin. Modaus tarkoittaa alipainekellon asentomuutosta reikiä muokkaamalla ja lyhentämällä tuota käyttövipua (taivuttamalla V-muotoon tai katkaisemalla ja taivuttamalla.
Hana toimii On/Off-tyyppisesti.
Tälläinen hana todennäköisesti toimii paremmin.
http://www.autohausaz.com/search/imageexpand.aspx?imageurl=http://img.eautopartscatalog.com/live/W01331610002AIR.JPG
Asia selviää vain tilaamalla tuollainen, mutta todennäköisesti venttilikaran liike ei ole yhtärajoittunut kuin tuossa scantech:n mallissa.
Oikea ilmastoidun merikontin kenno näyttää tälle.
http://www.europartsdirect.com/item.wws?sku=65253011704&itempk=12119&mfr=READY&weight=4.80
Eilen yöllä kun ajelin tallilta himaan (ulkona +8C), niin täys puhallusteholla lämppäristä tuli niin kuumaa ilmaa, ettei kättä kärsinyt pitää jalkatilassa ilmavirrassa. Nissensin kennolla tätä ei tapahtunut koskaan.
Jahka käyn napsimassa kuvat, niin homma selvenee.
-
Kokonaisuus. Huomaa vesitila. Vasemmasta nysästä tulee vesi koneelta ja oikealta se palaa pannulle.
Huomaa myös vesiputkien koko suhteessa lämmönsiirtopinta-alaan.
(http://i4.aijaa.com/t/00704/10178877.t.jpg) (http://aijaa.com/0070410178877)
Kenno toimisi paremmin, jos lämmönsiirtopinta-ala olisi isompi, eli putket pienempiä ilman sekoitus lämppärissä. Tuo kennorakenne voi toimia ihan ok vesikierrolla säädettävässä systeemissä. Ilmansekoitusperiaate vaatii pienempää läpivirtausvastusta, kuten orkkis-kennossa on.
(http://i11.aijaa.com/t/00883/10178878.t.jpg) (http://aijaa.com/0088310178878)
Halkeama ei liene aiheutettu väkivallalla.... ;)
-
Jaahans, kiva ylläri tuli eteen juuri ostamassa volvossa, lattiat märkänä jäähdytinnesteestä..
Auto on 940 -97 sedan automaatti ilmastoinnilla.
Kyselin biliasta hintaa uudelle kennolle, vastaus 354€ :-\
Pikainen Ebayn tutkailu ja tilasin saksasta tarvikemallin, kotiin n.70€lla.
Autoa ostaessa en huomannut mitään erikoista, tai en osanut katsoa..
Heikkoa jäähdytinjärjestelmän painetta ja paisarissa kohavaa pintaa ihmetellessä, huomasin että paisarin korkki ei pidä paineita ja uusin sen.
Taisi sitten paineet nousta järjestelmässä sen verran että rupesi puskemaan höryä kabiinin puolelle ja sitten vasta hokasin vuodon..
Nytten on sitten kojelaudan/puhallin kanavien purku edessä
-
http://www.topautoosat.fi/ava-cooling-systems-2519696.html (http://www.topautoosat.fi/ava-cooling-systems-2519696.html)
mites tämmönen , vai oisko toikin nissen tyylinen hp oli sinisellä karvan alle 400e siis alkuperäisestä kellään kokemusta tosta avasta
-
http://www.topautoosat.fi/ava-cooling-systems-2519696.html (http://www.topautoosat.fi/ava-cooling-systems-2519696.html)
mites tämmönen , vai oisko toikin nissen tyylinen hp oli sinisellä karvan alle 400e siis alkuperäisestä kellään kokemusta tosta avasta
Nostetaas, sama kiinnostaisi.
-
Minua kiinnostaisi sama kuin edellisiäkin. Kokemuksia kellään?
-
Herätelläänpäs keskustelua.
Nyt on tilanne sellainen, ettei Skandixiltakaan saa orgista vastaavaa kennoa. Sähköpostittelin tuossa pariin otteeseen myynnin kanssa, eivätkä tiedä, tuleeko ko. kennoa (1021452) enää mistään myyntiin. :-\
S@@tana kun nämä on niitä osia, mitä pitäisi älytä ostaa varastoon, kun tarve tulee kuitenkin joku päivä, ja tavara loppuu joskus markkinoilta. >:(
Mitäpä uutta sitten tilalle? Käytetyn purkaminen ja vaihtaminen ei isommalti houkuttele, kun näillä vuosilla se voi olla viittä vaille yhtä rapeassa kunnossa kuin entinenkin.
Entisen kunnostuskaan ei oikein tule kysymykseen, kun ei ole paikkaa, mihin voisi järkevästi palastella auton, ja lähteä kierrättämään kennoa jäähdytinkorjaamoissa. Joita ei näillä seutuvilla taida edes olla...
-
Herätelläänpäs keskustelua.
Nyt on tilanne sellainen, ettei Skandixiltakaan saa orgista vastaavaa kennoa. Sähköpostittelin tuossa pariin otteeseen myynnin kanssa, eivätkä tiedä, tuleeko ko. kennoa (1021452) enää mistään myyntiin. :-\
S@@tana kun nämä on niitä osia, mitä pitäisi älytä ostaa varastoon, kun tarve tulee kuitenkin joku päivä, ja tavara loppuu joskus markkinoilta. >:(
Mitäpä uutta sitten tilalle? Käytetyn purkaminen ja vaihtaminen ei isommalti houkuttele, kun näillä vuosilla se voi olla viittä vaille yhtä rapeassa kunnossa kuin entinenkin.
Entisen kunnostuskaan ei oikein tule kysymykseen, kun ei ole paikkaa, mihin voisi järkevästi palastella auton, ja lähteä kierrättämään kennoa jäähdytinkorjaamoissa. Joita ei näillä seutuvilla taida edes olla...
http://www.demisterman.co.uk/Volvo/Volvo.php
Tuolta valitset sopivan. yhtä hyvä kuin orkkis ja tehty kuparista/messingistä kuten alkuperäinen, monissa tarvike kennoissa on muovipäädyt ja ilmanaikunen alumiinikenno.
-
http://www.demisterman.co.uk/Volvo/Volvo.php
Tuolta valitset sopivan. yhtä hyvä kuin orkkis ja tehty kuparista/messingistä kuten alkuperäinen, monissa tarvike kennoissa on muovipäädyt ja ilmanaikunen alumiinikenno.
Oudon näköiset letkulähdöt tuossa ilmastoidun kennossa... ???
-
Omassa ilmastoidussa 740 vuotaa kenno nyt jalkatilaan ja ikkunat vetää sumeeksi ajaessa.
Alvadilta sais tälläistä kennoa.
https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/772934/26211
Onko järkevä vaihtoehto vai kannattasko esim. Ebaysta tuo spectran kenno mieluummin?
Saa ehdottaa myös muita vaihtoehtoja mistä tilata pätevä korvike tuolle nykyiselle.
-
Jos kotikyliltä löytyy vielä wanhojen hyvien aikojen jäähdyttäjäkorjaamo,kannattaa kysäistä sieltä.Mulla kennotettiin paikallisessa korjaamossa ysiin uus alkuperäistä vastaava elementti vanhoihin päätyihin ja tuli hyvä.Jos en väärin muista,niin koko operaatio maksoi 140e.
-
Tampereella nekalassa jäähdytinkorjaamo. Messinki päätyjä erilaisia ja kennoa jos jonkinmoista.
Se että onko siinä mitään järkeä on taas eri. Täysalumiininen kenno 170e kotiintuotuna ja kun sen laittaa eristeteipillä tukittuna koteloon kestää se monta vuotta.
-
Skandixilta löytyy kupari/messinkikennoa
Genuine
https://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/heat-exchanger/heat-exchanger-interior-heating/1021452/
OE supplier
https://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/heat-exchanger/heat-exchanger-interior-heating/1075821/
-
Jos kotikyliltä löytyy vielä wanhojen hyvien aikojen jäähdyttäjäkorjaamo,kannattaa kysäistä sieltä.Mulla kennotettiin paikallisessa korjaamossa ysiin uus alkuperäistä vastaava elementti vanhoihin päätyihin ja tuli hyvä.Jos en väärin muista,niin koko operaatio maksoi 140e.
Joo vielä löytyy ihan jäähdytinkorjaamo. Täytyy kaivella kenno esiin käyttää näytillä onnistuuko tehdä.
-
Noniin. Kenno vaihdettu onnistuneesti. Jenkeistä tuli Spectra premium merkkinen kenno. 120€ posteineen tulleineen jäi hinnaksi.
Ensikertalaisena meni se 6h vaihtotyöhön. Tuli motonetistä ostettua tuollaista eristemattoa mistä leikkelin sopivat soirot kennon reunoille tiivisteeksi,
ei tarvinnut ruveta uretaanilla sotkemaan.
-
Herätelläämpä taas, onko kukaan laittanu mahle merkkistä kennoa? Nyt on kiire saada auto kuntoon ja viereiseen varaosakeskukseen sais seuraavaksi päiväksi tilaamalla semmosen.
-
Laitoitko Mahlen kennoa?
-
Eikö Mahle ole alkuperäinen?
-
Eikö Mahle ole alkuperäinen?
Vaiko Harrison.
-
Mulla on harrison
-
Aa okei. Mahle hyvä kuitenkin? Nisseniä moititaan.
-
Eipä ole tuosta Skandixin edullisemmasta vaihtoehdosta löytynyt pahaa sanottavaa. Olisi mielenkiintoista verrata, mikä ensimmäisessä on toistasataa euroa parempaa... ::)
-
Moro,
Itse onnistuin saamaan siniseltä Volvo classic partsin alkuperäisen kennon 2021 joulukuussa. Vanha kenno oli joku mallia erittäin halpa, joka oli edellisen omistajan toimesta vaihdettu 2020. Ongelma oli siis, että ei jaksanut kabiini lämmetä. Vaihdon jälkeen kabiinin saa halutessaan saunaksi ja painoero originaali versus erittäin halpa oli luokkaa ainakin kilo. Originaalissa ei kuparia ole säästelty.
-T
-
Eiks Behr oo originelli vai sekotanko etuvetoihin... :P
Hella?
-
Nostellaampa taas. Itellä ois nyt kennon vaihto edessä. Kerran jo vuosi sitte kennon purkanu mutta oli käyny silleen vittumaisesti että kenno itsessään ei vuotanu vaan kennon toinen letkulähtö oli pikkusen menny päästä läjään kun vaihdoin kennon letkun ja tuli sitte vähän kolhastua letkulähtöä... Tästä aiheutu se että nestettä oli vuotanut kennon letkulähtöä pitkin kennonkotelon sisään...
Nyt vuoden ajelun jälkeen on taas lattia märkä ja kenno vuotaa alalaidasta ku sen purin ja tutkin.
Onkos muut laittanu tuota skandixin halvempaa kennoa? Onkos samankokonen ku alkuperänen ja metallia koko höskä?
-
Tuossa ylempänähän HammerDown kertoo laittaneensa.
-
Viimeisinpänä hankintana tuli tuollainen 940 classikki ecc automaatti-ilmastoinnilla ja ongelmana on ilmennyt että ilma ei liiku vaikka puhallin pyöriin joka teholla hyvinkin. Vaihdoinkin sen juuri kun vanha kitisi.
Läppien säätelyllä ei ole vaikutusta suuttimista tulevaan ilmaan, voiko kennot tukkeutua tai mennä jokin läppä kiinni ettei ilma liiku?
-
Hyvinki voi olla kenno täynnä kaikken näköistä puusta peräisin olevaa tavaraa. Eihän silloin ilma pääse kennon läpi vaikka kui tuuletin huutaa
Jossain harvoissa malleissa on raikkari vänkärin etuikkunan kohdilla, lasin ja konepellin välisen pellin alla. Uutta suodatinta ei oo tietääkseni vuosiin tehty, joten siellä voi olla alkuperäinenki paikoillaan tai korvaava ratkaisu. X5 suodati kuulema passaa ku toiseen päähän vähä suuviketta laittaa
-
Viimeisinpänä hankintana tuli tuollainen 940 classikki ecc automaatti-ilmastoinnilla ja ongelmana on ilmennyt että ilma ei liiku vaikka puhallin pyöriin joka teholla hyvinkin. Vaihdoinkin sen juuri kun vanha kitisi.
Läppien säätelyllä ei ole vaikutusta suuttimista tulevaan ilmaan, voiko kennot tukkeutua tai mennä jokin läppä kiinni ettei ilma liiku?
Puuttuuko ilman puhallus kokoajan vai vain kun ilmastointi on päällä?
-
Ei tunnu olevan vaikutusta
-
Viimeisinpänä hankintana tuli tuollainen 940 classikki ecc automaatti-ilmastoinnilla ja ongelmana on ilmennyt että ilma ei liiku vaikka puhallin pyöriin joka teholla hyvinkin. Vaihdoinkin sen juuri kun vanha kitisi.
Läppien säätelyllä ei ole vaikutusta suuttimista tulevaan ilmaan, voiko kennot tukkeutua tai mennä jokin läppä kiinni ettei ilma liiku?
Katoppa muuten että puhallin pyörii oikeeseen suuntaan ELK
E: itekki vaihdoin puhallinmoottorin ja täysillä ääntä kuulu muttei ilma liikkunu, puhaltimen liittimestä napasuuden vaihto ja alko hönkimään.
-
Pitää kokeilla vielä, samoin päin pyörii kuin vanhakin puhallin mutta voihan se olla pyörinyt kauankin väärin päin. Oma kokemus viikko autosta eikä kyllä tainnut puhaltaa erityisen hyvin missään vaiheessa.
-
Oiskos semmonen hassi voinut päästä jossain vaiheessa tapahtumaan, että myötäkarvaan pyörivään moottoriin olisi laitettu vastakarvaan tarkoitettu roottori tai toistepäin? Ei oletettavasti toimis optimaalisesti.
Ei ole tuonikäisistä vielä omakohtaista kokemusta, kun ykköstykissä on se GM-Delco- spesiaali, mutta muistelisin, että noissa jokotaisuuntaan pyörivissä moottoreissa ei olisi kuvien mukaan ollut kummoista eroa.
-
Tälläistä täällä, ohjaustapit poikki ja tarvikemoottori oli laitettu erillisen asennuskehyksen kanssa. Kumpaan suuntaa pyörivä ropelli tuola nyt sitten kuuluisi olla?
(https://i.ibb.co/6JDh08T/16967711748746226786544112589346.jpg) (https://ibb.co/6JDh08T)
-
Tälläistä täällä, ohjaustapit poikki ja tarvikemoottori oli laitettu erillisen asennuskehyksen kanssa. Kumpaan suuntaa pyörivä ropelli tuola nyt sitten kuuluisi olla?
(https://i.ibb.co/6JDh08T/16967711748746226786544112589346.jpg) (https://ibb.co/6JDh08T)
Aika vahva veikkaus että ilma liikkuis noin
(https://i.ibb.co/3Ykd4xZ/puhalli2.jpg) (https://ibb.co/3Ykd4xZ)
E: Puhalluksen oikeen suunnan saa helposti testattua kun moottori on kiinni. Paperin pala ja suulakkeen eteen, jos imasee räppänään kii, sulla on imuri. Kun lepattaa niin suunta on tietenkin oikein.
-
Puhaltimen suunnan kääntö tepsii tähän, on saattanu olla usiemman vuoden väärin päin pyörimässä ;D
Vähän ääntämään jäi moottori, pitää koittaa rasvata mutta pyörimissuunnan vaihto auttoi
Minkäänlaista imua ei tee tuon tyyppinen ratkaisu vaikka pyörikin väärin päin.