Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen

  • 22 Vastauksia
  • 23112 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« : 08.10.2013, 16:33:27 »
Aiemmin asiaa puineena, sain syksyä vasten vihdoin ostettua tuon kauan hamuamani letkulämmittimen. Jouduin ostamaan myös haaroitussarjan, kun edellisessä piuhassa johtoa sulanut jne. sekä tietenkin asennussarjan M46. Yhteensä koko lysti tuli Motonetista ostettuna maksamaan karvaa vaille 150 euroa.

Ja eikun asentamaan. Paitsi että paljastuikin että mukana toimitettu ohje on tarkoitettu vaparikoneille. Linkki asennusohjeeseen.

Asennusohjeessa mainitaan, että vastus asennetaan lämmityskennon letkun ja moottorin kylkeen siitä. Vastus ylös, sivuliitäntään tulee lämmityskennolta tuleva letku, ja yläliitäntään asennussarjaa käyttäen moottorin kylkeen. Näin koetin totta vie asentaakin, mutta kun kyseinen asennustapa ei oikein turbossa onnistu. Ensinkin, sitä rojua on siinä edessä enemmän kuin tarpeeksi, asennussarjan letkut ovat liian pitkät (yltävät ohjausvaiheeseen kiinni), ja ilmanputsarin kotelo menee siitä vierestä turbolle, joten jos tuossa asiassa ei itse sovella, niin ei ole mitään mahdollisuutta asentaa tuota letkulämmitintä Calixin haluamalla tavalla.

Calixin mukaan asennusohjetta tulee noudattaa prikulleen, ja mikäli takuuvaihtotapauksessa ollaan asennettu eritavalla kuin Calix on vaatinut, ei takuuta enää vastuksella ole.

Kertokeepas nyt hyvät turboversiolla ajelevat kanssaVolvoilijat, että miten se sinne laitetaan että takuuseenkin sitten joskus kenties saadaan. Calixilta ei ole tullut vielä vastausta ja alkaa jo kelit hiljalleen viilenemään.  ELK

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #1 : 14.10.2013, 13:31:38 »
Calixilta tuli vastausta ja asennuskuvat, mutta vapariin.

1, 2 & 3.

Kun taas turbossa näyttää tältä:

4, 5 & 6.

Periaatteellisesti tuo asennus voisi mennäkin kuten vaparissa, mutta turbossa lämppärin kennolle menevät ja sieltä tulevat letkut kiertävät tottakai alempaa, että turbon kylkeen saadaan ilmanputsarikotelon putki kiinni. Vaparissa nuo letkut menevät esteittä, koska ilmanputsarin putki menee suoraan kaasuläppäkotelolle, eikös näin?

Calixille juuri soittelin, ja sanoi että siinä pitää nyt jotenkin soveltaa, eli toisinsanoen katkaista tuota ylempää lämppärin kennon nesteletkua, jotta tuon saa asennettua paikalleen. On tämä aika erikoista...

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #2 : 15.10.2013, 22:49:47 »
Kappas ihmettä,
Siis muillakin sulaa nuo kalliit ihmepistokkeet  ;D. Siitä syystä olenkin suosinut tämmöisiä yleismallisia, jotka eivät vanhetessaan sula eivätkä kuumene.



Sähkön syöttöjohdoksi sitten normaali valettu suko pistotulppa niin jää pelleily sen lämmittimen erikoisvirtajohdon kanssa pois. Pistotulppa mahtuu Vollessa puskurin alakulmassa olevaan ilmanottoreikään ja johtoa juuri sen verran, että pudotessaan ei  tavoita maahan. Tuosta sokeripalasta on helppo ruuvata johdon pätkä irti ja marketin hyllystä saa uusia alle 5 euron. Sitten etuna on vielä, jos unohtaa sen johdon kiinni niin se aukeaa siististi siitä pistorasiasta, kun veto tulee aina suoraan eikä vinottain niin kuin puskuriin kiinnitettyyn ihmepistokkeeseen. Se töpselin pää ei saa olla tönkkösuolattu silloin kun siihen liitetään virta joten joskus on syytä varautua sitä vähän huuhtelemaankin.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2013, 22:52:38 kirjoittanut Vollemies »

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #3 : 15.10.2013, 22:55:50 »
Aloin hifistelemään ja lykkäsin tänään paikalleen, sinne minne mahtui sopivasti kun Calixiltakin lupa tuli että saapi laittaa miten onnistuu ja takuu säilyy. Jos on sellainen yleismallinen vastus olemassa, minkä saa muutamalla eurolla niin pitänee semmonen sinne lykätä sitten kunhan Calixin hilppeet simahtaa. Ja ittellä on tuo palovakuutus kuiteskin olemassa, joten mikäli sattuisi auto palamaan ja syy olisi vaikka takakontista lähtenyt palo, tuollaisen virityksen kun löytävät vakuutusyhtiön penkojat niin sinnepä jäänee korvausrahat, veikkaan minä. :)

Poissa Rami.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #4 : 16.10.2013, 19:13:08 »
Henganvaarallinen ja täysin laiton liitos.
Palovaara on aikamoinen tommosella kytkennällä.
Vakuutusrahoja tolla kytkennällä on kyllä turha ootella.
Volvo v70 2001 2.4 125kw

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #5 : 17.10.2013, 19:15:34 »
Patenttipistokkeet ovat sulaneet jokaisessa edellisessä autossani mutta eivät sentään ole syttyneet palamaan. Näiden kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #6 : 04.01.2014, 20:22:02 »
Pistetäänpäs tänne lisuketta jos joku hakee asiaa.....

Kannattaa tosiaan huolella lukea sitä asennusohjetta. Harjoittelin itse kantapään kautta ja poltin yhden vastuksen aivan hölmöyttäni. Asensin siis letkulämmittimen aivan liian ylös "letkustoon". Nyt uusi lämmitin on ohjeen mukaisessa paikassa ja toimii kuten kuuluukin. Oikea paikka siis melkein vaihteiston takana, ts mahdollisimman alhaalla.

Tämä koskee siis suoraan vaparimoottoria! Mutta samahan se turpossakin on  :)

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #7 : 04.01.2014, 21:13:32 »
Mulla kärysi vastus parin kuukauden käytön jälkeen vaikka oli juuri ohjeen mukaiseen paikkaan eli tuonne alas asennettu. Laitoin uuden, on toiminut toistaiseksi.

Nuo sokeripalaviritykset pitäisi kyllä pitää kaukana autoista...
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #8 : 06.01.2014, 11:45:15 »
Vastus käryää nopeasti jos pääsee ilman kanssa tekemisiin. Eli huolellinen ilmaus järjestelmään ennen käyttöön ottoa.

Itse ilmasin niin että kaadoin ensin nestesekoitetta niin paljon että järjestelmä "täyttyi". Sen jälkeen auto käymään ja vaikka pikkulenkki että termari aukeaa ja neste kiertää vapaasti. Taas täyttöä ja käyttöä. Sitten vielä niin että laitoin syylarin hanan liruttamaan kevyesti astiaan ja kaadoin sitä mukaa uutta nesteseosta paisuntasäiliöön. Noin vartin verran tätä operaatiota. Sain saman määrän nestettä takaisin järjestelmään kuin ennen operaatiota siellä oli.

Toivotaan nyt että toimisi. Nyt kun lupailevat että se talvi alkaisi täällä etelässäkin tällä viikolla  ::)
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 11:49:39 kirjoittanut Juhizz »

Poissa Teukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #9 : 15.01.2014, 10:49:58 »
Olisko ketjun aloittajalla laittaa nyt tarkempia ohjeita miten laittoi turbokoneen kylkeen kyseisen setin? Katkoitko alkuperäistä letkua mitenkä, vai saitko passaamaan ihan suoraan? Kuvat myös valmiista asennuksesta auttais asian kanssa painivia  :) Itse poltin just yhen vastuksen, pistin väärään asentoon ja liian ylös...
854 T5 -96, V70 D5 -02, V70 T5 -97 projekti, Carina E -94, P121 Amazon B20 -70 kesäauto, toinen V70 T5 -97 purkuauto osina myynnissä

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #10 : 15.01.2014, 19:58:13 »
Auton letkua ei katkaista siksi että se "pakottaa" vastuksen mahdollisimman alas. Samanlailla se turbossakin laitetaan sinne vaihdelaatikon taakse. Letkut niistä väleistä vaan mistä mahtuu.

Edit:
Tässä vielä pari kuvaa omasta asennuksesta VAPARISSA:



« Viimeksi muokattu: 15.01.2014, 20:29:19 kirjoittanut Juhizz »

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #11 : 23.01.2014, 14:36:55 »
Päälle kuukauden ollu letkulämmitin käytössä ja hyvin on toiminu...ainakin tähän asti, eli luulisin että asensin tuon oikein  :) Autona mk1 V70R -00 ...elikkä turbo löytyy.

Tuossa pari kuvaa:

Tavaraa kun purkaa eestä ni siellä näyttää tältä:


Ja tässä asennettuna:


Alkuperäistä letkua jouduin pätkäsemään hiukan ja asennussarjan toista letkua apuna käyttäen asensin tuon lämmittimen. On jonkinverran alempana mitä lohkon kylkeen tuleva letku.

Ja tässä piuhat haaroittimelle laitettuna:
« Viimeksi muokattu: 08.12.2021, 15:54:23 kirjoittanut Suoli »
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #12 : 26.01.2014, 20:01:34 »
Siinä varmasti ihan hyvä esimerkki turboon asennuksesta. Paikka näyttää hyvältä ja kun kerran toimiikin niin hyvä on.

Poissa nahkahuppu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #13 : 20.10.2014, 20:54:00 »
Kyse olisi tästä calixin re 480 lämmittimestä.
Lämmittääkö tuo oikeasti koko moottorin vai pelkän lämppäri kennon?
Auto johon ajattelin asentaa tuollaisen on v70 mk1 ja vaparikoneella.
Autossa nyt paikallaan alavesiletkuun laitettu lämmitin joka ei kyllä lämmitä muuta kuin sen alavesiletkun.
Niin ja tietysti mielen.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
« Vastaus #14 : 13.02.2016, 23:06:10 »
Päälle kuukauden ollu letkulämmitin käytössä ja hyvin on toiminu...ainakin tähän asti, eli luulisin että asensin tuon oikein  :) Autona mk1 V70R -00 ...elikkä turbo löytyy.

Tuossa pari kuvaa:

Tavaraa kun purkaa eestä ni siellä näyttää tältä:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ja tässä asennettuna:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Alkuperäistä letkua jouduin pätkäsemään hiukan ja asennussarjan toista letkua apuna käyttäen asensin tuon lämmittimen. On jonkinverran alempana mitä lohkon kylkeen tuleva letku.

Ja tässä piuhat haaroittimelle laitettuna:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tämä lienee ihan hyväksyttävä asennustapa myös tuohon tdi moottoriin? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67260.msg1061053008#msg1061053008

Eli ylempään sisäkierron letkuun romut vaan kiinni, mahdollisimman alas vastus?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Samppasport  Futurez