KL-varaosat  Race.fi

Kuljettajan puoleninen lämpötilansäätö ei toimi? V70 D5 -07

  • 37 Vastauksia
  • 36427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Päivät lämpenee ja tänään auringon paistaessa teki mieli jo vähän viileämpää ilmaa. Säädin ensin +20 asteeseen kuskinpuolelta ja meinasi tulla hiki. Sitten ihan tappiin siniselle asti ja ilmastointi päälle. Ei vaikutusta. Apukuskin puoli alkoi viilenemään jo huomattavasti mutta kuskilla edelleen hiki. Säätelin kuskin puolen lämpönamiskaa ees ja taas ainoastaan puhaltimen voimakkuus muuttui (eli lämpötilan säädin ilmeisesti kunnossa?) mutta viileämpää ilmaa ei tullut millään. Kuumaa pukkaa siis. Mistähän lähtisi arpomaan mahdollista ongelmaa? Sitähän ei tuossa pakkasilla huomannut tämmöistä featurea mutta kesä lähenee jo uhkaavasti ;)

Auto siis V70 D5 Classic vm -07.

« Viimeksi muokattu: 07.03.2011, 16:11:55 kirjoittanut (Miksu) »
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Metka ilmastointiongelma?
« Vastaus #1 : 28.02.2011, 13:14:21 »
Varsinaisesti ongelmaan en osaa sanoa mitään, mutta eihän se ilmastointi lähde päälle jos lämpömittari näyttää pakkasta.
Vai joko on plussaa sielläpäin?

Tuossa oli, olikohan S40:ssä vai missä, niin samanmoinen ongelma, että vain toinen puoli toimi. Namikoita ränkläämällä voi loksahtaa toimimaan tai sitten korjaamoreissu edessä.


edit:


Säätö täysin käsiohjaukskelle, ja l-tila säätö pelkästään temppuilevalle puolelle. Tämän jälkeen säätää l-tila minmiin ja maksimiin nopeasti pari kertaa, edestakaisin.

Itsellä ongelma hävisi heti, vaikka luulin jo rempanneeni kaikkia namiskoita vähintäänkin tarpeeksi. Ongelma vaikuttaisi vahvasti joltakin ohjauselektroniikan tilapäiseltä häiriöltä.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2011, 13:16:47 kirjoittanut adrock »

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Metka ilmastointiongelma?
« Vastaus #2 : 28.02.2011, 19:45:23 »
Päivät lämpenee ja tänään auringon paistaessa teki mieli jo vähän viileämpää ilmaa. Säädin ensin +20 asteeseen kuskinpuolelta ja meinasi tulla hiki. Sitten ihan tappiin siniselle asti ja ilmastointi päälle. Ei vaikutusta. Apukuskin puoli alkoi viilenemään jo huomattavasti mutta kuskilla edelleen hiki. Säätelin kuskin puolen lämpönamiskaa ees ja taas ainoastaan puhaltimen voimakkuus muuttui (eli lämpötilan säädin ilmeisesti kunnossa?) mutta viileämpää ilmaa ei tullut millään. Kuumaa pukkaa siis. Mistähän lähtisi arpomaan mahdollista ongelmaa? Sitähän ei tuossa pakkasilla huomannut tämmöistä featurea mutta kesä lähenee jo uhkaavasti ;)

Auto siis V70 D5 Classic vm -07.
Niin, sulla on automaatti ilmastointi  ;) mikä normaalisti pitää aina olla Auto asennossa.
Kyllä se sen kabiinin lämpötilan ohjearvoissa pitää jos on kunnossa.
Ilmastoinnin kompura ei tosin lähde käymään ennen kun ulkolämpötila on noin + 5 astetta

Turha sitä on manuaalilla rääkätä, kun kerran on automaatti ( mikä kuuluu olla Auto asennossa läpi vuoden ),  ::)
« Viimeksi muokattu: 28.02.2011, 19:47:44 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Metka ilmastointiongelma?
« Vastaus #3 : 28.02.2011, 19:55:54 »
Niin, sulla on automaatti ilmastointi  ;) mikä normaalisti pitää aina olla Auto asennossa.
Kyllä se sen kabiinin lämpötilan ohjearvoissa pitää jos on kunnossa.
Ilmastoinnin kompura ei tosin lähde käymään ennen kun ulkolämpötila on noin + 5 astetta

Turha sitä on manuaalilla rääkätä, kun kerran on automaatti ( mikä kuuluu olla Auto asennossa läpi vuoden ),  ::)

Nii, jos se ei ekasta viestistä ilmennyt, niin kaikki temput on kokeiltu ja säätimet testattu auto-asennossa, manuaalilla jne,  mutta vain apukuskin puolella lämpö/viileys toimii säätimen mukaan ja kuskin puolella koko ajan niin kuumaa kuin laite pystyy tuottamaan.

Ja kyllä, ulkoilma oli +1 ja ilmastoinnin ollessa päällä apukuskille alkoi tulla todella viileää ilmaa, kun säädin oli sinisellä. Ilmastoinnin ollessa pois päältä ei enää niin viileää mutta huomattavasti viileämpää kuin kuskin puolelle.
Jonne siis tulee kuumaa tai erittäin lämmintä, säätimien asennoista riippumatta.

Sehän asian tekee merkilliseksi, että kun kuskin puolelta asettaa lämpötilan minimiin ja ilmastointi on auto-asennossa, puhallin alkaa puskea ilmeisesti melkein täydellä teholla ikään kuin viilentääkseen nopeasti. Mutta aina vaan kuumaa pukkaa. Kai sitä pitää jossain pajalla käyttää mutta onko Oulun seudulla Wetterille vaihtoehtoa, jotka Volvojen sielunelämästä jotain tietäisi? Nimim. ei vallan hyviä kokemuksia wieteristä.
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Metka ilmastointiongelma?
« Vastaus #4 : 28.02.2011, 21:04:05 »
Nii, jos se ei ekasta viestistä ilmennyt, niin kaikki temput on kokeiltu ja säätimet testattu auto-asennossa, manuaalilla jne,  mutta vain apukuskin puolella lämpö/viileys toimii säätimen mukaan ja kuskin puolella koko ajan niin kuumaa kuin laite pystyy tuottamaan.

Ja kyllä, ulkoilma oli +1 ja ilmastoinnin ollessa päällä apukuskille alkoi tulla todella viileää ilmaa, kun säädin oli sinisellä. Ilmastoinnin ollessa pois päältä ei enää niin viileää mutta huomattavasti viileämpää kuin kuskin puolelle.
Jonne siis tulee kuumaa tai erittäin lämmintä, säätimien asennoista riippumatta.

Sehän asian tekee merkilliseksi, että kun kuskin puolelta asettaa lämpötilan minimiin ja ilmastointi on auto-asennossa, puhallin alkaa puskea ilmeisesti melkein täydellä teholla ikään kuin viilentääkseen nopeasti. Mutta aina vaan kuumaa pukkaa. Kai sitä pitää jossain pajalla käyttää mutta onko Oulun seudulla Wetterille vaihtoehtoa, jotka Volvojen sielunelämästä jotain tietäisi? Nimim. ei vallan hyviä kokemuksia wieteristä.

Kokeile irroittaa kuskin puolen penkinlämmittimen ohjainlaitteen pistokkeet.
Penkkin alla kiinni sellainen ehkä 5cmx7cm kokoinen musta loota johon menee muistaakseni yhteensä 3kpl pistokkeita, käsiksi pääsy helpoiten takapenkin puolelta.
Jos sen irroitaminen palauttaa lämmityslaitteen toiminnan normaaliksi, on se viallinen.
En ole varma, tekeekö saman vaikutuksen sulakkeen irroitus, mutta voisit vaikka koittaa, jos haluat.
Sulakkeen irroitamista varten tosin tarvitsee hieman purkaa, johtoliittimien irroitamiseksi ei.
Kuljettajan jalkotilan yläpuolella oleva potkusuoja irti (2kpl 25 kokoisia torxeja)  sitten paljastuu sulakkeet,  sulake nro. 2  Oikealle ylin rivi, ihan oikea reuna, sillä rivillä onkin vain 2sulaketta ihan sielä reunassa, se vasemman puoleinen sulake nro1 on apukuskin puolelle ja 2 on kuskin puolelle penkinlämmittimille

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Metka ilmastointiongelma? V70 D5 -07
« Vastaus #5 : 01.03.2011, 09:51:04 »
Siis eiköhän tuossa oo nyt vaan kuskin puolen läppä moottori tullu tiensä päähän.... ?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Metka ilmastointiongelma? V70 D5 -07
« Vastaus #6 : 01.03.2011, 11:10:29 »
Siis eiköhän tuossa oo nyt vaan kuskin puolen läppä moottori tullu tiensä päähän.... ?

Tai penkinlämmittimen ohjausyksikkö viallinen, joka on samassa LIN-väylässä, kuin kuskinpuolen lämpötilansäädön läppämoottori, eli käskyt ei kulje.

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Metka ilmastointiongelma? V70 D5 -07
« Vastaus #7 : 01.03.2011, 12:13:51 »
Tai penkinlämmittimen ohjausyksikkö viallinen, joka on samassa LIN-väylässä, kuin kuskinpuolen lämpötilansäädön läppämoottori, eli käskyt ei kulje.

Tämä saattaa olla potentiaalinen kohde. Nimittäin huomasin tässä viimeisillä kovilla pakkasilla, että kuskin penkinlämmitin ei enää pekonia paista. Pitänee iltasella tehdä testiä tuon kanssa.
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Metka ilmastointiongelma? V70 D5 -07
« Vastaus #8 : 01.03.2011, 12:20:34 »
Tai penkinlämmittimen ohjausyksikkö viallinen, joka on samassa LIN-väylässä, kuin kuskinpuolen lämpötilansäädön läppämoottori, eli käskyt ei kulje.

Tietenkin vika voi olla myös päinvastainen, eli läppämoottori rikki ja estää penkinlämmittimen toiminnan.. mutta mennään todennäköisyyksien mukaan, keksitään seuraavaksi todennäköisin paikka jos vika ei tuolta löydy :)

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Metka ilmastointiongelma? V70 D5 -07
« Vastaus #9 : 02.03.2011, 11:52:20 »
Sulakkeen irrottaminen ei vaikuttanut mihinkään. Mikähän noista kolmesta on se ohjausyksikkö, jota ehkä uskaltaisi ropeltaa?


Boksi, joka näkyy kuskin penkin takaa takapenkin edestä. Ei tahtonut kourat mahtua eikä juuri näkemäänkään.


Kuskin jalkatilasta katsottuna, boksi 1.


Kuskin jalkatilasta katsottuna, boksi 2.
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Metka ilmastointiongelma? V70 D5 -07
« Vastaus #10 : 02.03.2011, 11:54:56 »
Ensimmäisen kuvan boxi näyttää siltä, joskin vähän hämärä kuva..
Josko saisit taskulampulla annettua lisävaloa tuolle, niin erottaisi kunnolla.


Tässä on kuva tuosta ohjainlaitteesta, liittimet tulee tuonne ylävasemmalle
http://pics.eurochopshop.com/x/XABG/XABG144.JPG


Niin ja tuurilla ei tosiaan kannata yrittää noita johtoja irroitella, kun jonkin johdon irroittamalla syttyy turvatyynyn vikavalo eikä se sammu, kuin testerillä :)
« Viimeksi muokattu: 02.03.2011, 12:08:37 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Metka ilmastointiongelma? V70 D5 -07
« Vastaus #11 : 03.03.2011, 19:43:29 »
Johan alkoi Volvossakin jääkausi. Tuo kuskin penkin alla olevan boksin irrotuksen jälkeen ilmastointi alkoi pelaamaan. Täytynee alkaa sitten metsästämään uutta boksia. Avasin tuon 'risan' ja sen verran paljon pintaliitoskomponentteja, etten taida ruveta tinaushommiin. Tietty jos siinä joko diodi tai konkka on mennyt, niin voishan tuo periaatteessa virota. Mutta kannattaako?

Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Metka ilmastointiongelma? V70 D5 -07
« Vastaus #12 : 07.03.2011, 13:57:29 »
Nonii, Wetteriltä (Oulu) löytyi osa hyllystä ja 60 euron hinta ei kirpaissut niin paljon, kun odotin sen maksavan pitkästi toistasataa. Käytettynä 35-45 euroa, joten enpä jaksanut alkaa etsimään muualta. Viikonloppuna boksi kiinni ja kas, ilmastointi toimii niin kuin pitääkin. Hohoo.

Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa hirvivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Täällä sama ongelma, boksi näyttää olevan rikki. Penkilämmintin ei kuskin puolella toimi ja lämmintä ei pukannu kuskin puolelle. Otin piuhat irti tuosta samasta boksista ja sitten alkoi lämmintä tulemaan kuskillekkin. Pitänee ostaa uusi boksi, niin alkaa penkinlämmitin pelaamaan.
V70 D5 AWD Classic -07

Poissa hirvivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Uusi boksi paikallaan ja homma pelaa taas
V70 D5 AWD Classic -07

 

Proturbo  Autodiagnoosi