Carcom Oy  Ateho

940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).

  • 37 Vastauksia
  • 11423 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« : 12.05.2012, 12:36:50 »
Joskus parisen vuotta sitten kirjoitin landian puolelle lämppärin kennon vaihto-ohjeet, kun merikontistani alkuperäinen kenno alkoi vuotamaan. Tämä juttu koskee vain ilmastoitua mallia ja epäsuorasti asiat sopivat myös ilmastoimattomaan malliin.

No, laitoin tilalle nissenssin kennon, joka hajosi tasan kahden vuoden käytön jälkeen.
Lämmin ja ehdoton suositukseni tuon nissensin kokeilun jälkeen on, että:  Älä missään tapauksessa hairahdu tekemään niin!


Nissensin kennon on  merkittävästi heikompi rakenteellisesti (eilen tutkittu ja tarkastettu) ja se ei lämmitä muutoin niin lämmintä bensiini-krematoriota kuin vajaalla (n. 40%) teholla verrattuna alkuperäiseen.    :peetu:

Lisäksi se muodostaa huomattavan suuren vastuksen läpivirtaavalle ilmalle, joka entisestään heikentää sen muutoinkin heikkoa lämmitystehoa. Läpivirtausvastus tulee rakenteesta, joka ei johdu tiheästä rivoituksesta, vaan kennon sisällä olevista isoista putkista, joka ryöstävät kennon pinta-alasta liki 50%.

Lisäksi se ei ole mitoiltaan ns. "bolt on", vaan kennoa joutuu tiivistämään ympäriltä. Itse tein sen pistooli uretaanivaahdolla (ei siis pelkkä purkkiursku), joka toimii hommassa oikein hyvin ja on mahdollista poistaa jälkikäteen suhteellisen kätevästi.

Tämän tasan 2-vuotiaan kennon leviäminen johtui rakenteellisesta heikkoudesta päädyssä. Eli materiaali on liian ohutta ja lämpörasituksen tulos. Kenno halkesi putkien puoleisesta päädystään liki puoleen väliin. Alku halkeaman vuotamisen esti uretaanivaahto.

Jos veisin kennoa myyjälle näytettäväksi, niin todennäköisesti myyjä väittäisi halkeaman johtuvan siitä, että putkiliitäntöjä on väännelty. No, kenno oli paikallaan tasan kaksi vuotta ja uretaanit vuoden, liikahtamatta milliäkään siinä välillä. Joten siitä voi päätellä, oliko halkeamisen syy mekaaninen kömpelyyttä, vaiko rakenteellinen vika!  >:(


Eli älä missään tapauksessa hairahdu maksamaan sitä €150,- siitä muovipäätyisestä nissensin kennosta, vaan osta heti metallinen. Joko käytetty, tarvike tai alkuperäinen, jollet tykkää erityisesti lämppäri remonteista.
Jos sinisen tiskin hinta ei innosta, niin jenkeistä saa tarvike metalli-kennon siinä $100,- (+ rahti) hintaan. Ja se tulee halvemmaksi kotiovelle toimitettuna kuin sinisen tiskin hinta.

Laitan kuvat levinneestä nissensin kennosta myöhemmin (joko tänään tai viikon päästä)  ;)
Jos en tänään ehdi laittamaan kuvia, niin viikon päästä siksi, että köyhänä en viitsi maksaa kuvan laitosta €12,- per Mt.

ps. hommaan meni talli-aikaa enää hitusen vajaat 6h tupakki ja BS-taukoineen, kun ekalla kerralla koko remppa vei 14h...   ;D
Liekö treenaminen tekee harjoituksella mestarin?  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #1 : 12.05.2012, 14:22:23 »
Niin tuttu tarina. Allekirjoittaneelle kävi täsmälleen samoin. +vielä lattiamattojen pesu ja kuivatus. En todellakaan voi suositella nissenssin kennoa. Omassani hajoaminen johtui putkien irtoamisesta päädyistä, ei varsinaisesti päädyn halkeamisesta.


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #2 : 12.05.2012, 18:18:18 »
Ja tälläistä lämppärin hanaa kannattaa myös välttää, ellei modaa sitä.

http://www.europartsdirect.com/item.wws?sku=65353004715&itempk=30789&mfr=SCAN&weight=0.27

Hanan aukeama on vajaa, eli läppäsulku kääntyy vain 45 asteen kulmaan ja blokkaa virtausta melkoisesti.
Ja jos yhdistelmä on tuollainen hana ja nissenssin kenno, niin ennen niin lämmin merikontti muuttuu pakkasella pakastearkuksi!   :'(

Toki modaamalla tuon hanan saa toimimaan hyvin. Modaus tarkoittaa alipainekellon asentomuutosta reikiä muokkaamalla ja lyhentämällä tuota käyttövipua (taivuttamalla V-muotoon tai katkaisemalla ja taivuttamalla.
Hana toimii On/Off-tyyppisesti.

Tälläinen hana todennäköisesti toimii paremmin.
http://www.autohausaz.com/search/imageexpand.aspx?imageurl=http://img.eautopartscatalog.com/live/W01331610002AIR.JPG
Asia selviää vain tilaamalla tuollainen, mutta todennäköisesti venttilikaran liike ei ole yhtärajoittunut kuin tuossa scantech:n mallissa.

Oikea ilmastoidun merikontin kenno näyttää tälle.
http://www.europartsdirect.com/item.wws?sku=65253011704&itempk=12119&mfr=READY&weight=4.80

Eilen yöllä kun ajelin tallilta himaan (ulkona +8C), niin täys puhallusteholla lämppäristä tuli niin kuumaa ilmaa, ettei kättä kärsinyt pitää jalkatilassa ilmavirrassa. Nissensin kennolla tätä ei tapahtunut koskaan.
Jahka käyn napsimassa kuvat, niin homma selvenee.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #3 : 12.05.2012, 20:03:05 »
Kokonaisuus. Huomaa vesitila. Vasemmasta nysästä tulee vesi koneelta ja oikealta se palaa pannulle.
Huomaa myös vesiputkien koko suhteessa lämmönsiirtopinta-alaan.


Kenno toimisi paremmin, jos lämmönsiirtopinta-ala olisi isompi, eli putket pienempiä ilman sekoitus lämppärissä. Tuo kennorakenne voi toimia ihan ok vesikierrolla säädettävässä systeemissä. Ilmansekoitusperiaate vaatii pienempää läpivirtausvastusta, kuten orkkis-kennossa on.


Halkeama ei liene aiheutettu väkivallalla....   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mongomongo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • 940 2.3 B230ft 1997
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #4 : 19.04.2013, 21:20:56 »
Jaahans, kiva ylläri tuli eteen juuri ostamassa volvossa, lattiat märkänä jäähdytinnesteestä..
Auto on 940 -97 sedan automaatti ilmastoinnilla.
Kyselin biliasta hintaa uudelle kennolle, vastaus 354€ :-\
Pikainen Ebayn tutkailu ja tilasin saksasta tarvikemallin, kotiin n.70€lla.

Autoa ostaessa en huomannut mitään erikoista, tai en osanut katsoa..
Heikkoa jäähdytinjärjestelmän painetta ja paisarissa kohavaa pintaa ihmetellessä, huomasin että paisarin korkki ei pidä paineita ja uusin sen.
Taisi sitten paineet nousta järjestelmässä sen verran että rupesi puskemaan höryä kabiinin puolelle ja sitten vasta hokasin vuodon..

Nytten on sitten kojelaudan/puhallin kanavien purku edessä

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #5 : 09.07.2013, 08:47:41 »
http://www.topautoosat.fi/ava-cooling-systems-2519696.html

mites tämmönen , vai oisko toikin nissen tyylinen    hp oli sinisellä karvan alle 400e  siis alkuperäisestä kellään kokemusta tosta avasta

« Viimeksi muokattu: 09.07.2013, 08:52:47 kirjoittanut bolinder »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #6 : 08.09.2014, 15:15:39 »
http://www.topautoosat.fi/ava-cooling-systems-2519696.html

mites tämmönen , vai oisko toikin nissen tyylinen    hp oli sinisellä karvan alle 400e  siis alkuperäisestä kellään kokemusta tosta avasta
Nostetaas, sama kiinnostaisi.





744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Elno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • Volvoja jo vuodesta 1991
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #7 : 12.11.2014, 23:26:59 »
Minua kiinnostaisi sama kuin edellisiäkin. Kokemuksia kellään?
940 B230FT STW Classic -98 & 242DL B19-83

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #8 : 06.11.2019, 17:49:25 »
Herätelläänpäs keskustelua.

Nyt on tilanne sellainen, ettei Skandixiltakaan saa orgista vastaavaa kennoa. Sähköpostittelin tuossa pariin otteeseen myynnin kanssa, eivätkä tiedä, tuleeko ko. kennoa (1021452) enää mistään myyntiin. :-\

S@@tana kun nämä on niitä osia, mitä pitäisi älytä ostaa varastoon, kun tarve tulee kuitenkin joku päivä, ja tavara loppuu joskus markkinoilta. >:(

Mitäpä uutta sitten tilalle? Käytetyn purkaminen ja vaihtaminen ei isommalti houkuttele, kun näillä vuosilla se voi olla viittä vaille yhtä rapeassa kunnossa kuin entinenkin.

Entisen kunnostuskaan ei oikein tule kysymykseen, kun ei ole paikkaa, mihin voisi järkevästi palastella auton, ja lähteä kierrättämään kennoa jäähdytinkorjaamoissa. Joita ei näillä seutuvilla taida edes olla...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #9 : 07.11.2019, 11:06:33 »
Herätelläänpäs keskustelua.

Nyt on tilanne sellainen, ettei Skandixiltakaan saa orgista vastaavaa kennoa. Sähköpostittelin tuossa pariin otteeseen myynnin kanssa, eivätkä tiedä, tuleeko ko. kennoa (1021452) enää mistään myyntiin. :-\

S@@tana kun nämä on niitä osia, mitä pitäisi älytä ostaa varastoon, kun tarve tulee kuitenkin joku päivä, ja tavara loppuu joskus markkinoilta. >:(

Mitäpä uutta sitten tilalle? Käytetyn purkaminen ja vaihtaminen ei isommalti houkuttele, kun näillä vuosilla se voi olla viittä vaille yhtä rapeassa kunnossa kuin entinenkin.

Entisen kunnostuskaan ei oikein tule kysymykseen, kun ei ole paikkaa, mihin voisi järkevästi palastella auton, ja lähteä kierrättämään kennoa jäähdytinkorjaamoissa. Joita ei näillä seutuvilla taida edes olla...

http://www.demisterman.co.uk/Volvo/Volvo.php

Tuolta valitset sopivan. yhtä hyvä kuin orkkis ja tehty kuparista/messingistä kuten alkuperäinen, monissa tarvike kennoissa on muovipäädyt ja ilmanaikunen alumiinikenno.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #10 : 07.11.2019, 18:46:53 »
http://www.demisterman.co.uk/Volvo/Volvo.php

Tuolta valitset sopivan. yhtä hyvä kuin orkkis ja tehty kuparista/messingistä kuten alkuperäinen, monissa tarvike kennoissa on muovipäädyt ja ilmanaikunen alumiinikenno.

Oudon näköiset letkulähdöt tuossa ilmastoidun kennossa... ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Rikuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #11 : 30.08.2020, 19:48:42 »
Omassa ilmastoidussa 740 vuotaa kenno nyt jalkatilaan ja ikkunat vetää sumeeksi ajaessa.
Alvadilta sais tälläistä kennoa.
https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/772934/26211

Onko järkevä vaihtoehto vai kannattasko esim. Ebaysta tuo spectran kenno mieluummin?

Saa ehdottaa myös muita vaihtoehtoja mistä tilata pätevä korvike tuolle nykyiselle.

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #12 : 31.08.2020, 16:24:07 »
Jos kotikyliltä löytyy vielä wanhojen hyvien  aikojen jäähdyttäjäkorjaamo,kannattaa kysäistä sieltä.Mulla kennotettiin paikallisessa korjaamossa ysiin uus alkuperäistä vastaava elementti vanhoihin päätyihin ja tuli hyvä.Jos en väärin muista,niin koko operaatio maksoi 140e.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940/740 lämppärin kenno (ilmastoitu malli).
« Vastaus #13 : 31.08.2020, 16:41:06 »
Tampereella nekalassa jäähdytinkorjaamo. Messinki päätyjä erilaisia ja kennoa jos jonkinmoista.

Se että onko siinä mitään järkeä on taas eri. Täysalumiininen kenno 170e kotiintuotuna ja kun sen laittaa eristeteipillä tukittuna koteloon kestää se monta vuotta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Elekma  Autoracing