Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ardic 091 ei käynnisty

  • 291 Vastauksia
  • 199380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Ardic 091 ei käynnisty
« : 13.11.2010, 09:01:35 »
Täällä saa vissiin kyselläkkin?

Vanha, ohjuksen mallinen ardic, eli 091.
Kellosta painaa, niin lähtee vesipumppu pyörimään, sitten lähtee ilmeisesti "paloilmapuhallin" tjsp, tulppaa muistuttava lämpenee, mutta ei ala pöhisemään, missä vika?




Edit: (Miksu)    Kysymys ja vastaukset siirretty omaksi topic:ksi "Ardic huolto ja ongelmat" -topic:sta
« Viimeksi muokattu: 23.11.2010, 21:22:29 kirjoittanut (Miksu) »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1 : 13.11.2010, 09:23:01 »
Täällä saa vissiin kyselläkkin?

Vanha, ohjuksen mallinen ardic, eli 091.
Kellosta painaa, niin lähtee vesipumppu pyörimään, sitten lähtee ilmeisesti "paloilmapuhallin" tjsp, tulppaa muistuttava lämpenee, mutta ei ala pöhisemään, missä vika?

Kyllähän kysellä saa :)

091:stä en oikein mitään tiedä, muistan kerran purkaneeni ja jonkin osan vaihtaneeni, mutta syvemmin en ole perehtynyt.
Äkkiseltään voisin veikata: Et sanonut, että polttoainepumppu olisi alkanut nakuttamaan, eli vika voisi olla polttoainepumpussa tai sen jännitteensyötössä.
Ymmärtääkseni tässäkin lämmittimessä, kuten uudemmissakin malleissa polttoainepumpun jännitteensyötön välissä on ylikuumenemistermostaatti, uudemmissa se on itsestään palautuva malli, mutta tässä vanhemmassa se täytyy käsin palauttaa toimintaan.

Tässä jotain infoa 091:stä, tuo taitaa olla toki bensavehje, eikä ollenkaan kytkettynä volvoon vaan sijaitsee kaiketi veneessä
http://personal.inet.fi/koti/tsa/ardic.htm

Uudemmassa ardic mallissa bensa ja diesel laitteen välillä ei periaatteessa ole muuta eroa, kuin polttoaineen hajottamiseen käytettävä suutinkuppi on erilainen ja polttoainepumpun taajuus on pienempi (ymmärtääkseni näin.)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #2 : 13.11.2010, 09:26:34 »
091:stä en oikein mitään tiedä, muistan kerran purkaneeni ja jonkin osan vaihtaneeni, mutta syvemmin en ole perehtynyt.
Äkkiseltään voisin veikata: Et sanonut, että polttoainepumppu olisi alkanut nakuttamaan, eli vika voisi olla polttoainepumpussa tai sen jännitteensyötössä.
Ymmärtääkseni tässäkin lämmittimessä, kuten uudemmissakin malleissa polttoainepumpun jännitteensyötön välissä on ylikuumenemistermostaatti, uudemmissa se on itsestään palautuva malli, mutta tässä vanhemmassa se täytyy käsin palauttaa toimintaan.

Tässä jotain infoa 091:stä, tuo taitaa olla toki bensavehje, eikä ollenkaan kytkettynä volvoon vaan sijaitsee kaiketi veneessä
http://personal.inet.fi/koti/tsa/ardic.htm

Uudemmassa ardic mallissa bensa ja diesel laitteen välillä ei periaatteessa ole muuta eroa, kuin polttoaineen hajottamiseen käytettävä suutinkuppi on erilainen ja polttoainepumpun taajuus on pienempi (ymmärtääkseni näin.)
Bensamallin 91 tuokin, tommonen saman moinen ohjus se olis kuin tossa kuvassa jos aikasemmalle omistajalle ei olis unohtunu suojapelti.

Bensapumppu ei pidä meteliä, mitäs jos sinne ei tuu virtaakaan niin onko koko ohjausyksikkö sökö? Tai mistä toi ylikuumenemiskikkare palautetaan.

E: bensapumppu pimeenä, ei suoraa virtaamallakaan pörissy. Nyt ruosteeirrotin liotusta että saa auki.  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.11.2010, 10:06:16 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #3 : 13.11.2010, 10:08:53 »
Bensamallin 91 tuokin, tommonen saman moinen ohjus se olis kuin tossa kuvassa jos aikasemmalle omistajalle ei olis unohtunu suojapelti.

Bensapumppu ei pidä meteliä, mitäs jos sinne ei tuu virtaakaan niin onko koko ohjausyksikkö sökö? Tai mistä toi ylikuumenemiskikkare palautetaan.

Tässä kuvassa ylikuumenemistermari näkyy olevan lämmittimen sisällä poltinysikössä kiinni.
Muistaisin jonkun joskus sanoneen, että sen saa painettua käyttöön ulkopuolelta.
Eräältä toiselta foorumilta lueskelin, että lämmitin ei ollut puhunut mitään, kun oli ylikuumenemistermostaatti lauennut, mutta tiedä sitten...  polttoainepumpun jännitteensyöttö siitä pitäisi vain katketa... voihan toki olla, että ohjainlaitteessa tämä tunnistettaisiin, eikä sitten syötettäisi jännitettä muillekkaan komponenteille.


Hyvin todennäköistä on myös se, että jos sulla se päätykoppa puuttuu, niin lämmitin ei toimi, koska ei saa riittävästi ilmaa palotilaan.
Tai jos saakin, niin palaminen saattaa pahimmassa tapauksessa olla liekki lämmittimen ulkopuolella, koska kyseessä on kuitenkin bensa-mallin lämmitin.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2010, 10:16:52 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #4 : 14.11.2010, 20:47:30 »
Mistäs tohon 91seen pensapumppua? Kelpaako sille mikä vaan, jos laittais 19,90e biltemapumpun?

Mäntä liikkuu sormin liikuttamalla, vastus on ohjearvossa mutta ei nakuta pumppu siltikään >:(
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #5 : 14.11.2010, 22:42:18 »
Mistäs tohon 91seen pensapumppua? Kelpaako sille mikä vaan, jos laittais 19,90e biltemapumpun?

Mäntä liikkuu sormin liikuttamalla, vastus on ohjearvossa mutta ei nakuta pumppu siltikään >:(

Eli sähkö puuttuu pumpulta?
Hitsi, kun löytäsi sen keskustelun tuolta yhdeltä toiselta foorumilta, jossa muistaisin olleen ohjeen sen ylikuumenemistermostaatin aktivoimiseksi, että mistä päin sen sai tehtyä, jotenkin painamalla sitä se kuitenkin tapahtui.

Polttoainepumpun tuoton olisi hyvä olla oikea en tiedä, että ohjataanko tuota tasaisella pulssilla ja sitten pumpun männän liikettä rajoittamalla säädetään tuotto vai onko siinä kiinteä tuotto ja pulssin tiheydellä lisätään/vähennetään tuottoa.  Tarvikemallinen pumppu ei välttämättä toimi kuten pitäisi.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #6 : 15.11.2010, 08:42:49 »
Eli sähkö puuttuu pumpulta?
Hitsi, kun löytäsi sen keskustelun tuolta yhdeltä toiselta foorumilta, jossa muistaisin olleen ohjeen sen ylikuumenemistermostaatin aktivoimiseksi, että mistä päin sen sai tehtyä, jotenkin painamalla sitä se kuitenkin tapahtui.

Polttoainepumpun tuoton olisi hyvä olla oikea en tiedä, että ohjataanko tuota tasaisella pulssilla ja sitten pumpun männän liikettä rajoittamalla säädetään tuotto vai onko siinä kiinteä tuotto ja pulssin tiheydellä lisätään/vähennetään tuottoa.  Tarvikemallinen pumppu ei välttämättä toimi kuten pitäisi.
Pumppu ei toimi suorallakaan virran syötöllä, joten ei oo ylikuumenemistermostaatista kiinni.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #7 : 23.11.2010, 23:17:27 »
Se pumppu on solenoidityyppinen, eli suoralla virralla kuuluu kuulua yksi klonk, ja sitten hiljaisuus.

Ardic 091x käynnistysmanööveri on seuraavanlainen: herätteen kytkeytyessä ensimmäisenä tarkistetaan bensapumpun vastusarvo(ylikuumenemissuoja on sitten bensapumpun kanssa sarjassa, eli se itse pöntön kyljessä olevan mustan kumitutin alta löytyvä "tappi", jos se on pompannut ylös eli pytty on kiehahtanut, se tulee varovasti painaa takaisin alas), sen jälkeen se kytkee kiertovesipumpun (ja samassa piuhassa olevan sisäpuhaltimen ohjausvirran) päälle, sen jälkeen pyöräyttää paloilmapuhallinta sen pienen nytkäyksen ja kytkee hehkutulppaan virran. Myös hehkutulpan ottamaa virtaa seurataan, eli jos hehku ei ota virtaa, ardic sammuu. Jos se ottaa virtaa, hehkutus kestää puolisen minuuttia, jonka jälkeen kytketään paloilmapuhallin ja aletaan napsuttelemaan bensaa pönttöön, tätä jatketaan kunnes palovahti kertoo että nyt palaa, tai maksimi sytytysyritysaika (hieno sana muuten) tulee täyteen, tämä aika on luokkaa puoli minuuttia myöskin.

Muoks: kun tutkit sitä pumppua, huomaat että niillä muttereilla yms osilla säädetään sen iskua, sen saa mielestäni säädettyä siten, että se ei enää napsahda sähköllä. Kokeilepas. Lisäksi napaisuudella on, taas kerran muistini mukaan, väliä. Eli kokeilemaan vaan.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2010, 23:19:11 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #8 : 24.11.2010, 04:44:19 »
Kiertovesipumppu surraa ja paloilmapuhallin pörähtää sen mitä pitääkin ja hehkutulppa hehkuu, ainakin uskon näin koska sormella "mutteriosasta" koettaen oli lämmin asap.  ;D 

pumppu ei sano edes klonk suoralla virralla.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #9 : 25.11.2010, 15:36:52 »
Kiertovesipumppu surraa ja paloilmapuhallin pörähtää sen mitä pitääkin ja hehkutulppa hehkuu, ainakin uskon näin koska sormella "mutteriosasta" koettaen oli lämmin asap.  ;D 

pumppu ei sano edes klonk suoralla virralla.
Kokeiles kun saat sen pumpun mutteriosat pyörimään, siirrellä niitä ja tarjoilla virtaa, ja toisaalta se pumppu voi olla myös mekaanisesti vain jumissa.

Laitappa vaikka 5W parkki sarjaan pumpun kanssa, ja virta päälle, hehkuuko lamppu eli ottaako pumppu virtaa? Jos ottaa, lienee vika mekaaninen jumi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #10 : 25.11.2010, 16:30:52 »
Kokeiles kun saat sen pumpun mutteriosat pyörimään, siirrellä niitä ja tarjoilla virtaa, ja toisaalta se pumppu voi olla myös mekaanisesti vain jumissa.

Laitappa vaikka 5W parkki sarjaan pumpun kanssa, ja virta päälle, hehkuuko lamppu eli ottaako pumppu virtaa? Jos ottaa, lienee vika mekaaninen jumi.
Avasin jo aikaa sitten pumpun, kalvo liikkui sormivoimin.

pitää koitella tommosia kun saa kaiveltua auton taas hangesta.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #11 : 29.12.2010, 21:33:14 »
laitetaan oma ongelma tähän samaan topikkiin. mistä lähteä etsimään vikaa, tai vikoja.
tiedän, että jotain on kasattu väärin, vuosia sitten kun kyläseppä vaihtoi puhaltimen moottorin autoon niin sen jälkeen ei enään ardic puhaltanut hyttiin lämmintä, muuten kyllä lähti pelittämään ja toimi normaalisti.
ja nyt syksyllä se kellon näyttö meni aivan pimeäksi yhtäkkiä illalla toimiva-aamulla pimeä periaatteella, ja sanotaan että pari viikkoa sitten siihen ilmestyi yhtäkkiä numeroita, "00 0" näkyy nyt näytöllä ja siinä se pysyy. vaikka mitä nappia painaa tai mitä tekee, lukema näytöllä ei siitä muutu eikä ardic sano yhtään mitään.
olis kiva saada toimimaan, kun tällainen hienous vanhassa 240:ssä on  :)
V70 2.0T -98

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #12 : 08.01.2011, 13:45:26 »
laitetaan oma ongelma tähän samaan topikkiin. mistä lähteä etsimään vikaa, tai vikoja.
tiedän, että jotain on kasattu väärin, vuosia sitten kun kyläseppä vaihtoi puhaltimen moottorin autoon niin sen jälkeen ei enään ardic puhaltanut hyttiin lämmintä, muuten kyllä lähti pelittämään ja toimi normaalisti.
ja nyt syksyllä se kellon näyttö meni aivan pimeäksi yhtäkkiä illalla toimiva-aamulla pimeä periaatteella, ja sanotaan että pari viikkoa sitten siihen ilmestyi yhtäkkiä numeroita, "00 0" näkyy nyt näytöllä ja siinä se pysyy. vaikka mitä nappia painaa tai mitä tekee, lukema näytöllä ei siitä muutu eikä ardic sano yhtään mitään.
olis kiva saada toimimaan, kun tällainen hienous vanhassa 240:ssä on  :)
kertokaa nyt, jollakin aivan varmasti asiasta on tietoa ja käsitystä......... ::)
V70 2.0T -98

Poissa Torsti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #13 : 09.01.2011, 10:14:58 »
Varsinaista tietoa tai käsitystä ei hirveästi ole, mutta eikös tuo 091 ole ihan puhtaasti releohjattu masiina. Näin ollen epäilisin, että nuo kuvailemasti näytön pimenemiset ja nollan vilkutukset johtuvat puhtaasti sähköongelmista. Omassa autossa näyttö alkaa vilkuttaa 0:00, jos akkua käytetään irti.

Tuossa on linkki erääseen sähkönkulkua selvittävään dokumenttiin. Jospa siitä olisi apua.

http://personal.inet.fi/koti/tsa/ardic.htm

Ja vielä sen verran, että taitaa olla kyläseppä unohtanut kytkeä kaikki johdot puhaltimelle. Jos se ei käynnisty lämmittimen käynnistymisen yhteydessä ei se saa virtaa.

Paina yhtä aikaa H ja M, kunnes nollat alkaa vilkkumaan ja aseta sen jälkeen aika samoilla näppäimillä. Kuitataan valmiiksi muistaakseni käynnistyspainikkeella.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2011, 10:18:58 kirjoittanut Torsti »
V70 2.5T

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #14 : 09.01.2011, 11:44:07 »
Varsinaista tietoa tai käsitystä ei hirveästi ole, mutta eikös tuo 091 ole ihan puhtaasti releohjattu masiina. Näin ollen epäilisin, että nuo kuvailemasti näytön pimenemiset ja nollan vilkutukset johtuvat puhtaasti sähköongelmista. Omassa autossa näyttö alkaa vilkuttaa 0:00, jos akkua käytetään irti.

Tuossa on linkki erääseen sähkönkulkua selvittävään dokumenttiin. Jospa siitä olisi apua.

http://personal.inet.fi/koti/tsa/ardic.htm

Ja vielä sen verran, että taitaa olla kyläseppä unohtanut kytkeä kaikki johdot puhaltimelle. Jos se ei käynnisty lämmittimen käynnistymisen yhteydessä ei se saa virtaa.

Paina yhtä aikaa H ja M, kunnes nollat alkaa vilkkumaan ja aseta sen jälkeen aika samoilla näppäimillä. Kuitataan valmiiksi muistaakseni käynnistyspainikkeella.
en vissiin tarpeeksi selkeästi selittäny, tiedän kyllä mitä meinaat kun siinä vilkkuu ne nollat 0:00kun on esim akkua käytetty irti, mutta nyt ei vilku mikään, pysyy vain siinä lukema 00 0 ilman tuota kaksoispistettä. oon vielä noiden sähköasioiden kanssa niin uuvatti, että oliskohan viisasta sitten viedä ihan ammattilaiselle  :-\
V70 2.0T -98

 

Kulkukoira  Proturbo