Kulkukoira  Proturbo

V50 2.4 Ilmastointi probleema

  • 41 Vastauksia
  • 27693 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
V50 2.4 Ilmastointi probleema
« : 25.05.2013, 18:33:46 »
Vuoden 2006, Summum Volvo V50 2.4 Bensa ~155tkm ajettu kyseessä.
Elikkäs seuraavanlainen ongelma olisi,
Ilmastointi ei "naksahda" käyntiin hetken kuluttua AC napin painalluksen jälkeen..
Ilmastointi toimi kyllä vielä vuosi sitten normaalisti, yksi päivä huomasin ettei puhaltanut enään kylmää joten käytin ilmastointi huollossa jossa vaihdettiin "freonit".
Tänään viimeksi totesin, että autoon pukkaa yhtä kylmää ilman ilmastointia...
Tarkistin tietysti sulakkeet sisäpuolelta autoa sekä konetilasta kompressorin sulakkeen, olivat ehjiä.

Auto siis on minun isäni, itselläni tuo uudempi V50 missä ei probleemaa...
Voisikohan olla, että ilmastoinnin huoltaja olisi laittanut liikaa tai liian vähän täyttöä järjestelmään huollossa eikä kompura siksi suostuisi toimimaan vai mikähän neuvoksi?
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #1 : 25.05.2013, 18:41:15 »

 Minulla oli viimekesänä samanlainen ongelma ... liian vähän "freonia", niin kompsessori EI lähtenyt päälle :(
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #2 : 25.05.2013, 19:44:21 »
Minulla oli viimekesänä samanlainen ongelma ... liian vähän "freonia", niin kompsessori EI lähtenyt päälle :(

No tätä vähän arvelin, pitääpä ottaa yhteyttä kaveriini joka on kyseissä firmassa tiskillä töissä... Kattelin tossa, että siinä on varmaan anturit ylitäytölle / alitäytölle eli freonien pitäisi olla tässä välissä jotta toimisi...  ::) Noilla kilometreillä en itse jaksaisi uskoa, että mitään olisi hajonnut.. Varsinkaan kun silmin nähden ei huomaa minkään vuotavan jne.

Et sattuis tietenkään muistamaan minkälaista määrää siellä pitäisi olla? :) Itsellä tuossa 1.6D:ssä on se määrä siellä konepellin alla tarrassa mutten äkkiseltään sitä tuosta 2.4 bensasta löytänyt...
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #3 : 27.05.2013, 22:53:52 »
Jos järjestelmä ei toiminut ennen eikä jälkeen kylmäaineen täytön, niin ensimmäisenä kyllä syyttäisi jotain muuta, kuin sitä täyttöä.
Oliko siellä ollut vajausta, paljonko pilti lisätä?
Se määrä muistaakseni on lähellä tuota omaasikin, eli jossain siinä 530g paikkeilla varmaan  vai mitä se nyt olikaan.

Järjestelmästä ei mitata aineen määrää, vaan painetta.
Järjestelmä saa olla reilusti vajaa, ennen kuin se aiheuttaa kompressorin käynnistymättömyyden, hyvin runsas ylitäyttö voi rikkoa kompuran (pumppu-osan), mutta ei pitäisi estää kompuraa käynnistymästä

Jos syynä on kylmäaineen määrä, niin todennäköisesti se sitten oli ennen täyttöä tyhjä ja sitä se varmaan on sitten nytkin, eli se vuotaa.
Syitä kompuran käynnistymättömyyteen voi olla tosi monia... vaikka epäkuntoinen flekti..  tai vaikkapa liian suurin kompuran magneettikytkimen välys, noita tulee aika useinkin.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #4 : 28.05.2013, 17:12:08 »
Noh, tänään käytin tuota faijjan autoa uudelleen kaverillani ilmastointihuollossa, eli pistettiin uudelleen laitteeseen kiinni ja uudet kaasut sisään...
Olihan tuossa tosiaan tuo tarra tuosta laitettavasta määrästä. :) En vaan ollut huomannut! 530g se taisi olla joo.
Noh, nyt kävi silleen, että huoltomies sanoi seuraavaa:
Oli ongelmia saada täyttökone irti liittimistä kun normaalisti kompuran lähtiessä päälle se imee ne kiinniolevat letkut tyhjiksi ja koneen saa irti..
Mutta nytpä ei kompura lähtenytkään AC napista päälle, noh.. Huoltomies ajoi auton pihalle ja käytti hiukan.. Ja avot, kompura lähti käyntiin?!!
Nyt mitä tuolla autolla ajoin noin. 3km puhallin puhalsi kylmää normaalisti, kompura kävi normaalisti..
Sammutin ja käynnistin kompuraa useita kertoja.. Ei ongelmia.

Kaverini veikkasi syiksi seuraavia:
- Kompressorin Magneettiventtiili jumissa? Vähäinen käyttö? (Nyt kuitenkin avautui ja toimi)
- Vuoto järjestelmässä (Tämä selviää varmaan silleen, että seuraa lähteekö kompura jatkossa toimimaan normaalisti, jos ei niin varmaan sitten liian vähän kaasua?)

Vikaa tuskin on kuitenkaan kompurassa taikka elektroniikassa (katkaisin / anturit) kun kuitenkin toimii nyt taas moitteitta? Autolla ollut kyllä vanhemmillani aika vähäistä ajoa, talvella ei tietenkään kompura ole käynyt kylmyyden vuoksi.. Etten ihmettelisi vaikka nuo kylmäaine freonit olisivat menneet minimiinkin... Mutta, pitääpä nyt seurailla vieläkö jatkossa lähtee käyntiin.. Jos ei niin, mitähän mahtaa kustantaa järjestelmän paineistus, jotta tietäisi mistä vuotaa? Esim. Lauhdittimen nyt hommaisi vaikka purkaamosta ja vaihtaisi paikoilleen itsekkin jos siinä olisi vuotoa... (selviäisi edullisesti). :)
« Viimeksi muokattu: 28.05.2013, 17:14:50 kirjoittanut Eagle| »
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #5 : 28.05.2013, 17:31:04 »
Paljonko sitä ainetta tuli sieltä ulos, ennen kuin täysi määrä laitettiin sitten taas sisään?
Kaikenkaikkiaan kuulostaa hieman kummalliselta koko keissi..
Mutta toivottavasti se ilmastointi nyt sitten toimii ilman murheita kesän.

Poissa Methanolic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #6 : 29.05.2013, 09:15:06 »
Ja jos "huoltomies" meni täyttämään  tyhjän järjestelmän ilman vuotojen korjausta niin seo linnareissu :D


V50 T5 AWD M66.

DuudX

  • Vieras
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #7 : 29.05.2013, 15:53:47 »
Törkeästi lainaan ketjua kun vähän samanlaisesta ongelmasta kyse itselläkin

Eli autona -07 2.0.
Huollettu myyntiliikkeessä about 2kk sitten ja tarkistusraporttiin merkattu toimivaksi.. täyttöhuoltokin oli tehtynä ihan vastikään, jos ei peräti samalla kertaa kun edellä mainittu huolto.

Aiemmin tullu ajettua senverran lyhyttä matkaa, etten ole kiinnittäny huomiota ilmastoinnin toimintaan. Nyt kuitenkin lämpimien ilmojen rantauduttua aloin ihmettelemään, kun reippaan 10km siivulla ei puhaltanu kun korkeintaan kädenlämpöistä ilmaa.

Kysymys kuuluukin: Onko tämän auton ilmastointi tosiaan noin hidas jäähtymään? vai onko minullakin joku (mysteeri?)vika tässä?

Vähän varmisteluja, ennen kun lähtee myyjälle valittelemaan :)

EDIT: eli viimeisin huolto tehty 7.3.2013, jonka tarkistusraportin mukaan ilmastoinnin tuloilma ollut +7 asteista.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2013, 16:18:17 kirjoittanut DuudX »

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #8 : 29.05.2013, 16:19:11 »
Paljonko sitä ainetta tuli sieltä ulos, ennen kuin täysi määrä laitettiin sitten taas sisään?
Kaikenkaikkiaan kuulostaa hieman kummalliselta koko keissi..
Mutta toivottavasti se ilmastointi nyt sitten toimii ilman murheita kesän.

Yritin kuules lypsää kyseistä tietoa muutamaan otteeseen, mutta heidän vakituinen ilmastointihuolto koneensa oli jossain huollossa ja tämä kone millä huolto tehtiin ei kuulemma kertonut kyseisiä asioita.. Vähän ihmettelen.. Olen kyllä edellisen autoni käyttänyt samassa paikassa ilmastointihuollossa jolloin sain määrät mitä kaasua tuli ulos ja paljon laitettiin sisään niin pystyi katsomaan paljonko sieltä puuttui.. Ja ehdottomasti tässäkin tapauksessa olisi ollut kiva tietää..

Noh, kysyin tänään isältäni niin kertoi, että kompressori lähtee taas normaalisti käyntiin ja ilmastointi pelaa.. Joten on nyt vuorokauden ainakin pysynyt kaasut sisällä...  ::)

Pieni epäilys katsos on myös, olisiko kyseinen pulju mokannut edellisen ilmastointihuollon niin ettei järjestelmään mennyt kaasua ollenkaan? Tai sitten se kompressorin magneettiventtiili oli niin jumissa vain?! Outo juttu..
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #9 : 29.05.2013, 16:21:28 »
Törkeästi lainaan ketjua kun vähän samanlaisesta ongelmasta kyse itselläkin

Eli autona -07 2.0.
Huollettu myyntiliikkeessä about 2kk sitten ja tarkistusraporttiin merkattu toimivaksi.. täyttöhuoltokin oli tehtynä ihan vastikään, jos ei peräti samalla kertaa kun edellä mainittu huolto.

Aiemmin tullu ajettua senverran lyhyttä matkaa, etten ole kiinnittäny huomiota ilmastoinnin toimintaan. Nyt kuitenkin lämpimien ilmojen rantauduttua aloin ihmettelemään, kun reippaan 10km siivulla ei puhaltanu kun korkeintaan kädenlämpöistä ilmaa.

Kysymys kuuluukin: Onko tämän auton ilmastointi tosiaan noin hidas jäähtymään? vai onko minullakin joku (mysteeri?)vika tässä?

Vähän varmisteluja, ennen kun lähtee myyjälle valittelemaan :)

EDIT: eli viimeisin huolto tehty 7.3.2013, jonka tarkistusraportin mukaan ilmastoinnin tuloilma ollut +7 asteista.

Kyllä Faijan 2006 2.4 V50 sekä omassa 2010 1.6 Drive:ssä puhaltaa nyt kylmää lähes välittömästi kun sillä lähtee ajamaan, eli heti kun kompressori naksahtaa päälle.. Ei voi kestää mitään 10km tosiaankaan..  :D Jos kädenlämpöistä, niin kuunteleppas lähteekö se kompressori päälle siinäkään ollenkaan? Vaikka AC valo palaisi niin ei se tarkoita, että ilmastointi toimisi.  :-\
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa Methanolic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #10 : 29.05.2013, 21:14:02 »
Yritin kuules lypsää kyseistä tietoa muutamaan otteeseen, mutta heidän vakituinen ilmastointihuolto koneensa oli jossain huollossa ja tämä kone millä huolto tehtiin ei kuulemma kertonut kyseisiä asioita.. Vähän ihmettelen.. Olen kyllä edellisen autoni käyttänyt samassa paikassa ilmastointihuollossa jolloin sain määrät mitä kaasua tuli ulos ja paljon laitettiin sisään niin pystyi katsomaan paljonko sieltä puuttui.. Ja ehdottomasti tässäkin tapauksessa olisi ollut kiva tietää..

Noh, kysyin tänään isältäni niin kertoi, että kompressori lähtee taas normaalisti käyntiin ja ilmastointi pelaa.. Joten on nyt vuorokauden ainakin pysynyt kaasut sisällä...  ::)

Pieni epäilys katsos on myös, olisiko kyseinen pulju mokannut edellisen ilmastointihuollon niin ettei järjestelmään mennyt kaasua ollenkaan? Tai sitten se kompressorin magneettiventtiili oli niin jumissa vain?! Outo juttu..

Voisin heittää tämmösen kymmenen  Automekaanikkovuoden perusteella että kakkapuheelta haiskahtaa.. Siellä mitään venttiilejä ole.. Jos laitteella ei näe paljonko ainetta otetaan talteen niin ei sillä kyllä näe että paljonko siihen autoon ladataan..  Lisäsivätkö edes öljyä järjestelmään jos eivät sitä ulostullutta öljynmäärääkään voineet tarkastaa??


V50 T5 AWD M66.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #11 : 01.06.2013, 20:21:41 »
Ja tänään 1.6.2013, kun autolla lähdettiin kohti lappeenrantaa.. Kas kummaa, ilmastointi ei taas toimi!!
Jos AC:n painaa päälle, kompressori kyllä napsahtaa ja ihan kuin hiljaa hönkäisisi muttei kuitenkaan ala pukkaamaan kylmää.. Tämän jälkeen kompressori napsahtaa hetken kuluttua uudelleen..
Laitoin nyt AC:n suosiolla pois päältä ettei tuo yritä napsutella kompressoria käyntiin jos sieltä puuttuu kaasut tai jotain?!! Outoa? Mutta eihän tuon kompressorin kuuluisi edes yrittää (napsahtaa) jos kaasut olisivat nyt liian alhaiset...

Mitäs epäilette? Vuotoa jostakin?
Pitää varmaan viedä seuraavaksi tutkittavaksi autosalpaan, voihan olla jokin anturivikakin? Osaako kukaan sanoa mitä antureita tuossa yleensä on?

Ps. Oli aika hikinen reissu.. :( Onneksi viimeiset noin. 30km vanhemmilta kotia omalla volvolla sai nauttia ilmastoinnista.
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa Taikaratsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #12 : 01.06.2013, 21:25:27 »
Kyllä siellä todennäköisesti on vuoto jossain, eli seuraavaksi typpipaineistus asiansa osaavassa korjaamossa ja sitten vuotojen korjaus. Tosin, jos on täytetty "asiallisesti", niin siellähän on väriaine nyt mukana ja vuodonetsinnän voi tehdä sen perusteella. Tämä ei tosin ole mikään itsestään selvä homma nykypäivänä, kun noita ilmastoinnin "huoltajia" on joka nakkikiskan kulmalla... :(
Vikakoodien lukua pk-seudulla. Myös RTI navien korjaukset ja kartat.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #13 : 01.06.2013, 21:48:06 »
Kyllä se kompura lakkaa sitten kytkeytymästä, kun paine on liian matala, nyt kun se kompura vielä kytkeytyy, niin paine on riittävä, mutta kuitenkin jo niin matala/aine niin vähissä, että teho on selkeästi heikentynyt.

Eipä tosiaan kannata viedä sellaiseen paikkaan, jossa vaan täytetään ja täytetään, eikä yhtään tiedetä, että miksi..   lakikin sen jo kieltää

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 2.4 Ilmastointi probleema
« Vastaus #14 : 02.06.2013, 11:00:34 »
Kyllä se kompura lakkaa sitten kytkeytymästä, kun paine on liian matala, nyt kun se kompura vielä kytkeytyy, niin paine on riittävä, mutta kuitenkin jo niin matala/aine niin vähissä, että teho on selkeästi heikentynyt.

Eipä tosiaan kannata viedä sellaiseen paikkaan, jossa vaan täytetään ja täytetään, eikä yhtään tiedetä, että miksi..   lakikin sen jo kieltää

Joo, toisin ton Miksu muuten sulle mut välimatkaa vähän turhanpaljon.. :S En tiedä, pitäisikö käskeä faijjaa käyttämään paikallisessa Autosalvassa tutkittavana.. Toki ensin voisi kysyä paljonko kyseinen tutkimus arviolta maksaa....
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

 

RallyBaron  Samppasport